Meerwaarde van eigentijds onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werken naar onderwijsbehoeften
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Innovatieve facilitaire dienstverlening
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
De weg naar de competente docent
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
ALLE VAKKEN OP HET PLEIN
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
Identiteitsleren in Lifelab
Competentiegericht leren vmbo
PLUSKLAS.
“Passend onderwijs op maat”
moderniseren van het curriculum.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Als je nog geen idee hebt …
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Beeldcommunicatie in de GGZ stand-van-zaken april 2017
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Toekomstgericht personeelsbeleid
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Lesgeven zonder cijfer?
Merkbare vaardigheden
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Heb jij ballen voor scrummen?
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Meerwaarde van eigentijds onderwijs Onderzoek naar niet cognitieve resultaten bij Pleion-scholen Lou Brouwers Onderzoeksconferentie 4 juni 2014

Doel Het geven van inzicht in het effect van eigentijds onderwijs op sociale competenties (om te leren) van leerlingen Het leren van elkaar over effectieve interventies voor het ontwikkelen van sociale competenties van leerlingen Het onderzoek is verkennend. De effecten zijn daadwerkelijk gemeten.

Vraagstelling Wat zijn kernwaarden van Pleion-onderwijs en welke effecten kunnen we daarvan verwachten? Wat is vanuit de praktijk van docenten, leerlingen, ouders en schoolleiding zichtbaar van het effect van Pleion-onderwijs op sociale competenties van leerlingen? Welke informatie en indicatoren bieden de mogelijkheid om te intervenieren door docenten, schoolleider, leerlingen en ouders? Wat zijn effectieve interventies bij het ontwikkelen van sociale competenties?

Vooronderzoek: Werkbijeenkomst schoolleiders Pleion-scholen Literatuuronderzoek Kwantitatief onderzoek: 7 Pleion-scholen, 2 reguliere scholen, leerlingen klas 1,4 en 6 1991 respondenten Kwalitatief onderzoek: 5 Pleion-scholen, groepen leerlingen, docenten en ouders 129 respondenten

Resultaten kwantitatief onderzoek Leerlingen bij Pleion-scholen scoren hun competenties voor inzetten van leerstrategieën en samenwerkend leren hoger dan leerlingen in het regulier onderwijs. Voor zelfreflectie is ook een beperkter verschil zichtbaar Leerlingen bij Pleion-scholen ervaren meer ruimte en iets meer ruggensteun in hun school dan leerlingen in het regulier onderwijs

Resultaten kwalitatief onderzoek- 1 Concrete good practices! Onderwijsprogramma: In onderbouw leeraanbod rond zelfsturend leren en ook ruimte voor experimenteren leerlingen Verbinden van leren leren aan zaakvakken: eigenaarschap reflectieproces bij leerling Open opdrachten binnen een heldere structuur – spelregels Creatieve vakken en reële opdrachten inzetten

Resultaten kwalitatief onderzoek -2 Docententeam: Vraaggericht werken en coachende vaardigheden gericht op omgaan met nieuwe werkvormen Samenwerken bij vakoverstijgende opdrachten en begeleiden van leerlingen op leerdomein, -plein Benaderbaar voor leerling: fysiek en in houding Management: Kleine teams verantwoordelijk voor onderwijs Voorleven van onderwijsvisie Scholingsbeleid voor docenten en faciliteren ontwikkelen professionele standaarden

Relevantie van onderzoek Pleion-scholen: Verder ontwikkelen van onderwijsprogramma’s en begeleiding. Docenten en schoolleiding krijgen via goodpractices inzicht in wat werkt en wat niet. Starten van de dialoog over opbrengstgericht werken bij competenties voor zelfsturend leren met stakeholders Andere scholen: Kennis om een eerste stap te gaan zetten met het ontwikkelen van sociale competenties (om te leren) bij leerlingen

Meer informatie? Publicatie beschikbaar eind juni www.kennisnet.nl/sturen Lou Brouwers, loubouwers@ijburgcollege.nl Marius van Zandwijk, m.vanzandwijk@kennisnet.nl