voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom in groep 8.
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Welkom in groep.
Ontwikkelingsperspectief 22 juni 2011
Begeleiding van kinderen met zorg
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
De weg naar het voortgezet onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Oog voor slimme kinderen?!
1zorg-route.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
PLUSKLAS.
Informatieavond groep 7
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Ontwikkelingsperspectief
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Zorgstructuur op basisschool Pius X
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
De weg van de leerling met specifieke
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond welkom.
Ouderavond 15 sept
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
‘Plusleerlingen’ Omgaan met intelligente en begaafde leerlingen in de rekenles Robert Timmermans.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
KTKU op Fridtjof Nansen groep 7/8 Een keuze uur waarbij alle taartpunten aan bod komen!
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Presentatie Rode Bosbes
Cluster Oudenbosch - Bosschenhoofd Zegge
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
‘Kansen voor alle kinderen’ Inzet extra middelen
Doubleren.
Profiel van een plusleerling
GROEPSPLAN groep 3 t/m 8.
Doubleren.
Hoe volgen wij onze kinderen?
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Talentklas voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften 14 april 2011

Inleiding Handelingsgericht werken op de Regenboog Zorg op de Regenboog Hoogbegaafden Anderstaligen Dyslecten Leerlinggebonden financiering

Aanvraag experimentenpot Voor kinderen uit groep 7 en 8 met specifieke onderwijsbehoeften (dle-achterstand >10) Leerlingen die uitstromen naar PRO, BBL/KBL Programma opzetten om een weg te vinden waar interesse en talenten het uitgangspunt is.

Werkwijze vooraf: Criteria vastleggen Welke vormen van ondersteuning? Bijv. door gesprekken met kinderen Persoonlijke actieplannen, waarbij leerrendement vastgelegd kan worden. Aanschaf van materialen Concreet beleid

Criteria Leerresultaten meer dan een jaar achterstand Sociaal emotioneel welbevinden

Creatieve lessen Kennis van materialen en technieken krijgen Sociaal emotioneel een uurtje lekker bezig Ontwikkelen van creativiteit en dit mogen uiten. Uitdaging om een eigen idee om te zetten in iets tastbaars. Perioden van ongeveer 10 weken

Vormen van ondersteuning De volgende zaken zijn aanbod gekomen: Houtbewerking Figuurzagen Boren Houtconstructies lijmen Papier maché Mensfiguren buigen van ijzerdraad en bekleden met gipsverband en puiten met verf

Maar ook ……. Koken: En nu: zelf patat maken soep koken koekjes bakken klein spelletje beeld hakken

Gesprekken met kinderen Vooral tijdens de crea-lessen Incidenteel met de groepsleerkracht (positieve gevolgen in de klas)

Aanschaf materialen Veel materialen via kinderen meegenomen Materialen aangeschaft uit experimentenpot (bijv. voor beeldhouwen) Nog weinig structurele materialen

Stand van zaken Criteria nog scherper krijgen Structurele begeleiding van groepen Aanschaf van structurele materialen wordt overwogen Leerlingen van groep 5 of 6 worden aan het eind van het schooljaar in kaart gebracht. Consequenties voor in de klas? Plan van aanpak hoogbegaafden?

Stand van zaken: Hoogbegaafden: Compacten Extra map met pluswerk Plusklas Voor de leerlingen met speciale onderwijsbehoeften? Compacten (minimale basisstof) Extra werk met voorbereidende onderdelen zoals techniek? Creaklas

Zorg en begeleiding 4 perioden van 10 weken 2 3 4 5 4 perioden van 10 weken Groepsbesprekingen: 1, 3 en 5 n.a.v. cito-lvs Vanaf groep 6 keuze voor: Hoogbegaafdheid Leerlingen met specifieke onderwijs behoeften Anderstaligen

Hoe ervaren de kinderen het? Enthousiasme Liefst de hele middag Veel effect op het gedrag in de klas Kunnen op deze wijze succeservaringen op doen. Als ze de leerkracht zien lopen vragen nieuwe leerlingen of ze ook een uurtje mogen komen.

Vragen?