Budgettering voor KMO’s: Agenda

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Financieel Plan.
Advertisements

Winst- & verliesrekening (of resultatenrekening of baten- & lastenrekening) Het Eigen Vermogen verandert als gevolg van de bedrijfsactiviteiten gedurende.
10. Verkoopvoorspelling en Budgettering
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
‘Is er geld nodig voor de onderneming?’
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HET FINANCIEEL PLAN.
Kostprijsberekening bij KMO
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
WISKUNDIGE FORMULES.
Accountancy en Advisering
PLANNING EN BUDGETTERING
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Balans Schematische weergave
Agenda  Les 15  wkn 14 2e  hs 2.6 winst & verlies
Agenda  Les 13  wkn 13 2e  hs 2.4 overige kosten
Goedemiddag H3b.
Goedemorgen H3b.
Hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
Analyse van de jaarrekening in het licht van de kredietaanvraag
De Nederlandse economie 2 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Cijfers lezen en kritisch interpreteren
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
Schitterende Organisaties®
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2007 © Wolters-NoordhoffGrondslagen van het management.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Management Accounting Management Control
Budgetteren in de praktijk
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Financiering en inkoop
Financiering en inkoop H5 Exploitatiebegroting Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap.
ZijActief Koningslust
Balans Resultatenrekening aankopen en kosten waar is dat geld naartoe
Economie H3 Exploitatiebegroting en exploitatiekosten Manager Handel.
Marketing dag 1 Naran Bekh-Ochir, Lisa Hofman, Thomas Hermans
H.5 Winst en toegevoegde waarde
P1 Kennismaken Bedrijfseconomie. P1 Kennismaken Bedrijfseconomie.
Marktleider (omzet van 60 miljoen € per jaar) Actief in de sector voeding (smeerbaresalades) Grootste klanten (Aldi, Lidl, Carrefour, groothandels,….)
Boekhouden is het op regelmatige basis registreren en rapporteren
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
Budgetteren H2 Inzicht in de functie van begrotingen Filiaalmanager.
Budgetteren H2 Inzicht in de functie van begrotingen Ondernemer detailhandel.
Wanneer draai ik break-even en hoeveel ga ik overhouden
Balans per (na afschrijving en winstverdeling)
Ondernemen moet je doen
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Financiering en inkoop H2 Investeringsbegroting Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap.
Basisboek Bedrijfseconomie hoofdstuk 3 Financiële overzichten Achtste druk © 2008 Noordhoff Uitgevers © 2010 Economie Leer Kracht.
Aantekeningen hoofdstuk 8. Een ondernemingsplan maken 1. Een goed idee en jezelf kennen als ondernemer. 3. Zoek naar benodigde vergunningen, diploma’s.
Opdracht Rob van der Laan En de balans, solvabiliteit en current ratio dan? Uhhhhh, welluk?????
Algemene Ledenvergadering
Hoe als vennoot de financiële situatie van een coöperatie inschatten?
Begroten & Budgetteren
Resultatenrekening prognose
liquiditeitsbegroting
Rekening courant krediet Crediteuren €
De Eindbalans De prognose eindbalans wordt opgesteld na 1 jaar met als basis de openingsbalans en de prognose resultatenrekening.
De Kostprijs Why Bother?.
Transcript van de presentatie:

Budgettering voor KMO’s: Agenda Algemeen Opbouw budget Opvolging budget Conclusie

Budgettering voor KMO’s: Algemeen “Van budgettering is nog nooit iemand rijk geworden” Waarom budgetteren dan zoveel bedrijven? Is het: Een morele verplichting? Een modetrend? Verplichting naar financiers? Of.. Heeft budgettering toegevoegde waarde binnen de onderneming? ?

Budgettering voor KMO’s: Algemeen Budget is de financiële vertaling van de korte termijn doelstellingen volgend uit de strategie van de onderneming Strategie Missie Budget Winst en Verlies Balans Cash

Budgettering voor KMO’s: Algemeen Missie van de onderneming: Globale doelstelling te verwezenlijken met de onderneming Voorbeelden; Marktleider Winst Klantentevredenheid ...

Budgettering voor KMO’s: Algemeen Strategie: Wijze waarop de “missie” uitgevoerd zal worden Marktleider: Opbouw van een grote merkbekendheid: X% binnen Y jaar Groei door overnames : omzet X EUR binnen Y jaar Investeren in nieuwe grote klanten: omzet X EUR binnen Y jaar Winst: Opstellen van een vooropgesteld winstpercentage dat gehaald dient te worden binnen x jaar. Budgetdoelstelling op 1 jaar Budget dient altijd getoetst te worden aan de strategie en missie van de onderneming

Budgettering voor KMO’s: Opbouw Belangrijk bij elk budget: Budget moet “leven” binnen de onderneming Budget moet taakstellend zijn (maar realistisch blijven) Budget wordt opgemaakt door de betrokkenen en goedgekeurd door de direktie.

Budgettering voor KMO’s: Opbouw Normaal verloop van een budgetronde: Omzetverwachting Bestaande produkten Bestaande klanten Nieuwe produkten Volume Verkoopprijs Bestaande produkten Omzet Prospecten Nieuwe produkten Conform doelstelling & taakstellend R&D Marketing Analyse

Budgettering voor KMO’s: Opbouw Bepaling van de cost of sales Volume Grondstoffen Volume Handelsgoederen Bestaande produkten Volume Nieuwe produkten Capaciteitsbehoefte Man-uur behoefte Conform doelstelling & taakstellend R&D Analyse

Budgettering voor KMO’s: Opbouw Bepaling van de loonkost Man-uur behoefte produktie Man-uur behoefte indirect Verwachte loonkostevolutie Bedienden Conform doelstelling & taakstellend Analyse

Budgettering voor KMO’s: Opbouw Bepaling van de vaste kosten (overhead) Marketing Sales Administratie & Algemeen R&D Verwachte Vaste kosten Onderhoud & Herstelling Logistics Conform doelstelling & taakstellend Produktie Analyse

Budgettering voor KMO’s: Opbouw Bepaling van de afschrijvingen / investeringen Capaciteitsbehoefte Analyse: Rendement Bestaande Activa Nieuw aan te schaffen activa Berekening afschrijvingen

Budgettering voor KMO’s: Opbouw Bepaling van de financiële kosten/opbrengsten In functie van de financieringsbehoefte volgend uit de budgettering van de balans. Actief Passief Financiële kosten/ Opbrengsten Cash

Budgettering voor KMO’s: Opbouw Budgettering van de balans: Belangrijkste posten: Materieel vast actief Voorraden Debiteuren Leveranciers Eigen vermogen Bestaande Bankschulden Sluitpost: CASH CASH wordt budgettair optimaal gehouden: =0

Budgettering voor KMO’s: Opbouw Materieel vast actief Capaciteitsbehoefte Analyse: Rendement Bestaande Activa Nieuw aan te schaffen activa Analyse: Rendement Andere investeringen Berekening afschrijvingen

Budgettering voor KMO’s: Opbouw Voorraden: Op basis van toekomstige verkopen, aantal dagen voorraad houden. Input toekomstige verkopen: Verkoop Input aantal dagen voorraad: Management Budget voorraadniveau infunctie van beide parameters

Budgettering voor KMO’s: Opbouw Debiteuren: Op basis van historische verkopen, aantal dagen openstaand. Input historische verkopen: Verkoop Input aantal dagen openstaand: Management Budget openstaande debiteuren in functie van beide parameters

Budgettering voor KMO’s: Opbouw Leveranciers: Op basis van historische aankopen, aantal dagen openstaand. Input historische aankopen: Onrechtstreeks Verkoop Input aantal dagen openstaand: Management (Zelfde redenering voor diensten en diverse goederen) Budget openstaande leveranciers in functie van beide parameters

Budgettering voor KMO’s: Opbouw Eigen Vermogen: Op basis van de gecumuleerde resultaten huidig budgetjaar plus openingspositie vorig boekjaar. Totaal resultaat voorgaande maanden =0

Budgettering voor KMO’s: Opbouw Bestaande bankschulden: Op basis van de bestaande aflossingen per maand/kwartaal terugbetalingen voorzien. Nieuwe bankschulden in functie van de cash behoefte berekend in het budget

Budgettering voor KMO’s: Opbouw Sluitpost Cash:

Budgettering voor KMO’s: Opbouw Conclusie: Budget laat toe om doelstellingen en assumpties per rubriek te formuleren met betrekking op de hele onderneming. Voorbeelden: omzet: Doelstelling naar verkoop/R&D/Marketing Stijging met 5% volume/ Prijsdaling met 2% COS: Doelstelling naar produktie/R&D/aankoop Kostprijsdaling met 3%, te verdelen over 3 segmenten Loonkosten: Doelstelling direktie/produktie Volumestijging 5% met 3% manuur stijging Overhead: Algemene doelstelling Gelijkblijvende overhead bij volume +5% Credit control: Aantal dagen openstaand verminderen met 3 dagen

Budgettering voor KMO’s: Opvolging Na de invoering van het budget komt de maandelijkse opvolging Maandelijks dient te worden vergeleken en verklaard: Variances mbt omzet COS Loonkosten Overhead ...

Budgettering voor KMO’s: Opvolging Maandelijks rapporteringsoverzicht mbt maandcijfers en cumulcijfers versus budget en vorig jaar

Budgettering voor KMO’s: Opvolging Detail analyse van de belangrijkste afwijkingen: vb Overhead

Budgettering voor KMO’s: Besluit Budgetteren is een stuurelement voor de onderneming Budgetteren maakt het mogelijk om voortijdig “variances” versus de gemaakte assumpties op te merken Het Budget is taakstellend voor de werknemers door doelstellingen te definiëren ….