Het verweer van de leraar m/v Thom Geurts. Indeling • Om te beginnen • Symptoom: verwering van onderwijs • Diagnose: verzakelijking van de samenleving.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IB 1.
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
Beroepsverhalen van leraren en het verweer van onderwijs.
Jos van der Lans Regionale bijeenkomst Klimaatverbond Breda, 23 oktober
Wie zijn wij?  4 vwo-leerlingen van De Lage Waard te Papendrecht beginnen een eigen handelsonderneming  Een project van 1 jaar lang voor het vak Management.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Studiedag Carmel 8 maart 2012
Reflectievaardigheden en instrumenten
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
“Ouderenpsychologie: de grijsheid voorbij”
Kansrijke combinatiegroepen
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Voorstelling 6de leerjaar
Marc Vermeulen Velon conferentie 2008 Veldhoven
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Hoofdstuk 8 Sociale verandering.
School Video Interactie Begeleiding
Landbouwbreed Floracollege.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Medezeggenschap & Loopbaan Isaak Mol 10 oktober 2012.
Van zorgstructuur naar begeleidingscultuur
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
Educatie Leeuwarden, 25 mei Educatie Wij richten een Expertisecentrum Educatie in, een gezamenlijk opleidings- en onderzoekinstituut voor alle onderwijsberoepen.
Competentiegericht leren vmbo
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
Hoe bereid je lessen voor?
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Docent: Anco R.O. Ringeling
Facebook in het nieuws Bespreking woordenschatopdracht.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
(Ped)agogiek Werkcollege 4
Communicatie en begeleiding
Klinische les medisch maatschappelijk werk
(Ped)agogiek Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Als je nog geen idee hebt …
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Het onderwijs in Haïti kent veel problemen -Meer dan de helft van de kinderen gaat niet naar school. -Veel kinderen gaan naar scholen waar leraren niet.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Fluisterzacht en haarzuiver
Sociaal werk in een veranderende samenleving
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Naar een typologie van scholen
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Schoolbrede leerlingbegeleiding
BOM-model PV 25/03/2014.
Werken met plezier en goed presteren
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Het verweer van de leraar m/v Thom Geurts

Indeling • Om te beginnen • Symptoom: verwering van onderwijs • Diagnose: verzakelijking van de samenleving • Therapie: persoon en pedagogie • Toepassing: afweer in didactiek

Om te beginnen • Roebbens nieuwe boek: een verwante stem – Geen wetenschap voor de wetenschap maar impuls voor leven en werken – Verbreding van perspectief: van godsdienstpedagogiek naar pedagogiek – Zorg voor leraren: spil van onderwijs – Kritiek op de feitelijke situatie van de school • Op het spoor van Roebben verder denken: inzichten uit psychologie en sociologie • Meer zicht op handelingsperspectief van leraren

Symptoom: Verwering van onderwijs • Motivatiecrisis bij … leraren! – Pedagogische kerntaak motiveert leraren – Maar staat onder zware druk • Verzakelijking van de school – Verzakelijking van het werk van leraren • De school als fabricagehal • Meten, rapporteren, afvinken • Spreadsheetmanagement • Technocratie en onderwijsvernieuwing • Economisering van onderwijs • Verzakelijking van collegialiteit • Veel ‘Gesellschaft’ weinig ‘Gemeinschaft’ – Druk op pedagogische kerntaak

Diagnose: Verzakelijking van de samenleving • Uiteenvallen van rationaliteit: resultaatgerichte rationaliteit en rationaliteit van ‘uiteindelijke’ waarden • Rationaliseringsachterstand van uiteindelijkheidsrationaliteit • Overheersing door resultaatgerichte rationaliteit • Sturing door globale markt van massaconsumptie • Gevolgen voor onderwijs – Bedrijfsmatige organisatie – Kwetsbare identiteitsontwikkeling leerling – Druk op pedagogie in organisatie van onderwijs

Therapie: Persoon en pedagogie • Persoonlijkheidspsychologie (H.Hermans) • Het Nieuwe Leren: gebaseerd op nieuwsgierigheid • Maar fundamenteler is de behoefte aan waarderen • Persoon als conglomeraat van waarderingsprocessen, identiteit als levensverhaal • Waardegebieden, waarderingsstructuur, uiteindelijke waarden (verschil tussen psychologische en filosofische waardebenadering) • Pedagogische interactie tussen leraar en leerling als waarderende interactie – Interactie (wederkerig en co-constructief) van waarderende personen – Gericht op persoonlijkheidsontwikkeling van leerling – Ongelijkwaardige verhouding van leerling en leraar – Leraar als gids • Het Nieuwe Leren is niet tot niveau van waardering en waarderende authenticiteit gegaan • Repedagogiseer het werk van leraren!

Toepassing: Afweer door didactiek • Leren van waardegericht handelen – Gericht zijn op wat uiteindelijk van betekenis is – Verhelderen van persoonlijke waarden vanuit je biografie – Verbinden met waardegemeenschappen – Afwegen en standpunten bepalen – Consequenties trekken voor handelen