Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie Een case study Prof. F. Staes.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Wegwijs in de Europese mogelijkheden: EUROGUIDANCE, PLOTEUS, EUROMODULES… Tanja Biebaut & Jef Vanraepenbusch,
Advertisements

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Voorstelling internationalisering Internationalisering Stage lopen of studeren in het buitenland in Opleiding Logopedie en Audiologie.
Wanneer en hoe effectief netwerken?
The richness of diversity HBO IC DIEN vzw Johan De Cock Coördinator internationalisering.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Business projects: IBeO
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Take Care Project: Gezondheidstaalgids voor migranten periode: 1 november oktober 2014.
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Intervisie op verplaatsing Masterproef. 2 20/5/2010 IVOV Masterproef Programma Kadering concept masterproef Focus op 3 thema’s –Begeleiding van de masterproef.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Master of Science in de educatieve studies
Masterprogramma Taal, Mens en Maatschappij
Centrale voorlichtingsdag RuG,
Aanmelding en Inschrijving Studielink en Progress.NET | 1.
Datawarehouse Nele Coghe
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
Samenwerking werkveld - HAN
Studiedag project onderwijs, stage en tewerkstelling van jongeren met ASS.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Initiatief van het Kennisnetwerk CVA Nederland Zorgstandaarden onderlegger veranderende zorg 2010 Verkenning (nut/noodzaak) 2011 Ontwikkeling, met Platform.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Aanraders vanuit POC CW n Vanuit de POC CW wens ik de studenten attent te maken op een aantal mogelijkheden u Stages u Internationalisering: Athens u Vakken.
Bachelor Politieke en Sociale Wetenschappen Afstudeerrichting Politieke Wetenschappen.
Curriculumhervorming Bachelor TT Paul Pauwels – vicedecaan onderwijs.
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
Soepel: al in een vorige periode opgenomen in programma
“de eerste les” Goedgekeurd KCO Situeer de bijdrage van uw vak in het bereiken van de doelstelling en de OLR van de opleiding (competentie-matrix)
UvA Q en bacheloropleidingen FNWI in Bijeenkomst 22 november 2012 Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en informatica (FNWI)
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
GF 1° Jaar Master 2° Jaar Master Vrije Universiteit Brussel
Projectgroep: Gender en onderwijs. Actieplan 2014 Organisatie van de jaarlijkse conferentie rond “Gender mainstreaming in education”  concrete en praktische.
Internationalisering bij Saxion Hogescholen Education for our common future Educating global citizens.
Introductie Typ hier de titel van uw opleidingsonderdeel.
LMSO Congres “Ba-Ma mobiliteit” BMSO Historie BMSO Ba-Ma mobiliteit Resultaten NVMO discussie Enquête master voorlichting.
Dag van de Franse taal 12 november 2015 Maaike Koffeman en Yvonne Schoolmeesters Ronde Tafel Frans.
Onderzoeksmaster Rechten 5 november Wat is de onderzoeksmaster? Uniek programma in Vlaanderen Samenwerking met Universiteit Tilburg Afzonderlijke.
Minor. MINOR Semester Minor van 24 EC Bachelorthesis van 6 EC Relatie minor met bachelorthesis.
Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen i.s.m. Faculteit Rechtsgeleerdheid Februari 2016.
Keuzemogelijkheden BA HIR – 3 e fase Maandag 09/05 om 12u30.
Praktijk(on)geval van live international teaching.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Opleiding Kunst-, Muziek en Theaterwetenschappen Informatie Minors & Majors in het opleidingsprogramma Kunstwetenschappen Bachelor II & III Prof. dr. Linda.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Master Handelsingenieur Master Business Engineering Prof. Dr. Filip Van den Bossche Programmadirecteur HIR(B) Brussel en Leuven 12 mei 2016.
Profielkeuze; voorlichting en begeleiding Havo onderbouw
Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr
International Experiences
Voorlichting studieprogramma bachelor Rechtsgeleerdheid
De driehoeksverhouding
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Typ hier de titel van uw opleidingsonderdeel
Onderzoeksmaster Rechten
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden schakel – master HW In onderstaande figuren wordt, per afstudeerrichting, voor de master in de.
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie Een case study Prof. F. Staes

Overzicht inhoud • De opleiding Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie • Ruimer kader voor inrichten opleidingsonderdeel • Overwegingen bij inrichten opleidingsonderdeel • Beslissingen • Inhoud • Toekomst? Onwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie – F. Staes

De opleiding Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie (RevaKi)

Opleiding RevaKi Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Bacheloropleiding (3 jaar) 920 studenten Bacheloropleiding (3 jaar) 920 studenten Masteropleiding (2 jaar) Nederlandstalig 553 studenten Nederlandstalig 553 studenten Internationaal 45 studenten Internationaal 45 studenten Onwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie – F. Staes

Opbouw masterprogramma Gemeenschappelijke opleidingsonderdelen Gemeenschappelijke keuzeopleidingsonderdelen Stage Masterproef Afstudeerrichtingen (5) Onwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie – F. Staes

Ruimer kader

Visitatie Onwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie – F. Staes Studenten naar het buitenland sturen? Vraag visitatiecommissie (2004) tot internationalisering Instroom vanuit verschillende landen Grotendeels gezamenlijk ingericht met Nederlandstalig programma Studenten in eigen curriculum met internationale aspecten in aanraking laten komen? Inrichten van internationaal programma (vanaf )

Visitatie Visitatie Aanbod internationaal programma goed Meer aandacht nog voor internationalisering studenten Nederlandstalig programma Meer aandacht voor interculturele aspecten Aanbod internationaal programma goed Meer aandacht nog voor internationalisering studenten Nederlandstalig programma Meer aandacht voor interculturele aspecten Onwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie – F. Staes Kunnen we iets aanbieden dat verschillende van deze elementen combineert? Gaan we onze studenten meer dwingend wegsturen op stage of lessen in andere landen? Kunnen we iets aanbieden dat verschillende van deze elementen combineert? Gaan we onze studenten meer dwingend wegsturen op stage of lessen in andere landen?

Problemen uitsturen studenten Organisatie opleidingen kinesitherapie in buitenland sterk verschillend van opleiding in Vlaanderen • Professionale Bachelor en Master • Bacholor of Science • Master of Science • Vaak gericht op een subdiscipline van revalidatie • Sterk onderzoeksgericht gemengde finaliteit in Vlaanderen Vraag studenten om naar buitenland te gaan realiteit als mogelijkheid wordt aangeboden Organisatie opleidingen kinesitherapie in buitenland sterk verschillend van opleiding in Vlaanderen • Professionale Bachelor en Master • Bacholor of Science • Master of Science • Vaak gericht op een subdiscipline van revalidatie • Sterk onderzoeksgericht gemengde finaliteit in Vlaanderen Vraag studenten om naar buitenland te gaan realiteit als mogelijkheid wordt aangeboden Onwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie – F. Staes

Overwegingen bij inrichten opleidingsonderdeel

Overwegingen inrichten OPO Kunnen we iets ontwikkelen waardoor Meer integratie tussen verschillende groepen van studenten? Studenten Nederlandstalige programma meer leren van andere landen/visies/…? Kunnen we iets ontwikkelen waardoor Meer integratie tussen verschillende groepen van studenten? Studenten Nederlandstalige programma meer leren van andere landen/visies/…? Onwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie – F. Staes Grote interesse van studenten Nederlandstalige programma over ontwikkelingssamenwerking

Overwegingen inrichten OPO Onwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie – F. Staes 1 gemeenschappelijk of 2 afzonderlijke OPO’s? Aanbieden als gemeenschappelijk OPO • Voordelen: • Slechts één keer aanbieden • Zelfde doelstellingen voor beide groepen van studenten • Reductie van onderwijscapaciteit • Nadelen: • Limitering qua taal: enkel Engels is mogelijk, geen andere talen • Mogelijk onevenwicht aantal studenten uit beide groepen Aanbieden als gemeenschappelijk OPO • Voordelen: • Slechts één keer aanbieden • Zelfde doelstellingen voor beide groepen van studenten • Reductie van onderwijscapaciteit • Nadelen: • Limitering qua taal: enkel Engels is mogelijk, geen andere talen • Mogelijk onevenwicht aantal studenten uit beide groepen

Overwegingen inrichten OPO Onwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie – F. Staes 1 gemeenschappelijk of 2 afzonderlijke OPO’s? Aanbieden als 2 afzonderlijke OPOs • Voordelen: • Flexibele invulling mogelijk • Geen taallimiteringen • Inplanning in het curriculum kan asynchroon gebeuren • Nadelen: • Meer onderwijscapaciteit • Finaliteit kan té veel verschillen Aanbieden als 2 afzonderlijke OPOs • Voordelen: • Flexibele invulling mogelijk • Geen taallimiteringen • Inplanning in het curriculum kan asynchroon gebeuren • Nadelen: • Meer onderwijscapaciteit • Finaliteit kan té veel verschillen

Beslissingen

Inrichten van 2 opleidingsonderdelen Onwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie – F. Staes Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie (4 ECTS) International perspectives on physiotherapy (4 ECTS) Aspecten rond ontwikkelingssamenwerking Internationale studenten volgen enkel Engelstalige lezingen Nederlandstalige studenten volgen ook studiedagen Internationale aspecten/International perspectives Internationale studenten stellen het onderwijs en de beroepsuitoefening voor uit hun eigen land Aspecten rond ontwikkelingssamenwerking Internationale studenten volgen enkel Engelstalige lezingen Nederlandstalige studenten volgen ook studiedagen Internationale aspecten/International perspectives Internationale studenten stellen het onderwijs en de beroepsuitoefening voor uit hun eigen land Keuzeopleidingsonderdeel in het masterprogramma

Beslissingen Onwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie – F. Staes Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie (4 ECTS) International perspectives on physiotherapy (4 ECTS) Schriftelijk examen Portfolio (reflecties lessen en activiteiten) Schriftelijk examen Portfolio (reflecties lessen en activiteiten) Andere manieren van evalueren Presentation Written report (plaatsen van eigen informatie in ruimer kader van andere presentaties en andere lessen) Presentation Written report (plaatsen van eigen informatie in ruimer kader van andere presentaties en andere lessen) Eerste master Tweede master

Inhoud AJ 13-14

Onwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie – F. Staes Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie (4 ECTS) Voorbeelden van topics: •Gezondheidsindicatoren, factoren die gezondheid van de mensheid beïnvloeden bv armoede •Geschiedenis en modellen van ontwikkelingssamenwerking: Zin en onzin van ontwikkelingshulp •Voorstelling van het Tropisch Instituut voor Geneeskunde, van de Belgisch Technische Coöperatie •Werking van de gouvernementele en niet-gouvernementele organisaties •Gezondheidspromotie en preventie •Globaal gezondheidsbeleid (WHO) en management •Toegang tot de eerstelijnsgeneeskunde in de derde en vierdewereld •Medische ethiek in de derde en vierdewereld Voorbeelden van topics: •Gezondheidsindicatoren, factoren die gezondheid van de mensheid beïnvloeden bv armoede •Geschiedenis en modellen van ontwikkelingssamenwerking: Zin en onzin van ontwikkelingshulp •Voorstelling van het Tropisch Instituut voor Geneeskunde, van de Belgisch Technische Coöperatie •Werking van de gouvernementele en niet-gouvernementele organisaties •Gezondheidspromotie en preventie •Globaal gezondheidsbeleid (WHO) en management •Toegang tot de eerstelijnsgeneeskunde in de derde en vierdewereld •Medische ethiek in de derde en vierdewereld Concrete invulling

Inhoud AJ Onwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie – F. Staes Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie (4 ECTS) Voorbeelden van topics (vervolg): •Mensenrechten en handicap •Millennium doelstellingen en personen met een handicap •Community-based rehabilitation (CBR) richtlijnen •Beschikbaarheid van technische hulpmiddelen in verschillende werelddelen •Manueel rolstoelgebruik in ontwikkelinglanden en de vierde wereld Via (inter)nationale gastsprekers Voorbeelden van topics (vervolg): •Mensenrechten en handicap •Millennium doelstellingen en personen met een handicap •Community-based rehabilitation (CBR) richtlijnen •Beschikbaarheid van technische hulpmiddelen in verschillende werelddelen •Manueel rolstoelgebruik in ontwikkelinglanden en de vierde wereld Via (inter)nationale gastsprekers Concrete invulling

Inhoud vanaf AJ Onwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie – F. Staes Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie (4 ECTS) Algemene Topics zoals dit academiejaar Studenten internationaal programma stellen onderwijs en beroepsuitoefening uit hun eigen land voor Algemene Topics zoals dit academiejaar Studenten internationaal programma stellen onderwijs en beroepsuitoefening uit hun eigen land voor Concrete invulling

Toekomst

Onwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie – F. Staes Blijvend nadenken over internationalisering en interculturele aspecten Niet steeds even eenvoudig: • Blijvend overtuigen van studenten over nut internationalisering • Blijvend overtuigen dat lessen niet enkel in Nederlands worden gegeven • Integratie tussen “lokale” en “internationale” studenten niet vanzelfsprekend • ook niet als samen les! • …… Blijvend nadenken over internationalisering en interculturele aspecten Niet steeds even eenvoudig: • Blijvend overtuigen van studenten over nut internationalisering • Blijvend overtuigen dat lessen niet enkel in Nederlands worden gegeven • Integratie tussen “lokale” en “internationale” studenten niet vanzelfsprekend • ook niet als samen les! • …… Verder nadenken over internationalisering en interculturele aspecten

?