Leiderschap bij verandering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatieverandering
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Communicatie en draagvlak
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
Renco Bakker BPMConsult
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Ouders en Kinderen Centraal
….een korte presentatie
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
basisstrategieën van implementeren (1) bron: Pendlebury
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Workshop intrapreneurschap Ondernemerschap binnen de bedrijfsmuren.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Mienke Schinkel – Human Resources 9 oktober 2007 DateDepartment_v2.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Tien lessen uit het Noorden
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
John P. Kotter Harvard Business School
Schitterende Organisaties®
LEIDERSCHAPSONTWIKKELING © POLITIE HAAGLANDEN 2006 In gesprek over professioneel handelen 2 projecten in Haaglanden.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
TOM keurmerk Marius Berendse.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Congres Appreciative Inquiry
Welkom,. Programma Korte introductie Innovatiediagnose: wat valt op? In dialoog Verzilveren Afronden.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Workshop ‘visieversneller’
#KM2.0 BIJEENKOMST 3 IN OBA. 2 Intro: het muizenhuis en delen onderzoeksvragen Ervaringen uitwisselen KIP congres en blogs Theorie: trends en ontwikkelingen.
Organisatie analyse en concrete vervolgstappen
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Aanpak afvalwaterketen VNG / UvW Gert Dekker Ruud van Esch.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Workshop Waarderende oudergesprekken 7 en 9 juni 2016.
Samenwerkingsprikkels over gemeentegrenzen heen  Studiedag 31 augustus 2016: Visie, vertrouwen en belangen als basis voor succes !?  Ward Saver, Mentor.
Intranet en dan… Hoe beheer en ontwikkel je een intranet in een complexe organisatie als de Universiteit Utrecht?
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Effectief innoveren = duurzaam vernieuwen
Succes factor : je bestuur als team
Behavior Based Safety Warehousing
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Klantgerichtheid – Houding en gedrag
Werken met plezier en goed presteren
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
Transcript van de presentatie:

Leiderschap bij verandering Kijken door “de bril van Kotter” Bovenstroom - Onderstroom Human Resolutions, Heleen van Bruggen, 2 februari 2012

Human Resolutions, Heleen van Bruggen, 2 februari 2012 Mini-workshop - Kennismaken 5” - Kotter: de theorie (Heleen) 10” - Vorming Nationale Politie de praktijk (Arjan) 15” - Vragen van/voor Arjan 10” - Adviezen formuleren in subgroepen 20” Mensen veranderen niet zozeer omdat ze een analyse voorgeschoteld krijgen die hun denken verandert, maar omdat ze feiten (dus concreet) te zien krijgen die hun gevoelens veranderen. Zowel denken als voelen zijn essentieel en in succesvolle organsiaries treftje beoide aan. Het har van de veradnering is de emotie. Human Resolutions, Heleen van Bruggen, 2 februari 2012

Human Resolutions, Heleen van Bruggen, 2 februari 2012 Kotter: 8 stappen, 3 fasen Een klimaat voor verandering scheppen De hele organisatie bij het proces betrekken en toerusten voor de verandering Implementeren en volhouden Human Resolutions, Heleen van Bruggen, 2 februari 2012 3

Human Resolutions, Heleen van Bruggen, 2 februari 2012 Een klimaat voor verandering scheppen 1. een gevoel van urgentie creeren 2. een leidende coalitie vormen 3. visie en strategie ontwikkelen Human Resolutions, Heleen van Bruggen, 2 februari 2012 4

betrekken en er voor toerusten De hele organisatie bij het proces betrekken en er voor toerusten 4. communiceren, communiceren en enthousiasmeren 5. mensen in staat stellen om te handelen, en faciliteren 6. korte termijn successen creeren, waarderen en vieren!! Human Resolutions, Heleen van Bruggen, 2 februari 2012 5

Implementeren en volhouden 7. niet verslappen, doorzetten 8. borgen Human Resolutions, Heleen van Bruggen, 2 februari 2012

Human Resolutions, Heleen van Bruggen, 2 februari 2012 8 stappen Een klimaat van verandering scheppen 1. gevoel van urgentie 2. een leidend team vormen 3. visie en strategie ontwikkelen De hele organsiatie bij het proces betrekken en ervoor toerusten 6. communiceren en enthousiasmeren 7. mensen in staat stellen om te handelen, faciliteren 8. korte termijn successen creeren, waarderen en vieren Implementeren en volhouden 7. niet verslappen, doorzetten 8. borgen Human Resolutions, Heleen van Bruggen, 2 februari 2012

Belangrijkste bevinding “ strategie, structuur, cultuur en systeem vormen nooit het centrale probleem” “In de kern van de zaak draait het om het veranderen van menselijk gedrag. En verandering van gedrag vindt doorgaans plaats door de gevoelens van mensen aan te spreken” Human Resolutions, Heleen van Bruggen, 2 februari 2012

Bovenstroom en onderstroom Bovenstroom: beleid, aansturing, bedrijfsvoering Onderstroom: operationele politiewerk Grote deskundigheid, gedrevenheid en betrokkenheid Het is leuk, zowel in de boven- als in de onderstroom Verschillen groot? Is er sprake van verbinding en verbindend leiderschap? Human Resolutions, Heleen van Bruggen, 2 februari 2012

Human Resolutions, Heleen van Bruggen, 2 februari 2012

Drie vragen, drie subgroepen Creëren wij voldoende draagvlak onder onze medewerkers voor het veranderproces? Zo ja, wat doen we goed, wat zijn de kritische succesfactoren? Wat neem je mee naar de eigen organisatie. Zo nee, wat zouden we dan anders kunnen doen? Welk type leiderschap herken je, welk type leiderschap wordt ingezet? Sluit dit voldoende aan bij het gewenste leiderschap om de reorganisatie tot een succes te maken? Hoe kunnen we er tijdens deze organisatieverandering voor zorgen dat medewerkers zich voldoende verbonden voelen met de nieuwe organisatie zodat zij nieuw gedrag kunnen laten zien. Human Resolutions, Heleen van Bruggen, 2 februari 2012