De onderneming als boekhoudkundige entiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IGL Algemene Vergadering vergadering 21 juni 2013
Advertisements

14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
2. Onderneming, eenmanszaak maatschap en vof
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Workshop Penningmeesters
Een volledig voorbeeld
Boekhouding.
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
VZW: to be or not to be? Kiwanis Avelgem – Land van Streuvels
Verenigingen en financiën
26/02/2011 Federale Overheidsdienst FINANCIEN E-ID / My Minfin / TAX-ON-WEB 2011 Kuurne Jan Viaene.
Nieuwe reglementering 2009
1 Check-list VZW Welke zaken moeten in orde zijn tegen 31/12/2005 ? 1. Aanpassing statuten 2. Extern verenigingsdossier (griffie) 3. Intern verenigingsdossier.
Weddeschalen & Weddebijslagen
Handleiding TURBOCASH
Onderwerpen Achtergrond en aanleiding vernieuwing statistiek
Grootboek / General Ledger Toelichting bij de financieel administratieve verwerking van in- en verkoop mutaties in het “General Ledgar” van Navision.
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Boekhoud- en administratie oplossing in Microsoft Excel
22 juni 2005 Impact van de nieuwe VZW wetgeving op de dagdagelijkse werking van uw VZW.
Nieuwe VZW wetgeving. Jeugdraad Lubbeek VZW wetgeving nov 2004 De nodige aanpassingen betekent: Statuten checken,waar nodig aanpassen en laten goedkeuren.
IAE UPEX Wie heeft welke rol?
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
Economie H3b 26 maart  Bespreken SO  Vragen over stof?  Laatste kans op vakhulp.
Grootboek Er vinden voortdurend veranderingen plaats op de balans.
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
Capelo Carrière publique électronique - Elektronische Loopbaan Overheid November 2009.
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Het autonome gemeentebedrijf financieel bekeken Leuven, 12 mei 2009 Jan Leroy, VVSG Studiedag Het autonome gemeentebedrijf in het lokale jeugd-, sport-,
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Balans Schematische weergave
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
KMO-portefeuille. Stappenplan: Registreer bevoegd persoon Registreer onderneming Koppelen Inschrijving bij erkende dienstverlener Subsidieaanvraag Mail.
Dematerialisatie, toegang tot info en versturen van digitale rapporten Marie VERKAEREN Afdeling Milieupolitie en Bodems Departement Identificatie van verontreinigde.
Workshop Penningmeesters
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Algemene Vergadering vergadering 20 juni Algemene Vergadering: opening Samenstelling van het bureau 2 stemopnemers Secretaris.
Boekhouden H6 Kolommenbalans Ondernemer detailhandel.
De juridische context van de digitale factuur.
2014 EVALUATIES N+1.
Boekhouden Een kennismaking.
HET BOEKHOUDKUNDIG STELSEL VAN DE VZW’S
P1 Kennismaken Bedrijfseconomie. P1 Kennismaken Bedrijfseconomie.
E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide.
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
Boekhouding en administratie
Pupate Mens en Ondernemen
Financiering en inkoop
Informatie –vergadering 15/01/2015
Boekhouden Extra stof bij Taak 8
Balans per (na afschrijving en winstverdeling)
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Hoe optimaliseer je je management en fiscaliteit.
SpaarBV presentatie november 2015 Algemeen telefoonnummer:
Hoofdstuk 11 Het arbeidsreglement. 2 Toepassingsgebied van de wet van 8 april 1965 – Alle personen die arbeid verrichten onder het gezag van andere personen.
Zelfstandigen die een activiteit opstarten.
Starten als student-ondernemer
Grootboek / General Ledger
Verschil offerte/factuur
Toelichting jaarrekening 2016
Administratie van afschrijving
Financiële werking voor studentendiensten
Juridische aspecten van een webshop
Sociaal statuut student-ondernemer
De nieuwe VZW-wetgeving De belangrijkste wijzigingen en bijzondere aandacht voor de boekhoudkundige verplichtingen van kleine VZW’s. Patrik Van Cauter,
De vereniging anno 2020 juni 2018.
Basiscursus boekhouden
FINANCIERING PROJECT SUBSIDIES Infobeurs 05/11/2018.
Transcript van de presentatie:

De onderneming als boekhoudkundige entiteit

Principes van de boekhoudwetgeving Aangepaste boekhouding Boekhouding aanpassen aan aard en omvang van activiteiten Boekhouding aanpassen aan bijzondere aard activiteiten of wettelijk statuut onderneming Boekhouding voeren van geconsolideerde gegevens

Indeling van de ondernemingen Omschrijving van de categorieën Zeer kleine onderneming Eenmanszaak VOF Geen rechtspersoonlijkheid die Een jaaromzet hebben van < 500 000,00 EUR (Excl. BTW) Kleine en middelgrote onderneming Andere dan kleine ondernemingen Gedurende 2 opeenvolgende jaren: 1 Niet meer dan één van volgende drempels overschrijden: Jaarlijks gem 50 personeelsleden - Jaaromzet 7 300 000,00 EUR, excl. BTW Balanstotaal 3 650 000,00 EUR 2 EN BOVENDIEN: Jaarlijks gem. niet meer dan 100 personeelsleden hebben Grote onderneming Alle andere ondernemingen Geen zeer kleine, kleine of middelgrote ondernemingen zijn

Wetsvoorschriften per categorie Boekhouding van de zeer kleine onderneming Zeer kleine ondernemingen mogen een vereenvoudigde boekhouding voeren, waarbij de verrichtingen ingeschreven worden in tenminste 3 dagboeken: Verkoopdagboek Aankoopdagboek Financieel dagboek    Vrijgesteld van het toepassen van een rekeningenstelsel  Vrijgesteld van het boeken op rekeningen  Wel eens per jaar een inventaris opstellen  Minstens eens per jaar de Jaarrekening opmaken (geen schema vereist; publicatie niet verplicht)

Wetsvoorschriften per categorie Boekhouding van kleine en middelgrote onderneming Kleine en middelgrote onderneming moeten een volledige boekhouding voeren d.w.z.: Rekeningenstelsel toepassen Boeken in het grootboek en in het journaal Minstens één maal per jaar de inventaris opmaken Rekeningen in overeenstemming brengen met de realiteit van de inventaris Resultatenrekening opstellen Eindbalans opstellen  Per periode een Jaarrekening opstellen  Mag volgens het verkort schema  Geeft een getrouw beeld van het vermogen, de financiële positie en het resultaat van de onderneming  Deze JR moet neergelegd worden bij de NBB

Wetsvoorschriften per categorie Boekhouding van de grote ondernemingen Grote ondernemingen moeten ook een volledige boekhouding voeren:  Verplichtingen van kleine/middelgrote ondernemingen naleven  Maar: de JR moet opgesteld worden volgens het volledig schema www.nbb.be

Principes van de boekhoudwetgeving Kader van technische eisen De verrichtingen worden, zonder uitstel, getrouw, volledig en chronologisch ingeschreven   Verbetering  oorspronkelijk ingeschrevene/ingegevene moet leesbaar blijven Boekhouding wordt gevoerd met een stel boeken of met een geïnformatiseerd systeem Boeken op basis van een extern (of intern) verantwoordings-document:  per verrichting een document  moet gedagtekend zijn  10 jaar bewaren (3 jaar voor interne stukken)

Principes van de boekhoudwetgeving Kader van technische eisen De continuïteit, de regelmatigheid en de onveranderlijkheid van de boekingen moet verzekerd zijn   De boekingen geschieden op basis van een rekeningenstelsel, gebaseerd op het MAR en aangepast aan de aard en de omvang van de onderneming:  Een stel rekeningen voor iedere onderscheiden activiteit binnen de onderneming  Rekeningen die niet van toepassing zijn mogen weggelaten worden  Omschrijvingen mogen aangepast worden Vormvereisten voor de boeken: Mag sinds 2005 louter elektronisch  Afdrukken van journalen, inventarisboek…is niet meer nodig  Zowel de gegevensbestanden als de programma’s moeten bewaard blijven

De BTW-verplichtingen De BTW-aangifte Maandelijks, tenzij jaaromzet excl. BTW < 1 000 000,00 EUR dan kwartaalaangifte mogelijk Wanneer indienen? Ten laatste 20ste van de maand die volgt op de aangegeven maand/kwartaal Enkel nog elektronische indiening mbv certificaat of elektronische identiteitskaart Ondersteund door INTERVAT, overheidsdienst Wanneer saldo betalen? Zelfde datum als indiening

De BTW-verplichtingen HANDELAAR

De BTW-verplichtingen De BTW- listing Op het einde van het kalenderjaar maakt de handelaar de btw-listing op. Deze listing moet voor 31 maart ingediend worden. De btw-listing is een lijst van alle klanten: die een ondernemingsnummer hebben aan wie de handelaar in het voorbije jaar goederen heeft verkocht voor een totaal bedrag (excl. BTW) van minstens 250,00 euro. Ook deze lijst kan uitsluitend elektronisch bezorgd worden aan de BTW-administratie.