Passend onderwijs J. van den Born F. Meijer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Passend Onderwijs een korte inleiding
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
Personeel – tripartiete overeenkomst Mobiliteit als instrument voor kwaliteit en continuïteit.
Albert de Boer IJsselgroep
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
15 april De regio Eemland Verplicht: –SWV-VO regio –Daarin de 3 WSNS-gebieden –Daarin REC 3 en 4 7 Gemeenten 168 scholen: 141 po/vo, 27 sbao/(v)so.
Uitganspunten passend onderwijs
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Landelijke LEA-conferentie
De Regionale Educatieve Agenda
Ieder kind de best passende ontwikkeling
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Waarom is Passend Onderwijs belangrijk?
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
PASSEND ONDERWIJS: STAND VAN ZAKEN. DIRECTEURENOVERLEG SWV WSNS 33-07, 20 november 2007 LANDELIJK REGIONAAL SWV BREED.
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Wat is passend onderwijs?
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
23 september 2014.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Passend Onderwijs, MBO en cluster 2
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Conferentie Regionaal Netwerk Eemland Mr drs Harry Nijkamp,
Conferentie Veldinitiatief passend onderwijs Zuid-Limburg Passend Onderwijs, een grenzeloze kans! MECC Maastricht: 11 november 2009 Kees Kuijs, Infopunt.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Transcript van de presentatie:

Passend onderwijs J. van den Born F. Meijer www.edux.nl

Tijdlijn 1ste fase WSNS 1991-1992 2de fase Startwet 1994-1995 1998 2000 2002 2005 2006 2011 1ste fase WSNS 2de fase Startwet Invoering WPO Invoering WVO Invoering WEC Wet op de Jeugdzorg Wet Maatschappelijke Ondersteuning Passend Onderwijs www.edux.nl

Een blik terug… Passend Onderwijs is een nieuwe beleidsontwikkeling rond zorgleerlingen Passend Onderwijs volgt op de Leerlinggebonden Financiering (LGF) en Weer Samen Naar School (WSNS) Binnen Passend Onderwijs probeert de overheid de (onbedoelde) nadelige effecten van LGF en WSNS te vermijden www.edux.nl

Nadelige effecten? Nog steeds vallen leerlingen tussen wal en schip Nog steeds moeten ouders zoeken naar een geschikte school www.edux.nl

Nadelige effecten..? De kosten voor zorgleerlingen blijven stijgen Regelgeving vanuit Den Haag werkt onvoldoende Er is een geweldige bureaucratie ontstaan www.edux.nl

Waar gaat het bij Passend Onderwijs om? (1) Schoolbesturen krijgen een zorgplicht Geen enkel schoolbestuur kan deze zorgplicht alleen waarmaken Samenwerking is onontkoombaar www.edux.nl

Waar gaat het bij Passend Onderwijs om?(2) Deelname aan een regionaal netwerk wordt verplicht Netwerkvorming geschiedt van onderop www.edux.nl

Waar gaat het bij Passend Onderwijs om? (3) De positie van ouders (collectief en individueel) moet worden versterkt www.edux.nl

Stand van zaken in de politiek (1) 5 december 2007: Invoeringsplan Passend Onderwijs 19 december 2007: vergadering vaste kamercommissie Onderwijs Rapport Dijsselbloem www.edux.nl

Stand van zaken in de politiek (2) Drie conclusies: Passend Onderwijs heeft een breed draagvlak in de Tweede Kamer Vooralsnog niet veel meer duidelijkheid Niet het kind met het badwater weggooien www.edux.nl

Werkgebieden 1. Kwaliteit: de leraar in de klas 2. Flexibel onderwijscontinuüm 3. Vorming van een regionaal netwerk 4. Eén loket voor handelingsgerichte zorgtoewijzing 5. Opgroei- en opvoedingsondersteuning 6. Ouders, collectief en individueel www.edux.nl

Werkgebied 1: de leraar in de klas Cor Meijer noemt WSNS mislukt omdat het de leraar in de klas niet heeft bereikt Sontag et al constateren dat niet alle scholen en leraren door LGF zijn bereikt Handelingsverlegen-heid bij leraren is voornaamste reden aanmelding zorgleerlingen www.edux.nl

Werkgebied 2: flexibel onderwijscontinuüm Binnen elk regionaal netwerk dient een flexibel onderwijscontinuüm te ontstaan In gewoon Nederlands: De samenwerkende schoolbesturen moeten samen een aanbod hebben voor elke (zorg-) leerling www.edux.nl

Werkgebied 3: vorming van een regionaal netwerk Het netwerk wordt van onderop opgebouwd Het netwerk moet dekkend zijn Er zou kunnen worden uitgegaan van de swv-en VO Deelnemers: besturen PO, VO, WEC-scholen, MBO, jeugdzorg www.edux.nl

Werkgebied 4: Eén loket voor handelingsgerichte zorgtoewijzing Front-office – back-office constructie? Ouders vertellen maar éénmaal hun verhaal www.edux.nl

Werkgebied 4: Eén loket voor handelingsgerichte zorgtoewijzing Leerlingen worden gevolgd tot ze op hun plek zitten Handelingsgerichte diagnostiek Aan wettelijke voorschriften voldaan www.edux.nl

Werkgebied 5: Opgroei- en opvoedingsondersteuning Relatie met Centra voor jeugd en gezin Regierol voor de gemeente Rol ZAT’s www.edux.nl

Werkgebied 6: Ouders, collectief en individueel Positie van ouders wordt versterkt Individuele ouders: Niet meer zoeken: recht op plaatsing kind in onderwijs Goedkeuring aan handelingsplan Verlies alleenrecht op initiatief indicatie Laagdrempelige rechtsbescherming Ondersteuning door Onderwijsconsulenten www.edux.nl

Stand van zaken regio Inrichting bestuurlijke werkgroep Regio RSVO + WSNS-regio 43 + REC 3 en 4; Intentieverklaring + startsubsidie; Afspraken met REC 1 en 2 en PSZ, MBO en gemeenten; Startnotitie passend onderwijs in de regio; Ouderplatform veldinitiatief? Infomap passend onderwijs. SWV’s beleidsuitvoerend. www.edux.nl

Wat betekent de zorgplicht voor de school? De school moet kiezen: - de netwerkschool ( oriëntatie hulpverlening) - de smalle school ( school met specialisatie) - de brede school ( opvang meerdere categorieën leerlingen) - de inclusieve school ( opvang van nagenoeg alle leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften) www.edux.nl

Wat betekent de zorgplicht voor de school? De school maakt een analyse van de huidige situatie: - de organisatie van de school ( onderwijskundige inrichting) - de mensen in de school ( kennis, vaardigheden, houding, motivatie, professionaliteit, onderlinge verhoudingen) - de interactie met de omgeving ( de communicatie binnen de school en tussen de school en de omgeving) - de primaire processen ( de geleverde diensten, de doelstellingen, de efficiëntie en effectiviteit en de flexibiliteit) www.edux.nl

Wat betekent de zorgplicht voor de school? De school bepaalt de draaglast voor de toekomst; De school bepaalt welke zaken ontwikkeld moeten worden om aan één van de keuze-mogelijkheden te voldoen; De school stelt op de genoemde factoren een ontwikkelingsplan op; De school realiseert op de genoemde factoren persoonlijk ontwikkelingsplannen. www.edux.nl

Wat betekent de zorgplicht voor het bestuur? Het bestuur kiest voor participatie in een regio passend onderwijs en tekent hiertoe een intentieverklaring. Het bestuur moet een keuze maken over de inrichting van het onderwijs- en zorgcontinuüm in de regio. Het bestuur bepaalt of het akkoord kan gaan met de inhoud van de startnotitie van de regio passend onderwijs. www.edux.nl

Scenario 1 Alles blijft zoals het is: - verwijzingen naar SO blijven toenemen; - verdere groei van speciale schooltypen; - toename begeleiding vanuit de REC’s; - wel binnen de budgetfinanciering. www.edux.nl

Scenario 2 Scholen voor (V)SO en SbO verdwijnen grotendeels: - leerlingen met (geïndiceerde) specifieke onderwijsbehoeften binnen reguliere scholen of buiten de regio in landelijk opererende zeer gespecialiseerde instituten. www.edux.nl

Scenario 3 Het SbO en het (V)SO beperken zich tot het verzorgen van speciaal onderwijs - smaller t.o.v. de huidige situatie; - breder t.o.v. de huidige situatie. www.edux.nl

Scenario 4 Het SbO en (V)SO ontwikkelen zich tot één of meerdere onderwijszorgcentra voor een regio met de volgende functies: - (speciaal) onderwijs ( nog niet geïndiceerd, time-out of en observatie) - diagnostiek en onderzoek ( indicatie en handelingsgericht) - begeleiding en advies ( (P)AB en schoolontwikkeling, professionalisering, pool van specialisten, netwerkfunctie, schakelen jeugdzorg, voorziening leermiddelen en ouderbegeleiding) - maatschappelijke functie ( BSO voor leerlingen met speciale opvoedingsvragen of ondersteuning aan scholen of instellingen op dit gebied en de ondersteuning van gezinnen in wijken). www.edux.nl

Vier scenario’s Netwerk Smal Breed Inclusief +++ ++ + --- -- - Alles blijft, SbO, (V)SO, alle typen +++ ++ + --- Opheffing (V)SO/SbO -- Alleen onderwijs-functie - Onderwijszorgcentrum www.edux.nl

Wat betekent de zorgplicht voor het bestuur? Het bestuur kiest mede voor een juridische status van het regionale netwerk ( vereni-ging, stichting, coöperatie of convenant) Het bestuur bekrachtigt de door de school gemaakte keuze of legt een andere keuze op; Het bestuur bekrachtigt het door de school opgestelde ontwikkelingsplan of stelt bij; Het bestuur ziet er op toe op middelen en personeel op de juiste manier wordt gestuurd. www.edux.nl

Wat betekent de zorgplicht voor het bestuur? Welke specifieke huisvestingseisen moeten worden gesteld: - afhankelijk van de keuze van de school; - mogelijk specifieke eisen: - drempelvrije toegang; - algemene toegankelijkheid; - heldere verlichting; - akoestische voorzieningen; - prikkelarme leeromgeving; - time out-ruimtes. - merendeels voor rekening van de gemeente (LEA); - vanaf 2009-2010 WGHB op grond van handicap of chronische ziekte. www.edux.nl