De drie pijlers van goed onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
LOB ????.
Ervaringen in samenwerking
Intervisie als methodiek bij collegiale coaching
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Realisatie kindcentrum
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Sales Management 8. Motivatie en Training.
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Workshop Relationele en seksuele vorming
SBL conferentie lerarenregister
Samenwerken in burgerschap
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Voorstelling 6de leerjaar
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Gedrag in organisaties, 10e editie
Marketing vandaag en morgen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Wereldburgerschap en honours
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Een gezonder Nederland VTV-2014
Opvoeding tot democratisch burgerschap
Hoe bereid je lessen voor?
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
IPC Nederland.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Groepsdynamiek 1.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Toekomstgericht onderwijs
Kwaliteit en leiderschap Chris Gijtenbeek Training, coaching en advies.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Loopbaancompetenties
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Heb jij ballen voor scrummen?
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Transcript van de presentatie:

De drie pijlers van goed onderwijs Hoe de actieve betrokkenheid van leerlingen bevorderd kan worden.

'De drie pijlers van goed onderwijs' Het belang van goed onderwijs……. ‘Onze ontwikkeling als land kan niet sneller gaan dan de vooruitgang van ons onderwijs’. John F. Kennedy (1917-1963) 4/3/2017 10:36 AM 'De drie pijlers van goed onderwijs'

'De drie pijlers van goed onderwijs' De centrale uitdaging van goed onderwijs is …. Jonge mensen voor te bereiden op een onvoorspelbare toekomst en hen te leren een leven te leiden (1) dat ‘zin’ geeft omdat er kansen zijn voor zelfontplooiing (Maslow’s ‘ultieme menselijke behoefte’) en (2) dat ‘waarden-vol’ is omdat compassie, integriteit, respect en verantwoordelijkheid voor duurzaamheid de hoekstenen zijn van onze samenleving (‘het morele kompas’). (Naar: Tex Gunning, Bevlogen Besturen 2012) 4/3/2017 10:36 AM 'De drie pijlers van goed onderwijs'

'De drie pijlers van goed onderwijs' De missie van goed onderwijs wordt gerelateerd aan drie kernmotieven van menselijk gedrag…… (1) De noodzaak om bewust in co-existentie te leven met andere mensen (‘getting along’) (2) De drijfveer om autonoom te kunnen zijn en voor zichzelf een voorsprong te kunnen creëren (‘getting ahead’) (3) De drang om in bekwaamheid te groeien en beter ‘de wereld’ te kunnen begrijpen.(‘making sense’) Naar: Robert Hogan (2003); Robert F.Ferguson (2005) 4/3/2017 10:36 AM 'De drie pijlers van goed onderwijs'

'De drie pijlers van goed onderwijs' De algemene doelstellingen van goed onderwijs zijn het bijbrengen van ……. (1) Kennis en inzicht (‘weten’) (2) Toepassingsvaardigheden (‘kunnen’) (3) Communicatieve vaardigheden (‘begrijpen’) (4) Denkvermogen (‘relativeren en zelf-reflecteren’) (5) Liefde voor leren (‘groeien en veranderen’) 4/3/2017 10:36 AM 'De drie pijlers van goed onderwijs'

'De drie pijlers van goed onderwijs' Onderwijzen….. ‘Onderwijzen heeft een serie doelstellingen, variërend van wat leerlingen volgens het resultaat van hun examens leren, tot het vormen van leerlingen die zichzelf aansturen en om wille van leren, van leren houden’. Ronald F.Ferguson Harvard Univ. (2013) 4/3/2017 10:36 AM 'De drie pijlers van goed onderwijs'

'De drie pijlers van goed onderwijs' Betere resultaten in het onderwijs komen tot stand door….. Een positief samenspel tussen drie pijlers: (1)‘best practices’ van de school (2)‘effective teaching’ en (3,‘strong student commitment’. 4/3/2017 10:36 AM 'De drie pijlers van goed onderwijs'

Presentatie Opening Collegejaar FHR School of Business 2013-2014 Welke maatstaven gelden voor ‘best practices’ van de school….? (1) Naleving van door de overheid uitgevaardigde beleidsvoorschriften en regels en internationale normen . (2) Aanvaarding van continue verbetering als verinnerlijkte bestuursnorm. Presentatie Opening Collegejaar FHR School of Business 2013-2014

'De drie pijlers van goed onderwijs' De noodzaak van continue verbetering...... ‘Als we vandaag onderwijzen zoals gisteren, beroven we onze kinderen van morgen’. John Dewey (1859-1925) 4/3/2017 10:36 AM 'De drie pijlers van goed onderwijs'

3 dimensies van ‘best practices’ van de school als leeromgeving…….. inhoudelijke kennis de drievoet pedagogische vaardigheden vaardigheden om relaties op te bouwen 4/3/2017 10:36 AM 'De drie pijlers van goed onderwijs'

'De drie pijlers van goed onderwijs' Inhoudelijk goed onderwijs op school wordt gewaarborgd indien ….. (1) Er duidelijke leerdoelen zijn (2) Het curriculum op de leerdoelen is afgestemd en doorlopende toetsmomenten heeft (3) Docenten grondige courante vakkennis hebben (4) Docenten verbanden leggen met ‘grote ideeën en gebeurtenissen’. 4/3/2017 10:36 AM 'De drie pijlers van goed onderwijs'

'De drie pijlers van goed onderwijs' Pedagogische inzichten op een goede school veronderstellen …. (1) Moderne en gevarieerde onderwijstechnieken (2) Aandacht voor ervaring en planning van leerlingen (3) Cultiveren van ‘leren als het wezen van leven’ (4) Stimuleren van eigen verantwoordelijkheid (5) Uitdragen van hoge standaarden . 4/3/2017 10:36 AM 'De drie pijlers van goed onderwijs'

'De drie pijlers van goed onderwijs' De karakteristieken van de sociale interactie op een goede school ….. (1) Orde en dienstbaarheid worden gestimuleerd (2) Docenten en leerlingen zijn ‘partners in ontwikkeling’ (3) ‘Teaching’ en ‘caring’ gaan hand in hand (4) Respect en compassie zijn herkenbaar 4/3/2017 10:36 AM 'De drie pijlers van goed onderwijs'

‘best practices’ van de school betere resultaten factoren van ‘student commitment’ kenmerken van ‘effective teaching’ dimensies van ‘best practices’ van de school 4/3/2017 10:36 AM 'De drie pijlers van goed onderwijs'

'De drie pijlers van goed onderwijs' Van ‘effective teaching’ is er sprake indien leraren…. (1) Respect verdienen (2) Leiderschap tonen (3) Hun vak beheersen (4) Prikkelen tot meedenken en hard werken (5) Leerstof relevant en interessant presenteren (6) Dialoog met leerlingen onderhouden (7) Samenvatten en verbanden leggen 4/3/2017 10:36 AM 'De drie pijlers van goed onderwijs'

'De drie pijlers van goed onderwijs' 5 factoren die ‘student commitment’ bepalen:….. (1) Het hebben van belangstelling en vertrouwen (2) Bereid zijn tot meedoen (orde) (3) Het krijgen van focus (4) Leergierig zijn en volharden (5) Nieuwe perspectieven ontdekken 4/3/2017 10:36 AM 'De drie pijlers van goed onderwijs'

'De drie pijlers van goed onderwijs' De relatie tussen ‘teaching’ en ‘commitment’ …. Effective Teaching (7C’s) Student Commitment 1. Respect verdienen (Care) 1. Vertrouwen 2. Leiderschap tonen (Control) 2. Meedoen 3. Vak beheersen (Clarify) 3. Focus 4. Uitdagen (Challenge) 5. Boeien (Captivate) 6. Dialoog (Confer) 4. Volharding 7.Reflecteren (Consolidate) 5. Voldoening 4/3/2017 10:36 AM 'De drie pijlers van goed onderwijs'

'De drie pijlers van goed onderwijs' Bij wijze van conclusie…… De kwaliteit van onderwijs wordt gemeten aan de hand van de meerwaarde voor leerlingen door kennisverwerving en karaktervorming. Daartoe zijn bevorderlijk een ondersteunende en stimulerende leeromgeving met leraren die zorgzaam en bekwaam zijn, leiding geven en motiveren en een ethische en brede maatschappelijke oriëntatie bezitten en vooral, passie hebben voor leren. 4/3/2017 10:36 AM 'De drie pijlers van goed onderwijs'