De heroïek van het kijken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
De beroemdste persoon die er is …
Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
“Een reis naar Licht”.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Ik ga hier in deze publicatie uitleg geven over kunst
Respectvolle bejegening
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Het verleden en de toekomst van muziek.
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 2 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN DE NABOOTSINGSTHEORIE Maarten Steenhagen.
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN FORMALISME Maarten Steenhagen
Het is nooit te laat om te worden wie je had willen zijn.
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Peter Strawson.
Begrijpen, Waarheid en Denken..
Hoe kun je Geloven? 1.
Welkom.
Woord van Leven Februari 2010.
Eindopdracht Fotografie (1ste periode) Analyse eigen foto’s
Sixth Sense Spirits of Nature.
Zomaar een kaartje.
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
Parasjah (=“gedeelte”) van vandaag
Het Leven /04/2017.
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Moderne Kunst.
Het is precies 19:06.
Een kruiwagen vol bloemen !
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Kunst!!! Ik heb samen met mijn oma een schilderij gemaakt met veel kleuren lees meer over in deze powerpoint.
Van Abbemuseum.
Woord van Leven Augustus 2011.
Grammatica Nederlands
Vrolijk Grappen maken Lol TREUREN??? Carnaval 26 februari.
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
Dagelijkse gedachten Muziek : Gene Pitney & Marc Almond: Something’s gotten hold of my heart.
Welkom.
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
Stof om over na te denken…
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Martinus Nijhoff en het modernisme.
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
Door te denken, te hopen en te geloven, kom je vaak het grote verdriet te boven. Muziek : Helmut Zacharias – Tanzen Möcht’ Ich.
Zinnen die doen nadenken !
Stage: Basisschool de Klingerberg
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
De doop in de Heilige Geest
Panamarenko en Da Vinci
Woord van Leven April 2015 “Ik ben voor iedereen wel íets geworden” (1 Cor 9, 22)
Kunst en wetenschap. Cultuur Kunst = vorm van cultuur Wetenschap = vorm van cultuur.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Taalkundige feiten en hypothesen
Wij ziin oud, maar voelen ons jong !!
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Wat is belangrijk? Dat we Gods goedheid beleven Dat we dagelijks veranderen Dat we op weg zijn naar heerlijkheid Dat we leren zien met Gods ogen.
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
Verschillende rollen en stijlen
Gelukzoekers vya 14 februari Valentijnsdag.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Basis-workshop fotografie. Ken uw camera Belangrijke zaken Scherpe foto’s Compositie Hoe verder.
Muziek bestaat sinds de mens op de wereld is, maar de dieren, de atomen en de sterren maken ook muziek.. Karlheinz Stockhausen maar de dieren, de atomen.
Posters voor in het geschiedenislokaal
Transcript van de presentatie:

De heroïek van het kijken Sontag S.

De rol van de camera Via foto’s wordt steeds schoonheid ontdekt, nooit lelijkheid. Foto’s zijn meer de norm voor schoonheid geworden dan de wereld zelf. Een foto als geïdealiseerd beeld Fotogeniek. De camera kon liegen maar een foto weerspiegelt echtheid

Foto - Schilderij Een schilderij kan die echtheid niet bereiken Door schilderijvervalsing wordt de kunstgeschiedenis vervalst Een schilderij toont de werkelijkheid Door fotovervalsing wordt de werkelijkheid vervalst Een foto is de werkelijkheid

De geschiedenis van de fotografie = de strijd tussen dingen mooier maken en de waarheid vertellen Een foto toont een naakte waarheid De fotograaf maakte het zien tot een nieuw project. Alsof het zien zelf in staat was de pretentie van waarheidsgetrouwheid en de noodzaak om de wereld mooi te vinden met elkaar te verzoenen

Foto’s zijn de norm geworden Een foto geeft de realiteit niet zomaar realistisch weer. De realiteit wordt nauwlettend onderzocht en geschat op haar fotogetrouwheid Het is niet meer enkel de realiteit registreren, foto’s zijn de norm geworden voor de manier waarop de dingen aan ons verschijnen

Oorspronkelijk De camera als kopieerapparaat De camera als nieuwe vorm van noteren De camera als onpersoonlijk en objectief Dit idee verandert Foto’s bewijzen niet alleen wat er is maar ook wat iemand ziet (evaluatie van de wereld)

Zien wordt een ruimer begrip Van zien als een uniforme activiteit naar zien als veelvuldig begrip Zo ontstond het fotografisch zien/kijken = talent om schoonheid te ontdekken Door de uitvinding van de camera is ‘de heroïek van het kijken’ ontstaan.

De heroïek van het kijken De fotografie gaf mensen de kans een bepaalde, unieke gevoeligheid te tonen Fotografen zouden het leven gaan betrappen met hun evaluerende blik Het juiste moment. Schoonheid werd datgene wat het oog net niet kan zien. Fotografie als brug tussen kunst en wetenschap

Fotografie en Schilderkunst Invloed van fotografie op de schilderkunst Invloed van de schilderkunst op fotografie Toch zijn ze fundamenteel tegengesteld: De schilder bouwt iets op De fotograaf legt iets bloot. Elke foto is een stukje wereld. Fotografie als middel om de wereld te leren kennen

Nog steeds concurrentiestrijd Fotografie heeft de taak van realistische uitbeelding van de schilderkunst overgenomen. Tegendruk van schilderkunst. Een foto kan nooit zo volledig boven zijn onderwerp uitstijgen als een schilderij. Schilderkunst bezit nog steeds argwaan tegenover de fotografie

Fotografie en Poëzie De fotografie lijkt dichter bij de moderne poëzie te liggen dan bij de schilderkunst Beiden houden een discontinuïteit in.

Weston Het fotograferen als elitair avontuur Doel is aan anderen de wereld om hem heen te openbaren. Het cameraoog = een wereldomvattende machtsfactor in de herwaardering van het leven Fotografie is een middel tot zelfontplooiing. Maar afhankelijk van één bepaald zintuig: het zien => Fotografisch kijken eerder een vervreemding dan een vereniging

De fotografische manier van zien Blijkt voornamelijk een soort dissociatief kijken te zijn, een subjectieve gewoonte die wordt versterkt door de objectieve discrepantie tussen de manier waarop de camera en het menselijk oog zich ergens op richten. Mensen leren fotografisch denken Succes van fotografie: levende wezens veranderen in dingen en omgekeerd. Tegenwoordig leggen fotografen nadruk op de doodgewone menselijkheid van hun onthulling.

Weston: fotografie als een werkelijk nieuwe manier van zien. Frank: fotografie als niet doordringend maar democratisch Fotografie schept een andere wijze van zien. Het zien gaat zich aan de foto’s aanpassen Waar vroeger talent en intelligentie voor nodig was, kan nu iedereen zien. Waarom verslijten bepaalde traditionele opvattingen terwijl andere blijven bestaan?

Terwijl de schilder heeft getracht de natuur te verbeteren, heeft de fotograaf bewezen dat de natuur een eindeloos aantal volmaakte composities biedt (Weston) Fotograferen is de structuur van de wereld ontdekken. (Cartier-Bresson) Dat een foto in de eerste plaats mooi hoort te zijn (Weston) lijkt tegenwoordig te zwak en te weinig kritisch voor de feiten van de wanorde

De nieuwe generatie fotografen Men is de onvolmaakte techniek gaan waarderen omdat ze de gelijkstelling van schoonheid en natuur doorbreekt De natuur is meer een object geworden voor nostalgie en verontwaardiging dan een object voor bespiegelingen Het werd steeds moeilijker om iets zinnigs te doen met het tijdloze begrip schoonheid => gevolg: een afkeer voor schoonheid en een voorkeur voor wanorde

Voorkeur voor wanorde Maar ondanks de verklaringen dat men streeft naar een indiscrete, niet-geposeerde, harde fotografie om waarheid en geen schoonheid te onthullen, maakt de fotografie de dingen nog steeds mooier dan ze zijn. VB: Foto’s van New Yorkse krotten (Jacob Riis) De evaluatie van foto’s is steeds doordrenkt van dergelijke esthetische dubbele normen. De democratisering van de formele normen. Foto’s onthullen dat schoonheid overal bestaat

Schoonheid Voor een fotograaf bestaat er geen verschil tussen het streven de wereld mooier te maken en het tegengestelde streven om de wereld te ontmaskeren De wreedheid van de camera: ze kan iets op een foto mooier maken dan in het werkelijke leven het geval is. Vb: modefotografie Fotografie heeft het begrip schoonheid verruimt

Fotojournalistiek onder druk Door twee verwachtingen: Mensen bekijken foto’s als surrealistisch Mensen zien foto’s als informatie over het leven

Elke foto is slechts een fragment Het morele en emotionele gewicht hangt dus af van de context. Ieder ander gebruik van een foto zorgt voor een andere betekenis. ‘De betekenis het gebruik is’ (Wittgenstein) Foto’s kunnen dus geen stabiele betekenis overbrengen

Walter Benjamin fan van fotografie, maar tegen de onverbiddelijke manier waarop deze de dingen mooier maakt De camera is niet meer in staat een ding te fotograferen zonder het ding te herscheppen Een foto kan gered worden door het juiste onderschrift. Maar dit is gevaarlijk want woorden spreken een luidere taal dan beelden. En een onderschrift is steeds een interpretatie van de foto.

De schoonheid triomfeert Zelfs foto’s die hartverscheurend getuigen van een specifiek historisch moment, stellen hun onderwerp ter beschikking van de eeuwigheid (schoonheid) Zelfs fotowerk dat met de beste bedoelingen is gemaakt en van juiste ondertitels voorzien, resulteert in de consumptiemaatschappij altijd in de ontdekking van schoonheid. Foto’s kunnen verontrusten maar tegelijk die verontrusting neutraliseren.

Het realisme van de fotografie schept een bepaalde verwarring over de realiteit die moreel pijnstillend werkt en tegelijk stimulerend voor de zinnen Fotografie veegt onze ogen schoon De wereld wordt veranderd. Het verschil tussen kunst en kitch vervalt. Via de camera worden mensen klanten of toeristen van de realiteit. De hele wereld wordt bereikbaar als object voor taxatie

De kracht van een foto De drang om foto’s te nemen is niet-selectief Alles ter wereld kan interessant gemaakt worden door de camera De fotografische macht maakt alles homoloog De fotografie is beperkend Ze verklaart de mens aan de mens Foto’s worden gebruikt als hulpmiddel voor nader begrip en tolerantie Door fotografie is er niet meer begrip gekomen Een foto maakt onderzoek mogelijk.