Optimalisatie van de stapgrootte in de Systematische Probleem Aanpak (SPA) in Competentie-gebaseerde Multimediale Practica (CMP’s) Rob Nadolski, Paul Kirschner,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
INTERACTION DESIGN Week 3.
Online instructieprogramma voor het leren houden van pleidooien
BASISPRINCIPES 4C/ID Welkom!
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
Marktonderzoek als proces
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
Academische vaardigheden als competentie binnen een bachelor programma. Hobbels en valkuilen van een op het 4C-ID model gebaseerd traject. Dr. H.Roebertsen.
ICT voor Complex Leren Jeroen J.G. van Merriënboer
Logical Framework Approach
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Korstste pad van A (in phase 1) naar B (in phase N+1=5) Welke pijlenreeks x i (i=1,2,..4) ? A B aantal mogelijke paden >2 N-1 bv: x 1 =(pijl naar) 2, x.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
EMERGO Efficiënte Methodiek voor ERvarings Gericht Onderwijs Innovatium 27 maart 2007.
Workshop Onderzoeksontwerp
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,2, Halszka Jarodzka 1, Saskia Brand-Gruwel 1, Paul. A. Kirschner 1, Jeano J.P.R. de Bock 2, & Jeroen.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
ICT en ontwerpprincipes bij competentiegericht opleiden
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Monitor MPG aanpak Stadsregio Amsterdam
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Instrueren Leidinggeven Blz. 161.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Methodisch werken Kun jij het werken en evalueren zo neer leggen dat er een rij van afwisselend werken en evalueren ontstaat? Spelregels zijn: Maximaal.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Opleiding Fysiotherapie
Lidy van der Worp (RENN4)
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Kijk op leerlingen en leren
Evaluatie Leerlijnen.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
Wet van Fitts Toelichting bij Practicumopgave Modelleren en Programmeren voor CKI Stella Donker Toegepaste Cognitieve Psychologie Paul Fitts ( )
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Valkuilen bij het ontwerpen van competentiegericht onderwijs Jeroen J.G. van Merriënboer Derde 4C/ID Gebruikersconferentie, Studiecentrum OUNL, Utrecht,
Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool.
Uitleg en vertaling naar uitwerking nieuw KD
Analyseren met de ROCspiegel.nl Analyseren Informatie Ordenen Sorteren Filteren.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Introductie Daan Haeyen
Ondersteunen van Zelfregulatie
Leiding geven aan school ontwikkeling
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Hoe gaat de normering? Introductie voor examensecretarissen
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Coaching.
Transcript van de presentatie:

Optimalisatie van de stapgrootte in de Systematische Probleem Aanpak (SPA) in Competentie-gebaseerde Multimediale Practica (CMP’s) Rob Nadolski, Paul Kirschner, Jeroen van Merriënboer

Hoeveel (stappen) is genoeg? - Experiment stapgrootte - Rob Nadolski, Paul Kirschner, Jeroen van Merriënboer

”Net zoals velen van ons problemen hebben om in één pedaalomwenteling een kilometer af te leggen, zo vinden we het ook moeilijk om het leren van het houden van een pleidooi in één stap onder de knie te krijgen.”

Oplossing voor wielrenner 1. kleinere versnelling, beste versnelling hangt af van: helling parcours fysieke conditie en 2. optimaal ‘versnellingen-plan’

Oplossing voor leertaken 1. deeltaken (segmentatie analyse  HOEVEEL) hangt af van: taakcomplexiteit voorkennis & vaardigheden en (ontwerpproces  HOE) 2. SPA (met juiste stapgrootte in ‘proces-worksheet’)

Structuur presentatie Wat zijn Competentie-gebaseerde Multimediale Practica? (CMP’s) Hoe ontwerpen we CMP’s? Experiment stapgrootte, voorlopige resultaten

Wat zijn CMP’s? Pleit voorbereid

Wat zijn CMP’s? - realistische, gesimuleerde context (Interactieve praktijkconfrontaties, Virtuele practica) - realistische, gesimuleerde context - taak en deeltaken (semi)authentiek - ‘whole-task’ benadering voor leren - integratie vaardigheden (recurrent & non-recurrente) - zelfstudie (embedded support) - SPA onbekend, voorkennis en deelvaardigheden nog niet geïntegreerd

Hoe ontwerpen we CMP’s? ID-model: 2 fasen, 6 stappen FASE 1: Cognitieve Taak Analyse FASE 2: Ontwerp instructie Resultaat: Blauwdruk instructiemateriaal CMP Deze en volgende dia’s vormen de globale schets van het model.

Hoe ontwerpen we CMP’s? ID-model: 2 fasen, 6 stappen FASE 1: Cognitieve Taak Analyse Stap 1: Skill decompositie - segmentatie-analyse - analyse ondersteunende info - scenario-analyse Stap 2: Bepaal taakcomplexiteit Stap 3: SPA-analyse Deze en volgende dia’s vormen de globale schets van het model.

Hoe ontwerpen we CMP’s? ID-model: 2 fasen, 6 stappen FASE 2: ontwerp instructie Stap 4: Sequentiëren van problemen Stap 5: Keuze van probleemsoorten Stap 6: Keuze van stapgrootte van SPA in ‘procesworksheets’ Resultaat: Blauwdruk instructiemateriaal CMP Deze en volgende dia’s vormen de globale schets van het model.

Hoeveel stappen is genoeg? WAAROM moet je stapgrootte bepalen? 1) te weinig stappen  te complexe taken (niet oplosbaar) 2) te veel stappen  te eenvoudige taken (triviaal)  onnodige uitgaves Hoe meet je / Wat is taakcomplexiteit? hoe complexer  hoe meer cognitieve operaties (afhankelijk van voorkennis)

Experiment stapgrootte Drie condities ‘stapgrootte’ (houden van pleidooi) a) maximale stapgrootte (één stap = controle-groep) (n=9) b) minimale stapgrootte (9 stappen) (n=9) c) tussenliggende stapgrootte (4 stappen) (n=9)

Opzet: a) maximale stapgrootte (één stap) (geen support, geen SPA) - ondersteunende informatie . - voorbereiden oefen-/leerpleidooi a) maximale stapgrootte (één stap) (geen support, geen SPA) b) minimale stapgrootte (9 stp) (support van stap tot stap, SPA) c) tussenliggende stapgrootte (4 stp) (support van stap tot stap, SPA) - houden oefen-/leerpleidooi - voorbereiden ‘toets’pleidooi (geen support) - houden ‘toets’pleidooi (2 weken na oefen-/leerpleidooi) Meten: - voorkennis, - resultaten pleidooien - cognitieve belasting(vóór & na elke stap), studielast (logging)

Hypotheses: 1. meer stappen  hogere studielast voorbereiden leerpleidooi 2. te weinig/te veel stappen  slechter leerpleidooi [te complex/te eenvoudig] 3. te weinig stappen  hogere cognitieve belasting leerpleidooi 4. te veel stappen  minder transfer toetspleidooi

Resultaten (voorlopig) (klein aantal participanten) studielast minimale stapgrootte (b,9 stp) hoogst (b>a & b>c) [ch:H1,a=c)] resultaat pleidooi ‘X’ lijkt het best bij tussenstapgrootte (c) [ac:H2] cognitieve belasting houden pleidooi vergelijkbaar! (5 á 6) [rj:H3] transfer nog niet bekend [ac of rej: H4]

Discussievraag: Waarom zijn er geen verschillen in cognitieve belasting op leerpleidooi? Mogelijke oorzaken: Ondersteunende informatie geeft teveel weg? Methode voorbereiding pleidooi te weinig vakspecifiek? Studielast & cognitieve belasting houden elkaar in balans? Anders?