HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In gesprek over het schoolleidersregister VO
Advertisements

Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
Sectorplan: de regio aan zet!
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
Associate degree: de uitrol Leido Academy Hans Daale 24 november 2009.
Associate degree en de praktijk met Hogescholen
Associate degree als onderwijsinnovatie
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs Enkele reflecties bij de discussienota van oktober 2007 Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO.
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Het medewerkertevredenheidsonderzoek: een aanzet tot dialoog met medewerkers.
6 juni 2011 De Associate degree werkt! Jan Nienhuis Ad-begeleidingsgroep van LEIDO.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Associate degree en regionalisering van het hbo
Keiharde Kennis Quiz The KKQ treatment Dag van de Beroepskolom 2012.
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
StellingenStellingen 28 mei Veel kansen, veel mogelijkheden… maar we hebben het allemaal druk… Regie en ondersteuning is nodig.
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Associate degree in Nederland : kwaliteitszorg en beoordeling programma’s Rik Belmans 8 november 2007 Date: 5/4/17.
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
Mogelijk scenario voor de uitrol Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Regionale betrokkenheid bij de beroepskolom Een casus… Dag van de Beroepskolom 5 oktober 2012.
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Ontwikkelingen & Leido Academy & Situaties
Hoger Bedrijfsdiploma
Monitoring Associate degree en Leido zelf 12 mei 2009.
Stand van zaken Associate degree 12 mei Beleidsreactie ► Tussenevaluatie: november 2008 ► Naar de TK: januari 2009 ► Verzoek om reactie: uiterlijk.
Opbouw presentatie Schets Nederlands onderwijssysteem Wat vooraf ging
Associate degree en MBO-HBO
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
16 april 2009 Recessie, scholing en… de Associate degree Hans Daale Leido.
Project Leido Academy. Opzet Uitgaan van twee bestaande Ad’s – met een bewezen ‘succes’ Uitgaan van twee bestaande Ad’s – met een bewezen ‘succes’ Ad’s.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
15 april 2008 Associate degree stand van zaken Hans Daale Leido.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Seminar Hoger Bedrijfsdiploma Voorbeeld nut HBd private aanbieder 8 april 2013 Professionals in kinderopvang.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
De flexibele deeltijdopleiding: hogeschool én overheid aan zet
SC-LLLL bijeenkomst. Programma 12:00 – 13:00 Lunch 13:00 – 13:30 Introductie adhv Businesscase 13:30 – 15:00 Carrousel per werkpakket (groepsindeling.
19 JUNI  Flexibilisering van het onderwijs aan volwassenen kan alleen door het systeem volledig anders te gaan opzetten en is niet gebaat bij het.
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Een beroepsstandaard? Waarom eigenlijk? En hoe ijken we die? Marc van der Meer Den Bosch, 19 juni 2014.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Keuzedeel hoort bij dossier hoort bij kwalificatie CE digitale vaardigheden basis Dienstverlening Medewerker facilitaire dienstverlening Duits in de beroepscontext.
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
1 Nederland en het EQF Voorlichtingsbijeenkomst Karin van der Sanden, Marijke Dashorst Projectleider NLQF Ministerie Onderwijs Cultuur en Wetenschap.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Waar staan we nu met validering? Ervaring telt! 22 maart 2016 Patrick Leushuis.
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
 De tekst wordt bestuurlijk besproken  Begin april zal de tekst formeel zijn vastgesteld en kan op basis daarvan aan de slag worden gegaan met de Ad.
Praktijkgericht Onderzoek in een internationale context 15 november 2018.
Transcript van de presentatie:

HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido

Wat aan de orde kan komen… • Wat is een HBd… in grote lijnen… • Waarom nu? • Waarvoor zouden we het doen? • Voorbeelden van elders • Wat is een HBd… meer details • Hoe dit aan te pakken…

Wat is een HBd… in grote lijnen – als denkkader… • Kwalificatie op niveau 5 van het NLQF • Niet-formeel (niet vallend onder de NVAO) • Lijkt op een Ad… om te beginnnen… • Niet per se: hogeschool / bachelor • Uitgaande van werk / bedrijf / functie / persoon / ontwikkeling • Gebaseerd op ‘learning outcomes’

Waarom nu… (1) • Vroeger: ‘Ja., onze opleiding is hbo-niveau…’ • Nu: NLQF als meetlat – met een eigen kader • Hogescholen hebben nu hun Ad op 5, met duidelijke kenmerken… • Andere aanbieders hebben allemaal hun eigen kwalificaties op 5… en heeft die groep ook een naam, als ze duidelijke kenmerken hebben?

Waarom nu… (2) • NVAO en OCW: Ad is geen bedrijfsopleiding en omgekeerd • Rol van level 5 wordt steeds belangrijker rond levenlang leren (breukvlak 4 en 6 / VET-HE) • Cedefop onderzoek naar level 5 (eind december): verscheidenheid aan aanbieders en type kwalificaties • CHAIN5 (europees netwerk m.b.t. level 5) • Invoering ‘Associate’ in Europees hoger onderwijs + verdere uitbouw EQF (2015)

Waarom zouden we het doen… • Commissie Rinnooy Kan: flexibiliseren van onderwijs aan volwassenen (ook herkenbaarheid nodig bij niet-formeel…) / modulaire insteek vergroten (mixen formeel en niet-formeel) • Focus op efficiënte leerwegen (geld en scholing in deze tijd) / formeel gevolgd door niet-formeel / mbo-4 + niet-formeel / invoering Ad + post-Ad • Speerpuntenbeleid hogescholen loopt niet altijd gelijk op met vraag werkgevers • Op termijn HBd als type opgenomen in het NLQF…?

Voorbeelden… • Engeland: FD en HND • Vlaanderen: beroeps- en onderwijs-kwalificaties • Duitsland: VET ook op 5 en 6 en… • Ierland: 1 beoordelingsorganisatie voor formeel + niet-formeel • Schotland: Invloed Scottish Qualifications Authority (met HND naar een professionele Bachelor…) • Aandacht voor Apprenticeships (duaal – work-based learning) • Algemeen: SCHE in hoger onderwijs / aandacht voor ‘mbo-hbo en doorloop’, learning outcomes en Validatie

HBd en meer details (1) • Denkraam…: • Level 5 en geen Ad • Tweejarig programma voor HBd als basis – discussie over het bepalen van de studielast • Smallere kwalificaties: HBc of bedrijfsopleidingen • In principe een gedualiseerd traject (nieuwe LLL-variant / mix van duaal en deeltijd) • Uitgaande van de wensen, mogelijkheden en kansen binnen het werkveld – zodanig breed te typeren dat het een HBd-stempel rechtvaardigt

HBd en meer details (2) • Aanbod onderverdeeld in sectoren (werkveld) • HBd in register per sector opgenomen • Gekoppeld aan en geborgd door relevante en erkende werkveldpartijen – is essentieel kenmerk voor het HBd • Overleg aanbieders-afnemers in een Sector Skills Council • Elk jaar twee overleggen per SSC – resulterend in een Sector Skills Agreement

HBd en meer details (3) • HBd’s binnen een sector vergelijken en ordenen • Opnemen in register: koppeling aan Ad of Bachelor (waar mogelijk) • Opnemen in register: mogelijkheden om daarna niveau 6 te behalen • Opnemen in register: delen van een HBd – HBc, branchediploma’s, enz.

HBd en meer details (4) • Aanbieders kunnen ook hogescholen zelf zijn (privaat en bekostigd) • Ook mbo-instellingen / mix van mbo en hbo-aanbieders • Meenemen in pilots rond flexibilisering • Meenemen in CHAIN5 als apart netwerk (zeer veel aandacht voor! – status)

Hoe nu verder (1) • Stichting hiervoor • Projectgroep • Voortbouwen op bestaande documenten • Opzetten van kader – criteria • Benaderen arbeidsmarktpartijen • Voorzichtig opbouwen… • Bijeenkomsten met stakeholders over bepaalde thema: SSC / SSA / • Onderdeel seminar 13 en 14 februari 2014

Hoe nu verder (2) • Pilot • Geen kosten / inleg = halen en brengen bij sessies en werkgroepen

Toekomst… gedachten • In NLQF • Projecten nationaal en internationaal • Proposals Erasmus+ • Seminars met andere landen (o.a. Duitsland en Vlaanderen) • Koppelen aan strategische discussies, hier en in Europa (EC – VET e.d.)