De meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling in het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
LOB in de lift - VO volgscholen - PO scholen
Leer-Kracht; omgaan met verschillen en gedragsvraagstukken Studieconferentie PO, Lunteren, 26 maart 2014 Marij Bosdriesz, Aat Sliedrecht en Dolf van.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Presentatie Procedure naar het VO
Informatieavond groep 7
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Best practice Doel: voorlichting team over huiselijk geweld
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Begeleiding van kinderen met zorg
“Specialistische” zorg
Integraal handelingsgericht adviseren doe je samen Portefeuillehoudersoverleg Jeugd, stadsregio Rotterdam donderdag 21 april 2011.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Wet Verplichte Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Minicongres Wet tijdelijk huisverbod Amsterdam 26/01/2012
Beleid en andere instanties
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Ontwikkelingen & Leido Academy & Situaties
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
April ’17.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Presentatie startbijeenkomst
Landelijk programma Huiselijk Geweld en de Politietaak
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Oranje Route 23 oktober Van harte welkom namens Locatie Thornstraat Locatie Wertastraat Locatie Parklaan Het College Cranendonck.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Werken met de Friese meldcode
Meldcode Kindermishandeling
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Keuzesessie 1 De aandachtsfunctionaris binnen de Wet Meldcode
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Presentatie startbijeenkomst
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Veilig Thuis Noord Holland Noord Sean Lindaya medewerker Veilig Thuis Zaanstreek Waterland speler H2 Alkmaar Guardians.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Implementatie VGV binnen gemeente Den Haag Erica Vlagsma Jeannette Jansen.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Symposium Wet meldcode van kracht! 15 oktober 2013.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Meldcode Kindermishandeling
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
Professioneel afwegen en melden
Het afwegingskader in de Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling Martenjan Poortinga Amersfoort, 19 april 2018.
Geweld hoort nergens thuis
Aanscherping meldcode kindermishandeling, met nieuw afwegingskader
Naam: Karin Direks & Susanne Dreuw
Transcript van de presentatie:

De meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling in het onderwijs Congres Huiselijk geweld en kindermishandeling 18 november 2013, NBC Nieuwegein Chaja Deen en Marij Bosdriesz

Programma Meldcode in de zorgstructuur van het onderwijs; PO – VO – MBO – HBO Belangrijkste aandachtspunten : Signaleren Bespreken met ouders Melden bij AMK Onderzoek onder lerarenopleidingen naar aandacht voor huiselijk geweld en kindermishandeling Hoe kunnen gemeenten en jeugdhulppartners bijdragen aan versterking van onderwijs bij signaleren en aanpakken van huiselijk geweld en kindermishandeling?

Meldcode in de zorgstructuur van het onderwijs Ook onderwijsprofessionals verplicht om meldcode te volgen Schoolbesturen verantwoordelijk voor invoering Onderwijsinspectie ziet toe op: Beschikt de school over een meldcode? Zijn randvoorwaarden voor toepassing geregeld (bijv. scholing) Wordt de meldcode ook daadwerkelijk toegepast? Onderwijs is gebaat bij aansluiting bij dat wat er al is Scholen hebben (meestal) een zorgstructuur of zorgroute voor signalen van allerlei belemmeringen in de ontwikkeling Het landelijke basismodel meldcode past hier prima in Vooral snel signalen delen met experts noodzakelijk

Stappenplan meldcode in het primair onderwijs 1. observeren, signaleren, begeleiden gesprek met ouders 2. collegiale consultatie 3. bespreking in zorgteam of ZAT; Basismodel: analyse – weging vaststellen benodigde hulp In kaart brengen van signalen beslissen: melden? door wie? Overleggen met collega met ouders erbij of nagesprek 4. volgen, evalueren en nazorg Gesprek met de cliënt volgen ontwikkeling / veiligheid kind Wegen van HG / kindermishandeling contact met ouders bewaren Beslissen: zelf hulp organiseren of melden volgen + evalueren van geboden hulp zo nodig alsnog melden

Stappenplan meldcode in het voortgezet onderwijs volgen + evalueren van geboden hulp 1. observeren, signaleren, begeleiden zo nodig alsnog melden (contact met jongere en ouders) 2. collegiale consultatie (zorgcoördinator, teamleider) 3. bespreking in intern zorgoverleg en/of ZAT; analyse – weging (ook rond contact ouders) Basismodel: vaststellen benodigde hulp beslissen: melden? door wie? In kaart brengen van signalen gesprek met jongere en met ouders Overleggen met collega 4. volgen, evalueren en nazorg Gesprek met de cliënt volgen ontwikkeling / veiligheid jongere Wegen van HG / kindermishandeling Beslissen: zelf hulp organiseren of melden contact met ouders bewaren

Stappenplan meldcode in het MBO en HBO Signaleren: van conciërge tot docent Eerste rol voor loopbaanbegeleiders en taakdocenten zorg Dan eerst gesprek met student (evt. ook ouders) Collegiaal overleg met zorgcoördinator Multidisciplinair overleg – zorgteam of ZAT --------------------------------- In HBO nog weinig besef van noodzaak invoeren meldcode Vraagt om andere (ver)houding t.o.v. student; meer bemoeienis met privéleven; Niet slechts verwijzen naar decaan, maar zelf actief worden Voorbeeld voor route voor weging veiligheids- en leefstijlrisico’s Uitgewerkt bij Hogeschool Rotterdam

Belangrijk aandachtspunt; signaleren Veel weerstanden / belemmeringen voor signaleren “Komt bij ons op school niet voor” “Die ouders zijn zo aardig” “Als ik ruzie met die ouders krijg is het kind nog slechter af” “Angst voor agressie van de ouders” “Het is mijn vak niet; ik ben er niet voor opgeleid” Of ze durven het gesprek met jeugdige / ouders niet aan te gaan … Signalering huiselijk geweld en kindermishandeling onderdeel van bredere signalering belemmeringen in ontwikkeling Signalering huiselijk geweld blijft nog meer achter Deskundigheidsbevordering en attitudeverandering nodig

Belangrijk aandachtspunt; erover praten Samenwerken met ouders krijgt steeds meer aandacht Praten met ouders over belemmeringen bij kind niet makkelijk Bij zo’n beladen onderwerp nog moeilijker Moeilijk om toch contact met ouders te bewaren Vermoeden dat ouders kind van school halen als school het ‘ontdekt’ of ‘meldt’ In VO-MBO-HBO minder uren contact per docent, signalen boven tafel krijgen lastiger Deskundigheidsbevordering en attitudeverandering nodig Inschakelen collega of hulpverlener bij het gesprek helpt

Belangrijk aandachtspunt; melden bij AMK Pas melden na overleg in multidisciplinair overleg (ZT/ZAT) Daar vaststellen wie het beste kan melden; afhankelijk van situatie en relatie met jeugdige / ouders Leerkracht/docent vaak niet de meest aangewezen persoon om te melden, maar bv. directeur of jeugdgezondheidszorg Uit belang van jeugdige; contact houden met ouders en van school halen voorkomen Anoniem melden vaak niet bekend (soms niet geaccepteerd) Soms negatieve ervaringen met AMK Terugkoppeling AMK naar school / samenwerking kan beter Voor school niet afgelopen na melding; kind blijft op school!

Aandacht voor HGKM in lerarenopleidingen Onderzoek op verzoek van VWS; mei-juni 2013 PABO’s (opleiding leraar basisonderwijs) HBO + WO Lerarenopleiding voortgezet onderwijs HBO + WO Telefonisch a.d.h.v. opgestuurde vragenlijst Naast lerarenopleidingen ook sociaal-agogische opleidingen

Aandacht voor HGKM bij PABO’s Alle PABO’s besteden aandacht aan kindermishandeling Meestal niet aan huiselijk geweld Aandacht is minimaal en bereikt niet altijd alle studenten Vooral aandacht voor signaleren en delen van signalen Verplichte meldcode nog nauwelijks bekend Belangrijkste redenen voor geringe aandacht: Overvol curriculum; we moeten voortdurend keuzes maken Onderwerp maakt geen deel uit van kennisbasis / competenties We leiden op voor werken met kinderen; dus wel kimi, niet HG Heel verschillend aangeboden; onderdeel van breder vak, themadag, keuzemodule of scriptieonderwerp Studenten die het in stage tegenkomen leren hierover meer

Aandacht voor HGKM bij VO-opleidingen Nergens structurele aandacht voor HGKM Wel ad hoc, binnen uiteenlopende studieonderdelen Verplichte meldcode nog vrijwel nergens bekend Belangrijkste redenen voor geringe aandacht: Corebusiness is leren lesgeven in een bepaald vak Prioriteit ligt bij onderwijskunde, (vak)didactiek en pedagogiek Geen ruimte voor dergelijke specifieke onderwerpen Onderwerp maakt geen deel uit van kennisbasis / competenties Beginnende leraren dus niet voorbereid op hun taak met betrekking tot huiselijk geweld en kindermishandeling Het onderzoek heeft op veel plaatsen wel geleid tot bewustwording en soms plannen om het aandacht te geven!

Rol van lokale partners tbv onderwijs Welke goede voorbeelden van werken met de Meldcode in scholen kent u? Waarom werkt het daar? Wat kunt u als gemeente doen om scholen te ondersteunen? Wat kunt u als hulpverlener doen om scholen te versterken?

Rol van lokale partners t.b.v. onderwijs Preventieprogramma’s aanbieden in scholen Scholen adviseren bij implementeren meldcode Leerkrachten professionaliseren in signaleren van HGKM Leerkrachten professionaliseren in praten met ouders/jeugdigen Ondersteunen leerkracht bij gesprek met ouders Deelnemen aan zorgteam / ZAT; Meewerken aan weging / risicotaxatie – beslissen Zelf hulp bieden of snel inschakelen Rol van melder bij AMK op zich nemen …

Meer informatie … Brochures Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling in het PO – VO – MBO op www.nji.nl Handreiking voor signalering en begeleiding veiligheids- en leefstijlrisico’s in het HBO Aandacht voor huiselijk geweld en kindermishandeling; inventarisatie onder sociaal agogische, pedagogische- psychologische, zorg- en onderwijsopleidingen Via marij.bosdriesz@ncoj.nl Morgen ontmoeting IB’ers/zorgcoördinatoren en AMK-medewerkers over melden vanuit het onderwijs, komt uitwisseling praktijken via www.kennisnetjeugd.nl