Drank- en Horecawet mr. K. Hollemans

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
van verdragsbepalingen
Advertisements

1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
De supermarkt als belangrijkste verkoopppunt van alcohol: een analyse van de huidige rol van de supermarkt in het alcoholbeleid Fieke Franken Onderzoekscoördinator.
Drank- en Horecaverordening Gemeente Vlagtwedde 2014.
1 De aanpak van schadelijk alcoholgebruik door wethouder Geoffrey Nijenhuis Redenen voor het wijzigen van de landelijke drank- en horecawetgeving zijn.
Adolescentenstrafrecht
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Bijeenkomst Vereniging voor Mededingingsrecht
Drank- en Horecawet Wat gaat er veranderen?.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
VSCD Congres: Horecaregelgeving
Aanscherping bijstand voor jongeren en gezinnen
BESCHERMING VAN JONGEREN TEGEN TABAK EN ALCOHOL
Nieuwe Drank- & Horecawet in de praktijk
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Laat u wat liggen ? Bianca Steentjes RO Reinier Gosselink RA
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Toezicht een belangrijke schakel in energiebesparing
Vergunningen Informatie Systeem
Het auteursrecht van deze presentatie berust bij de uitgever: Brink Boa Services vof, KvK nr Deze presentatie is ter beschikking gesteld op:
De AID, PD en VWA bouwen aan één nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit
Domein horeca De Drank- en Horecawet en lokaal alcoholbeleid; nu en straks Sandra van Ginneken, tijdelijk adviseur DHW.
De wijzigingen in de Drank- en Horecawet per
Besluit Stralingsbescherming 2011 Niveau 3 - 4
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
De tussentijdse opzegging-clausule ACIS-symposium 4 maart 2011 Mr J. D
Drank- en Horecawet handhaving van de nieuwe wet Josette Evers, Juridisch adviseur VNG, 23 mei 2013.
Stavaza dossier Copernicuspremie politie
Het gemeentelijk handhavingsbeleid Ruimtelijke ordening
Breuken-Vereenvoudigen
Activiteitenbesluit en geluid
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Samenleving op stoom Reflectie vanuit de bedrijfseenheid Samen leven.
Project Vereenvoudiging regels Kabinetsdoelstelling : 25 % minder regels (lees ook : toezicht) Reden : Vermindering administratieve lasten (bureaucratie)
INTERNATIONALE ASPECTEN VAN HET PENSIOENRECHT 6 maart 2007 R.J.G. Veugelers Vereniging voor Pensioenrecht.
September ’141 Verzuip jij je Toekomst?! Een alcoholpreventieprogramma in de regio Zuid-Holland Zuid 03/11/2010.
Rechtsbronnen wet gewoonte jurisprudentie verdrag ©2006 mr. J. Keizer.
Sandra van Ginneken, Adviseur DHW
Waterweg-Noord Non-alcoholzone G.H.J. van der Heiden Hoofd wijkpolitie Vergadering Commissie Samenleving en Bestuur d.d
1514 PAROOLDRIEHOEK may have different roles: 1 AMSTEL KWARTIER 5 AMSTERDAM AVENUE 14 UPTOWN EAST.
Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de verstrekking van voedselinformatie aan de consumenten (2008) Stand van.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
19.30 Opening door gedeputeerde Marten Wiersma Presentatie over de vergunning en vragen Presentatie toezicht + handhaving en vragen Presentatie.
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
Preventie- en handhavingsplan Alcohol en jongeren.
Sociëteitsdag van de LKvV 7 maart 2014 Dieuwertje Huizer.
Sociale Hygiëne Les 1.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Drank- en Horecawet 10 juni Inhoud De Drank- en Horecawet Regels paracommercie (verplichtingen) en stellingen Regels overige (keuzen) en stellingen.
Paracommerciële Verordening informatieavond 21 oktober 2013.
Schenktijden Stichting/vereniging gerelateerde activiteiten Persoonlijke feesten Sportief Ma t/m vrij – Za zo Uitzondering: Als.
Uitvoeringskader paracommercie Waddinxveen Gonda Neddermeijer 30 juni 2016.
TEST BRON VWA START DE TEST Taak 3 Samen kom je verder!
Handhaving orde en veiligheid in de Dordtse horeca
Wet revitalisering generiek toezicht
Wet gemeenschappelijke regelingen
Samenhang instrumenten omgevingswet
Drank- en Horecawet (DHW)
Drank- en Horecawet Situatie per 1 januari 2013 Voorstellen
Rondetafelgesprek Uitvoeringsprogramma Handhaving
Veranderopgave handhaving
Jurisprudentie Teksten lezen.
Jurisprudentie Teksten lezen.
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Transcript van de presentatie:

Drank- en Horecawet mr. K. Hollemans senior juridisch beleidsmedewerker directie VGP

Inhoud Lokaal toezicht Nieuwe mogelijkheden Reductie van de lasten Bevoegdheden Leeftijdsgrenzen

Lokaal toezicht Burgemeester wordt bevoegd gezag De burgemeester wordt in medebewind belast met de uitvoering van de Drank- en Horecawet. Overdracht van het toezicht Het toezicht op de naleving van de Drank- en Horecawet gaat over van de Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) naar de gemeente. Voettekst

Lokaal toezicht Strafbaarstelling jongeren Jongeren onder de 16 jaar zijn strafbaar als ze alcohol aanwezig hebben op voor publiek toegankelijke plaatsen (openbare weg, cafés) met uitzondering van die plaatsen waar bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank voor gebruik elders dan ter plaatse wordt verstrekt (detailhandel en supermarkt). Wetsvoorstel is aangepast naar aanleiding van een amendement uit de Tweede Kamer. Mogelijke verhoging van deze leeftijd naar 18. Voettekst

Nieuwe mogelijkheden Schorsing van de vergunning Naast het intrekken van de vergunning krijgt de burgemeester de mogelijkheid een vergunning te schorsen voor een periode van maximaal 12 weken. Geldt zowel bij horecagelegenheden als bij slijterijen. Voettekst

Nieuwe mogelijkheden Three-strikes-out maatregel De burgemeester kan de alcoholafdeling van een supermarkt of detailhandel sluiten voor een periode van 1 week tot maximaal 12 weken, als binnen een periode van 1 jaar 3 keer een overtreding van de leeftijdsgrenzen bij de verkoop van alcohol is geconstateerd. Via het opleggen van een last onder bestuursdwang. Voettekst

Reductie van de lasten Vereenvoudiging van het vergunningstelsel Reductie van administratieve lasten voor ondernemers. Reductie van de bestuurslasten. Geen nieuwe vergunning bij een nieuwe leidinggevende. (een melding is voldoende / bijlage bij de vergunning) Er kan worden volstaan met één artikel 35 ontheffing voor jaarlijks terugkerende identieke evenementen. (indien er sprake is van dezelfde verstrekker) Voettekst

Bevoegdheden Verordenende bevoegdheden Verplicht: Regelen van de alcoholverstrekking in sport- en andere kantines. Binnen 12 maanden na inwerkingtreding. Ruime bekendheid aan geven. Artikel 4 van de nieuwe DHW. Voettekst

Bevoegdheden Verordenende bevoegdheden Facultatief: Beperken van het verstrekken van drank in of vanuit supermarkten (gedurende een beperkte tijdsruimte). Beperken van prijsacties in de supermarkt. Koppelen van een toegangsleeftijd aan de horecasluitingstijd. Beperken van happy hours in de horeca. Artikelen 25a, 25b, 25c en 25d van de nieuwe DHW. Voettekst

Leeftijdsgrenzen Belangrijkste nieuwe taak voor gemeenten: de controle van de leeftijdsgrenzen, ongeacht de vraag of het 16 of 18 jaar is. Landelijk nalevingsonderzoek met mystery shoppers, 2011: Internet 0 % Sportkantines 4 % Horeca 11 % Supermarkten 30 % Slijterijen 40 % Reactie van de minister van VWS op kamervragen, 2011: “Het huidige nalevingspercentage is volstrekt onvoldoende”. Voettekst

Leeftijdsgrenzen Artikel 20: Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt. De vaststelling blijft (alleen dan) achterwege, indien het een persoon betreft die onmiskenbaar de vereiste leeftijd heeft bereikt. Het woord onmiskenbaar houdt volgens de memorie van toelichting (Kamerstukken II 1997/98, 25 969, nr. 3, blz. 28) in dat overduidelijk moet zijn dat die persoon de vereiste leeftijd heeft bereikt. Onmiskenbaar = boven iedere twijfel verheven. Voettekst

Leeftijdsgrenzen Volgens vaste jurisprudentie van de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State mag het bestuursorgaan zich voor het antwoord op de vraag of artikel 20 van de DHW is overtreden baseren op de ter zake opgemaakte processen-verbaal van de controleambtenaren. Daarbij heeft als uitgangspunt te gelden dat het bestuursorgaan in beginsel mag uitgaan van de juistheid van de inhoud van het op ambtseed/belofte opgemaakte proces-verbaal. 07-10-2009: LJN BJ9515, Raad van State, 200901089/1/H3 12-12-2007: LJN BB9939, Raad van State, 200703830/1 05-12-2007: LJN BB9438, Raad van State, 200702139/1 05-12-2007: LJN BB9439, Raad van State, 200702146/1 Voettekst

Leeftijdsgrenzen Interventiebeleid De maatregelen zijn zwaarder naarmate de overtreding ernstiger is; ze zijn ook zwaarder als het een herhaalde overtreding betreft. Bij een ernstige overtreding wordt direct een boeterapport en een proces-verbaal opgemaakt. Overtreding van het verbod neergelegd in artikel 20, eerste lid, van de DHW is een ernstige overtreding, als een onderneming geen systeem heeft en onvoldoende maatregelen heeft getroffen om (herhaalde) overtreding te voorkomen. 31-03-2010: LJN BL9646, Raad van State, 200906799/1/H3 Voettekst

Dank voor uw aandacht. Voettekst