Dwangsom bij niet tijdig beslissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VZVZ-informatiedag 13 juni 2013 Hans Erik van Helsdingen
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
2 Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Gevolgen voor de jonggehandicapten Leon Meijer Hoofd Beleid en Communicatie CNV vakcentrale 7 november 2011.
Erkenningsaanvraag CZO
Workshopronde Woensdag 18 april
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Medezeggenschap en de Benchmark
WMO Praat mee!.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Getroffen gebied, stroomstoring Bommelerwaard
Business case Kanteling WMO Kantelen en bezuinigen kunnen prima samengaan Eef Botjes mei/juni 2011.
Informatie besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ)
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
Talentmanagement in de Technische Dienst
Inkopen en aanbesteden
Het persoongebonden budget en gemeentelijk beleid Persoons gebonden bekostiging Persoons gebonden bekostiging.
Team Kleine vergunningen Bouwinitiatieven van beperkte omvang.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Het Management Informatie Portaal
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Bijeenkomst ‘De verwevenheid tussen de boven- en onderwereld’ 21 mei 2008 WELKOM.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Titel presentatie Bill Nolten Dienst Basisinformatie
Het Europees Sociaal Fonds
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Mirjam Velting coördinator ledencontact (projectleider B-actief)
7 december 2011 Aangifte van adreswijziging via “mijn dossier”. Stand van zaken op 31/10/2011.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Deregulering Algemene Subsidie Verordening Gemeente Zaanstad
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Fietscoördinator Gemeente Henk van Zeijl 15 juni 2009.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Hoe wil ik mijn medewerkers sturen?
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Heffingencampagne 2008 Aline DEWORME Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Megastallen en Milieu Megastallen en IPPC 1.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Uitkomsten Onderzoek Goed Geregeld Uitgezet onder 47 adviseurs van vrijwilligerscentrales en -steunpunten en onder 58 lokale vrijwilligersorganisaties.
Start kennispraktijknetwerk Vraag- en aanbodanalyse
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
De gemeente zorgt ervoor
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Enterprise Document Management Fase
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
eFactureren in de praktijk bij Purmerend
Gemeente Ede Bedrijfsvoering Wmo 14 januari 2015.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 Workshop Alfaconstructie.
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
Subsidiebeleid Barendrecht
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
Implementatie Bestuursrechtelijke Geldschulden Implementatie Bestuursrechtelijke geldschulden 4 e tranche Awb Hoe te komen tot een succesvolle.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Pgb processen CZ zorgkantoren Midas van den Berk.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Invoering nieuwe Wet ruimtelijke ordening Advies voor de gemeenteraad van Steenwijkerland Juni 2008.
Actief openbaar maken van GS-besluiten en onderliggende stukken
Presentatie Commissie Maatschappelijke Zaken september 2010.
Transcript van de presentatie:

Dwangsom bij niet tijdig beslissen In de Leidse praktijk

Inhoud ‘Dwangsom bij niet tijdig beslissen’ in Leiden Inventarisatie in Leiden Interne organisatie In de praktijk

Dwangsom bij niet tijdig beslissen Gemeenteraad Leiden stelt de verordening ‘Dwangsom bij niet tijdig beslissen’ vast in april 2007, ingangsdatum 1 januari 2008 Onwenselijk voor Leidse raad om te wachten op landelijke invoering Fasegewijze invoering Programma (in begroting) waar beschikking onder valt, is verantwoordelijk voor betaling dwangsom

Inventarisatie en criteria Dwangsom bij niet tijdig beslissen Inventarisatie en criteria Inventarisatie van alle beschikkingen Kwaliteit proces, termijnen, oorzaken van niet halen, automatiseringsgehalte Sneeuwbaleffect Gefaseerde invoering

Resultaten 80 soorten beschikkingen (van 1 per jaar tot 5000 per jaar) Dwangsom bij niet tijdig beslissen Resultaten 80 soorten beschikkingen (van 1 per jaar tot 5000 per jaar) 40.000 beschikkingen per jaar College besluit per 1 januari 2008 58 beschikkingen onder verordening (65%) 23.000 beschikkingen (58%) Maximaal risico €100.000 Per 1 januari 2009 Alle beschikkingen Maximaal risico €4.500.000 als we niets doen

Wat ben ik zoal tegenkomen? Dwangsom bij niet tijdig beslissen Wat ben ik zoal tegenkomen? Wisselende kwaliteit processen Wisselende inzet automatisering Betrouwbaarheid gegevens Hard werkende collega’s Weinig kennis delen Geen centrale postregistratie Verschillende ideeën over klantgerichtheid Vaak termijnoverschrijdingen als twee of meer afdelingen ergens bij betrokken zijn

Dwangsom bij niet tijdig beslissen Aandachtspunten Dwangsom is schadevergoeding, dus geen onderdeel van de vermogens- en inkomenstoets Externen (GGD, CIZ) nemen deel van behandeltijd in beslag Aantal beschikkingen kent alleen termijn van orde of wordt van rechtswege verleend Welke beschikkingen vallen wel/niet onder de verordening, b.v. zaken onder civiel recht , Stadsbank Onderliggend beleid moet op orde zijn Risico: Sociale dienst geeft helft beschikkingen af

Dwangsom bij niet tijdig beslissen Interne organisatie Vakafdelingen zijn verantwoordelijk voor het tijdig beschikken Centraal is aantal zaken geregeld: procesbeschrijving communicatie intern en extern financiële inbedding besluitvorming (directie, college, raad) standaardteksten voor correspondentie uitzoeken van vraagpunten landelijke ontwikkelingen volgen en vertalen

Algemene aandachtspunten Dwangsom bij niet tijdig beslissen Algemene aandachtspunten Stuur een ontvangstbevestiging Houd het dossier goed op orde Informeer aanvrager als deze in gebreke blijft en stel termijn Informeer aanvrager als de termijn wordt verlengd Kun je het proces versnellen? Administratieve lastenvermindering Inzet digitaal loket Omgevingsvergunning

Keuze voor centrale afwikkeling Dwangsom bij niet tijdig beslissen Keuze voor centrale afwikkeling Centraal bureau dwangsom Inboeken ingebrekestelling centraal door team Documenten Toets op ontvankelijkheid ingebrekestelling Informatie bij vakafdeling opvragen Ingebrekestelling beoordelen Correspondentie naar aanvrager Managementrapportages Betaling dwangsom (op termijn)

In de praktijk Dwangsomaanvragen afhandelen Communicatie Dwangsom bij niet tijdig beslissen In de praktijk Dwangsomaanvragen afhandelen Communicatie

Ervaringen tot nu toe In 2008: 10 ingebrekestellingen ontvangen: Dwangsom bij niet tijdig beslissen Ervaringen tot nu toe In 2008: 10 ingebrekestellingen ontvangen: 5 niet ontvankelijk 5 ontvankelijk en gegrond Uitgekeerd: In 2009 (t/m 1 juni): 30 ingebrekestellingen ontvangen 4 niet ontvankelijk 8 ongegrond 12 gegrond 6 lopend

Opvallend Vanaf april 2009 gemiddeld 4 aanvragen per week Dwangsom bij niet tijdig beslissen Opvallend Vanaf april 2009 gemiddeld 4 aanvragen per week Voornamelijk bijstandsregelingen en wmo Twee bezwaarschriften tegen dwangsombeschikking ontvangen: extra manier om gelijk te halen. Afdelingen geven prioriteit aan afwikkelen dwangsomaanvraag Sommigen blijven dwangsom zien als extra werk Afwikkelen aanvraag vaak maatwerk (alert zijn op ‘meer aan de hand’) Vooral toetsing van proces, hoe ver ga je in uitleg? Juridische kennis wenselijk Communicatief lastig!

Communicatie Extern: Folder over dwangsomregeling Dwangsom bij niet tijdig beslissen Communicatie Extern: Folder over dwangsomregeling Website: www.leiden.nl/dwangsom Persberichten, lokale media Intern: Inventariseren van beschikkingen Werkoverleggen Algemene presentaties voor geïnteresseerden Interne informatie via intranet

Dwangsom bij niet tijdig beslissen Open einde Onduidelijkheid over landelijke beslissingen: aanpassen termijnen WOB, bezwaarschriften AWB, termijn invoering dwangsom

Contact Monique van Til Dwangsom bij niet tijdig beslissen Contact Monique van Til projectleider dwangsommen bij niet tijdig beslissen Gemeente Leiden 071 – 5 16 54 97 m.van.til@leiden.nl Internet: www.leiden.nl/dwangsom