26-6-2014 Modernisering algemene regels milieubeheer • minder regels, minder lasten • schrappen overbodige regels • algemene regels in plaats van vergunningen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Externe veiligheid Havengebied Rotterdam
Advertisements

Activiteitenbesluit H. Verhoeven
Agenda uur: Opening uur: Het project Barim; stand van zaken uur: Plan van aanpak Activiteitenbesluit uur: De juridische aspecten.
Welkom bij Bouwrecht week 5.
Integrale handhaving en Wabo!
Toezicht op energiebesparing
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
Van agrarische bedrijfswoning naar burgerwoning
Minisymposium kwaliteit puinbreken
Wijzigende regels Ontwikkelingen die van invloed zijn op de gemeentelijke uitvoeringstaak.

Toekomst Omgevingsrecht
Het erf van de toekomst Jan Broos Brooswater B.V..
Onderzoek effecten algemene regels voor inrichtingen 13 oktober 2006 Uitgangspunten Resultaten 1 t/m 3 Vervolg Alfons Buijs, vakteam Milieutoezicht.
Besluit Stralingsbescherming 2011 Niveau 3 - 4
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Activiteitenbesluit en geluid
Wat betekent EU-GHS voor afnemers van chemische stoffen en mengsels?
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Algemene inleiding Wabo
Besluit externe veiligheid buisleidingen
Project Vereenvoudiging regels Kabinetsdoelstelling : 25 % minder regels (lees ook : toezicht) Reden : Vermindering administratieve lasten (bureaucratie)
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Modernisering algemene regels milieubeheer
Stand van zaken activiteiten AMvB Uitgangspunten vermindering regeldruk minder administratieve lasten goed uitvoerbaar en handhaafbaar zelfde milieubeschermingsniveau.
De nieuwe omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning
Het nieuwe Besluit Bedrijfsbrandweren status en ontwikkelingen
Toezicht op brandveiligheid Hoe pakken we het gezamenlijk aan?
Presentatie Bems R. Beckers
Megastallen en Milieu Megastallen en IPPC 1.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO – Omgevingsvergunning)
De overgangsregels van het Besluit bodemkwaliteit (droge bodems) Platform toezicht bodembeheer april 2008 Bodem
Onbekend maakt onbemind De Milieudienst Midden-Holland.
Wet- en regelgeving inzake stoken in Nederland
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Structuurvisie Buisleidingen
Specialisatie Grote Huisdieren Docent: A. Bertram.
Risicoanalyse van de elektrische installatie
19.30 Opening door gedeputeerde Marten Wiersma Presentatie over de vergunning en vragen Presentatie toezicht + handhaving en vragen Presentatie.
Wet milieubeheer (Wm). Wm algemeen Aanbouwwet Bevat algemene regels Algemene integrale wet Samengesteld uit ondermeer de Hinderwet en delen van andere.
De (Wro) Beheersverordening Louis de Nijs Dienst Stedelijke Ontwikkeling Den Haag.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: wijzigingen korte en lange termijn Marleen Koot, Maarten Lindenhovius & Sandhia Hoelas InfoMil RWS Leefomgeving.
SCHAKELDAG juni Sessie: milieueffectrapportage en Omgevingswet.
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Bestemmingsplan Buitengebied
Energieopslag in de bodem Bevoegd gezag Wet milieubeheer en warmte/koude opslag 11 december 2006 Hans Leenknegt.
REGELS VOOR INRICHTINGEN
REGELS VOOR INRICHTINGEN
Geur: van Activiteitenbesluit naar Omgevingswet
Les 12 De regelscontroleren
Veranderopgave handhaving
De bruidsschat Gijs van Luyn Astrid van der Wijst 26 juni 2018.
Project Handvatten Omgevingsplan
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Les 01 Periode 4 De regelscontroleren
Het Activiteitenbesluit Wet milieubeheer verandert
Invoeringswet Omgevingswet
Ontwikkelingen rond verplichtingen Vervoermanagement
De vier AMvB’s bij de Omgevingswet
MINISYMPOSIUM KWALITEIT VAN BREKEN
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Les 01 Periode 4 De regelscontroleren
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Wat is de waterschapsverordening?
Transcript van de presentatie:

Modernisering algemene regels milieubeheer • minder regels, minder lasten • schrappen overbodige regels • algemene regels in plaats van vergunningen • één loket en meer gebruik maken van ICT kortom • Regels die werken, lasten beperken

Doel van de presentatie Leeswijzer bij ontwerp Activiteiten-AMvB  waarom nieuwe amvb?  reikwijdte  structuur  waar zijn voorschriften terug te vinden?  wat zijn de uitgangspunten voor de AMvB?  verdere planning

Waarom een nieuwe AMvB?  kabinetsdoelstelling minder regels, minder lasten met behoud van milieubescherming  werking van de huidige 8.40 AMvB’s  wensen over flexibiliteit, handhaafbaarheid, verduidelijking en uniformering  later Taskforce vergunningen

Welke AMvB’s worden samengevoegd? Motorvoertuigen Detailhandel en ambacht Woon-en verblijfsgebouwen Horeca-, sport-en recreatie Jachthavens Textielreiniging Bouw-en houtbedrijven Opslag-en transport Metalektro (nieuw) Voorzieningen en installaties Tankstations Tandartspraktijken algemene regels niet-vergunningplichtige 8.40 algemene regels Wet milieubeheer Opslag ondergrondse tanks

Welke AMvB’s (nu) niet samenvoegen?  Agrarische AMvB’s zoals Besluit Glastuinbouw, (ontwerp)-Besluit Landbouw  Overige 8.44 AMvB’s zoals Bees A/B, Vuurwerkbesluit, LPG tankstations en Oplosmiddelenbesluit

Voor wie geldt de nieuwe AMvB? Oud  bedrijven die nu onder de 8.40 AMvB’s vallen Nieuw  bedrijven uit de metaalelektrosector  vergunningplichtige bedrijven die straks onder nieuwe AMvB vallen door vervallen/ophogen uitsluitcriteria en het in hoofdzaakcriterium  bedrijven uit andere sectoren zoals tandheelkundige labaratoria, zeefdrukkerijen en deel afvalverwerkende bedrijven

Structuur nieuwe algemene regels ministeriële regeling (maatregelen) AMvB (doelvoorschriften) Wet milieubeheer Wet verontreiniging oppervlaktewateren

Nieuwe algemene regels milieubeheer AMvB Hoofdstuk 1: begripsbepalingen, reikwijdte en procedurele bepalingen Hoofdstuk 2: inrichtingsgerelateerde aspecten Hoofdstuk 3: activiteiten en installaties (mede vergunningplichtig) Hoofdstuk 4: overige activiteiten en installaties Hoofdstuk 5: overgangs- en slotbepalingen Bijlage 1 Bijlage 2 Ministeriële regeling Middelvoorschriften (erkend en verplicht)

Hoofdstuk 1, algemeen  begripsbepalingen (technische in bijlage 2)  reikwijdte  inrichtingen type A, B en C type A: geen melding type B: gehele AMvB van toepassing type C: vergunningplichtig of andere 8.40 AMvB; deel amvb is van toepassing  inrichtingen vallen onder AMvB, tenzij bijlage 1 van toepassing is (lijst vergunningplichtige inrichtingen)  geen Wvo-vergunning nodig

Hoofdstuk 1, algemeen delegatiebepaling  verplichte en erkende maatregelen onder ministeriële regeling  verwijzing naar richtlijnen, e.d. gelijkwaardige technische maatregel  alternatieve maatregel bij verplichte maatregel -beslissing door bevoegd gezag  alternatieve maatregel bij erkende maatregel -mag indien wordt voldaan aan doelvoorschrift

Hoofdstuk 1, algemeen Maatwerkvoorschriften  vervangt nadere eis om beter aan te sluiten bij huidige praktijk  niet alleen strenger, maar ook soepeler binnen bandbreedte  alleen voor zover aangegeven bij de voorschriften  anders: maatwerk via zorgplicht  voorlopig huidige procedure Awb  toelichting met verwijzing naar huidige rechtspraak

Hoofdstuk 1, algemeen Melding  licht regime niet melden  geen nieuwe melding nodig voor huidige 8.40 bedrijven  geen melding voor bestaande bedrijven met vergunning  koppeling met akoestisch onderzoek  koppeling met lozingen vanuit bodemsanering  digitale melding in de toekomst  beperkt aantal indieningsvereisten

Hoofdstuk 2, inrichtingsgerelateerde aspecten Zorgplicht  in plaats van kwalitatieve doelvoorschriften voor bodem, lucht, geur, licht, lozingen, afvalbeheer, waterbesparing en verkeer en vervoer  mogelijkheid van maatwerk om zorgplicht concreet te maken, anders direct handhaven Lozingen  Wanneer wvo-vergunning niet meer nodig  Verbodsbepaling om te lozen, tenzij in de activiteit is toegestaan

Hoofdstuk 2, inrichtingsgerelateerde aspecten Gekwantificeerde doelvoorschriften en/of evt. maatwerkbepalingen voor  lucht  bodem  afvalbeheer  energiebesparing  verkeer en vervoer  geluidhinder  trillinghinder  geurhinder  lichthinder  financiële zekerheid

Hoofdstuk 3, activiteiten en installaties Van toepassing op inrichtingen die vergunningplichtig zijn of vallend onder ander 8.40 besluit Bijvoorbeeld  afvalwaterbeheer  warmtekrachtinstallatie  in werking hebben van een wasplaats voor motorvoertuigen Zijn huidige 8.40/8.44 Besluiten aangevuld met lozingen

Hoofdstuk 4, overige activiteiten en installaties  op- en overslaan van (gevaarlijke) stoffen en gassen  voorzieningen en installaties (bijvoorbeeld stookinstallaties)  processen (bijvoorbeeld activiteiten met hout, kunststof of metaal)  overige activiteiten

Hoofdstuk 5, overgangs- en slotbepalingen Bestaande 8.40-bedrijven  AMvB geldt meteen (2007)  bestaande nadere eisen: gelden als maatwerkvoorschriften De nieuwe bedrijven (Metalectro)  AMvB geldt meteen (2007)  onderwerpen geregeld in vergunning en amvb blijven 3 jaar gelden als maatwerkvoorschrift

Werken met een ICT-applicatie Waarom een ICT applicatie?  De AMvB en de Ministeriele regeling zijn omvangrijk  De relevante delen staan op diverse plaatsen in de AMvB en de Ministeriele regeling

ICT-vervolg Hoe werk het in het kort?  Starten via website  Vraag en antwoordspel om vast te stellen: •Of men onder de werking van de AMvB valt •Zo ja, welke onderdelen van de AMvB relevant zijn  Uitdraai van de voorschriften die van toepassing zijn  Melding bij nieuw bedrijf of bij uitbreiding/wijziging

Nu: vergunning of algemene regels? Buiten IVBAlgemene regelsVergunningIPPC Huidige situatie

2007: vergunning of algemene regels? Buiten IVB Licht regime Vergun ning IPPC Melding Situatie 2007

Administratieve en bestuurlijke lasten Administratieve lasten: Doelstellingen  enerzijds vermindering lasten binnen nieuwe AMvB en  anderzijds aantallen bedrijven Basis is de nulmeting die destijds is uitgevoerd. Op basis daarvan verplichtingen in beeld gebracht, reductie: 225 miljoen Wm en 14 miljoen Wvo.

Administratieve en bestuurlijke lasten  bedrijven niet meer vergunningplichtig  reductie onderzoeksverplichtingen (verruimde reikwijdte, bodemonderzoeken), keuringen (brandblussers, stookinstallaties) en meldingen  Uitvoeringskosten, indien dit wijzigingen zijn tov huidige amvb’s Bestuurlijke lasten: wordt momenteel onderzocht door Sira

Vervolgtraject  19 mei, ontwerp in Rijksmilieuhygiënische Commissie  13 juni, ontwerp in onderraad ministerraad  16 juni, ministerraad  23 juni, voorpublicatie, voorhang bij de Tweede Kamer  eind augustus, 2e bestuurlijk overleg koepels bedrijfsleven en staatssecretaris  begin oktober, ontwerp naar Raad van State 1 mei 2007, inwerkingtreding Besluit

Vervolgtraject Ministeriële regeling  eerste overzicht van maatregelen gereed  verder uitwerken in ministeriële regeling  september 2006 regeling in ontwerp gereed  voorpublicatie in staatscourant  dus voor verzending aan RvS

Meer informatie over omgevingsvergunning of 8.40 AMvB’s? Informatie op VROM-site     Maandelijkse nieuwsbrief Modernisering VROM-regelgeving

Modernisering algemene regels Landbouw

4 (deel)projecten 1.Modernisering (ontwerp) Besluit Landbouw 2.Onderbrengen van intensieve veehouderijen tot IPPC grens in algemene regels 3.Vereenvoudigen en onder algemene regels brengen van het Besluit Mestbassins 4.Beoordelen in hoeverre het besluit glastuinbouw (gedeeltelijk) onder algemene regels gebracht zou kunnen worden

Modernisering (ontwerp) Besluit Landbouw  Omvormen van het (ontwerp) Besluit Landbouw naar de structuur van de activiteiten AMvB  Het afbakenen van agrarische activiteiten  Het afbakenen en afstemmen van algemeen voorkomende activiteiten  Het opstellen van lozingseisen

Intensieve veehouderijen deels in algemene regels Het opstellen van algemene regels voor o.a.  De uitstoot van ammoniak en stalsystemen  Geurhinder ten gevolge van stalsystemen  Het opslaan van vaste mest  Het opslaan van afvalstoffen  Het opslaan en verwerken van brijvoer

Vereenvoudigen regelgeving mestbassins Huidige situatie:  Zelfstandig besluit  Verwijzing in Besluit landbouw plus voorschriften voor bassins van voor 1987 Toekomstige situatie:  Opslaan van mest wordt een activiteit in het gemoderniseerde Besluit landbouw  regels worden vereenvoudigd

Besluit glastuinbouw  Beoordelen in hoeverre bijlage 2 op kan gaan in het gemoderniseerde Besluit Landbouw  Beoordelen in hoeverre bijlage 3 op kan gaan in het gemoderniseerde Besluit Landbouw

Huidige situatie agrarische bedrijven Buit- en IVB Algemene regels: Besluit Melkrundvee- houderijen Besluit Akkerbouw bedrijven Besluit Mestbassins Besluit Glastuinbouw Vergunning- Plicht Intensieve veehouderijen niet zijnde IPPC IPPC Intensieve veehou- derijen

Tussenfase Buit- en IVB Algemene regels: Besluit Landbouw Besluit Glastuinbouw Besluit Mestbassins Vergunning- Plicht Intensieve veehouderijen niet zijnde IPPC IPPC Intensieve veehou- derijen

Gemoderniseerd Besluit Landbouw Buit- en IVB Algemene regels: Gemoderniseerd Besluit Landbouw Besluit Glastuinbouw IPPC Intensieve veehou- derijen

Doelstellingen onderzoek 2 e tranche:  Vaststellen hoeveel vergunningplichtige (VP) en hoeveel meldingplichtige (MP) inrichtingen er zullen zijn na inwerkingtreding activiteitenbesluit  Advies over mogelijke bedrijfstakken die in de 2e tranche onder algemene regels gebracht kunnen worden

Eerste resultaten fase 1:  Er zijn ongeveer provinciale inrichtingen waarvan 100% VP  Er zijn ongeveer gemeentelijke inrichtingen waarvan 69% MP en 31% VP

Vraag: Aan welke activiteiten denkt u het eerst als u aanvullende bedrijfstakken of groepen inrichtingen onder algemene regels zou moeten brengen?

Gevolgen modernisering voor Wm- bevoegde gezagen -Minder bedrijven onder vergunningplicht: minder vergunningen -Meer bedrijven onder algemene regels: handhaving wordt belangrijker: -Complexere bedrijven onder algemene regels; -Prioritering handhaving -Wvo-vergunningplicht vervalt gedeeltelijk -Digitale melding