De financiering en subsidiëring van autonome gemeentebedrijven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De muziekdocent als ondernemer
Advertisements

Afwegingskader verzelfstandiging
JURIDISCHE, BOEKHOUDKUNDIGE
= 1 uur vóór zonsondergang uur
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
Budgettering voor KMO’s: Agenda
1 IMPULSREGLEMENT FINANCIËLE LUIK. 2 AANZET PROJECTBEGROTING PER PROJECTJAAR UITGAVEN: PERSONEELSKOST WERKINGSKOST INKOMSTEN: GEVRAAGDE PROVINCIALE SUBSIDIE.
VZW: to be or not to be? Kiwanis Avelgem – Land van Streuvels
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
IAS 31 Financiële verslaggeving van investeringen in joint ventures
Business Economics Handels –en financiële technieken
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
DNB/Betalingsverkeer, 5 juli 2011
Informatie besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ)
AGB’s, overheidsopdrachten & het gelijkheidsbeginsel Frederik Vandendriessche Prof. Dr. U. Antwerpen – Dr.ass. U.Gent Advocaat-vennoot Stibbe.
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Fiscale aspecten van een autonoom gemeentebedrijf
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 8 april 2009.
Kostprijsberekening bij KMO
1 Le nouveau contexte économique et fiscal de la transmission d’entreprise De nieuwe economische en fiscale context inzake de overdracht van de onderneming.
Didier Nachtergaele Autonome Gemeentebedrijven en vastgoedpolitiek Studienamiddag Larcier 8 juni 2006 Didier Nachtergaele.
OCMW decreet bekeken vanuit het oog van de ontvanger De verantwoordelijkheid van de ontvanger bij de uitgaven T.U.R.B.O
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Herhaling Examenstof M&O
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
Beleids- en Beheerscyclus
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
Rasschaert Advocaten Wim Rasschaert – maart 2010 Gent – Hasselt – Leuven – Torhout – Antwerpen “Het vermoeden van verzelfstandiging, de weerlegging ervan.
Het autonome gemeentebedrijf financieel bekeken Leuven, 12 mei 2009 Jan Leroy, VVSG Studiedag Het autonome gemeentebedrijf in het lokale jeugd-, sport-,
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Agenda  Lessen 34 tm 35  7 en 8 december 2011  hs 31  bestuderen 31.1 tm 31.4 maken 31.1 tm 31.5.
Goedemiddag H3b.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
1 IMPULSREGLEMENT FINANCIËLE LUIK. 2 AANZET PROJECTBEGROTING PER PROJECTJAAR UITGAVEN: PERSONEELSKOST WERKINGSKOST INKOMSTEN: GEVRAAGDE PROVINCIALE SUBSIDIE.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Pensioenverzekeren over de grens
Congres Bedrijfsopvolging
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
met rechtspersoonlijkheid
Wetgeving overheidsopdrachten. Welke organisaties? 4 Categorieën: –De overheid –Organisaties die aan bepaalde voorwaarden voldoen –Privaatrechtelijke.
SYSTEEM VRIJETIJDSPAS sociaal tarief - diversiteit binnen sport toepassing in Izegem AV SF 22 april 2010 SF: Stijn Werbrouck
Nieuw in België Exclusief via ADMB
Algemene Vergadering vergadering 20 juni Algemene Vergadering: opening Samenstelling van het bureau 2 stemopnemers Secretaris.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Algemene Ondernemersvaardigheden
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
HLB Van Daal & Partners, opgericht in 1979, is een ambitieuze accountants- en belastingadviesorganisatie met 8 kantoren in Midden- en Oost-Brabant.
P RIVILEGED & C ONFIDENTIAL Starten als overnemer, hoe pak ik het aan ? Danny Vannevel – Partner www. vdp. be.
Balans Resultatenrekening aankopen en kosten waar is dat geld naartoe
Charlotte Fruytier Fruytier Arbeidsrecht/Ambtenarenrecht Expertpool VNG-OTD 24/
P1 Kennismaken Bedrijfseconomie. P1 Kennismaken Bedrijfseconomie.
E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide.
Boekhouden is het op regelmatige basis registreren en rapporteren
FORUM ADVOCATEN BVBA Nassaustraat Antwerpen T F E W De eventuele matiging.
ORGANISATIE= EEN SAMENWERKINGSVERBAND VAN MENSEN, GERICHT OP HET BEREIKEN VAN EEN OF MEERDERE DOELSTELLINGEN 10 RECHTSVORMEN (RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE.
Beknopt financieel profiel van de gemeente: PEPINGEN MEERJARENPLAN (toestand 2013)
Budget 2018.
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
De vereniging anno 2020 juni 2018.
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
Algemene vergadering van 19 juni 2018
Algemene Vergadering Toerisme Oost-Vlaanderen
Transcript van de presentatie:

De financiering en subsidiëring van autonome gemeentebedrijven 8 juni 2006 Wim Rasschaert Dirk Baeyens Advocaat Accountant Laga Deloitte

Inhoudstafel 0. Inleiding: wetgevend kader 1. Vormen van financiering bij de oprichting 2. Specifieke kenmerken van de financiering bij de oprichting 3. Vormen van financiering na de oprichting 4. Formele verplichtingen 5. Subsidies en AGB

0. Inleiding: wetgevend kader (1) Nieuwe Gemeentewet Activiteiten van commerciële of industriële aard RvB – directiecomité Financiële toestand en jaarrekening onder controle van college van commissarissen Vrije beslissingsbevoegdheid AGB over financiering Jaarlijks ondernemingsplan en activiteitenverslag mededelen aan gemeenteraad Artikel 53 tot 67 gec.w.handelsvenn.  W. Venn. Boekhoudwet van 17 juli 1975

0. Inleiding: wetgevend kader (2) Gemeentedecreet: inwerkingtreding op 1 januari 2007…? Welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang RvB (optie: directiecomité / gedelegeerd bestuurder) Beheersovereenkomst met gemeente over toekennen van middelen aan AGB, verwerving en aanwending door AGB inkomsten en financiering Financiële toestand en jaarrekening, alsmede de regelmatigheid van de verrichtingen weer te geven in jaarrekening, onder controle van externe auditcommissie van gemeente Vrije beslissingsbevoegdheid AGB over financiering Budget, jaarrekening en boekhouding conform gemeente Boekhouding onder verantwoordelijkheid en toezicht van RvB Goedkeuring jaarrekening door gemeenteraad + kwijting door gemeenteraad aan bestuurders + aansprakelijkheid bestuurders Goedkeuring budget door gemeenteraad

0. Inleiding: wetgevend kader (3) Gemeentedecreet: inwerkingtreding op 1 januari 2007…? Formele motiveringsverplichting conform gemeente Openbaarheid van bestuur conform gemeente

1. Vormen van financiering bij de oprichting 1.A. Inbreng van onroerende en roerende goederen Inbreng in natura Uitboeken van deze goederen in de gemeente met als tegenpost ‘beginkapitaal’, opnemen van deze inbreng bij het AGB onder de rubriek ‘kapitaal’ Geen revisoraal verslag – geen aandelen tegenover inbreng die het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen Uitboeking in de gemeente op basis van de boekhoudkundige waarde – mogelijkheid van inbreng op basis van een nieuwe schatting van de onroerende en roerende goederen

1. Vormen van financiering bij de oprichting 1. B. Inbreng van onroerende en roerende goederen mits betaling van een prijs Financiering door uitstel van betaling Uitstel van betaling over meer dan 1 jaar = ‘toegestane lening’ & beslissing gemeenteraad Budgettaire inschrijvingen verkoop en toegestane lening

1. Vormen van financiering bij de oprichting 1.C. Inbreng van onroerende en roerende goederen met overdracht van schulden Gemengde inbreng Uitboeken van de schuld in de gemeente met ‘beginkapitaal’ als tegenpost

1. Vormen van financiering bij de oprichting 1.D. Inbreng in speciën ‘Bijdrage in kapitaal aan andere overheidsinstellingen voor specifieke doeleinden’ Toepassen versnelde afschrijving bij gemeente Rubriek ‘kapitaal’ of ‘investeringssubsidies’ in geval van bestemde subsidies (splitsing ‘uitgestelde belastingen’) Budgettaire inschrijving

1. Vormen van financiering bij de oprichting 1.E. Inbreng van vorderingen, schulden en financiële rekeningen Continuïteit van voortzetting activiteit ‘gewoon’ gemeentebedrijf Budgettaire inschrijving Bijdrage in kapitaal aan andere overheidsinstellingen voor specifieke doeleinden

2. Specifieke kenmerken van de financiering bij de oprichting Balans van de gemeente Geen opname onder de ‘financiële vaste activa’ Inbreng blijkt slechts deels uit de balans van de gemeente (i.g.v. niet afgeschreven investeringssubsidies) Geen specifieke posten in de tabel van rechten en verplichtingen Uitvoeringsbesluiten van het Gemeentedecreet voor de consolidatie van de jaarrekeningen van de gemeente en AGB Balans van het AGB Mogelijks geen ‘kapitaal’ Quid alarmbelprocedure in de statuten?

2. Specifieke kenmerken van de financiering bij de oprichting Fiscale aspecten van de inbreng Overdracht tegen marktconforme voorwaarden Boekhoudkundig kapitaal = fiscaal kapitaal ? Inbrengrecht van 0,5% (artikel 19,5° W. Reg.) Kosteloze registratie voor onroerende goederen (artikel 161,2° W. Reg.)

3. Vormen van financiering nà de oprichting 3.A. Overdracht van onroerende en roerende goederen Overdracht in natura Uitboeken van deze goederen in de gemeente met als tegenpost ‘investeringssubsidies en giften onder de vorm van patrimoniale goederen aan andere overheidsinstellnigen’, opnemen van deze overdracht bij het AGB onder de rubriek ‘investeringssubsidies’ of in resultaat Uitboeking in de gemeente op basis van de boekhoudkundige waarde – mogelijkheid van overdracht op basis van een nieuwe schatting van de onroerende en roerende goederen

Vormen van financiering nà de oprichting (2) 3.B. Bijdragen in kapitaal aan andere overheidsinstellingen voor gebouwen Overdracht o.v.v. investeringssubsidie Toepassing afschrijvingstermijn in de boekhouding van de gemeente Gespreide opname in resultatenrekening

Vormen van financiering nà de oprichting (2) 3.C. Bijdragen in kapitaal aan andere overheidsinstellingen voor specifieke doeleinden Overdracht o.v.v. investeringssubsidie Gespreide of onmiddellijke opname in resultatenrekening

Vormen van financiering nà de oprichting (3) 3.D. Bijdragen in het exploitatieverlies van de gemeentebedrijven Geen verplichting zoals voor ‘gewone gemeentebedrijven’ Wijze van bepaling van exploitatieverlies – bepalingen in de beheersovereenkomst

Vormen van financiering nà de oprichting (3) 3.E. Deelhebbing in de exploitatiewinst van gemeentebedrijven In principe winsten niet bestemd voor de gemeente (>< artikel 262 enkel voor ‘gewone gemeentebedrijven’) Clausule van reservevorming (5% tot 10% van het maatschappelijk kapitaal)

Vormen van financiering nà de oprichting (4) 3.F. Bijdrage in de financieringskosten van andere overheidsinstellingen Aflossingslasten (kapitaal & intresten) Bij AGB in de resultatenrekening (‘kapitaal- en intrestsubsidies’)

Vormen van financiering nà de oprichting (4) 3.G. Bijdrage in de werkingskosten gedragen door andere overheidsinstellingen Dotatie voor de werking in AGB op te nemen in de resultatenrekening (‘andere bedrijfsopbrengsten’) Geen te leveren prestaties

Vormen van financiering nà de oprichting (5) 3.H. Leningen aan andere overheidsinstellingen Toegestane lening Toe te passen in geval van overdracht onder voorwaarden Fiscaal optimaal (of neutraal) Geen aanrekening van intresten – principe van abnormaal of goedgunstig voordeel, echter bekomen van de gemeente (artikel 79 en 207 WIB) Geen inhouding roerende voorheffing (artikel 107 WIB)

4. Formele verplichtingen … Opstellen jaarrekening… Opstellen jaarverslag… Opstellen verslag door bestuurders…

5. Subsidies en AGB BLOSO, VIPA, Cultuur, Monumenten en Landschappen, DIGO, GESCO, etc… Maatwerk en onderhandeling is de boodschap! BLOSO vs. Cultuur BTW – optimalisatie versus Europese subsidiëring Vb. GESCO “Commerciële en industriële” activiteiten versus “algemeen belang” “Het subsidiebeleid hangt met andere woorden af van de subsidiërende overheden zelf. De specifieke subsidiereglementen kunnen bepalen of een AGB al dan niet in aanmerking komt voor een subsidie. In die subsidiereglementen kan een AGB al dan niet beschouwd worden als een verlengstuk van de gemeentelijke diensten. Het industrieel en commercieel karakter, inherent aan een AGB, staat mogelijk de toekenning van een bepaalde subsidie in de weg staat…” (Antwoord van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering op vraag nr. 57, Luc VAN NIEUWENHUYSEN dd. 7 december 2004, Vr. en Antw. Vl. Parl. 29 april 2005, nr. 11, p. 884.)

Contact Cel Publiekrecht Public Sector Accountancy Wim Rasschaert - advocaat Dirk Baeyens - accountant wrasschaert@laga.be dbaeyens@deloitte.com Lange Lozanastraat 270 Kortrijksesteenweg 1146 B – 2018 ANTWERPEN B – 9051 GENT Tel. 0 32 3 242 42 43 Tel. 0 32 9 393 75 85 Fax 0 32 3 242 42 20 Fax 0 32 9 393 75 80 www.laga.be