Handhaving van milieurecht in Nederland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
24 november 2010 Professionalisering Vergunningverlening en Handhaving 1 Model vergunningvoorschriften Mr Hans Bolkestein.
Advertisements

Open normen in wetgeving
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Bestuursrecht Klas MED1 LES
GEZINSHERENIGING met subsidiair beschermden
Eén schadeloket Ruimte voor de Rivier Bewonersbijeenkomst Ruimte vd Rivier IJsseldelta 28 mei 2013 / Gemeentehuis Kampen mr. Joost R.M. van der Poel Secretaris.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Rechtshandelingen van de Unie
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Hoe pak je handhaving aan?
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid
Bestuursrecht Klas MED1 LES 1.
Systeem van het recht Rechtsbron Interpretatie Objectief recht
Normstelling bestuursrecht
Systeem rechtsbescherming
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
De nieuwe omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Handhavingsbeleid brandweer Industriële veiligheid
Rechtsbronnen wet gewoonte jurisprudentie verdrag ©2006 mr. J. Keizer.
Leiden University. The university to discover. Elektronisch procederen bij de bestuursrechter Marga Groothuis NVvIR, Den Haag 23 juni 2011.
1 Actualisatie milieuvergunning afvalberging DMH Johan G. Vollenbroek 12 oktober 2010.
De werkwijze van de Commissie Keurmerk
De Wet Bibob en vastgoedtransacties
Bibob en huisvesting in Amsterdam
Bestuurlijk Handhaven
Hfdst. 29 Wet Mulder Blz
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
Hfdst 30 Bestuurlijke boete Blz Bestuurlijke boete De bestuurlijke boete kan door een daartoe bevoegde overheidsdienst zonder tussenkomst van.
Preventie- en handhavingsplan Alcohol en jongeren.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
De doorkruisingsleer in perspectief: handhaving
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
BESTUURSRECHTELIJKE GELDSCHULDEN
Transactie wordt fiscale strafbeschikking Mr. J.H.(Hans) Peek Peek advocaten-belastingkundigen te Utrecht Specialisten in FIOD- en douanezaken 6 oktober.
Inspectie SZW en handhaving. DE INSPECTEUR Toezichthouder op basis van artikel 24 Arbowet. Buitengewoon opsporingsambtenaar op grond van artikel 142 Wetboek.
Handhaving onder de vierde tranche Awb
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
Bestuurlijke handhaving en aansprakelijkheid Prof.mr. G.T.J.M. Jurgens 18 april 2012.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Workshop Congres Sociale Raadslieden – Gevolgen van de Koppelingswet.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Workshop Actualiteiten Awb mr. Elise Fikkert en mr. Marie-Anna Bullens.
Nieuwe ontwikkelingen in het bestuursrecht 1 door Jaap IJdema.
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
Vergunningprocedures Vliko Zoeterwoude 2 april 2014.
GRIP OP CALAMITEITEN Lastigheden die bestuursorganen en omgevingsdiensten ervaren bij inzet van handhavingsinstrumenten: Wie kan worden aangemerkt als.
De bestuurlijke strafbeschikking milieu
bij rechtmatig overheidshandelen
Van beleid tot regelgeving
Mediprima en Dringende Medische Hulp
bezoek strafzaak voorbereiding op takenserie 3
Veranderopgave handhaving
Invoeringswet Omgevingswet
Milieu wet- en regelgeving
Studie Richtsnoeren Bestuurlijke Dwangsom
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Een veilige leefomgeving?
Transcript van de presentatie:

Handhaving van milieurecht in Nederland Prof dr Lex Michiels Universiteit van Tilburg

Onderwerpen Bestuurlijke sancties (algemeen) Last onder dwangsom in theorie en (vooral) praktijk Bestuurlijk gedogen

Bestuurlijke sancties milieurecht Bestuursdwang Last onder dwangsom Boete (alleen voor emissiehandel) Bestuurlijke (!) transactie Intrekking (milieu)vergunning

Theorie inzake de last onder dwangsom (1) Herstelsanctie (geen criminal charge) Na overtreding (geheel preventief alleen bij klaarblijkelijk gevaar voor overtreding) Alle decentrale organen bevoegd; soms minister Begunstigingstermijn Modaliteiten Hoogte van de dwangsom

Theorie inzake de last onder dwangsom (2) Werking (verbeurte van rechtswege) Beperkingen Invordering Rechtsbescherming tegen last onder dwangsom invorderingsbeschikking

Onderzoeksresultaten: aantallen (1) 70 instanties onderzocht (58 gemeenten, 5 provincies, 6 waterschappen, 1 ministerie) dwangsombesluiten van onderzochte instanties in 2006-2008 (NB: Niet alle dossiers compleet) Instantie Dwangsombesluiten  Gemeenten 1459 Provincies 202 Waterschappen 60 Min. VROM 25 Totaal 1746

(vervolg) Geschatte aantal dwangsombesluiten per jaar door gemeenten, provincies, waterschappen en het ministerie van VROM ter handhaving van milieurecht Instantie Dwangsombesluiten  Gemeenten 2105 Provincies 207 Waterschappen 80 Min. VROM 8 Totaal 2400

Onderzoeksresultaten: modaliteiten en typen inbreuken Per tijdseenheid 54% Per overtreding 44% Bedrag ineens 2% Buitenwettelijke variant: per tijdseenheid dat een overtreding wordt geconstateerd Typen inbreuken: bij gemeenten veelal schending van algemene regels, bij provincies van vergunningvoorschriften Relatie modaliteiten tot typen inbreuken

Resultaten recent onderzoek: Hoogte bedragen Wettelijke criteria Praktijk - vaak lage bedragen - helft van organen heeft beleidsregels - creatieve varianten

Resultaten recent onderzoek: Effecten Overtreding binnen termijn gestopt 54% Niet binnen termijn gestopt 26% Onbekend 20%

Resultaten recent onderzoek: Invordering verbeurde dwangsommen Percentage (ongeveer 40% overall; verschillen per type overheid, per orgaan) Werkwijze (t.t.v. onderzoek en nu) Verjaring

Resultaten recent onderzoek: Rechtsbescherming NB: m.b.t. oude situatie Bezwaar en beroep tegen dwangsombesluit Verzet tegen dwangbevel in drie instanties In 2006-2008 betroffen 258 van de 362 beroepen bij de RvS inzake milieuhandhavingsbesluiten een last onder dwangsom 55% van de besluiten werd geschorst of vernietigd Nieuwe situatie Bezwaar en beroep tegen invorderingsbeschikking T.a.v. dwangbevel alleen executiegeschil bij burgerlijke rechter

Conclusies last onder dwangsom De dominante sanctie ter handhaving van milieurecht Relatief weinig procedures bij de rechter; 2% van alle genomen dwangsombesluiten sneuvelt in beroep In (tenminste) ongeveer 70% heeft dwangsom gewenste effect Veel gebruikt voor relatief lichte overtredingen (dus ook dwangsombesluiten met relatief lage bedragen) Niet altijd beleid aanwezig m.b.t. hoogte bedragen Verbeurde bedragen worden relatief vaak niet ingevorderd

Gedogen (soorten van) Justitieel gedogen (coffeeshops) Bestuurlijk gedogen (wat is het?) Varianten van bestuurlijk gedogen Gedogen met officieel besluit (gedoogverklaring)

Formele kanten van gedogen Gedoogverklaring: besluit (c.q. beschikking) in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb): - normen voor besluiten/beschikkingen van toepassing en - rechtsbescherming bij bestuursrechter Na gedogen is handhaving in beginsel nog wel mogelijk (bijv. bij gewijzigde omstandigheden) Weigeren gedoogbeschikking en intrekken gedoog-beschikking zijn volgens de RvS géén besluiten

Inhoudelijke kanten van gedogen ‘Beginselplicht tot handhaving’ Uitzonderingen (dus gevallen waarin gedogen mogelijk is): - concreet zicht op legalisatie (o.a. overgangssituaties; ontvankelijke kansrijke vergunningaanvraag ingediend) - toezeggingen, voorafgaand gedogen - gelijke behandeling - overtredingen met weinig gevolgen - andere redenen waarom handhaving in een concreet geval onevenredig is

Eisen aan gedogen Zo kort mogelijk Zo nodig onder voorwaarden Na horen belanghebbenden Beschikking noodzakelijk?

Praktijk van het gedogen Minder maatschappelijk draagvlak voor gedogen Minder juridische ruimte voor gedogen dan vroeger Steeds minder gedoogbeschikkingen: aldus ontgaan van procedures; er worden nog steeds regelmatig overtredingen van milieurecht gedoogd, maar meer op informele wijze Derden vragen om handhavingsbesluit en vechten weigering dáárvan aan i.p.v. dat ze een gedoog-beschikking aanvechten (NB: ook lange tijd gedogen staat niet in de weg aan alsnog handhaven)

Handhaven en gedogen Gedogen niet per se onrechtmatig Gedogen via een beschikking met voorwaarden op de naleving waarvan wordt toegezien, benadert handhaving Handhavingsbesluit met lange begunstigingstermijn benadert gedogen (is doorgaans ook niet toegestaan) Nemen van een handhavingsbesluit zonder de noodzakelijke tenuitvoerlegging benadert gedogen nog meer