Godsdienstleerkrachten: juridisch kader en vademecum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Eindwerk zesde jaar.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Scholengroep Sint-Rembert februari 2011
Personeel ten laste van het werkingsbudget
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Mag ik u voorstellen ....
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Start.
VTB Technasium Vakcollege
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Tijdelijke Aanstelling van Doorlopende Duur en Vaste Benoeming
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
DPB Fysica Gent.
Baron Ruzettelaan 296 BRUGGE
DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE Werkgroep Directies type 2 (ortho’s e.a. betrokkenen) Leerlijnen-evaluatie-rapportering Vrijdag.
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Vernieuwing verzorging
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Vragenlijst ketencoördinatoren
Tijdelijke Aanstelling van Doorlopende Duur en Vaste Benoeming
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
Functiegesprekken in de praktijk.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007
Netwerk coördinatoren VZ
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Scholengemeenschappen Heilig Kruis – Sint-Nicolaas BaO
Transcript van de presentatie:

Godsdienstleerkrachten: juridisch kader en vademecum Gent, juni 2013

scheiding kerk-staat Belgische grondwet onderschrijft een scheiding kerk en staat. Dit geldt ook voor de toepassing in het Onderwijs.

2 invalshoeken als wettelijk kader 2 sporen passen in elkaar scheiding kerk-staat 2 invalshoeken als wettelijk kader 2 sporen passen in elkaar

inspecteur-adviseur en leerkracht godsdienst vanuit het dubbel kader

Twee sporen die in elkaar passen… r.-k. godsdienst vanuit twee kaders… de inspecteur-adviseur Vlaams Ministerie voor Onderwijs en Vorming inspecteur-generaal Vlaamse bisschoppen Erkende Instantie rkg vicarissen voor onderwijs Diocesane bisschop Bevoegde Instantie Inspecteurs-adviseurs rkg IDKG Twee sporen die in elkaar passen… r.-k. godsdienst vanuit twee kaders…

de godsdienstleerkracht Vlaams Ministerie voor Onderwijs en Vorming Vlaamse bisschoppen Erkende Instantie rkg Diocesane bisschop Bevoegde Instantie godsdienstleerkracht Inspecteur-adviseur gemandateerde Inrichtende macht directeur Inspecteur-adviseur Twee sporen die in elkaar passen… r.-k. godsdienst vanuit twee kaders…

godsdienstleerkracht werken vanuit dubbel spoor 3 Arbeidsovereenkomst 1 stap in ‘mandatering’ engagementsverklaring godsdienstleerkracht bisschop IM school 2 Voordracht voorafgaand aan de aanstelling

1 2 3

godsdienstleerkracht werken vanuit dubbel spoor 3 Arbeidsovereenkomst 1 stap in ‘mandatering’ engagementsverklaring godsdienstleerkracht bisschop IM school 2 Voordracht voorafgaand aan de aanstelling

r.-k. godsdienst twee wettelijke kaders personeel kerk inspecteur-adviseur als gemandateerde staat DRP “IM” directeur (doc VSKO) voordracht tijdelijke contract VB overeenkomst VB NAF/MUT overeenkomst instemming kerk sanctie afdanking dossier

De inspecteur-adviseur inspectie en begeleidingsopdracht

inspecteur-adviseur eigen plaats in vicariaat onderwijs… inspectie-begeleiding r.-k. godsdienst begeleidingsdienst DPB diensten (juridisch, gebouwen,…)

inspecteur-adviseur r. -k inspecteur-adviseur r.-k. godsdienst dubbele taak: controle versus begeleiding Art. 8. decreet 13-4-1993 1° de controle op de naleving van het lesrooster en de verklaringen betreffende de keuze voor een godsdienst of de niet-confessionele zedenleer, bedoeld in artikel 8en 8bis van de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving [of bedoeld in het artikel 29 van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997]; 2° de controle van de leermiddelen; 3° de controle van de bewoonbaarheid, de didactische bruikbaarheid en de hygiëne van de lokalen; 4° het uitbrengen van beleidsadviezen; 5° het controleren van de uitvoering van de leerplannen en de controle van het peil der studiën; 6° de externe ondersteuning en de beoordeling van de beroepsbekwaamheid en de pedagogische bekwaamheid van de betrokken leerkrachten en het stimuleren van initiatieven ter verbetering van de beroepskwaliteit; 7° het ontwikkelen van initiatieven ter bevordering van de onderwijskwaliteit van het betrokken vakgebied en het bewaken en het stimuleren van het aan de levensbeschouwing aangepast opvoedingsproject binnen het vakgebied; 8° alle andere opdrachten die worden toegekend door of krachtens wetten en decreten.

inspecteur-adviseur r. -k inspecteur-adviseur r.-k. godsdienst dubbele taak: controle versus begeleiding Art. 8. decreet 13-4-1993 5° het controleren van de uitvoering van de leerplannen en de controle van het peil der studiën; 6° de externe ondersteuning en de beoordeling van de beroepsbekwaamheid en de pedagogische bekwaamheid van de betrokken leerkrachten en het stimuleren van initiatieven ter verbetering van de beroepskwaliteit; 7° het ontwikkelen van initiatieven ter bevordering van de onderwijskwaliteit van het betrokken vakgebied en het bewaken en het stimuleren van het aan de levensbeschouwing aangepast opvoedingsproject binnen het vakgebied;

inspecteur-adviseur 2 opdrachten… Vanuit het oogpunt controle… kwaliteitszorg op het vlak van het inhoudelijke en het pedagogisch-didactische begeleiding… ondersteuning bij visie, bijscholing, gesprek en tips om de kwaliteit van het vak te verhogen en verdere professionalisering te bevorderen.

De leerkracht r.-k. godsdienst ‘voorrecht’ twee verantwoordelijken

r.-k. godsdienst twee verantwoordelijken inspecteur-adviseur vakinhoudelijke en pedagogisch-didactische beoordelen + begeleiden leerkracht vakvergaderingen leerplan schoolinspectie (inrichten uren, leeromgeving,…) nascholing stimuleren directeur teamspeler en personeelslid van de school beoordelen + begeleiden leerkracht klasmanagement vakvergaderingen handboek nascholing afspraken

leerkracht godsdienst: een ‘specifiek ambt’. Even er nog op wijzen: ambt: leraar ambt: godsdienstleraar Dus een specifiek ambt met aparte opbouw van anciënniteit voor personeelsbewegingen, reaffectatie, ed... Geregeld door de decreten rechtspositie verschillend voor het gesubsidieerd onderwijs en voor het gemeenschapsonderwijs.

leerkracht godsdienst: een ‘specifiek ambt’. Verschillende in vrij katholiek onderwijs en de andere netten: Katholiek onderwijs: aparte telling voor AV en RKG. Bereik je eerst je anciënniteit (720 dagen voor TADD) voor RKG, dan wordt deze onmiddellijk uitgebreid naar alle andere vakken waarvoor je een vereist bekwaamheidsbewijs hebt maar niet omgekeerd. Voor de andere netten: volledig gescheiden telling en toepassing voor AV en RKG.

Functiebeschrijving en evaluatie Concreet: Functiebeschrijving wordt gegeven door de directeur en bestaat uit een onderdeel als leerkracht van de school en een bijlage vanuit de EI/V als godsdienstleraar (vakinhoud en vaktechnisch). Functioneringsgesprekken gebeuren door de directeur (eerste evaluator) De evaluatie gebeurt om de vier jaar door de directeur. Voor vakinhoud en vakdidactiek en vakpedagogie levert de inspectiebegeleiding een bijdrage.

r.-k. godsdienst twee onderdelen bij functiebeschrijving-evaluatie inspecteur-adviseur bijvoegsel over LK-RKG over het vakinhoudelijke en het pedagogisch-didactische geen evaluator… wel bijdrage via verslaggeving voor het vak-inhoudelijke en didactische onderdeel. directeur algemene FB als LK: teamspeler en personeelslid van de school, EOP,… doet functioneringsgesprek eerste evaluator: beoordeelt alles (en inhoudelijk via verslag)

Functiebeschrijving

Functiebeschrijving Van de leerkracht r.-k. godsdienst wordt verwacht op vakinhoudelijk vlak: De leerkracht kent het leerplan; werkt vanuit de basisdoelen, de kerndoelen en de terreindoelen; verrijkt de ervaringen van de leerlingen door confrontatie met ingrediënten van Bijbelse, Kerkelijke, historische en actuele aard; oefent de levensbeschouwelijke vaardigheden; werkt aan de competenties van inter-levensbeschouwelijke dialoog en samenleven; stimuleert door evaluatie en feedback de levensbeschouwelijke bedachtzaamheid van de leerlingen.

Functiebeschrijving Van de leerkracht r.-k. godsdienst wordt verwacht op vaktechnisch/pedagogisch en didactisch vlak: De leerkracht sluit aan bij de levensbeschouwelijke beginsituatie van de leerlingen; benadert geloofselementen en Bijbel op een narratieve en existentiële manier; zet een proces op dat de godsdienstige en/of levensbeschouwelijke groei stimuleert; brengt als getuige geloofselementen als een uitdagend impuls binnen; vertaalt als specialist de leerinhouden op het niveau van en aansluitend bij de leefwereld van de leerlingen; begeleidt en stoffeert als moderator de klasleergesprekken als stap in het leerproces; activeert het leerproces door interactieve en creatieve werkvormen en impulsen; hanteert bij de evaluatie van kennis, vaardigheden en attitudes door de leerlingen gekende antwoordsleutels en evaluatiecriteria; daagt leerlingen uit door open vraagstelling; verduidelijkt zijn/haar pedagogisch-didactisch handelen.

informatie via sites website diocesane inspectie W-VL: www.dpbbrugge.be/rkgodsdienst website diocesane inspectie O-VL: http://www.kogent.be/gi_so website departement onderwijs: http://www.ond.vlaanderen.be/inspectie/lbv/default.htm website secretariaat erkende instantie: www.idkg.be

kader: mogelijkheid tot vragen

in het gewoon en buitengewoon vademecum in een notendop... BISDOM Brugge/Gent Onderwijsvicariaat VADEMECUM VOOR GODSDIENSTLEERKRACHTEN in het gewoon en buitengewoon SECUNDAIR ONDERWIJS 2012-2013

solliciteren als godsdienstleerkracht - Gent afspraak met inspecteur-adviseur bezorgen van sollicitatiebrief en CV (via e-mail) gesprek ondertekenen van engagementsverklaring is er een concrete opdracht: kan een voordracht gebeuren IM of directie van de school stelt aan.

solliciteren als godsdienstleerkracht - Brugge Je krijgt thuis een mail met lerarenfiche en engagementsverklaring afspraak met inspecteur-adviseur kan indien je dit zelf nodig acht. ondertekenen van engagementsverklaring in tweevoud en terugsturen invullen van de fiche met gegevens van de leerkracht en terug mailen ondertussen kan je zelf solliciteren in de scholen van jouw voorkeur is er een concrete opdracht: kan een voordracht gebeuren IM of directie van de school stelt aan. Je houdt ons altijd op de hoogte van een opdracht

functiebeschrijving de gewone functiebeschrijving van elke leerkracht maar ook: een aanvulling voor de godsdienstleerkracht functioneringsgesprekken... en evaluatie met bijdrage door inspectie-begeleiding via verslag van klasbezoek.

leerplan vertrekt vanuit visietekst je vindt er de basisdoelstellingen vertaald in grondopties concreet gemaakt in terreinen en terreindoelen. bijsluiter... uitleg voor beginners

documenten van de leerkracht lesvoorbereiding/leerproject: functioneel! situeren in het leerplan, terrein, doelen beginsituatie werkwijze achtergrondinformatie hoe wil je evalueren of de doelen zijn bereikt je eigen les evalueren agenda jaar- en vorderingsplan

evaluatie aansluiten bij heersende schoolcultuur nota vanuit de inspectie-begeleiding met wenken oriëntatienota bijsluiter community op Thomas

didactische ondersteuning handboeken website: thomas in de kijker linkensysteem leerprojectfiches/bijbelfiches beginsituatie verkennen logboek communities catechetische centra/tijdschriften/ vakvergadering

informatie en contact nieuwsbrief GO-AL website diocesane inspectie W-VL: www.dpbbrugge.be/rkgodsdienst website diocesane inspectie O-VL: katholiek: www.godsdienstinspectie-gent.be officieel onderwijs - lerarensite: http://www.wooweb.info website departement onderwijs: http://www.ond.vlaanderen.be/inspectie/lbv/default.htm website secr. erkende instantie: www.idkg.be

nascholing Bisdom Brugge: Eekhoutcentrum en stuurgroep godsdienst Bisdom Gent: Centrum voor nascholing (verbonden aan HDGI) VSKO-nascholingen Didachè-studiedagen in Leuven in januari Ondersteuningsbijeenkomsten/werkgroepen

contactmomenten eind juni - begin juli tweede helft augustus concrete data op de diocesane sites www.dpbbrugge.be/rkgodsdienst www.onderwijsinspectie-gent.be / www.wooweb.info interdiocesaan: www.idkg.be

mogelijkheid tot vragen

bedankt! welkom in het godsdienstonderricht… straks

TADD – katholiek onderwijs GLSO Nederlands-Geschiedenis-Godsdienst oefent in het gewoon secundair onderwijs m.i.v. 01.09.2000 volgende opdrachten uit: 10/22 leraar AV Nederlands 12/22 godsdienstleraar Op 30.06.2003 heeft het personeelslid voor het ambt van leraar een dienstanciënniteit van 3 x 303 dagen : 2 = 454 dagen. Op 30.06.2003 heeft het personeelslid voor het ambt van godsdienstleraar een dienstanciënniteit van 3 x 303 dagen = 909 dagen (halftijdse opdracht telt immers voor volledige duur). Hij verwerft aldus m.i.v. 01.09.2003 het recht op een tijdelijke aanstelling van doorlopende duur als godsdienstleraar, vermits hij meer dan 720 dagen dienstanciënniteit heeft verworven, waarvan 600 effectief gepresteerd. Het personeelslid verwerft m.i.v. 01.09.2003 eveneens het recht op een tijdelijke aanstelling van doorlopende duur voor het ambt van leraar voor alle vakken waarvoor hij een vereist bekwaamheidsbewijs bezit (AV Nederlands en AV Geschiedenis). In het gesubsidieerd vrij confessioneel onderwijs komen de diensten gepresteerd als godsdienstleraar eveneens in aanmerking voor de berekening van de dienstanciënniteit in andere ambten, indien de onderwezen godsdienst deze is die voorkomt in het onderwijs verstrekt door de inrichtende macht. Als een personeelslid dus als godsdienstleraar het recht op een aanstelling van doorlopende duur heeft bereikt, kan hij dit recht eveneens opeisen voor andere ambten. Deze bepaling geldt eveneens voor het buitengewoon secundair onderwijs. Als een personeelslid diensten gepresteerd heeft in het ambt van godsdienstleraar, komen deze diensten eveneens in aanmerking voor andere ambten. Als een personeelslid dus recht heeft op een aanstelling van doorlopende duur in het ambt van godsdienstleraar, kan hij dit recht ook opeisen voor bvb. het ambt van leraar ASV of leraar BGV.

TADD – katholiek onderwijs GLSO Nederlands-Geschiedenis-Godsdienst oefent in het gewoon secundair onderwijs m.i.v. 01.09.2000 volgende opdrachten uit: 13/22 leraar AV Geschiedenis 9/22 godsdienstleraar Op 30.06.2003 heeft het personeelslid voor het ambt van leraar een dienstanciënniteit van 3 x 303 dagen = 909 dagen (meer dan een halftijdse opdracht telt immers voor volledige duur). Op 30.06.2003 heeft het personeelslid voor het ambt van godsdienstleraar een dienstanciënniteit van 3 x 303 dagen : 2 = 454 dagen. Hij verwerft aldus m.i.v. 01.09.2003 het recht op een tijdelijke aanstelling van doorlopende duur als leraar voor alle vakken waarvoor hij een vereist bekwaamheidsbewijs bezit (AV Nederlands en AV Geschiedenis), vermits hij meer dan 720 dagen dienstanciënniteit heeft verworven, waarvan 600 effectief gepresteerd. Het personeelslid heeft geen recht op een aanstelling van doorlopende duur voor het ambt van godsdienstleraar, want hij beschikt niet over voldoende dienstanciënniteit voor dit ambt.