WELKOM BIJ DE PRESENTATIE Basiskwalificatie onderwijs (BKO) aan de Nederlandse universiteiten Hanno van keulen, Centrum voor Onderwijs en Leren, UU.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Professionaliseren voor beter leren! Beter leren professionaliseren? José van Alst & Willibrord Huisman, 12 september 2011.
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Kwaliteit en onderwijstijd
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Praktijkvoorbeelden BKO
GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
|Datum Matching op de RUG 1. |Datum Inhoud 2 ›Waarom matching? ›Wat is matching? ›Matching 2014 ›Voorlichting en matching.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Realisatie kindcentrum
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
The CAF Procedure voor externe feedback
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
Studenttevredenheid als kwaliteitsmaat?
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Wie is eigenaar van de onderwijskwaliteit?
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
9e DAIR Seminar 1 0 november 2005 De informatiemakelaar van Scenario’s.
Jos van Hijfte 8 November 2007
Schitterende Organisaties®
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
Transdisciplinaire projecten
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Training examencommissies
Proeve van Bekwaamheid
Een project van de Korengroep
Inrichten van een dienst Weblectures
Een beroepsstandaard? Waarom eigenlijk? En hoe ijken we die? Marc van der Meer Den Bosch, 19 juni 2014.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Voorbereiding Instellingsaudit
Welcome! TWENTE CENTER FOR CAREER RESEARCH Prof. dr. Karin Sanders Organizational Psychology / TCCR University Twente; the Netherlands Prof dr Karin.
“De vorming van de onderwijs en opleidingsregio NO Nederland”
Welkom bij xxx Bachelorvoorlichting Universiteit Utrecht.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Bijeenkomst September 2015
Geïntegreerde schoolverbetering
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Certificering van assetmanagement
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
DE KWALITEIT VAN DE TOETSING BORGEN EN ZORGEN Studiemiddag examencommissies 26 mei 2016 Martine Pol.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
NVE bedrijfsbezoek De Groene Campus 13 november 2012.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Prestatieafspraak PThU
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Correspondentie: Petra Habets,
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Transcript van de presentatie:

WELKOM BIJ DE PRESENTATIE Basiskwalificatie onderwijs (BKO) aan de Nederlandse universiteiten Hanno van keulen, Centrum voor Onderwijs en Leren, UU Christiaan van den Berg, Domeinleider onderwijs, VSNU 11 mei 2012

Andere tijden! Investeren in talentvolle studenten betekent ook investeren in de docenten. Topdocenten getraind voor onderwijs aan topstudenten De Universiteit Utrecht reikte begin mei 2012 de eerste certificaten uit aan elf docenten die met succes de ‘Leergang Honours Teaching’ afrondden.

Aanleiding Zes universiteiten werkten samen in de ontwikkeling van een BKO Staatssecretaris Mark Rutte begon campagne voor meer begeisterung In de nieuwe wet dreigde hij docentprofessionalisering te regelen Universiteiten besloten tot zelfregulering BKO werd – via het Rectorencollege – serieus opgepakt. Begin 2008 ondertekening wederzijdse erkenning Student Success Programme: shared priority of the universities: Student centred, individual approach, differentation Challenging for excellent students, inspiring for good students and providing more structure to weak students (drop outs) First year experience: give students the opportunity to figure out if they are in the right place, if necesary send them to another type of degree Academic engagement: co-curricular activities, involving student associations,

Overeenkomst Student Success Programme: shared priority of the universities: Student centred, individual approach, differentation Challenging for excellent students, inspiring for good students and providing more structure to weak students (drop outs) First year experience: give students the opportunity to figure out if they are in the right place, if necesary send them to another type of degree Academic engagement: co-curricular activities, involving student associations,

Wederzijdse erkenning van de BKO Wie: de 14 (research) universiteiten Allemaal verschillende startsituaties Proces naar consensus over competenties van docenten in het HO: 1967 - 2005 Eerste BKO-regeling: 1996 Proces naar wederzijdse erkenning: 2004 - 2008 ORD 2008 Relatie tussen BKO-programma's en 'succes' concept 2

Criteria voor de review van BKO regelingen Implementatie Toetsing Inhoud Formeel, instellingsbreed programma Gefaciliteerd en en gecontroleerd door het CvB Civiel effect Formele toetsprocedure met sleutelrol voor opleidingsmanagement 'Substantief’ en gelijkwaardig Maakt kandidaten competent voor uitvoering onderwijstaken

Wat is‘substantief’? ‘Anything goes’, als een docent maar competent wordt Inhoudelijk gaat het om: Kennis van de discipline Ontwerpen van onderwijs Uitvoeren van onderwijs Toetsen en evalueren Algemene vaardigheden (samenwerken, plannen, et cetera)

Serieuze toetsing Toetsen op (start)competenties, niet op inspanningen Toetscommissie met direct belanghebbenden (leidinggevende, opleidingsdirecteur) Consequenties bij afwijzing Vrijlaten van de weg Vrijwel overal portfolio-model

Wanneer is de BKO-regeling een succes? Succes voor de maatschappij: Kwaliteit van student-leren Kwantiteit: absolute aantallen en rendement ‘Value for (tax payers) money’ Succes voor de instelling: Aantrekkingskracht op studenten (‘we’re big’) Hoge plaats op de ranglijsten (‘we’re good’) Identiteit (‘we’re special’) Succes voor de deelnemers Tevredenheid; persoonlijke ontwikkeling; intrinsieke motivatie Carrière-ontwikkeling Sturingsmogelijkheid voor opleidingsmanagement

Parameters voor ‘succes’ Aantal gekwalificeerde docenten Aantallen en percentages Positieve effecten op leerresultaten Student evaluaties; rendement; ????? Reputatie (nationale surveys) Acceptatie van het programma door betrokkenen: Tevredenheid van (docent)cursisten Tijd besteed aan aan professionalisering Acceptatie programma bij management Interne en externe erkenning door publiek, politiek, studenten e.d.: Prijzen; carrière mogelijkheden; accreditatie; imago; status van het beroep; vertrouwen

Correlaties, attributies en verklaringen Relaties tussen (kenmerken van) programma’s en succes hangen samen met: Onderwijsbeleid en ambities van instelling én docenten Consistentie van programma wat betreft doelen, vorm en toetsing Steun van het management (CvB én decanen/opleidingsdirecteuren) Inbedding in human resource management (vaste aanstelling; loopbaanontwikkeling; beoordelingsgesprekken)

Voor- en nadelen Voordelen: Nadelen: Er ligt een structuur voor docentprofessionalisering en wederzijdse erkenning Gebruik van docentport folio’s die worden getoetst door toetscommissie (geen standaardcursussen) Ruimte voor eigen invulling door universiteit (regeling BKO is niet landelijk vastgelegd). Ook een ‘zwakte’ Nadelen: Wederzijdse erkenning is metaniveau. Kwaliteit van de professionaliseringstrajecten? Kwaliteitswerkgroep is bezig Geen landelijke ambities (100% BKO), wel registratie (inmiddels prestatieafspraken) Student Success Programme: shared priority of the universities: Student centred, individual approach, differentation Challenging for excellent students, inspiring for good students and providing more structure to weak students (drop outs) First year experience: give students the opportunity to figure out if they are in the right place, if necesary send them to another type of degree Academic engagement: co-curricular activities, involving student associations,

Thema’s voor de toekomst Docentkwaliteit is een prestatie-indicator BKO 2.0: Verdere uitbouw Kwaliteitszorg BKO-trajecten Vrijstellingen zittende docenten Internationale aspecten SKO Vorming van het SKO-traject Wederzijdse erkenning (2013) Onderwijsloopbaan naar “onderwijshoogleraar” Student Success Programme: shared priority of the universities: Student centred, individual approach, differentation Challenging for excellent students, inspiring for good students and providing more structure to weak students (drop outs) First year experience: give students the opportunity to figure out if they are in the right place, if necesary send them to another type of degree Academic engagement: co-curricular activities, involving student associations,

Discussiepunten Is BKO van de onderwijskundige of van de docent zelf? Moet elke docent een BKO behalen of alleen de nieuwe docenten? Is BKO niet bureaucratie en kost de BKO niet docenten veel tijd? Hoe belangrijk is de steun vanuit het College van Bestuur? Niet eerst een Seniorkwalificatie onderwijs (SKO) om opleidingsdirecteuren te professionaliseren? Moeten we niet de zelforganisatie van docenten bevorderen? (Disciplinecentra) Student Success Programme: shared priority of the universities: Student centred, individual approach, differentation Challenging for excellent students, inspiring for good students and providing more structure to weak students (drop outs) First year experience: give students the opportunity to figure out if they are in the right place, if necesary send them to another type of degree Academic engagement: co-curricular activities, involving student associations,