Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg Leiderschap en professionaliteit De verpleegkundige als spil in het zorgproces 12 april 2010 Jenneke van Veen Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg www.igz.nl
Wat ga ik vertellen? Taak en functie van IGZ Leiderschap Uitdagingen voor verpleegkundigen Een paar voorbeelden Vragen?
Zorg voor gerechtvaardigd vertrouwen in verantwoorde en veilige zorg Ons motto Zorg voor gerechtvaardigd vertrouwen in verantwoorde en veilige zorg
Onze omgeving Client Department: WCZ en Zorg en dwang (eigen regie en eigen budget) Zorgverlener: Autonomie en regie client leidend. Kijken naar persoonsbeeld, maar ook naar ZZP! Zorgverzekeraar: ?? 5. Clienetverenigingen:Project OPsterk.nl. Het doel van het project is het versterken van de positie van mensen met een beperking en hun ouders/vertegenwoordigers bij het opstellen van een ondersteuningsplan. OPsterk.nl is een initiatief van de CG-Raad, Platform VG en bij Platform VG aangesloten cliëntenorganisaties. Het project is onderdeel van het landelijke kwaliteitsverbeteringtraject Zorg voor Beter. 6. Koepels: VGN: Gewoon waar kan, speciaal waar moet’ is meer en meer het uitgangspunt. ‘Regulier’ en ‘geïntegreerd’ staan centraal. 7. Inspectie (zie vervolg)
Onze Rol Balans tussen Vertrouwen en Controle Intrinsieke verantwoordelijkheid Extrinsieke prikkel Vrijwillig Verplichting Veilig Onveilig, wantrouwen, defensief Langzaam Sneller? Eerste 60% Laatste 40%? Altijd Wanneer nodig?
Stimuleren, richtinggeven, aanjagen, toetsen, sancties P50 f f 80% 5% 20% K - + - + K
Leiderschap Sturen Visie Overtuigingskracht Enthousiasmerend Leiderschap is het op basis van persoonlijk contact beïnvloeden van de prestaties van medewerkers. Succesvolle leiders instrueren, motiveren en inspireren individuele medewerkers, en verbinden medewerkers met elkaar en met de cliënten
Uitdagingen voor verpleegkundigen Wat is uw invloed op het beleid? Wat is invloed van uw VAR? Werkt u met evidence based verpleegkundige richtlijnen? Doet u op de eigen afdeling onderzoek door het meten van uitkomsten van zorgverlening? Discussieert met elkaar over verbeteringen? Kunt u zelf verbeteracties in gang zetten?
Uitdagingen voor verpleegkundigen Levert u relevante verpleegkundige indicatoren aan? Doet u een risico-analyse van patiënten bij opname? Hebt u kennis van goede voorbeelden elders en gebruikt u die? Houdt u uw eigen vak bij? Zoekt u actief naar verbeteringen van de eigen zorgverlening door effectieve manieren van werken te kennen en te implementeren?
Uitdagingen voor verpleegkundigen Weet u welke werkprocessen essentieel zijn voor verantwoorde en veilige zorg? Zorgt u voor voldoende ondersteuning van RvB? Stelt u vast voor welke werkprocessen standaarden of richtlijnen nodig zijn? Stimuleert u uw beroepsorganisatie tot het ontwikkelen van de noodzakelijke richtlijnen? Bent u een verbetermacht doordat u zich georganiseerd heeft in uw eigen beroepsorganisaties?
Twee voorbeelden Rapport infuuspompen in thuissituatie Verpleegkundigen maken norm voor frequentie toepassing Calamiteiten met richtlijn inbrengen neus/maagsonde Verpleegkundigen herzien richtlijn en stellen extra veiligheidseisen vast
Excellente zorg, de verpleegkundige in controle! Betere ‘patient outcomes’ Betere ‘staff outcomes’ Betere ‘organization outcomes’
Zorg voor gerechtvaardigd vertrouwen in verantwoorde en veilige zorg
Dank voor uw aandacht, Nog vragen?