Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Specialistisch verpleegkundige klinische geriatrie
Diakenen op de bres… voor mantelzorgers Workshop Kerk in Actie Binnenlands Diaconaat Inspiratiebeurs 2012.
Wanneer spreek je van genoeg goede voeding
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
‘Van pannenkoeken bakken naar het vergroten van de sociale competenties’
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Transparantie in de zorg: cijferfetisjisme?
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Motivatie van de professional Willy Limpens
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Hogescholen in Dialoog
Basisset Kwaliteitscriteria Lisenka van Loon (projectleider NFK) 6 juni 2011.
Standaardisatie prestaties VVT
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Kennisnetwerk in de procesindustrie
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Utrecht, 11 juni
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
PLATO™-Intensief- Leadership
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Gedrag in organisaties, 10e editie
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Realisatie Kwaliteitsbeleid 2008 – 2012
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
Prospectieve Risico Inventarisatie
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Leeftijd en Beleid De OR aan zet Platform voor medezeggenschap in bibliotheken 5 maart 2008 Silvia van den Heuvel.
Excellente Zorg Brigitte de Brouwer Beleidsmedewerker V&VN
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Klinisch redeneren en evidence based practice
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Leiderschap en veiligheidsprestatie
“De week van de ontdekking”
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Richtlijnen voor behandeling van sikkelcelziekte in Groot-Brittannië
Calamiteit: donderslag bij heldere hemel
Geïntegreerde schoolverbetering
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Kwaliteit meetbaar maken en verantwoorden Inspectie voor de Gezondheidszorg drs. Jenneke van Veen Algemene leden vergadering VGN 27 juni 2006 Hoofdinspecteur.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Talent in Ontwikkeling
Persoonlijk Leiderschap
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Samenwerking eerste/tweede lijn
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Een lerende en adaptieve organisatie
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Transcript van de presentatie:

Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg Leiderschap en professionaliteit De verpleegkundige als spil in het zorgproces 12 april 2010 Jenneke van Veen Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg www.igz.nl

Wat ga ik vertellen? Taak en functie van IGZ Leiderschap Uitdagingen voor verpleegkundigen Een paar voorbeelden Vragen?

Zorg voor gerechtvaardigd vertrouwen in verantwoorde en veilige zorg Ons motto Zorg voor gerechtvaardigd vertrouwen in verantwoorde en veilige zorg

Onze omgeving Client Department: WCZ en Zorg en dwang (eigen regie en eigen budget) Zorgverlener: Autonomie en regie client leidend. Kijken naar persoonsbeeld, maar ook naar ZZP! Zorgverzekeraar: ?? 5. Clienetverenigingen:Project OPsterk.nl. Het doel van het project is het versterken van de positie van mensen met een beperking en hun ouders/vertegenwoordigers bij het opstellen van een ondersteuningsplan. OPsterk.nl is een initiatief van de CG-Raad, Platform VG en bij Platform VG aangesloten cliëntenorganisaties. Het project is onderdeel van het landelijke kwaliteitsverbeteringtraject Zorg voor Beter. 6. Koepels: VGN: Gewoon waar kan, speciaal waar moet’ is meer en meer het uitgangspunt. ‘Regulier’ en ‘geïntegreerd’ staan centraal. 7. Inspectie (zie vervolg)

Onze Rol Balans tussen Vertrouwen en Controle Intrinsieke verantwoordelijkheid Extrinsieke prikkel Vrijwillig Verplichting Veilig Onveilig, wantrouwen, defensief Langzaam Sneller? Eerste 60% Laatste 40%? Altijd Wanneer nodig?

Stimuleren, richtinggeven, aanjagen, toetsen, sancties P50 f f 80% 5% 20% K - + - + K

Leiderschap Sturen Visie Overtuigingskracht Enthousiasmerend Leiderschap is het op basis van persoonlijk contact beïnvloeden van de prestaties van medewerkers. Succesvolle leiders instrueren, motiveren en inspireren individuele medewerkers, en verbinden medewerkers met elkaar en met de cliënten

Uitdagingen voor verpleegkundigen Wat is uw invloed op het beleid? Wat is invloed van uw VAR? Werkt u met evidence based verpleegkundige richtlijnen? Doet u op de eigen afdeling onderzoek door het meten van uitkomsten van zorgverlening? Discussieert met elkaar over verbeteringen? Kunt u zelf verbeteracties in gang zetten?

Uitdagingen voor verpleegkundigen Levert u relevante verpleegkundige indicatoren aan? Doet u een risico-analyse van patiënten bij opname? Hebt u kennis van goede voorbeelden elders en gebruikt u die? Houdt u uw eigen vak bij? Zoekt u actief naar verbeteringen van de eigen zorgverlening door effectieve manieren van werken te kennen en te implementeren?

Uitdagingen voor verpleegkundigen Weet u welke werkprocessen essentieel zijn voor verantwoorde en veilige zorg? Zorgt u voor voldoende ondersteuning van RvB? Stelt u vast voor welke werkprocessen standaarden of richtlijnen nodig zijn? Stimuleert u uw beroepsorganisatie tot het ontwikkelen van de noodzakelijke richtlijnen? Bent u een verbetermacht doordat u zich georganiseerd heeft in uw eigen beroepsorganisaties?

Twee voorbeelden Rapport infuuspompen in thuissituatie Verpleegkundigen maken norm voor frequentie toepassing Calamiteiten met richtlijn inbrengen neus/maagsonde Verpleegkundigen herzien richtlijn en stellen extra veiligheidseisen vast

Excellente zorg, de verpleegkundige in controle! Betere ‘patient outcomes’ Betere ‘staff outcomes’ Betere ‘organization outcomes’

Zorg voor gerechtvaardigd vertrouwen in verantwoorde en veilige zorg

Dank voor uw aandacht, Nog vragen?