Bestuursrecht Klas MED1 LES 3 2012-2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Afwegingskader verzelfstandiging
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Open normen in wetgeving
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Bestuursrecht Klas MED1 LES
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Wet ruimtelijke ordening implementatie gemeente Gorinchem
Rechtshandelingen van de Unie
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Bedenkingen bij en suggesties voor een integraal en onderbouwd overlastbeleid. Naar een tekst uit Panopticon Van: Cops D., Put J. en Pleysier S.
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
QUIZ Katern Politiek.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
ADMINISTRATIEVE SANCTIES
Begrip openbare dienst
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
ARBEIDSRECHT HRM-DT 1e JAAR LES 1
Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid
Bestuursrecht Klas MED1 LES 1.
Systeem van het recht Rechtsbron Interpretatie Objectief recht
Normstelling bestuursrecht
Systeem rechtsbescherming
Bestuursrecht Klas MED1 LES
Staatsinrichting van Nederland
Dertig jaar na Uniser-affaire
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Rechtsbronnen wet gewoonte jurisprudentie verdrag ©2006 mr. J. Keizer.
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Materieel Strafrecht Hfdst 8 blz
Staatsinrichting.
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 3: De gemeenteraad
Beginselen van behoorlijk bestuur
Staatsrecht van het Koninkrijk
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
Hoofdstuk 7 paragraaf 1: de regio
Politiek-juridische dimensie
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
Thema: Macht.
Wet markt en overheid Studiedag CAB 10 april 2013 Mr. P.A.E.M. Hogenhuis Linkedin:
BESTUURSRECHTELIJKE GELDSCHULDEN
Handhaving onder de vierde tranche Awb
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
Persoonsgegevens en de Wbp
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Invoering nieuwe Wet ruimtelijke ordening Advies voor de gemeenteraad van Steenwijkerland Juni 2008.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Nieuwe ontwikkelingen in het bestuursrecht 1 door Jaap IJdema.
Hoofdlijnen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Informatiemarkt 6 oktober 2011.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
Wet revitalisering generiek toezicht
Recht in Gedwongen Kader
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de gemeente en de provincie
Wetboek van Strafrecht in het algemeen
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Privacy binnen de Drechtsteden
Privacy binnen de Drechtsteden
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Van beleid tot regelgeving
Les 12 De regelscontroleren
bezoek strafzaak voorbereiding op takenserie 3
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Milieu wet- en regelgeving
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Wat is de waterschapsverordening?
Sandra van Heukelom-Verhage Amy Elzakkers
Transcript van de presentatie:

Bestuursrecht Klas MED1 LES 3 2012-2013

Gedragingen overheid = BESLUIT VOLGENS AWB; MITS SCHRIFTELIJK

GEDRAGINGEN OVERHEID

Normstelling bestuursrecht Formele wet NORMSTELLING WORDT STEEDS CONCRETER Algemene regels (= wetten in materiele zin) AMvB Ministeriele regeling Verordening lagere overheid Beleidsregels Andere besluiten algemene strekking Beslissing in concreet geval Beschikking

Soorten beschikkingen GEBONDEN VRIJ ZONDER VOORSCHRIFTEN MET VOORSCHRIFTEN GEWONE FINANCIELE Onderscheid relevant voor: * Mogelijkheid stellen voorschriften * Intrekken/wijzigen beschikking * Toetsing rechtsbeginselen * Betrekken belangen van derden BEGUNSTIGEND BELASTEND Onderscheid relevant voor: * Intrekken/wijzigen beschikking * Terugwerkende kracht

Beleidsregels 1 Bevoegdheid maken beleidsregels was “implied power”, maar is nu vastgelegd in art. 4:81 awb Alleen bij freies ermessen Vorm van zelfbinding overheid Individuele beoordeling blijft geboden (inherente afwijkingsbevoegdheid) Titel 4.3 awb Beleidsregels zijn volgens de hr recht in de zin van artikel 79 wro

Beleidsregels 2 Beleidsregel is besluit in de zin van awb Moet voldoen aan alle eisen van een besluit (hoofdstuk 3 awb) Beleidsregels kunnen betrekking hebben op: Belangenafweging Vaststelling van feiten Uitleg wettelijke voorschriften (Nog?) Geen beroep mogelijk op basis awb tegen beleidsregels (art. 8:1 awb) Toetsing beleidsregels vindt nu plaats in het kader van toetsing beschikking Beslissing in afwijking met beleidsregel is in strijd met art. 4:84 awb

Een beleidsplan of een beleidsnota heeft geen juridische betekenis Een beleidsplan of een beleidsnota heeft geen juridische betekenis. Er is dus ook geen procedure tegen mogelijk. Het is afwachten wanneer de beleidsnota wordt vertaald naar concrete maatregelen (verordeningen, beschikkingen, “concretiserende bassen”). Tegen die maatregelen zijn vaak wel procedures mogelijk. Bij verordeningen moet daarvoor nog weer op de toepassing worden gewacht. Het is niet verplicht beleidsplan uit te voeren. Op dat punt is er slechts politieke controle. Plan Soorten plannen: Informatief plan (geen juridische betekenis; beleidsplan of beleidsnota) Indicatief plan (beperkte juridische betekenis; streekplan) Normatief plan (direct bindend; bestemmingsplan) Kenmerk van een plan is de samenhang tussen de afzonderlijke elementen Koppeling tussen plan en beschikkingen Bij bestemmingsplan strakke verbinding Zwakkere koppeling bij milieubeleidsplan

Toedelen bevoegdheden ATTRIBUTIE ATTRIBUTIE ATTRIBUTIE DELEGATIE SUB-DELEGATIE MANDAAT UITOEFENING BESTUURSBEVOEGDHEID DOOR BESTUURSORGAAN

Attributie Attributie houdt scheppen nieuwe bevoegdheid in Bij wet in materiele zin wordt aan bestuursorgaan bevoegdheid toegekend besluiten te nemen Bij attributie aan ambtenaar ontstaat spanning met hierarchische ondergeschiktheid ambtenaar Ambtenaar beroept zich op eigen bevoegdheid Bestuursorgaan beroept zich op bovengestelde positie Voorbeelden: belastinginspecteur, officier van justitie Bestuursorgaan kan bevoegdheid niet zelf uitoefenen, maar mag wel algemene en bijzondere aanwijzingen geven

Delegatie Geregeld in art. 10:13 tm 10:20 awb Overdracht bevoegdheden aan ander bestuursorgaan Ander orgaan oefent bevoegdheid onder eigen naam en verantwoordelijkheid uit Behoeft wettelijke grondslag (10:15) Soms subdelegatie mogelijk Awb sluit delegatie aan ondergeschikten uit (10:14) Door delegatie is delegans bevoegdheid kwijt (intrekking delegatiebesluit wel mogelijk)

Mandaat 1 Geregeld in art. 10:1 tm 10:12 Awb Uitoefening bevoegdheid uit naam ander (moet uit ondertekening blijken) Laat bevoegdheidsverdeling onverlet Geen wettelijke grondslag nodig, maar er mag ook geen strijd zijn met wettelijke bepalingen Zie art. 10:3, lid 2 Awb Geen mandaat beslissing in beroep Beperking mandaat beslissing op bezwaar Oorspronkelijk orgaan kan bevoegdheid elk moment ook zelf uitoefenen

Mandaat 2 Mandaat sluit goed aan bij ondergeschikt-heidsrelaties en wordt daarom veel gebruikt binnen overheidsinstanties Algemene en bijzondere aanwijzingen mogelijk Ondermandaat mogelijk en wordt veel toegepast Mandaat aan niet-ondergeschikten is mogelijk, maar wordt niet veel toegepast

VRAGEN U krijgt een brief met de volgende inhoud: De aanslag OZB voor het jaar 2007 voor het perceel Dorpsweg 3 bedraagt €.300,-. Hoogachtend P. Pieters, heffingsambtenaar gemeente Ons Dorp Vragen Hebben we hier te doen met attributie, delegatie of mandaat? Zijn attributie, delegatie en mandaat nu al geregeld in Hoofdstuk 10 van de Algemene Wet Bestuursrecht? Mag het college van burgemeester en wethouders van Ons Dorp ambtenaar Pieters opdragen de aanslag te verlagen tot €.250,-? Gaat het hier om een beschikking of een alg. verbindend voorschrift?

Normstelling bestuursrecht BESTUURSBEVOEGDHEID LAGERE OVERHEDEN OP BASIS VAN AUTONOMIE (EIGEN HUISHOUDING) EN MEDEBEWIND (MEDEWERKING AAN HOGERE REGELINGEN) ALS EEN LAGERE REGELING IN STRIJD IS MET EEN HOGERE REGELING, VERKLAART DE RECHTER DE LAGERE REGELING ONVERBINDEND. DIT IS OOK HET GEVAL ALS DE LAGERE REGELING WORDT OVERRULED DOOR EEN LATER VASTGESTELDE HOGERE REGELING (BV EEN VERORDENING VAN DE GEMEENTE DOOR EEN VERORDENING VAN DE PROVINCIE) WIE STELT VAST FORMELE WET REGERING EN STATEN GENERAAL ALGEMENE REGELS (= WETTEN IN MATERIELE ZIN OF ALGEMEEN VERBINDENDE VOORSCHRIFTEN (AVV)) AMvB KROON (= MINISTER + KONINGIN) MINISTERIELE REGELING MINISTER VERORDENING LAGERE OVERHEID PROVINCIALE STATEN OF GEMEENTERAAD ALGEMENE REGELS KUNNEN RUIMTE BIEDEN VOOR BELEIDSAFWEGING BIJ BESLISSING: FREIES ERMESSEN WIE STELT VAST BIJ RIJK: DE MINISTER BESLISSING IN CONCREET GEVAL BESCHIKKING BIJ PROVINCIE: GEDEPUTEERDE STATEN BIJ GEMEENTE: COLLEGE BURGEMEESTER EN WETHOUDERS OF DE BURGEMEESTER HOE KUN JE BEOORDELEN OF EEN BESTUURSORGAAN NETJES OMGAAT MET HET FREIES ERMESSEN? TOETSING AAN DE WET EN AAN DE RECHTSBEGINSELEN (A.B.B.B.) HOE KAN DE OVERHEID VOORSPELBAARHEID EIGEN GEDRAG VERGROTEN BIJ GEBRUIK FREIES ERMESSEN? GEBRUIK BELEIDSREGELS EN PLANNEN

Soorten relaties met bijpassend objectief recht EUROPA OVERHEID BURGER BURGER RECHTSPERSOON PUBLIEKRECHT (STAATSRECHT + BESTUURSRECHT) PRIVAATRECHT (CONTRACTENRECHT + GOEDERENRECHT) RECHTSPERSONENRECHT EUROPEES RECHT

Kroon, regering, kabinet KONING MINISTER STAATSSECRETARIS MINISTER STAATSSECRETARIS MINISTER STAATSSECRETARIS Kroon (koning + 1 of meer ministers) Regering (koning + alle ministers) Ministerraad Bij een crisis valt het kabinet; niet de regering, want de koning blijft zitten. Kabinet In Engeland zit koning niet in regering

Decentralisatie Territoriale decentralisatie Provincies en gemeenten Autonome- en medebewindstaken Functionele decentralisatie Waterschappen en pbo Organisatie provincie/gemeente Organen/ambten Collegevorming Duaal systeem en collegiaal bestuur

Bijzondere punten decentralisatie Verordenende bevoegdheid Ondergrens en bovengrens Territoirgrens en zijgrens Financiering Uitkering rijk Specifiek Algemeen Eigen belastinggebied Toezicht Goedkeuring Vernietiging Zbo

Zelfstandige bestuursorganen Beschikken over bestuurlijke bevoegdheden en functioneren wordt beheerst door het publiekrecht Vallen buiten ministeriele verantwoordelijkheid Voordelen Scheiding beleid en uitvoering Geeft verantwoordelijkheid minister duidelijker Voorkomt machtsconcentratie Mogelijkheid inzetten specifieke deskundigheid Mogelijkheid inzetten belanghebbenden bij beleidsuitvoering Nadelen Vermindering overzichtelijkheid bestuur Wegvallen politieke controle (via minister)

Plaats zbo’s Zbo’s tegenover gedeconcentreerde diensten Zbo’s zelfstandig; gedeconcentreerde diensten vallen onder departement en dus onder verantwoordelijkheid minister Zbo’s tegenover agentschappen Zbo’s is vorm externe verzelfstandiging; agentschappen zijn intern verzelfstandigd (zelfbeheer) Zbo’s tegenover privatisering Privatisering gaat verder dan zbo’s; bij zbo’s blijft uitvoering nog in de publiekrechtelijke sfeer, bij privatisering wordt uitvoering overgelaten aan de markt