Pianoles heeft onmiddellijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Rekenen met muzieknoten
1. Spreek de woorden ritmisch uit op de muziek.
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Opkomen voor jezelf.
Op zoek naar emotie Gemaakt door: Chantal en Carlijn.
D o e d a g E I N Z E Wat wil ik worden? Ga ik naar Technisch, of naar ASO? Wil ik denkwerk doen? Of toch liever iets met mijn handen? … Al deze vragen.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Muziek: Anastacia: You never be alone
ALBERTO PRESENTEERT POWERPOINT SHOW.
SPEL UIT DE TOP 20 VAN GRAND THEFT AUTO V.
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
Sarah Nickmans Charlotte Verschuere 2Balo B
Isabel Brouwers Artcode 2
Presentatie Epilepsie
Geluiden maken en horen
Toonhoogte en frequentie
Idee Generatie Wit Papier, Warcraft 3, Thrall, Hoofdpijn, denken, rare les, Karel aan het ijsberen, Schrijven, Opdracht, Schaken, Stappen, Oplichten, Vooruit.
NEEM DE TIJD…...
De Olympische spelen.
Door: Jessica Bacuna. De titel is Glamping omdat havo 5 een camping outfit moesten maken, maar het moest ook glamorous zijn.
Welkom allemaal! Tassen achter in het lokaal onder de tafels. Wacht dan stil en aandachtig op het begin van de les.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Zenuwen en hersenen.
Het meisje dat ging biechten bij de priester.
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Britsh Music Experience - London. Opdracht Ga op zoek naar de succesfactor.
BRIDGET JONES The edge of reason Kijk een film (dvd/bluray) met het commentaar van de regisseur en ga opzoek naar de succesfactor.
Dit kun je gaan lezen als je niks beters te doen hebt!
“Beleef de canon” Een vertelproject voor groep 5 t/m 8
Gelijkwaardige formules
Spel uit de top 20: Fifa ’13..
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Wie veel lacht, krijgt later de rimpels op de juiste plaats.
Spreekbeurt van Gijs Spaargaren
Uitleg persoonsvorm (pv)
De Republiek der zeven verenigde nederlanden
CHINESE HOROSCOOP ONGELOOFLIJK PRECIES!.
Vriendschaps Powerpoint Voorstelling.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
 Dansen  Musicals  Museums  Films  Muziek  Concert.
Gedrag • Gedrag is/zijn de waarneembare handelingen van een dier of mens • We proberen gedrag te kwalificeren (wat doet een dier) kwantificeren (hoe vaak.
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Klokkenspel Overeenkomst piano Melodie uitzoeken en instuderen
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Notenschrift Hoe lees je noten? Hoe speel je noten op een piano of klokkenspel. Dit leren wij met het Formative Assessment programma. FAP.
Verbindend communiceren met ouders
Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
Charpentier ( ) Te Deum Geleid luisteren © Pieter Seuren.
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
Singer-Songwriter Zingen en spelen tegelijk Tekst Melodie Akkoorden Transponeren Stijl en tempo Tekst langer maken Vorm.
Optische illusies. Draait het rad naar links of rechts? 
Bewegen in het onderwijs W38
RITME 1 De namen van de noten. re - je ne Achtste noten
Stevigheid en beweging
BLOKBOEK - NATUUR 7 LES 3 – DE HERSENEN.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Dyslexie Spreekbeurt november 2016.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Transcript van de presentatie:

Pianoles heeft onmiddellijk effect op hersenen

Effect muziek op hersenen: Wetenschappers hebben veel testjes gedaan om er achter te komen wat voor effect muziek op hersenen heeft. Gebleken is dat zingen en musiceren de ontwikkeling van sleutelvaardigheden ondersteund, luisteren en lezen. Ook stimuleert het de emotionele intelligentie. Wanneer je luistert naar muziek komen beide hersenhelften in actie. In je hersenen word het in verschillende onderdelen verdeeld, zoals ritme, melodie en toonhoogte. Je kunt dus zeggen dat muziek luisteren best inspannend voor je hersenen.

Effect muziek op hersenen: Nu gaan we vertellen wat muziek maken voor effect heeft op je hersenen. Veel mensen ontkennen het, maar al in de eerste minuten van het leren piano spelen (of een andere instrument) ontstaat er hersenverbinding tussen het horen van een toon en het bewegen van je vinger. De meeste muziekopleiders denken dat dit pas na tientallen jaren oefening gebeurd. Na een paar weken is deze verbinding al relatief stevig gevestigd.

Motorische cortex Het aansturen van bewegingen door de hersenen noemen we het motorisch cortex. Wanneer iemand vraagt ‘Speel eens een G?’ en je speelt deze noot, is dat een motorisch cortex. Dat is dus de hersenverbinding tussen het horen van een toon en het bewegen van je vinger.

Aangetoond door proefjes Dat de motorische cortex al in de eerste minuten ontwikkelen van het bespelen van piano en andere effecten van muziek voor de hersens, zijn door vele wetenschappers getest en nog eens getest. Voorbeeld van een proefje: (EEG onderzoek) Er worden twee groepen gemaakt van muziek onervaren proefpersonen. Groep 1 krijgt een melodie te oefen en groep 2 ook. De volgende keer krijgt groep 1 weer dezelfde melodie, maar bij groep 2 is het anders. Elke keer wanneer ze weer het melodietje gaan oefenen, veranderen ze de tonen op de noten. Uitkomst: Bij de gewone-pianogroep (groep 1) werd de motorische cortex ook actief bij het alleen beluisteren van het melodietje, bij de tweede groep niet. Groep 1 begon dus met hun vingers te bewegen, omdat ze het wilden spelen. Groep 2 deed helemaal niks.

We kunnen dus zeggen dat pianoles onmiddellijk effect heeft op je hersenen. Dit was de presentatie van Isah Cohen en Mara van Diemen