ORGANISATIE Tafeltennistrainer 2
ORGANISATIE Tafeltennistrainer 2 1. Herhaling / verdieping leesopdracht 2. Ja! Een Plok plok – toernooi. 3. Overlegfase 1 / Spiegel 1 4. Overlegfase 2 / Spiegel 2 5. Overlegfase 3 / Spiegel 3 6. Overlegfase 4 / Spiegel 4 7. Verwerkingsopdracht 8. Terugblik 2. De hele opzet is gebaseerd op een moment van samen overleggen (in kleine groepjes), gevolgd door het aangeven van mogelijkheden hoe het zou kunnen. Opleidingen • Organisatie
1. Herhaling / verdieping leesopdracht
O wee! Organisatie samengevat in 7 W’s Wie? Wat? Waar? Wanneer? Welke wijze? Waarmee? Wat kost het? 4. Kort ingaan op vragen uit de groep. Opleidingen • Organisatie
Publiciteit en promotie Wie doet wat? Taken en de verdeling. Stappenplan Begroting Publiciteit en promotie Checklist Draaiboek 5. Kort bespreken met de groep. Vooral gebruik maken van opmerkingen uit de groep. Wat is al bekend? Wat behoeft enige toelichting? Opleidingen • Organisatie
2. Ja! Een Plok plok – toernooi 6. De naam is afkomstig van een eerdere bijeenkomst. Het slaat op het geluid dat te horen is bij een wedstrijdje met ‘planken’.
Idee van de activiteitencommissie: We gaan een alternatief toernooi organiseren! Iets met andersoortige batjes! Ja! … een Plok plok toernooi. 7. Zie vorige dia. Opleidingen • Organisatie
3. Overlegfase 1 / Spiegel 1
In overleg met de docent maken we groepjes. Bespreekpunt: Overlegfase 1: In overleg met de docent maken we groepjes. Bespreekpunt: Wat moet er geregeld zijn voor de uitnodiging voor Plok plok de deur uit kan? Maak aantekeningen in trefwoorden. Opleidingen • Organisatie
Wie: Doelgroep bepalen Spiegel 1: Heb je gedacht aan: Wanneer: Datum Waar: Optie op de zaal Wie: Doelgroep bepalen Toestemming nodig? Wat kost het: Bijdrage 10. Eventuele aanvullingen op basis van reacties uit de groep doorspelen naar de commissie opleidingen. Opleidingen • Organisatie
4. Overlegfase 2 / Spiegel 2
Noteer weer in trefwoorden. Overlegfase 2: Bespreekpunt: Waar moet je aan denken bij het opstellen van een uitnodiging en het maken van publiciteit? Noteer weer in trefwoorden. Opleidingen • Organisatie
Heb je aan deze punten gedacht? Wie mag meedoen? Spiegel 2: Heb je aan deze punten gedacht? Wie mag meedoen? Wat gaat er gebeuren? Welke wijze? Wanneer en waar? Tijdstippen en wijze van inschrijven. Kosten? Hoe te voldoen? Hoe bekend maken? 13. Vooral accent op het uitwisselen van ervaringen met het laatste punt. Opleidingen • Organisatie
5. Overlegfase 3 / Spiegel 3
Je ontvangt nu concrete gegevens. Bespreek: Overlegfase 3: Je ontvangt nu concrete gegevens. Bespreek: Wat voor spelsysteem kun je kiezen op basis van de gegevens? Zie je nog andere mogelijkheden? Noteer heel kort. 15. 24 deelnemers, waarvan 6 meisjes leeftijd 10 tot 14 jaar speelsterkte C en D 6 tafels beschikibaar Zaal beschikbaar van 10.00 uur tot 16.00 uur Budget van het bestuur 50 euro Opleidingen • Organisatie
Op de volgende dia’s zie je enkele mogelijkheden. Spiegel 3: Op de volgende dia’s zie je enkele mogelijkheden. Zit jullie opzet er ook bij? Opleidingen • Organisatie
Enkele mogelijkheden: 4 meerkampen van 6 6 meerkampen van 4 8 poules van 3 + afvalsysteem Groninger systeem Teamwedstrijden Enz. 17 Zo nodig begrippen uitleggen. Meerkamp: Iedereen in de groep speelt tegen iedereen. Bij gelijk eindigen beslissen volgens de meerkampregel. (Hier niet te diep op ingaan, komt bij niveau 3.) Een poule is in feite ook een meerkamp. Afvalsysteem: Wie verliest ligt er uit. Groninger systeem: Loten wie tegen wie speelt. Een overwinning levert een punt op. Bovendien het saldo van de punten voor en tegen bijhouden. Voor de stand telt eerst het aantal punten, dan het saldo. Volgende ronde 1 tegen 2, 3 tegen 4, enz. De behaalde resultaten worden bij de vorige geteld. Dan weer 1 tegen 2, enz. Je kunt bepalen hoeveel games er gespeeld worden, b.v. 2 games zodat ook nog gelijk kan worden gespeeld. Heel gemakkelijk systeem om snel een schifting op sterkte te krijgen, en … iedereen blijft aan het spelen. (Op de website komt een voorbeeld, compleet met te gebruiken formuliertje, maar het kan ook op de achterkant van een bierviltje.) Teamwedtrijden zijn er in verschillende vormen. 3 tegen 3, 2 tegen 2 (Davis Cup), maar ook andere varianten mogelijk. Opleidingen • Organisatie
6. Overlegfase 4 / Spiegel 4
Overlegfase 4: Kies voor een opzet, die van jezelf of een van de voorbeelden, en start met het (in klad) uitwerken van onderdelen. Opleidingen • Organisatie
Ga na of jullie ook aan bepaalde dingen gedacht hadden. Spiegel 4: Op de volgende dia’s wordt een van de mogelijkheden wat verder uitgewerkt. Ga na of jullie ook aan bepaalde dingen gedacht hadden. Opleidingen • Organisatie
Algemene punten Tafel-tijdschema? Tijdsruimte per ronde / wedstrijd? Plaatsen of loten? Meisjes apart of verdelen? Winnaars bepalen? Tafelschema / wandschema? Wedstrijdbriefjes? Scheidsrechters? Opleidingen • Organisatie
Een voorbeeld Op bijlage ontvang je een uitgewerkt voorbeeld. Je hebt al gemerkt, dat het een gegeven is waar je heerlijk mee kunt variëren. Het voorbeeld is dus maar een van de vele mogelijkheden. 22. Het uitgewerkte voorbeeld komt op de website te staan. Opleidingen • Organisatie
7. Verwerkingsopdracht
Praktijkopdracht: Werk het toernooi aan de hand van de verstrekte gegevens uit ter opname in je port folio. Denk aan: Uitnodiging, persbericht, taakverdeling, tafel / tijdschema, enz. Zie ook B Opleidingen • Organisatie
B Organiseer zelf een toernooitje bij je vereniging. Samenwerken mag (met een medecursist of met iemand van je club). Zorg voor een goed verslag met bijlagen in je port folio. Zie ook A 24. Voorkeur gaat uit naar opdracht B. Opleidingen • Organisatie
8. Terugblik
Heb je later nog vragen: Wie heeft er nog vragen? Heb je later nog vragen: Stuur een mailtje! Daar ter vergelijking samen naar kijken. Opleidingen • Organisatie
Zaten er leermomenten voor je in? Terugblik: Wat vond je ervan? Zaten er leermomenten voor je in? Heb je suggesties om een en ander te verbeteren? Succes verder! Opleidingen • Organisatie