Communicatie en draagvlak
Wat komt er aan bod vandaag? Waarom draagvlak? Draagvlak bij de top Draagvlak bij medewerkers
Wat is draagvlak eigenlijk? Het creëren van draagvlak: ondersteuning van beleid beroep doen op het (deel)belang van diegenen van wie steun nodig is mogelijke conflicterende meningen of belangen met elkaar te verbinden, waardoor de steun voor het geheel versterkt wordt Bron: wikipedia
Wanneer draagvlak belangrijk? Bij ‘grote’ veranderingen: Organisatorische veranderingen Nieuwe strategie of koers Een andere aanpak (of beleid) Een nieuw systeem (bijvoorbeeld ICT) Bij grote gevolgen of veel risico Weerstand bij belangrijke betrokkenen
Draagvlak bij de top
Twee belangrijke principes BELANG = BIJDRAGE Facts & figures
Draagvlak bij medewerkers
Draagvlak en communicatie Ervan weten Begrip hebben Ondersteunen Zich betrokken voelen Zich verbonden voelen Vergroot draagvlak
Wat en hoe? Bron: Erik Reijnders, basisboek interne communicatie
Stappen Bepaal welke mate van draagvlak je wilt realiseren. Wie is je doelgroep? Welke activiteiten / middelen ga je inzetten?
Drie vragen centraal Wat is er precies aan de hand? Wat betekent dit voor mij / voor ons? Wat moeten we nu / straks anders doen?
Timing van communicatie Wat vertellen we? Op welke wijze vertellen we dat? Wie vertelt het? Wanneer vertellen we het?
Tot slot … “Er bestaat geen werkelijkheid, er bestaan alleen individuele beelden van de werkelijkheid. Hoe meer overlap in deze beelden, hoe prettiger men zich voelt.” (Miles & Snow)