Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Dag SO 3.02.2014 Jan Decuypere PBD GO! BuO.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Leerzorg in evolutie Charlotte Lauwers
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Inschrijven - stroomdiagram
DPB BuO Gent i.s.m. VVKBuO dec. 2013
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Belangrijke en noodzakelijke maatregelen
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Realisatie kindcentrum
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
MZC WELKOM 14 OKTOBER INLEIDING Bezinning 10 jaar scholengemeenschap.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Onderwijs voor personen met een handicap
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
23 oktober, Gent 24 oktober, Hasselt 25 november, Mechelen
Informatie voor de schoolsoftwareleveranciers
Directiedag CLB 12 februari 2015
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Kunstonderwijs op maat
April 2014 Opleiding JGZ Antwerpen
M-decreet Infomoment voor partners
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
M-decreet Terugblik Belangrijkste bepalingen Inschrijvingsrecht
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
M-decreet Een korte toelichting.
Algemeen Diagnostisch Protocol
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Experten in de derde graad Proefproject
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Inschrijving onder ontbindende voorwaarde Marjorie Carrein Marjorie Carrein
Directies Personenzorg Brugge
Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Het zorgcontinuüm.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
Welkom.
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
Info directievergadering
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Transcript van de presentatie:

Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Dag SO 3.02.2014 Jan Decuypere PBD GO! BuO

M-decreet Moeilijk-decreet Moetditnuechtwel-decreet Mogelijkheden-decreet

Waar het verleden je heeft gebracht, staat vast Waar het verleden je heeft gebracht, staat vast. Hoe je verder reist, bepaal je zelf. Kirsten Hubbard

De sprong ?

Waarom? 1994: The Salamanca-statement 1998: Advies over inclusief onderwijs – VLOR 2006: VN-Verdrag inzake rechten van personen met een handicap 2008: Vlaamse Gelijkekansen- en Gelijkebehandelingsdecreet 2009: Vlaams Parlement ratificeert VN-Verdrag 2002-2009: verschillende pogingen – geen decreet: Maatwerk in samenspraak Leerzorg 2010-2011: Resonantiegroepen: geen draagvlak voor leerzorg 2012-2013: DAM-decreet, BNM-decreet, M-decreet

Inspiratiebronnen … hebben we het goede voor ? Rapport Kinderrechtencommissariaat Memorandum GO! Doorstartconferentie Dirk Van Damme Oeso Onderwijs voor de XXIste eeuw Marzano

School … Σχολή = vrije ruimte Scholè staat voor ‘vrije ruimte’. Een school is oorspronkelijk een vrije ruimte, een vrijplaats om na te denken, samen met anderen, over hoe de wereld in elkaar zit, wat ons en anderen te doen staat, wat ‘het goede leven’ inhoudt. Scholing is het gebruikmaken van deze vrije ruimte, om te onderzoeken welke ideeën richtinggevend zijn voor onze praktijk, waar het ons ook weer om begonnen was, wat de betekenis is van de woorden of begrippen die ons handelen leiden. Het is een gezamenlijk onderzoek, omdat wij onze woorden en ideeën het beste kunnen ‘scherpen’ aan die van anderen

De basis voor ons denken : ander systeem en zelfde visie ????

Cruciaal : Wat is de visie van onderwijs/ons allen op de begeleiding van kinderen en jongeren met speciale opvoedings- en onderwijsbehoeften ?

QoL Fundamentele menselijke basisbehoeften : - behoefte aan autonomie - behoefte aan competentie - behoefte aan verbondenheid

Besluiten : Emancipatorisch werken Nood aan goede beeldvorming Nood aan ondersteuning van de leraar

Respect Openheid Samenwerken GO!-waarden : Respect Openheid Samenwerken

Visie GO! vanuit waarden en PPGO! Kwalitatief onderwijs: Zet in op ‘leer‘-begeleiding Draagt niet bij tot bijkomende achterstelling Gaat voor inclusie Gaat voor recht op buitengewoon onderwijs wanneer nodig Komt tegemoet aan onderwijsleer- en participatiebehoeften

Stand van zaken Ontwerp decreet Einde onderhandeling Protocol akkoord/niet akkoord Raad van State : geen fundamentele opmerkingen Vlaams Parlement Agenda: 5 december Parlementaire hoorzitting 9 januari 30.01 : M-decreet op de agenda van Comm.Ond.Vl.Parlement Goedkeuring einde februari In voege 1.09.2015 Nog geen uitvoeringsbesluiten … volop mee bezig

Voor wie? Leerling met specifieke onderwijsbehoeften: Langdurige en belangrijke participatieproblemen, door samenspel van: Eén of meer functiebeperkingen Beperkingen bij uitvoer activiteiten Persoonlijke factoren

Waarom? VN verdrag voor personen met een handicap: Recht op inschrijving in school naar keuze Redelijke aanpassingen Niet disproportioneel Shift in denken van wat is er met deze leerling aan de hand ? naar wat heeft deze leerling nodig? van diagnose naar onderwijsbehoeften

Van toepassing op het gewoon en buitengewoon onderwijs Gewoon onderwijs Tegemoet komen aan onderwijsbehoeften binnen het gemeenschappelijk curriculum Redelijke aanpassingen, Sticordi en Niet Disproportionele maatregelen moeten GoN Handelingsgericht werken binnen het zorgcontinuüm Samenwerking met CLB

Van toepassing op het gewoon en buitengewoon onderwijs Buitengewoon onderwijs Na een handelingsgericht traject binnen het zorgcontinuüm Wanneer aanpassingen onredelijk of disproportioneel zijn Nood aan individueel curriculum en individueel handelingsplan

Het M-decreet Begrippen: BaO - SO

Sticordi-maatregelen & disproportionaliteit Sticordi-maatregelen = maatregelen binnen gemeenschappelijk curriculum Compenseren Differentiëren Dispenseren Remediëren Disproportionaliteit Onredelijkheid aanpassingen na proces van afweging

EEN INSTRUMENT : Klaar voor redelijke aanpassingen : een leidraad

Zorgcontinuüm Op systematische, planmatige en transparante wijze samenwerken Brede basiszorg Verhoogde zorg Uitbreiding van zorg

Betekent : Zorgvragen formuleren … Vanuit beeldvorming : Ontwikkelingsfase Ontwikkelingstaken/ontwikkelingsdomeinen Mogelijkheden en beperkingen Wat betekent dit dan voor de aanpak/zorg van de leraar/begeleider ?

Het M-decreet Types Buitengewoon onderwijs

Aanbod buitengewoon onderwijs Basisaanbod : nieuw! Onderwijsbehoeften dermate dat aanpassingen onvoldoende zijn of disproportioneel ( ~ type1/8) Type 2 Type 3 Type 4 Type 5 Type 6 Type 7 Type 9: nieuw! ASS met normale begaafdheid

Basisaanbod Onderwijsbehoeften Aanbod: huidige T1 en T8 Niet op niveau kleuteronderwijs Wanneer aanpassingen in gewoon onderwijs Of onvoldoende zijn Of disproportioneel zijn

Basisaanbod Duur Verslag maximaal 2 jaar geldig  Evaluatie Eventueel nieuw verslag Bij overgang naar school gewoon onderwijs CLB + BuO-school ondersteunen bij zoeken gepaste school Afspraken in functie vlotte overgang leerling

Type 9: Autismespectrumstoornis Geen verstandelijke beperking Diagnose: multidisciplinair team met inbegrip psychiatrisch onderzoek Stoornissen a) de autistische stoornis; b) pervasieve ontwikkelingsstoornis niet-anders-omschreven Omkadering: T3

Organisatie opleidingsvormen Basis T2 T3 T4 T5 T6 T7 T9 OV1 X OV2 OV3 OV4

Doorverwijzing naar BuO Naar basisaanbod Doorlopen van alle fasen van zorgcontinuüm en toepassen van de principes van handelingsgericht werken Op basis van onderwijsbehoeften In samenwerking met CLB, ouders en leerling

Doorverwijzing naar BuO Naar types Bijkomend procesdiagnostiek, handelingsgerichte diagnostiek door CLB Externe diagnostiek

Doorverwijzing naar BuO CLB beslist maakt een Inschrijvingsverslag + attest

Uitrol Informeren, sensibiliseren van alle betrokkenen Capteren Impactanalyses Instrumentarium ontwikkelen Programmatiedossiers Kijkwijzer zorgcontinuüm Ondersteuning Project competentieontwikkeling SNPB

M-decreet ? Zat het gewoon onderwijs hier op te wachten ?

Ik dacht het niet …

Zat het buitengewoon onderwijs hier op te wachten ?

Ook niet echt …

Jongeren, Ouders … Scholen die al onderweg zijn … Wie dan wel ? Jongeren, Ouders … Scholen die al onderweg zijn …

Wat is ons doel ? Onze missie ? Het oude terug zoeken in het nieuwe … En zo behouden wat er was ?

Onbemind … En verandering kent een moment van chaos Onbekend is … Onbemind … En verandering kent een moment van chaos

Soms is het dwaas om je te haasten, soms om af te remmen Soms is het dwaas om je te haasten, soms om af te remmen. Wijsheid is het juiste moment te herkennen. Publius Ovidius Naso

Op weg naar : Meer inclusie ? Meer verbondenheid ?

Kijk naar de talenten, niet de beperkingen! Chris P. Bacon

Quality of life …