Dyslexie de baas! Ouderavond 2 Caroline Poleij en Yvonne Stikkelbroek, 2009
Programma Ondersteuning van je dyslectisch kind Begeleidingsafspraken Planning eindgesprekken Planning follow-up
Samenhang denken, voelen en doen
Bepaalde gedachten leiden tot bepaald gedrag - ‘Als ik nu niet ingrijp, gaat het helemaal mis.’ - ‘Als ze blijft zitten, gaat het alleen maar verder bergafwaarts.’
Denkfouten? Klopt deze gedachte? Wat is het bewijs voor deze gedachte? Als een vriend deze gedachte heeft hoe zal ik dan daarop reageren? Kan ik een genuanceerde gedacht formuleren?
Hoe kan ik m’n kind het beste helpen? Redden, controleren, boos worden op specifieke leraar? Wat zijn voor en nadelen? Aanvaller Redder Slachtoffer
Hoe leer je je kind zichzelf te redden?
Hoe leer je je kind zichzelf te redden? Je kunt hulp aanbieden, kind beslist of het de hulp wil aanvaarden. Je kunt het kind verantwoordelijkheid geven door hem/haar zelf hulp te laten vragen
Betekenis voor jou als ouder?? ‘als ik hem zo laat ploeteren ben ik een slechte ouder’
Terugblik op ons eigen leven? Hoe hebben wij zelf zaken geleerd? Hebben wij fouten gemaakt? Hebben wij de ruimte gekregen om fouten te mogen maken?
Einde