Sturen op delen = vermenigvuldigen Conferentie Opbrengstgericht Leiderschap PO-Raad Nieuwegein 16 november 2011 Workshopleiders: Mieke Wessels en Annemieke Miltenburg Sturen op delen = vermenigvuldigen
Stichting Confessioneel Onderwijs R’IJssel SCO R’IJssel bestaat 10 jaar 9 basisscholen op 11 locaties in Duiven Groessen, Loo en Westervoort (De Liemers Gelderland) 2200 leerlingen en 220 personeelsleden Bestuur op afstand, dagelijkse leiding door 2-hoofdige bovenschoolse directie Integrale schooldirecteuren Inhoudelijke verdiepingsslag sinds 2009 Sturen op delen = vermenigvuldigen
Basis voor kansrijke ontwikkeling Kinderen Medewerkers Sturen op delen = vermenigvuldigen
Collectieve ambitie SCO R’IJssel Bovengemiddelde opbrengsten voor taal en rekenen Sturen op delen = vermenigvuldigen
Project Opbrengstgericht Werken Interventies 2009-2012 op alle niveaus Plannen maken Niveau SBP 2009-2013 Jaarplannen en Jaarverslagen Bestuur Schoolplannen 2010-2014 Jaarplannen en Jaarverslagen School Leerkrachten maken per vakgebied jaarlijks 2 groepsplannen met tussenevaluaties Leerkracht Alle medewerkers maken afgeleid van het jaarplan een POP Allen Sturen op delen = vermenigvuldigen
Project Opbrengstgericht Werken Interventies 2009-2012 op alle niveaus Doelen formuleren en opbrengsten delen Niveau Ambitie SCO R’IJssel, doelen op stichtingniveau, vastgesteld Bestuur Monitor Cito Eindtoets, Entreetoets en Cito-LVS Bestuur Scholen formuleren doelen op school- en groepsniveau School LVS-besprekingen in team a.h.v. stichtingformat School Doelen in groepsplannen en individuele handelingsplannen Leerkracht Sturen op delen = vermenigvuldigen
Project Opbrengstgericht Werken Interventies 2009-2012 op alle niveaus Scholing, begeleiding en van en met elkaar leren Niveau Jaarlijks conferentie op stichtingniveau Bestuur Scholen werken gericht aan verbeteren van technisch lezen, begr. lezen, spelling of rekenen School Jaarlijks 3 studiebijeenkomsten OGW op schoolniveau School Klassenbezoeken voor alle leerkrachten Leerkracht Opleiding 10 taal- en 10 rekenspecialisten Leerkracht Sturen op delen = vermenigvuldigen
Project Opbrengstgericht Werken Interventies 2009-2012 op alle niveaus Integraal personeelsbeleid en kwaliteitszorg (PDCA) Niveau Nieuwe 2 jarige gesprekscyclus en digitaal bekwaamheidsdossier Allen Scholen ontwikkelen jaarlijks minimaal 2 kwaliteitskaarten School Partnerschap met Pabo HAN Arnhem Studenten kiezen voor en participeren in de School schoolontwikkeling Leerkracht Sturen op delen = vermenigvuldigen
Opbrengstgericht werken Sturen op delen = vermenigvuldigen
Opbrengstgerichte cultuur Er wordt gewerkt vanuit hoge verwachtingen en haalbare doelen waarin kinderen en volwassenen zich optimaal ontwikkelen en welbevinden Sturen op delen = vermenigvuldigen
Opbrengstgerichte cultuur Sturen op delen = vermenigvuldigen
Opbrengstgerichte cultuur Geen afrekencultuur, maar een kansencultuur waarin doelen richtinggevend zijn Een cultuur van afspreken… en aanspreken! Sturen op delen = vermenigvuldigen
Doelen op alle niveaus Stichting: SBP en jaarplannen School: Schoolplan en jaarplannen Groep: Groepsplannen Leerling: Handelingsplannen Medewerker: POP / gesprekscyclus Sturen op delen = vermenigvuldigen
Doelen opbrengsten SCO R’IJssel Taal voor kleuters Cito LVS: 90% van de kleuters A/B/C-score + 15 letters kennen Technisch lezen Cito LVS: 90% van de leerlingen A/B/C-score Technisch lezen nieuwe AVI: 90% E3/E4/E5/E6/E7/AVI+ beheersingsniveau Spelling Cito LVS: 85% van de leerlingen A/B/C-score Begrijpend lezen Cito LVS: 80% van de leerlingen A/B/C-score Rekenen Cito LVS: 85-90% van de leerlingen A/B/C-score Sturen op delen = vermenigvuldigen
Doelen/opbrengsten M-toetsen 2011-2012 groepsniveau 3 4 5 6 7 8 TvK 80% RvK 70% AVI 96% DMT 65% 85% BL 90% Spelling R en Wi Sturen op delen = vermenigvuldigen
Kader Opbrengstgericht Werken op schoolniveau Doelgericht werken Effectief gebruik van de methode Voldoende leertijd inroosteren Goede inrichting van de leeromgeving Sturen op leerkrachtvaardigheden: de leerkracht doet ertoe! Toetsen/monitoren: bespreken in het team Rol van de directie Sturen op delen = vermenigvuldigen
Rol Directeur Onderwijskundig Leider Faciliteren: middelen, tijd, collegiale consultatie, klassenbezoeken Data verzamelen, data analyseren Bespreken in het team Plan van aanpak/uitvoering Proces bewaken en coördineren Verbeteren kwaliteitszorg Sturen op delen = vermenigvuldigen
Rol Bestuur/Directeur/Leerkracht Faciliteren scholen Faciliteren leerkrachten Faciliteren leerlingen Data verzamelen, analyseren en handelen op stichtingniveau Data verzamelen, analyseren en handelen op schoolniveau Data verzamelen, analyseren en handelen op groepsniveau Opbrengsten delen met bestuur, directieberaad en IB-kring Opbrengsten delen met team Opbrengsten delen met groep en ouders Ontwikkeling stimuleren in zone naaste ontwikkeling directeuren leerkrachten Ontwikkeling stimuleren in zone naaste ontwikkeling leerlingen Sturen op delen = vermenigvuldigen
Spilfunctie van directeuren Sturen op delen = vermenigvuldigen
De leerkracht doet er toe Sturen op delen = vermenigvuldigen
Sturen op delen = vermenigvuldigen Succesfactoren op alle niveaus Iedereen doet mee Goede planning! Hoge verwachtingen Doelgericht werken Opbrengsten delen Kennis en ervaring delen SAMEN leren op basis van veiligheid en vertrouwen Denken in kansen Begeleiden en monitoren Cultuur van afspreken en aanspreken Betrokkenheid – Enthousiasme – Bevlogenheid: Passie! Sturen op delen = vermenigvuldigen
Sturen op delen = vermenigvuldigen
Opdracht Sturen op delen = vermenigvuldigen