Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen 19-01-2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Functionele leesvaardigheid in de lerarenopleidingen in Nederland
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Op weg naar de projectproducten
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Trefwoorden overbodig? De gebruiker aan het woord Annemieke Jurgens InfoManagement 27 april 2006.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Kwaliteit door een zelf regulerend proces, ondersteunend en motiverend
WAK-2 Voortgang ontwikkeling toetsing 1. Regiegroep Visiedocument en projectplan zijn goedgekeurd. 2.
Stand van zaken Project WAK
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Diagnostische toetsen voor het MBO
Workshop rekenen 6 december
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Taalportfolio Les 5, jaar 1, Zomer 2008 Afronding: beoordeling en publiceren tekst.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Workshop “Beoordelen”
Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering
Hoe bereid je lessen voor?
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
EXAMENVRAGEN MAKEN programma Kwaliteitseisen CSPE 2010 Tips
Hoe bepaal ik de kwaliteit van cultuuronderwijs? jorien schulten & piet hagenaars.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Presentatie Project Kennistoetsbank Pedagogisch Werk 1 oktober 2015
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Solliciteren: wat wil ik?
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Een goede toetsvraag, dat doe je niet 1,2,3!
Bijeenkomst September 2015
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Studieloopbaanbegeleiding
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Flitsbijeenkomsten November 2016 Ernie Schouten Harco Weemink
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Transcript van de presentatie:

Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen

Waarom landelijke toetsen • Bezorgdheid over het niveau van de afgestudeerden.. • Focus op vakkennis, minder op meesterschap. • Ontwikkeling van kennisbases. • Landelijke toetsen als beheersinstrument.

Consequenties • Studenten mogen niet afstuderen als de landelijke toetsen niet zijn gehaald. • Hoeveel studenten mogen zakken? • Hoe stel je het gewenste niveau vast?? • De overheid wil het niveau omhoog hebben. • Grensstudent (vastleggen van de ondergrens).

Projectdoelstellingen • Ontwikkeling van summatieve toetsen. • Vakkennis die digitaal getoetst kan worden mbv mc-vragen. • High stake toetsen. • Ontwikkelingen dicht bij de instellingen. • Gericht op brede acceptatie.

Wat zijn de belangrijke issues • Items schrijven is een vak apart. • Hoe vertaal je een kennisbasis naar een toets? • Hoe houd je greep op de kwaliteit. • Hoe zorg je voor draagvlak?

Een vak apart • Scholing. • Eisen aan de items.. • Deskundige begeleiding.

Van kennisbasis tot toets • Vaststellen van een toetsmatrijs. • Eisen aan het type vragen: kennis, inzicht en toepassing. En een verhouding tussen deze type vragen. • Inschatting van de moeilijkheidsgraad. • Desondanks veel discussie: relevantie, niveau, kwaliteit.

Kwaliteit • Beoordeling van iedere vraag door toetsdeskundigen. • Beoordeling door inhoudelijk deskundigen: mede-docenten en wetenschappers. • Testpanels van studenten. Dilemma’s: relevante doelgroep (niveau), bekend raken van toetsitems.

Draagvlak • Vakcommissies van docenten van pabo’s. • Presentaties op vaknetwerk bijeenkomsten. • Informeren van netwerk van directeuren. • Informeren van netwerk van onderwijscoördinatoren (curriculum verantwoordelijkheid). • Syllabus.

Syllabus • De syllabus is bedoeld als handleiding voor studenten en docenten bij de voorbereiding op de toets. • De syllabus is een beredeneerde vertaling van de Kennisbasis naar de Toets. • De syllabus beschrijft de inhoud van de toets van de Kennisbasis Nederlands.

Syllabus (vervolg) • De syllabus geeft gedetailleerd toelichting op de wijze waarop er getoetst zal worden. • De beschrijving van de inhoud en vorm wordt aangevuld met concrete voorbeelden van opgaven. • Het is een handleiding voor beide doelgroepen in de voorbereiding op de toets. eind

Itemspecificaties.. Enkele criteria voor het construeren van vragen: • plaats in de toetsmatrijs • vraagtype • niveau volgens Bloom • geschatte p-waarde (moeilijkheidsgraad) • beantwoordingsduur • antwoordsleutel • wijze van scoren

Als directeur van een basisschool word ik na de lessen aangesproken door onze jongste leerkracht, vers van de pabo. „Kijk nou eens, ik heb een leerling gisteren een briefje meegegeven. Wat zijn ouders tegenwoordig brutaal, zeg!” Zij toont het betreffende briefje waarop staat: ‘Kenneth ruikt nog al. Kunt u als ouder daar wat aan doen? Dit gebeurd erg vaak.’ „En kijk nu eens wat ik terug krijg, aan de andere kant!” Ik lees: „U hebt Kenneth niet om aan te ruiken, maar om aan te leren. Bij voorbeeld over d’s en t’s.”.”

Dilemma 1 moeilijkheidsgraad • De moeilijkheidsgraad definiëren we in termen van percentages studenten die dit item goed zullen scoren. De redactie maakt een inschatting, daarnaast leveren de testsessies hiervoor informatie (de p-waarde). MAAR aan die testsessies nemen studenten deel die zich niet echt hebben voorbereid op de toets. En waarvan we weten dat ze de kennisbasis waarschijnlijk nog niet volledig beheersen..