Module B: De ‘Whole School Approach’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Medezeggenschap en de Benchmark
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Veranderingen in de zorg
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Visie Mensontwikkeling WSD
Maatschappelijk Aanbesteden
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Samenwerken in burgerschap
Verandering & Weerstand
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Organisatiestructuur en
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Leeftijdsbewust personeelsbeleid Werkgroep donderdag 14 juni 2007.
Schitterende Organisaties®
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Samen werken aan een gezonde regio!
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Deel anders, mijn organisatie
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Project Proceshuis Road show
Dossier Empowerment.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Toekomst Financiële Functie
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Begeleiding bij Werkplekleren
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Leiding geven aan school ontwikkeling
De toekomst van de maatschappelijke stage
Basistekst : Talentontwikkeling
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Module B: De ‘Whole School Approach’ Unit B2 Hoe de Whole School Approach inbedden? Inleiding

Een veranderde samenleving: een complexe samenleving vol keuzes PunchStock/Frank Renlie

Lerende organisaties Lerende organisaties leren op individueel, groeps- en organisatieniveau De enige meest belangrijke component is het individu: zonder individueel leren is er geen sprake van ‘organisatieleren’

Strategische kennisontwikkeling en -creatie Beperkte middelen op niveau van een welomschreven gemeenschap (school/dorp/…) leiden tot meer kwaliteitsvol onderwijs dan een ondoordachte stroom aan middelen/ondersteuning Strategische kennisontwikkeling op schoolniveau veronderstelt een schooleigen beleidsplan rond de kennisontwikkeling aldaar

Kloofanalyse Beoogde situatie (toekomst) Plan om de kenniskloof te dichten: Kennisopbouw Tewerkstelling Inhuren van expertise Actuele toestand Takenanalyse Inventaris van bestaande competenties (Irgens, 2000, p. 138)

Implementatie Implementatie omvat het proces waarbij een idee, programma of een geheel van activiteiten en structuren die nieuw zijn voor zij die verandering willen, ten uitvoer wordt/worden gebracht. (Fullan, 2001, p. 69)

Aspecten van een succesvol veranderingsproces Goede samenwerking op (en tussen) het lokale beleids- of bestuursniveau en het schoolniveau Complementaire rollen Leiderschap Engagement door betrokkenheid/participatie Gedeelde doelen Verandering door samenwerking Volgehouden inspanning (lange termijn) Veelzijdige maatregelen

De rol van de directie PunchStock/Frank Renlie

Bereidheid tot implementatie De bekwaamheid van de school om te veranderen Betrokkenheid van de directie/schoolhoofd Betekenisvolheid van de verandering voor het personeel De bekwaamheid van de school om te (blijven) leren De bekwaamheid om te kiezen voor het juiste project

Hoe ervoor zorgen dat mensen zich het probleem toe-eigenen? Prioriteit geven Relevantie Betrokkenheid Zich goed organiseren Invloed Schema van Midthassel, U.V., Centre of Behavioural Research, University of Stavanger

Lange termijn inspanning Lange termijn focus op schoolgeweld Zelfregulatie en niet-aflatende ontwikkelingen

Veelzijdige en gelijktijdig te nemen maatregelen PunchStock/Frank Renlie

Implementatie Het implementatieproces, gericht op de realisatie van een programma, vormt een hele uitdaging. De sleutel tot een succesvolle implementatie: het herkennen en overwinnen van hindernissen

Weerstanden - Hinderpalen Veranderingsprocessen in scholen worden gekenmerkt door vier soorten hinderpalen: Psychologische hinderpalen Praktische hinderpalen Hinderpalen op het vlak van waarden Hinderpalen op het vlak van macht/invloed (Skogen, 2004, p. 75)

Omgaan met psychologische hinderpalen Gepaste antwoorden vinden voor de onveiligheid (in mensen en systemen) De contextuele omstandigheden in kaart brengen Individuele consultatie Informatie, informatie, informatie

Omgaan met praktische hinderpalen Tijd Bronnen/hulpmiddelen Dubbelzinnige doelen Systeem

Omgaan met hinderpalen i.v.m. waarden en macht Voorkomen dat dit soort hinderpalen gaan wegen op het veranderingsproces: Macht/invloed opbouwen als leider van het veranderingsproces De betrokkenheid van het schoolhoofd opzoeken en versterken

Weerstanden - Hinderpalen Weerstand is een complex fenomeen dat samenhangt met tal van andere factoren Tijd, kennis, financiële middelen en veranderingsbekwaamheid van een organisatie om met nieuwe verantwoordelijkheden/taken om te gaan zijn van belangrijk bij innovatieprocessen Weerstand vloeit voort uit de eerdere ervaring met veranderingsprocessen Het aantal problemen dat bij aanvang opduikt en de veranderingsmoeheid oefenen invloed uit op het veranderingsproces.