Een gebrek aan patiëntveiligheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Advertisements

Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Medisch beroepsgeheim onder druk: trend of toeval?
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
Beroepsgeheim op de SEH
Medico-legale status van richtlijnen
diabetescaroussel OLVG
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
WCZ en communicatie met patiënten Uitdaging of probleem?
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Slachtoffers Iatrogene Nalatigheid-Nederland en Iatrogenic Europe Unite-alliance op de bres voor patiëntveiligheid! Wie zijn wij en waar staan we voor?
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Doorbreek de muur van stilte:
Marit van Albada Máxima Medisch Centrum Oncologisch/ trombose centrum
Een gebrek aan patiëntveiligheid Gevolgen en oplossingen Workshop Congres Veilig Incident Melden KNMG, Utrecht 24 november 2006 Mr Sophie Hankes Slachtoffers.
Het veilig uitwisselen van elektronische patiëntengegevens.
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Symposium Palliatief Netwerk
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Patientveiligheid: juridische aspecten
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Tuchtrecht in Nederland
Rol IGZ bij toezicht medische zorg in PI
‘Medicatie voor medische fouten’
Patiëntveiligheid en medische fouten
Best practice Doel: voorlichting team
Klinische psychologen en hun aansprakelijkheid
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
coördinator gezondheidsrecht KNMG
PARTICIPATIE VAN PATIËNTEN IN TRANSMURAAL PERSPECTIEF PATIËNT ALS PERSOON PARTICIPATIE ALS PRIORITEIT REGIOVISIE SAMENWERKING 1 STE EN 2 DE LIJN 25 MAART.
SCIENTIFIC INSTITUTE OF PUBLIC HEALTH CLINICAL BIOLOGY DEPARTMENTDr. ANNE VAN NEROM Rol van de Bevoegde Overheid bij incidenten.
Fysieke integriteit.
ARB(eids)O(mstandigheden
Opleiden in algemene competenties
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Calamiteit: donderslag bij heldere hemel
Medicatieoverdracht Regionale werkafspraken medicatieoverdracht in de keten, Regio Den Bosch e.o. en Oss-Uden-Veghel.
Wettelijk kader Kwaliteitswet zorginstellingen
Presentatie startbijeenkomst
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
1 Medische Heroïne-Unit (MHU). 2 De MHU biedt: Gecontroleerde heroïnebehandeling onder medisch toezicht aan 20 patiënten Methadonverstrekking aan ca.
Help, mijn dokter maakt een fout?! Symposium Dokter in nood 8 november 2011 Mevrouw mr. J.C. van den Dries
- Filip Dewallens - Beslissingen op kritieke diensten door vertegenwoordigers van minderjarigen en feitelijk onbekwamen.
Onderzoek na een suïcide of ernstige poging daartoe En de rol van de geneesheer-directeur en van de IGZ Mw Houkje Tamsma, Geneesheer-directeur GGZ Friesland.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
W KKGZ Enkele (nieuwe) aspecten mbt openheid over incidenten.
Het betrekken van patiënten bij calamiteitenonderzoek Dr Carla Veldkamp Manager kwaliteit, veiligheid en verantwoording, Canisius-Wilhelmina.
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
Medicatieoverdracht Regionale werkafspraken medicatieoverdracht in de keten, Regio Den Bosch e.o. en Oss-Uden-Veghel.
Het FMO vanuit medisch oogpunt
CRM vanuit het incidenten perspectief
EUTHANASIE.
Veiligere zorg: begin bij de overdracht
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
ZorgkaartNederland En toezicht op de zorg
Wie is waarvoor verantwoordelijk?
Palliatieve sedatie Geen momentopname maar mogelijke uitkomst in kaderpalliatief zorgtraject. Doel: Lijden verlichten en rust brengen met behulp van middelen.
B-VCA / VOL-VCA © PBNA. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van PBNA.
Meldcode Kindermishandeling
Professioneel afwegen en melden
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Eerste ervaringen met zorgkaart / plan van aanpak
Transcript van de presentatie:

Een gebrek aan patiëntveiligheid Gevolgen en oplossingen Sophie Hankes Slachtoffers Iatrogene Nalatigheid-Nederland www.sin-nl.org Iatrogenic Europe Unite-Alliance www.ieu.alliance.eu KNMG Congres Veilig Incident Melden 24 november 2006, Utrecht, Nederland.

Inhoud Reactie op de casus: wat ging er fout? Conclusies Inhoudelijk Communicatief Juridisch Conclusies Structurele oplossingen

Reactie op de casus (1) Wat ging er fout? Inhoudelijk Laboratoriumgegevens van bloedonderzoek werden niet gecontroleerd. Ondanks progressieve dagelijkse fysieke achteruitgang geen adequaat onderzoek. Ondanks progressieve dagelijkse fysieke achteruitgang geen adequate behandeling. Geen intercollegiaal overleg. Resultaat medisch ingrijpen: ernstige iatrogene schade.

Reactie op de casus (2) Communicatief inadequaat a) met verpleging = professionele verantwoordelijkheid b) met patiënt c) met familie b en c: informatieverschaffing was onvolledig en incorrect. gebrek aan overleg. bij mondelinge en als schriftelijke verslaglegging was sprake van professionele nalatigheid.

Reactie op casus (3) Juridisch Artsen voldeden niet aan informatieplicht op basis van WGBO. Artsen voldeden niet aan toestemmingsvereiste WGBO. Artsen voldeden niet aan verplichtingen behandelingsovereenkomst WGBO. Zowel het tuchtcollege als het centraal medisch tuchtcollege meenden dat de betrokken cardiologen voldoende zorgvuldig waren geweest en geen blijk hadden gegeven van nalatigheid.

Conclusies (1) Inhoudelijk Artsen hadden de laboratoriumuitslagen moeten controleren. Artsen hadden de medicatie moeten aanpassen. Artsen hadden consult van internisten moeten aanvragen. Artsen en verpleegkundigen dienen zich te houden aan professionele standaarden en de grootst mogelijke zorgvuldigheid toe te passen.

Conclusies (2) Communicatief Onbekend is of de verpleegkundigen de artsen hebben gewezen op de progressieve achteruitgang. Er had inhoudelijk adequaat overleg tussen de artsen en de verpleegkundigen moeten plaatsvinden. Patiënt/familie De artsen hadden beter overleg moeten voeren met de patiënt/familie, en vooral beter moeten luisteren. De artsen hadden de patiënt/familie eerlijk en open moeten informeren over de ernst van de conditie van de patiënt, zowel mondeling als schriftelijk, zowel tijdens de fout als na de fout.

Conclusies (3) Juridisch De artsen hadden moeten voldoen aan hun wettelijke verplichtingen ten aanzien van informatie (mondeling en schriftelijk), toestemming en behandelingsovereenkomst op basis van de WGBO. De uitkomst van de procedures bij het medisch tuchtcollege en centraal medisch tuchtcollege nl: geen sprake van nalatigheid is vanuit ethisch en juridisch perspectief op zijn minst discutabel. Op basis van art. 4a kwaliteitswet had deze medische fout als calamiteit aan de IGZ gemeld moeten worden.

Structurele oplossingen (1) Oprichting patiëntenorganisaties SIN-NL Slachtoffers Iatrogene Nalatigheid Nederland IEU-Alliance Iatrogenic Europe Unite – Alliance ter verbetering van patiëntveiligheid en de positie van slachtoffers van medische fouten, ten goede van alle betrokkenen arts en patiënt, middels dialoog

Structurele oplossingen (2) Inspiratie Harvard rapport, maart 2006, USA. Veterans Health Admin. Directive 2005, USA. Sorry Works! Coalition, USA. Boodschap openheid en eerlijkheid bevordert arts-patiënt relatie, bevordert continuïteit van zorg en leidt tot minder rechtszaken.

Structurele oplossingen (3) Wettelijke bescherming van Iatrogene patiënten en daadwerkelijke controle op naleving van hun rechten en verplichtingen van de arts: 1. meldingsplicht van medische fouten en controle op naleving. 2. eerlijke informatie aan slachtoffer van medische fout , tevens toegang tot volledige medische dossiers. 3. adequate vervolg-diagnostiek en herstelbehandeling 4. financiële vergoeding te verstrekken, middels mediation en Fonds op basis van nationale tarieven.

Structurele oplossingen (4) meldsystemen van medische fouten , met analyse van de kernoorzaak van de medische fout. let wel: art 4a Kwaliteitswet melden van calamiteiten aan IGZ verplicht. preventie van medische fouten.

Verplaats je in de positie van de ander Handel professioneel: Ga de dialoog aan: Wees open en eerlijk Organiseer adequate vervolgdiagnostiek en herstelbehandeling, conform WGBO meld aan de IGZ,cfrm art 4a Kwaliteitswet Leer van Uw fouten Verplaats je in de positie van de ander www.ieu-alliance.eu