Nieuwe blik op publieksagressie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
Advertisements

Workshop Mensen in beweging
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
In samenwerking met 13 maart 2014.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
Implementeren doe je samen
Motivatie van de professional Willy Limpens
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Peter Brouwer Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW WZSW – Waar Zit Sociale Waarde?
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
Regiobijeenkomsten ter voorbereiding op transities sociaal domein
Organisatiestructuur en
Verbinding opleiding en praktijk
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Titel presentatie bkljdkljffkdjkfjd [subtitel, datum o.i.d] Subtitel, URL, datum, spreker, o.i.d. Van visie naar invoering Ale Berends Projectleider Wabo.
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Samenwerking in het sociale domein ‘ over bestuurlijk lef en ambtelijke onrust in de regio’ Debat "De Sociale Gemeente" Dick van Maanen.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Workshop VVT 23 juni 2011 Joanne Kloosterboer
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Implementatie arbocatalogi bij de EMCO-groep Probleem of uitdaging?
Tja wat zal ik zeggen… Zorgmedewerkers leren omgaan met levensvragen
Themabijeenkomst midden- management AZN Sanne van Loon Hanneke ter Beek Peter-Paul Lücker 22 maart 2012.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Risicomanagement binnen de decentralisaties
Psychische klachten en werk
“Krachtig bestuur in Brabant” een project van provincie en VBG
Strategische Buurt Ontwikkeling
Analysegestuurde handhaving we weten niet wat we weten.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L

OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
Multidisciplinaire richtlijn psychosociale hulp bij rampen en crises Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story Michel Dückers PSH conferentie,
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
De jeugd heeft de toekomst Uitwerking proces door; Esther Radia Mieke Ruben Rene.
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Functionerings- en ontwikkelgesprekken met rendement
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Basketball Academy RTC Noord
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Monitoren & Verbeteren
Antibioticaresistentie en teamleren
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Weerbaarheid van het openbaar bestuur
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
Klantgerichtheid – Houding en gedrag
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Transcript van de presentatie:

Nieuwe blik op publieksagressie 3-4-2017 Nieuwe blik op publieksagressie WB De insteek is altijd wat de gewenste situatie is, niet wat je niet wil. Spanningsveld burger = klant principe Monique van Limpt – Habilis William Bertrand

Programma Visies op publieksagressie Introductie 3-4-2017 Programma Visies op publieksagressie Introductie De praktijk (ervaringen) Normstellend kader: norm organisatie, team en individu Training en Opleiding anno nu De praktijk WB

Introductie Visie Integere overheid Dienstverlening vs. Handhaving 3-4-2017 Introductie Visie Integere overheid Dienstverlening vs. Handhaving Gezag Integraal (borging en monitoring) Van een organisatienorm tot een teamnorm Van beleid naar praktijk WB Ik maak een uitgebreider onderscheid van deze fasering. Zie hiervoor laatste sheet. Die heb ik als toelichting bijgevoegd. Belangrijk uitgangspunt in de nieuwe aanpak, die breder ligt dan gemeenten, is het uitgangspunt om uit te gaan van de gewenste situatie. Nadruk ligt vaak eenzijdig op agressie.

Veranderende visies op aanpak publieksagressie 3-4-2017 Veranderende visies op aanpak publieksagressie Er is geen probleem Agressie is vaardigheids- probleem medewerker Training Probleem van de organisatie Norm invoeren Repressie Probleem in interactie burger, klant, client + overheid, organisatie Breder kijken Leren van incidenten Handhaving Integriteit Wederkerigheid William Zie ook laatste sheet voor meer invulling en toelichting

De praktijk tot nog toe Feiten: agressie neemt toe 3-4-2017 De praktijk tot nog toe Feiten: agressie neemt toe Beleid en protocollen: papier Niet praktisch Niet gedragen Agressie heeft voor iedere medewerker een andere betekenis Gevolgen geen eenduidigheid, geen verbetercyclus Onvoldoende op de agenda WB – vaak geen zicht op

Bestuur, management & uitvoering 3-4-2017 Wat is nodig? Beleid & praktijk Bestuur, management & uitvoering Duidelijke doelen en werkafspraken door dialoog: Normstellend kader. WB

Normstellend kader: Normstelling 3-4-2017 Normstellend kader: Normstelling Organisatienorm Individuele norm Vertaling van de organisatienorm Team norm WB www.aeno.nl: Normstellende kaders

Vragen? WB 8

3-4-2017 Training en opleiding

Nieuwe opzet training & Opleiding Introductie De praktijk

Training tot nu toe De praktijk Focus ligt nog sterk bij de training van medewerkers (niet leidinggevenden, bestuurders) Trainingen worden vaak routinematig herhaald, met een soortgelijk programma Het rendement van deze herhaalde trainingen is beperkt

Van integrale aanpak naar de praktijk 3-4-2017 Van integrale aanpak naar de praktijk Uitgangspunten Training is onderdeel van de totale aanpak Vanuit normstellend kader Bestuur & management als start Werken vanuit teamnorm, functiegericht Rol direct leidinggevende Gebaseerd op actuele leerdoelen Dienstverlening èn handhaving CAG altijd in beeld

Stappenplan training Enquêtemanager A+O fonds: leerdoelwijzers voor diverse functiegroepen Op basis van uitgangspunten Afleiden van individuele en teamleerdoelen Voor, tijdens, na, verwerken in NK Werkafspraken Trainingen vormgeven Borgen en monitoren

Ervaringen met de nieuwe aanpak: Gemeente Emmen Wim Bolk Tineke Rengers-van der Laan

Ervaringen met de nieuwe aanpak: 3-4-2017 Ervaringen met de nieuwe aanpak: Meerwaarde van thematisch werkoverleg: Bewustwording bij medewerkers Initiatief en actie door medewerkers als reactie op het beleid/protocol Leerdoelgericht trainen: Training voor het gevoel van de medewerkers gerichter Veel enthousiasme, ook bij medewerkers die al herhaald getraind waren Cyclisch werken: Beleid, trainen medewerkers, interventieteam, opvang en nazorg Deze aanpak wordt inmiddels toegepast bij UWV, gemeente Amsterdam, Belastingdienst, Raalte, andere gemeenten, Ziekenhuizen, Jeugdzorginstellingen

Arbocatalogus AenG 2.0: focus op implementatie Enquêtemanager: Vragenlijst publieksagressie geeft stuurinformatie; helpt om het zicht op het onderwerp te vergroten (ook in de top van de organisatie) Leerdoelwijzers zijn een hulpmiddel bij de systematiek van trainen op basis van leerdoelen Normstelling: Normstellende kaders voor verschillende functiegroepen Arbocatalogus 2.0 Afronding in nov/dec Voorleggen aan sociale partners en ISZW In het voorjaar van kracht

3-4-2017