Lekker weer naar buiten!!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GPS & GIS.
Advertisements

GPS Met de natuur in.
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Lees- en Taalproblemen
Ken de omgeving van je school
Marco Ligtvoet MSc Aardrijkskunde IOL 14 mei 2010
Parallellen en meridianen
PLAATSBEPALEN Een opdracht over plaatsbepaling aan de hand van coördinaten en een reis naar het EK voetbal­.   Klas | 1 kgt Gebruikte methode | Moderne.
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
Lesgeven en begeleiden
Voor navigatie in een zweefvliegtuig heb je nodig:
THEMA 1: Lokaliseren in het gradennet
Ik hou van Holland spel!.
Ik hou van Holland spel!.
Geografische coördinaten Lengte- en breedtegraden
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
HULPMIDDELEN IN DE AARDRIJKSKUNDE
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Geografische coördinaten
First ID project Waterlant-Ydoorn
Aardrijkskunde 1.5 Hoe vind je de weg?.
Voorlichtingsavond groep 3
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Een werkstuk maken.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Visie & Strategie.
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Onze doelen en visie in beeld
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
Woordjes leren.
Plattegrond maken Explorers ’12. Uitleg Opdrachten: doormiddel van opdrachten maak je je plattegrond compleet. Kleur/legenda: vergeet niet om alles.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
GPS coördinaten 1 en/ of 2 VMBO Docent: BE.
Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Aardrijkskunde GOED VOORBEREID NAAR DE PABO. De komende vijf dagen Maandag: geografische plaatsbepaling Grenzen/identiteit/topografie Dinsdag: Klimaat.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Lessenserie: Atlas- en kaartvaardigheden
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Voorlichtingsavond groep 3
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Blok 1 Mijn eigen omgeving
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Je eigen omgeving in beeld
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
ADL Les 1.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
ADL Les 1.
Basiskennis LOB.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Welkom in groep 6/7!.
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Lekker weer naar buiten!! GPS op het VMBO Lekker weer naar buiten!!

GPS op het VMBO Doelgroep: T en K leerlingen leerjaar 2 Doelen: Meer kennis en inzicht in de GPS-materie Meer ervaring opdoen in veldwerk Kaartvaardigheden oefenen en trainen Kennis trainen van: plaatsbepaling, graadnet, coördinaten, etc. Herkenning van GPS-gebruik in het dagelijks leven

GPS op het VMBO….. Nog weinig gebruikt! Voorstel voor een nieuw examenprogramma domein A Vaardigheden: TL en GL: uitleggen hoe een GPS werkt; BB: Leerlingen moeten iets weten van GPS en eenvoudige GIS-toepassingen kunnen hanteren Concretisering kerndoelen onderbouw VO Mens en Natuur Voorbeeld bij processen in de niet levende natuur: Leerlingen maken een opdracht met GPS. Ze lopen een route aan de hand van coördinaten

GPS juist op het VMBO Aansluiten bij belevingswereld Afwisseling van de lessen in de klas Toename motivatie Aardrijkskunde als doe-vak Modern, spannend en aantrekkelijk onderwijs!

GPS op het VMBO De lessenserie: 5 lessen waarvan 2 theorielessen in het lokaal en 3 lessen buiten Les 1 en 2: opfrissen over het graadnet en coördinaten en theorie werking GPS Les 3: oefenen met een GPS rondom de school

GPS op het VMBO Les 4: in groepjes gaan de leerlingen een route uitzetten. Deze route moeten ze meteen op kaart intekenen. Les 5: de groepjes krijgen een GPS met daarin een route opgeslagen die ze gaan lopen. Ook deze moet op kaart gezet worden.

GPS op het VMBO Voorbereidingen: GPS huren. Welke, waar en hoeveel? Duidelijke gebruiksaanwijzing van GPS maken Kaarten van de omgeving van de school bemachtigen en kopiëren Routes uitzetten Groepjes maken van 4-5 personen Klemborden regelen (potlood en/of stift)

GPS op het VMBO De theorieles. Begin met het herhalen van de kennis over het graadnet: Het graadnet geeft de mogelijkheid tot exacte plaatsbepaling van elk willekeurig punt op de aarde. Om dit te kunnen zijn over het aardoppervlak denkbeeldige lengtecirkels en breedtecirkels geplaatst. De lengtecirkels of meridianen lopen van de noordpool naar de zuidpool en zijn halve cirkels. De breedtecirkels of parallellen lopen van oost ……………enz. enz. Maak gebruik van plaatjes en als het kan van een filmpje: http://web.teleblik.kennisnet.nl/tsr/player/bve/fid/20206

GPS op het VMBO Hierbij laat ik ze een paar locaties opzoeken: Oefening 1: Gebruik de bosatlas, kaart Aarde staatkundig a welke stad ligt er ongeveer op 35° NB en 135° OL? Dan ga ik een stapje verder door de uit te leggen dat er ook minuten en seconden zijn, en ook hierbij krijgen ze een paar oefenopdrachten: Oefening 2: Gebruik de bosatlas, kaart Zuid Nederland a wat is ongeveer de locatie van Oss? (gebruik als hulpmiddel 2 linialen!)

GPS op het VMBO Oefening 3: gebruik Google Earth (deze opdracht doen we met de beamer!) a Wat zijn de coördinaten van de top van de Eiffeltoren in Parijs?

GPS op het VMBO Nu wordt het tijd om over te stappen op de uitleg van plaatsbepaling met behulp van satellieten. Hulpmiddelen: plaatjes en korte filmpjes. Zoals bijvoorbeeld deze: http://www.teleblik.nl/media/14678 en het volgende plaatje:

GPS op het VMBO Het technische gedeelte vertel ik niet. Het blijft bij het gegeven dat een GPS van 4 satellieten een seintje krijgt waardoor hij zijn exacte positie kan bepalen. Vervolgens geef ik een paar voorbeelden wat je allemaal met deze gegevens kan doen: Bv: 1 huidige positie bepalen 2 positie(s) opslaan 3 positie(s) opvragen en uitlezen

GPS op het VMBO Militaire doeleinden (hiervoor is het ontwikkeld) Voorbeelden uit de praktijk: Militaire doeleinden (hiervoor is het ontwikkeld) Plaatsbepaling (schepen, vrachtwagens van transportbedrijven, de auto!) Tracks van bv. leidingen en kabels (onder de grond)

GPS op het VMBO En dan de eerste buitenles: oefenen met een GPS met veel plaatjes uitleggen wat alles betekent!

Uitleg GPS

GPS op het VMBO In deze eerste les buiten de school gaan ze oefenen met het apparaat: coördinaten opslaan coördinaten oproepen naar de opgeroepen coördinaten toe gaan De uitleg krijgen ze er natuurlijk bij. En dan volgen de 2 echte opdrachten:

Buitenopdracht

GPS op het VMBO Tip: plak op iedere GPS een nummer. Dan kan je na de les rustig bekijken wat ze hebben gedaan en of ze de opdracht goed hebben uitgevoerd. Om de opdachten te kunnen uitvoeren moeten ze een plattegrond hebben en een formulier waarop ze de waypoints moeten invoeren:

GPS op het VMBO

GPS op het VMBO

GPS op het VMBO De buitenopdrachten moeten worden ingeleverd en worden beoordeeld. Natuurlijk bepaalt de inzet van het groepje mede het eindcijfer. En uiteindelijk komen er nog een aantal theorievragen in een toets:

GPS op het VMBO Vraag 5 Wat zijn coördinaten?   Vraag 6 Waarom is een graadnet belangrijk? Vraag 7 De afstand tussen 2 graden kan ook weer verder onderverdeeld worden. Zo kunnen de coördinaten van een plaats bv. zijn: 53°14’32”ZB 02°14’56”OL Schrijf bovenstaande coördinaten in letters voluit op.  Vraag 8 Noem 2 dingen die je met een GPS in het veld kan doen?

GPS op het VMBO De toetsvragen over de theorie heb ik gecombineerd met vragen over GIS. Ook daarover heb ik een lessenserie gemaakt waar ik een aantal lessen aan besteed. GPS en GIS nemen samen een hele periode van 4-5 weken in beslag waarin de leerlingen dus de methode even niet gebruiken.

GPS op het VMBO..…evaluatie Leerlingen reageerden in eerste instantie zeer enthousiast vanwege de afwisseling Het bleek uiteindelijk toch lastiger dan ze van tevoren dachten Niet altijd geduld om eerst te lezen Technische problemen Groepsgebeuren ging niet altijd soepel Veel voorbereidingstijd voor de docent Niet zo makkelijk om te beoordelen

GPS op het VMBO: aanbevelingen GPS - GIS als aparte vaardigheden lessenserie? GPS vaker laten terugkomen, ook als hulpmiddel bij ‘gewone’ onderwerpen Zo wordt duidelijk waarom GPS nuttig is En blijft de vaardigheid behouden Koppeling GPS en GIS mogelijk Google Earth en EduGIS Is een schriftelijke toets altijd nodig?

Mag ik u danken voor uw aandacht…….. GPS op het VMBO Mag ik u danken voor uw aandacht…….. Zijn er misschien nog vragen?