Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
Welkom op de informatieavond van groep 7!
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
Informatieavond groep 7
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Informatieavond groep H5/6
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Informatieavond 2 Groep 3.
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
De ondersteuning van Connect lezen
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Welkom op de informatieavond
Het cito-leerlingvolgsysteem
Voortgezet technisch lezen
Kennis - Intelligentie
ouderavond groep 3 - lezen
Hoe volgen wij de kinderen?
Voorlichtingsavond groep 3
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Nieuwe normen Cito.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Een levensboek voor ouderen
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Bouw!.
Structureel Coöperatief Leren
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Tweede wereldoorlog.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Op de informatiebijeenkomst CITO
Informatieavond groep 4
Waarom een nieuwe Estafette?
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Ouderavond voortgezet aanvankelijk technisch leesonderwijs
‘Leren lezen doe je samen’ Groep 3 en 4
Een prachtige kans voor uw kinderen
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Even voorstellen In deze klas Snappet.
Informatieavond Groep 8
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Hoe volgen wij de kinderen?
ouderavond groep 3 - lezen
GROEP 8.
Advies en POVO procedure
Methodiek: Plancyclus
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Welkom op het info- halfuurtje van groep 4. Deze avond:  Rekenen  Taal  Lezen  Schrijven  Andere vakken  Zorg  Zending  Diverse  Vragen  Afsluiting.
Welkom op de informatie- avond van groep 3&4.. Even voorstellen... Groep 3/4: Kelly Spooren & Anouchka van de Coolwijk.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Stichting Lek en IJssel
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Transcript van de presentatie:

Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat? Technisch lezen Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?

Wat is technisch lezen? Aanvankelijk technisch lezen groep 3 klank teken koppeling woorden/verhaaltjes vlot en correct Voortgezet technisch lezen in de loop van groep 4 verandering van klank-tekenkoppeling naar het vlot en correct lezen van woorden/teksten (steeds moeilijker)

Waarom zo belangrijk? Het vlot en correct (stil) lezen is samen met woordenschatkennis de basis voor het begrijpend/studerend lezen

Hoe meet je het leesniveau? Veilig en vlot individueel en hardop/tijd AVI toets individueel/hardop/ tijd toetst het lezen van een tekst vlot en correct Drie minuten toets Individueel/hardop/ tijd toetst het lezen van woorden vlot en correct

Wat na afname AVI/DMT Na de afname van de DMT en AVI weet je het AVI niveau waarop een leerling hardop in een 1 op 1 situatie leest Plan van aanpak met veel oefenen door hardop lezen op woord en tekstniveau Na enige tijd herhaling van toets om voortgang te bewaken

Wat is er veranderd? De AVI/DMT toetsen zijn vernieuwd. Het niveau is hoger De leerling wordt langer gevolgd (E7) De normering/niveau-aanduiding is anders het afnemen kost meer tijd Een eerste screening vindt plaats door een klassikale stilleestoets technisch lezen.

Toets technisch lezen Leestechniek/leestempo Deze toets wordt klassikaal afgenomen. De leerlingen lezen stil voor zichzelf een verhaal. Zij krijgen hiervoor een vastgesteld aantal minuten. In de tekst staan steeds drie woorden onderstreept. Zij moeten het juiste woord onderstrepen en verder lezen

Een voorbeeld Het station Bram rent zo snel als hij kan door zijn straat staart staat. Nog een kwartier! Dan begint de jeugdloop door het dop dorp drop. Hij traint al een maand, want hij wil winnen vaan vang van David. David met zijn sterke benen en zijn grote rond vond mond. Plotseling struikelt Bram en valt languit op de stoep. Mopperend kromt komst komt hij overeind. Hij kijkt naar zijn geschaafde knieën

de toets leestechniek en leestempo meet het vlot stillezen zonder de nauwkeurigheid uit het oog te verliezen en geeft het nieuwe AVI niveau dat daarbij past. Twaalf nieuwe AVI-niveaus AVI -start AVI - M3 AVI - E3 AVI - M4 AVI - E4 enz AVI - E7 AVI – plus

Avi score-Cito score De score bepaalt naast de AVI-score het leesniveau van de leerling in vergelijking met leeftijdgenoten (A/B/C/D/E niveau) De score bepaalt het verder handelen van de leerkracht op leerling niveau maar ook op groeps/schoolniveau

De toets technisch lezen vraagt van een leerling - Stillezen Andere vaardigheden De toets technisch lezen vraagt van een leerling - Stillezen - Concentratie - woordbegrip

Wat gebeurt er met een technisch zwakke lezer. Verder toetsen met de 3 minuten toets (DMT)en de nieuwe AVI kaarten. (krijgen naast het stillezen de mogelijkheid tot hardop lezen) Op deze manier wordt het leesprobleem van de leerling in beeld gebracht. Aan de hand hiervan krijgt de leerling extra ondersteuning binnen de groep, gegeven door de leerkrachten).

Wat betekent dit? Het oude AVI-niveau is niet goed te vergelijken met het nieuwe niveau. De nieuwe toets wordt nog niet in alle groepen afgenomen. Naast de klassikale toets ook individueel (AVI_DMT) Dit jaar betekent het dat wij wat vaker zullen toetsen De uitslag is leidraad voor het eventueel aanpassen van het leesonderwijs.

Wat merkt u ervan Op welk niveau uw kind daadwerkelijk leest is dan ook pas goed te merken na een tweede toetsmoment. De nieuwe AVI aanduiding wordt vermeld op de werktaakbrief van de groepen 3 t/m 6 De nieuwe AVI-aanduiding zal steeds meer zijn weg vinden in onze school. Even wennen, maar we verwachten dat dit snel zal gaan. Ook de uitgeverijen zullen de nieuwe aanduiding in hun boeken gebruiken