Sarah Carpentier Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taos, oktober 2004 toekomst gemeentelijk PH-beleid: hoezo ???
Advertisements

België in een internationaal perspectief Erik Schokkaert.
Module B: De ‘Whole School Approach’
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
Ondersteuningsaanbod Meetbureau Overzicht aangeboden diensten
SHS Securities Holdings Statistics - Algemene Presentatie Roger DE BOECK Senior Expert Brussel, 18 december 2012 Presentatie voor kredietinstellingen en.
ANALYSE VAN HET VERBRUIK EN KOSTPRIJS VAN MEDISCHE MATERIALEN BIJ PVS/MRS- PATIËNTEN IN EEN RVT Project in opdracht van het Bestuur van de Gezondheidszorg.
STRATEGISCHE PLANNING
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
The CAF Procedure voor externe feedback
BBC en Meerjarenplanning Jan Verschueren – VVSG Internationaal.
Maasmechelen : het totstandkomingsproces van het Strategisch Veiligheids- en Preventieplan maart 2008.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Onderbouwend vertrouwen, focus op succes! Ron Bormans November 2006.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
Een vergelijkende studie van de financiering van ziekenhuiszorg in vijf landen ASGB 21/11/2013 C ARINE V AN DE V OORDE.
PA3 Kust- en overgangswateren in het ISGD van de Schelde.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Agenda Inkoopprofessionalisering
0 Centrum WeST: Het Centrum voor Werken en Studeren.
De onderkant van de Belgische pensioenbescherming In welke mate lopen (rust)gepensioneerden een risico op armoede? Hanne Vandermeerschen Pensioencolloquium.
Colloquium: internationale dag van de ouderen
DG Appui stratégique Beleidsondersteunende rol  Streven naar kwaliteitsvolle, eerlijke en duurzame sociale zekerheid 3 domeinen :  Geschillen  Regelgeving.
J AARVERSLAG D ISCRIMINATIE / D IVERSITEIT 2010 Het centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding Hanne Degrande 1BaSWC.
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Personeel & Organisatie
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Onderbescherming en proactief handelen geduid
22 VN – standaardregels als basis Herwerkt door ‘Zweedse Federatie van Personen met een Handicap’ Nationale regels toepasbaar op gemeentelijk niveau Methdodiek.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
Bilan Belgische voorzitterschap armoedebestrijding Werkgroep activering 8 febr
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Een Monitor Sociale Economie voor de Provincie Antwerpen Joris Ghysels Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck.
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Datagestuurde handhaving :
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
De doorstroom naar de arbeidsmarkt van bijstandsgerechtigden Sarah Carpentier Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck Stuurgroep Activering – POD mi.
Gelijkekansen- en diversiteitsplannen 2007 Overzicht Commissie Emancipatiezaken 25 september 2007.
Een introductie tot armoede en sociale innovatie
Ronde Tafel “Landbouw en Ontwikkeling: coherentie in het beleid” 14 februari 2008 EU Coherence Programme.
Programma EFMB bijeenkomst 17 december 2014
Regionaal beleid EUROPESE COMMISSIE December 2004 NL Verordeningen 1 Het cohesiebeleid ( ) Het voorstel van de Commissie voor nieuwe verordeningen.
Projectgroep: Opvolging onderwijs in de bi- en multilaterale ontwikkelingssamenwerking.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
6 stappen in Risico management
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) T. Vander Beken - De kwetsbaarheid.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Ideeën voor doorontwikkeling Hervormingsagenda Rijksdienst November 2013 DG OBR.
 Reflecties vanuit Europees perspectief Studienamiddag « naar een versterkt recht op wonen » - 11 maart Bijdrage FEANTSA.
Steunpunt Duurzaam Materialenbeheer (SuMMa) Stuurgroep Vlaams Materialenprogramma Maarten Dubois 16 oktober 2012.
Advies over de prioriteiten van het Belgische EU-voorzitterschap.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Campagne “Positive Belgium” Briefing Woensdag
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
Natascha Van Mechelen & Michiel Van Der Heyden
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
Themaboek Handicap en Armoede
Transcript van de presentatie:

Het (potentieel) gebruik van indicatoren in het NAPincl. en het NAPincl. als strategisch beleidsplan Sarah Carpentier Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck Universiteit Antwerpen 28 maart 2006

Overzicht presentatie NAPincl. NAPincl. als beleidsanalytisch gebruik van indicatoren (proces) NAPincl. als strategisch beleidsdocument Pistes voor toekomstig NAP Conclusie

NAPincl. = beleidsplan door nationale regeringen van EU-lidstaten in het kader van de OMC Sociale Insluiting Rapportering over: Sociale situatie Recent gevoerd beleid Gepland beleid = proces van moderne beleidsvoering waarbij indicatoren beleidsanalytisch gebruikt worden  Strategische rapportering en beleidsvoering op basis van beleidsanalytisch gebruik van indicatoren complementair

2. Beleidsanalytisch gebruik van indicatoren 2.1. Waarom indicatoren beleidsanalytisch gebruiken? 2.2. Wat is beleidsanalytisch gebruik van indicatoren? 2.3. Nodige instrumenten om indicatoren beleidsanalytisch te gebruiken 2.4. Ontwikkelde instrumenten 2.5. In het NAPincl. 2001-2003 en 2003-2005

2. Beleidsanalytisch gebruik van indicatoren 2.1. Waarom indicatoren beleidsanalytisch gebruiken? Instrument van resultaatsgerichte beleidsvoering Draagt bij tot: Transparant beleid Beter beleid Verantwoording voor beleid Vervangt het politieke proces niet 2.2. Wat is beleidsanalytisch gebruik van indicatoren? Analyse en interpretatie van indicatoren doorheen alle fasen van de beleids- en beheerscyclus gebruiken

2.2. Wat is beleidsanalytisch gebruik van indicatoren? Stappen: Situatiebeschrijving Sterkte-zwakte analyse Bepaling van streefdoelen Maatregelen ontwerpen & ex ante beleidsevaluatie Bepaling meest adequate (mix) van maatregel(en) Monitoring Ex post beleidsevaluatie = proces met logische volgorde en terugkoppeling tussen fasen Belangrijke rol van indicatoren in al deze fasen!

VOORBEELD STERKTE-ZWAKTE ANALYSE Sterke en zwakke scores van de armoederisicopercentages (60 %) voor subgroepen t.ov. gemiddelde armoederisicopercentages voor 9 EU-landen BE DK DE FR LU NL AT FI SE Totaal + - ++ = Vrouwen Mannen -- 0-15 jaar 16-24 jaar 25-49 jaar 50-64 jaar 65 +

2.3. Nodige instrumenten om indicatoren beleidsanalytisch te gebruiken Dataverzameling Indicatorenontwikkeling en –analyse Streefdoelbepaling Ex ante en ex post beleidsevaluatie Beslissingsondersteuning Monitoring Identificatie van goede praktijken

2.4. Ontwikkelde instrumenten Op Europees niveau SILC Lakenindicatoren Doelstellingen van Nice (≠ streefdoelen) Weinig aandacht voor beleidsevaluatie (wel o.a. EUROMOD) Peer review Monitoring: geen europees kader Op Belgisch niveau

2.5. In het NAPincl. 2001-2003 en 2003-2005 Beleidsevaluatie Situatiebeschrijving Degelijke indicatorenset (weinig analyse) Streefdoelen Geen streefdoelen (open richtingsdoelen en doelstellingen van Nice) Beleidsevaluatie Weinig aandacht

2.5. In het NAPincl. 2001- 2003 en 2003-2005 (vervolg) Monitoring Ambitieus project, positieve aanzet Kwaliteit informatie kan beter (vb. indicatoren en targets, budget)  Geïntegreerde monitoringstrategie nodig Goede praktijken Criteria selectie niet duidelijk

2.5. In het NAPincl. 2001- 2003 en 2003-2005 (vervolg) Indicatoren weinig beleidsanalytisch gebruikt in het kader van het NAPincl. proces Redenen o.a.: Beleidsontwikkeling niet binnen NAPincl. Band tussen indicatoren en maatregelen Beperkte beschikbaarheid van recente gegevens

3. NAPincl. als strategisch beleidsplan 3.1. Gemeenschappelijke indeling 3.2. Rapportering NAPincl. 2001- 2003 en 2003-2005 3.3. Nodig voor strategisch beleidsplan 3.4. Mogelijkheden van strategisch beleidsplan

3.1. Gemeenschappelijke indeling Richtlijnen voor rapportering Aanzetten Niet steeds eenduidig en consistent over de tijd heen Inhoud Tijdskader Opbouw (vb. NAPincl. 2003-2005 Hoofdstukken)

3.1. Gemeenschappelijke indeling (vervolg) Koppeling met bestaande beleidsvormingsprocessen (Begroting, NAP werkgelegenheid,…) Instrumenten voor beleidsanalytisch gebruik van indicatoren (streefdoelbepaling, monitoring,…) Aandacht voor middeleninzet

3.2. Rapportering NAPincl. 2001- 2003 en 2003-2005 Tijdskader niet geëxpliciteerd  bepalen van planperiode en ‘baseline’ Opbouw NAPincl. 2001-2003: ‘Analyse’ en ‘Acties’ voornaamste hoofdstukken NAPincl. 2003-2005: Structuur van ‘common outline’ In feite: cfr. NAPincl. 2001-2003  zinvol in een eerste fase, bevragen van structuren voor uitwerking NAPincl. op lange termijn

3.2. Rapportering NAPincl. 2001- 2003 en 2003-2005 (vervolg) Rapportering van (geplande) beleid (NAPdocument + opvolgingsfiches) Oplijsting van maatregelen: ± 300 per NAPincl. Mix van maatregelen (1/3 à de helft i.v.m. tewerkstelling) Divers qua budget, reikwijdte, doelgroep, domein, design,… Van alle bevoegde overheidsniveaus Ongelijke beschrijving van maatregelen Indeling i.f.v. (grondrechten en) Nice doelstellingen Criteria opname maatregelen niet gedocumenteerd

3.2. Rapportering NAPincl. 2001- 2003 en 2003-2005 (vervolg)  Hoofdlijnen beleid niet duidelijk Nagaan hoe beleidsmaatregelen presenteren Selectie van maatregelen Omschrijving van opgenomen en niet-opgenomen maatregelen Groepering van maatregelen Steeds overlappingen (geen ultieme classificatie) plan vs. individuele maatregelen Criterium voor indeling (beleidsdomein, doelgroep,….)

3.2. Rapportering NAPincl. 2001- 2003 en 2003-2005 (vervolg) Beschrijving van maatregelen (o.a. monitoring) Aangepast aan diversiteit van maatregelen (soort maatregel, budget, reikwijdte, doelgroep, …) Kwaliteitsvolle vergelijkbare beschrijving Beschrijving van prioriteiten

3.2. Rapportering NAPincl. 2001- 2003 en 2003-2005 (vervolg) Financiële onderbouw: Weinig informatie over budgetten in NAPincl. Interpretatie budgetten niet steeds eenduidig Budgetten van maatregelen niet zomaar voorhanden bij administraties en niet steeds duidelijk ministeries  Inbedding noodzakelijk

3.3. Nodig voor strategisch beleidsdocument Duidelijk tijdskader Logische opbouw Duidelijke selectie, beschrijving en groepering van beleid Financiële onderbouw Inbedding in bestaande beleidsprocessen (begroting, regeerakkoord,…)

3.4. Mogelijkheden van strategisch beleidsdocument Structuurbeeld van beleid inzake armoede en sociale uitsluiting Structurele analyse (vb. budget) Instrument voor vergelijkend onderzoek (bepalen van maatregelen met beste (kosten)effectiviteit die indicatoren verbeteren)

4. Pistes voor toekomstig NAPincl. Europees proces (met expliciete steun van Belgische regering) heeft vertaling nodig naar federaal België Nagaan welke structuren en coördinatiemechanismen het meest aangepast zijn (op lange termijn) Op welk(e) beleidsniveau(s) NAPincl. organiseren Coördinatie met Nationaal hervormingsplan Taakverdeling tussen administraties (en ministeries) Verhouding met structuren armoedebeleid

4. Pistes voor toekomstig NAPincl. (vervolg) Inbedding in bestaande beleidsvormingsprocessen (armoedebeleid, begroting, regeerakkoord, beleidsnota’s,…) Verdere expertise-ontwikkeling Beleidsanalytisch gebruik van indicatoren band tussen indicatoren en maatregelen (rol van beleidsevaluatie!) Strategisch beleidsdocument Politiek engagement

5. Conclusie NAPincl. heeft enorm potentieel voor: Coördinatie van beleid voor alle bevoegde overheidsniveaus Veralgemening van beleidsanalytisch gebruik van indicatoren Vertaling van referentiekader Monetaire armoede en sociale insluiting Over sociale groepen heen

Rapport: Het (potentieel) gebruik van indicatoren in de Belgische Nationale Actieplannen Sociale Insluiting (2005) http://webhost.ua.ac.be/csb