3.10 Wat wordt verstaan onder een organisatiestructuur? Wat is het verschil met een organisatie schema? Organisatiestructuur: hoe de taken/afdelingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

Organisatiekunde.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Opdracht 1 Waarom is het voor een onderneming belangrijk om een strategie te hebben? Zonder strategie is het niet duidelijk voor het de organisatie hoe.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
De fundamenten van de organisatiestructuur
“Hoe kom ik aan klanten?”
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
ENKELE ONTWIKKELINGEN IN DE ZORG. INLEIDING Belangrijkste ontwikkelingen Vergrijzing Ontwikkeling huishoudens Ontwikkelingen in de zorg 2 IBA Studiemiddag.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Reïntegratie, dat regelen wij zelf
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Visie Mensontwikkeling WSD
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Facility management en inkoop
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Marketing Werkgroep 6.
Organisatiestructuren
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 3 - Structure ‘Structure follows strategy’ (Chandler)
Academische vaardigheden - C1.5
Introductie OHSAS
Business Marketing Management
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
UITLEG PARAGRAAF 4.2 Klas: 2M5.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Producten & Werkprocessen
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Visie & Strategie.
H2 Organisatiestructuur
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Personeelsmanagement
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Opgroeien in de stad les 3
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Verschillende rollen en stijlen
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 4 Onderdeel : STRUCTUUR.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.
N44 20 september Terugblikken Terugblikken als project in november is afgerond.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Hoofdstuk 11 De Break-Even Afzet (BEA). Wat kost internet ? Vroeger moest je internetkosten betalen per minuut. Dat ging via een vorm van bellen. Joep.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Vmbo 2 economie Waarom werken?
Welkom havo 3..
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Presentatie bedrijfsplan
BEDRIJFSCULTUUR.
BEDRIJFSCULTUUR.
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
INTERNE ORGANISATIE © Dia van Berry Hagendijk.
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

3.10 Wat wordt verstaan onder een organisatiestructuur? Wat is het verschil met een organisatie schema? Organisatiestructuur: hoe de taken/afdelingen zijn verdeeld binnen een organisatie. Bij de arbeidsverdeling spelen enkele motieven een rol, waaronder het maatschappelijk motief. Probeer naast de in het boek genoemde Arbowetgeving een ander voorbeeld van regelgeving te vinden dat past in het kader van dit motief. De regels die de vakbonden opstellen om een betere werkomgeving te krijgen. Waarom zal de indeling naar samenhang (de P-,G-,M-indeling) normaliter alleen voorkomen in grotere organisaties Omdat kleinere bedrijven niet met een grote afzetmarkt werken, dus hoeven ze het ook niet op te splitsen. 4. In paragraaf 3.4 wordt een voorbeeld gegeven van werkstructurering in autonome groepen. Leg uit hoe de andere vormen van werkstructurering daarin samenkomen. iedereen heeft zeggenschap over het hele project. iedereen kan alle verschillende taken doen binnen het project. iedereen kan zich verder uitbreiden in zijn taak.

5. Een van de genoemde manieren om het omspanningsvermogen te vergroten, is verbetering van de informatievoorziening. Bedenk een ander voorbeeld dan het voorbeeld in de tekst. 6. Noem een eigen voorbeeld van een wederzijdse interdependentie 7. Wat is een belangrijk voordeel van de invoering van de passerelle? iedereen heeft meer zicht op het eind product dan alleen op hun eigen specialiteit. 8. Wat is het belangrijkste verschil tussen een matrixstructuur en een lijnstructuur? bij een lijnstructuur heeft een werknemer 1 baas boven zich en bij een matrixstructuur zijn het er meerderen.

Eindcase limarc 1. 22 222 2. Er is nu sprake van een f-indeling. Zou het wel of niet voor de hand liggen om de structuur om te bouwen naar een indeling naar samenhang. nee, want het bedrijf is niet groot genoeg om te splitsen naar een andere indeling. 3.Kan Hans de Wit in zijn eentje de beslissing nemen. medezeggenschap: ja, want de anderen mensen kunnen wel advies geven maar er hoeft niet voor gestemd geworden want hij directeur.

4. Wat zijn bij Limarc specifieke stafdiensten? productie-unit Marketing & Verkoop Financiën & administratie Inkoop Personeel Directiesecretariaat 5. Leg de termen bestuursmotief en kostenmotief uit. bestuursmotief: De wijze waarop taken wordt opgebouwd en verdeeld worden. kostenmotief: arbeidsverdeling op een zo efficiënt mogelijke manier

6. Zou de nieuwe activiteit van het maken en verkopen van kaassnijmachines invloed hebben op de keuze voor een indeling naar p, g, f of m? Jazeker, want je kan gaan kijken naar een p- indeling voor vlees- en kaassnijmachines appart. 7. Beschrijf wat er kan gebeuren als omspanningsvermogen en spanwijdte niet met elkaar overeenkomen. leidinggevende: kan overwerkt raken of juist niet efficiënt werken. medewerkers van de leidinggevende: er word niet meer goed naar hun gekeken en zo kunnen zij minder efficiënt gaan werken. de gehele organisatie: het hele leidinggeven kan in elkaar vallen en het personeel kan lekker doen wat hij/zij wil want de leiding kan het toch niet handelen

Tot welke organisatiestromingen kunnen Jansen en Piertersen gerekend worden? Bedenk 3 oplossingsrichtingen voor het probleem bij Het Leven: rond de thema's: Cultuur, Structuur en Procesinrichting. Er moet betere samenwerking komen, de structuur binnen het bedrijf moet op elke afdeling hetzelfde zijn zodat elkaar ondersteunen makkelijker is en processen moeten beter op elkaar afgericht zijn. Wat is uiteindelijk het belangrijkste probleem dat opgelost moet worden? De samenwerking en vriendschappelijkheid tussen de twee afdelingen. Wat vind u van de communicatie tussen Jansen en Pietersen? Slecht, Jansen wiegert zelfs hulp puur omdat hij het niet eens is met de ander zijn stijl van leidinggeven.

Welke processen komt u in het verhaal over het leven tegen Welke processen komt u in het verhaal over het leven tegen? Rangschik ze, met verklaring, in primair of ondersteunend. Primair: Polissen verkopen, klanten binnenhalen is het belangrijkst. Ondersteunend: Polissen opstellen en opsturen naar de klanten, om de verkoop af te ronden. Beschrijf een zelfbedacht aspectsysteem van de aangesloten verzekerden en geef aan waarom en waarvoor zo'n systeem relevant kan zijn. Iedereen boven de 60 met een gezondheidsverzekering, Hierdoor weet het bedrijf hoeveel ouderen ze hebben die vaker duurdere medicijnen nodig hebben waardoor ze beter weten hoeveel kosten ze hebben. Beschrijf de vier P's (uit het marketing proces) van Het leven en ontwikkelingen daaromheen. Waarom zijn de vier p's belangrijk voor Het Leven? Het product van het leven is een verzekering die goed is bij de klantenbinding en klanttevredenheid. qua prijs zal de doelstelling niet te duur zijn in verhouding met de concurrentie. Als plaats zullen ze zich richten om regionaal de sterkste te zijn. qua promotie zullen ze in de buurt duidelijk willen maken dat zij de klantvriendelijkste zijn. Deze 4 P's zijn belangrijk zodat ze een duidelijk doel voor ogen hebben om naar te werken als bedrijf. Wat zou er met de afdelingen van Jansen en Pietersen kunnen gebeuren als besloten zou worden bpr of sociotechniek binnen te halen. Dan zal een van de twee afdelingen ze zich erg aan moeten aan passen