Inzicht in je breinvoorkeur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Natuurlijk, een netwerkcoach! Mezzo TRAINING VRIJWILLIGER ALS NETWERKCOACH 2010.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
“Hoe kom ik aan klanten?”
presentatie NPV 10 oktober 2012
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Welkom bij de 4e workshop over:
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Alzheimer Een haperend geheugen
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?

….een korte presentatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Succesvol communiceren met je klant!
De moeilijkste afstand die afgelegd moet worden is die tussen de oren!
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Hogescholen in Dialoog
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Johari venster & feedback
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Betrokkenheid op de werkvloer
De oudere stagiaire.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Klinisch redeneren en evidence based practice
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Workshop klassenmanagement
Volksuniversiteit Zwolle
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Welkom ik maak me sterk.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Verschillende rollen en stijlen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Een situatie uitgelegd vanuit ‘De Wereld van Verschil’
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Werken met plezier en goed presteren
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Inzicht in je breinvoorkeur ECABO Verkiezing Leerbedrijf en Praktijkbegeleider van het Jaar 2013 Gonda Duivenvoorden

Mijn passie MENSEN Waarom doen ze wat ze doen? Wat geeft ze energie?

De regisseur: het brein Weegt 1 tot 1,5 kilo Is gemiddeld 2% van ons totale lichaamsgewicht Gebruikt 20% van ons bloed en zuurstof Bestaat uit 100 miljard zenuwcellen die signalen doorgeven met een snelheid van meer dan 400 kilometer per uur Bepaalt de motoriek, zintuigelijke waarneming, het denken en de emoties

Wat hebben mensen met elkaar gemeen? Autonomie (in enige mate zelf kunnen bepalen hoe werk in te richten) Competentie (het gevoel hebben er goed in te zijn ) Verwantschap (verbonden voelen met anderen) Onderzoek wijst uit dat respect hebben en krijgen in belangrijke mate bijdraagt tot goede prestaties in een team. Geen respect wakkert eigen belang aan.

Hoe werkt het brein? Spiegelneuronen en voorbeeldgedrag

Goed versus fout 95% van ons gedrag is onbewust Het brein is liever lui dan moe (Daniel Kahneman) Emoties helpen bij het onthouden. Ze krijgen in ons brein altijd voorrang. Voel je je blij dan functioneer je beter Geef complimenten (zorg voor een basis) voordat je feedback geeft op wat beter kan Vertraag om aandacht te hebben of iets ook echt begrepen is Positieve paden ontwikkelen vraagt meer energie, maar het levert ook veel meer op

De verbinding

Wat zegt een breinvoorkeur? Je voorkeur werkt als een bron van energie, passie en inspiratie. Het is geen competentie. Wat je voorkeur is voor het verwerken van informatie Hoe je graag communiceert Welk werk het beste bij je past Hoe je het liefst met iemand samenwerkt

(H)erkenning Wij willen graag (h)erkenning en waardering Ken je eigen breinvoorkeur en leer die van de ander kennen Stel vragen om meer te leren over waar iemand energie van krijgt (daar herken je iemands breinvoorkeur aan) Neem jezelf niet als uitgangspunt voor de begeleiding van een ander. Zet de ander centraal en kijk wat jij kunt doen om hem of haar te ontwikkelen.

Breinvoorkeuren in hoofdlijnen Globaal / Abstract / Denken

Linkerhersenhelft Verbaal Logisch - realistisch Analytisch Lineair Georganiseerd Rechterhersenhelft Non-verbaal Metaforisch Holistisch Ruimtelijk Voelen

Wat? L1 analist/realist Nauwkeurig en precies Pakt vraagstuk grondig aan Analytisch ingesteld Feitelijk redeneren, no-nonsense benadering Objectief, kritisch, foutloos, doel- en prestatiegericht

L1 en LEREN Feiten hebben prioriteit (stelt Wat vragen) Nette en rustige omgeving om te kunnen leren Korte en niet al te gedetailleerde samenvattingen van onderwerpen die hij of zij moet leren Houdt van schema’s, grafieken, argumenten en conclusies Wil graag uitzoeken en verdiepen Bijvoorbeeld accountant, arts/chirurg, taxateur, systeemanalist, ingenieurs (wiskunde, chemie, techniek, natuurwetenschappen, economie)

HOE? L2 consoliderende/volbrenger Planning en organisatie Stiptheid, discipline, orde en netheid Toewijding, traditioneel en orthodox Stap voor stap aanpak Procedures en regeling Structuur en uitvoering Details en volledigheid

L2 en leren Houdt van een nette en georganiseerde omgeving Veiligheid en stabiliteit Werkt graag met een tijdschema Werkt graag met oefenmateriaal en gedetailleerde samenvattingen Herhaling is onderdeel van het leerproces Bereidt alles goed voor en wil graag duidelijke instructies Bijvoorbeeld boekhouder, administratief werk, supervisor, politieagent, planner, controller, bepaalde medische loopbanen (gericht op structureren, controleren en plannen)

WAAROM? R1 Strateeg/scenariodenker/verbeelder Zoeken naar alternatieven, combineren van ideeën Voorkeur voor het grote geheel Idee-intuïtie Strategie Risico nemen Houdt van experimenten, diversiteit, verrassingen en verbindingen leggen

R1 en leren Visuele ondersteuning (beeldmateriaal) erg belangrijk Regelmatig kort pauzeren Spelvorm Niet lineaire leerstijlen zoals bijvoorbeeld een mindmap Kan goed tegen chaos Kan makkelijk verveeld raken Bijvoorbeeld sales, marketing, ondernemers, psychiatrie, kinderarts, reclame en multidisciplinaire vakgebieden (gericht ontwerpen, genereren van ideeën en concepten)

WIE? R2 Socializer / empathizer Georiënteerd op gevoel Sfeergevoelig / verzorgde omgeving Sociale verbindingen leggen Mensomgeving Interactie, aanraking, communicatie, passie Intuïtie Samenwerking zoeken

R2 en leren Tussen en van mensen Comfortabele omgeving en bewegingsruimte Uitwisseling van (persoonlijke) ervaringen Rollenspel en dramatiseren Regelmatig pauzes en visuele ondersteuning Bijvoorbeeld psycholoog, coach, journalistiek, beroepen met gastvrije inslag, verkoper detailhandel, sociaal werker, verpleger (mensgerichte functies, taal- en sociale wetenschap)

Wees nieuwsgierig Laat OMA thuis Vraag door en geniet van de nieuwe inzichten Neem de tijd en denk na over hoe het ook zou kunnen Geef elkaar de tijd om een mening te vormen Bevestig wat goed gaat Wordt een fijne herinnering

Boekentips en wetenswaardigheden Ons feilbare denken van Daniel Kahneman (wetenschappelijke onderbouwing dat ons brein een luie en snelle kant heeft versus een trage en slimme kant) Brein in training van Ria van Dinteren (het breinboek voor trainers, opleiders en coaches) Het winnaareffect van Ian Robertson (over wat succes en macht met onze hersenen doen) Puberbrein van Huub Nelis & Yvonne van Sark Je werkt anders, dan je denkt van Naomi Ellemers en Dick de Gilder

Vragen? gduivenvoorden@brainworkcommunicatie.nl @gondad op twitter Licentiehouder voor Breinvoorkeuren rapportages (online vragenlijst, voor persoonlijke profiel) Communicatiestrateeg, trainer en coach Vragen mag altijd, als ik het antwoord niet heb, dan zeg ik het ook.