Taal in de BPV Werkveld UV

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
Voorlichting 8 januari 2013 Leerlingen en ouders vwo-4
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Taal en rekenen in het mbo
 Voorlichtingslessen door de mentor  Tijdens deze lessen uitleg over de verschillende afdelingen.
PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
Taal en rekenen in het mbo
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
7 april 2011 Annelies Kappers
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Taal en rekenen in het mbo
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Welkom op de ouderavond van klas 3
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Taalontwikkeling in mbo
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Op weg naar 2010 Het MBO in transitie Observaties & Aantekeningen.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
DELF scolaire Voorlichting 12 januari 2012 Leerlingen en ouders VWO-4.
Over rekenen gesproken
Diagnostische toetsen voor het MBO
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
De Praktijkschoolleerling en het MBO
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
opleiding : Onderwijs Assistent
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Op naar…
2e ouderavond klas 3 TL VMBO: 4 jarig 4 leerwegen Theoretische leerweg
CAMBRIDGE ENGLISH Verleg je grenzen met Cambridge English op RSG Wiringherlant!
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
VMBO Economie Docentendag
Hartelijk welkom! Voorlichting Uiterlijke Verzorging.
OPLEIDING ONDERWIJSASSISTENT
Welkom op de ouderavond klas 3 TL 2 MAART VMBO:- 4 jarig - 4 leerwegen Theoretische leerweg: alleen theoretische, geen beroepsgerichte vakken VMBO.
Wellantcollege Alphen aan den Rijn Chr. vmbo
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Taalniveaus Nederlands binnen MBO
Met Minder Meer en Beter
Van: Studeren aan het Rietveld
Entreeschool: samen naar een goede basis
Van: Studeren aan het Rietveld
Persoonlijke begeleiding
Transcript van de presentatie:

Taal in de BPV Werkveld UV <TITEL> <WEEKDAG DAG MAAND JAAR> Taal in de BPV Werkveld UV 3-4-2017 Taal en rekenen <DOMEIN>

Wie zijn wij? Caroline Vink: taalcoördinator taalcoach taaldocent Maria Gerrits van den Ende: 3-4-2017 Taal en rekenen

Wat kunt u verwachten? A Beeld schetsen van onszelf - Maria B Presentatie voor het werkveld - Caroline 3-4-2017 Taal en rekenen

A Beeld schetsen van onszelf Rijn IJssel Opleidingen zijn verdeeld in 6 sectoren Sector ECUV heeft 4 afdelingen Uiterlijke verzorging heeft 2 opleidingsteams Opleidingen in BOL / BBL 3-4-2017 Taal en rekenen

Stand van zaken 2010-2011 Haarverzorging (niveau 2 en 3): BOL: 9 klassen (2 uur Nederlands) BBL: 6 klassen (1 uur Nederlands) SV/VV/Wellness (niveau 3 en 4): BOL: 11 klassen (2 uur Nederlands) BBL: 1 klas (1 uur Nederlands) 3-4-2017 Taal en rekenen

BPV bedrijven Haarverzorging: 170 leerbedrijven SV/VV/Wellness: 3-4-2017 Taal en rekenen

Kenmerkend voor BPV bedrijven in de Uiterlijke Verzorging Geen of weinig personeel, dus weinig tijd Kwaliteit van het personeel is wisselend Verschillende bedrijfscultuur (dorp/stad; autochtoon/allochtoon; eenvoudig/onderscheidend) Stagiaires worden praktisch ingezet (kapsalons betalen voor de stagiaires) 3-4-2017 Taal en rekenen

Wat doen we om het werkveld te betrekken? Bedrijfsadviesommissies Werkveldavond (thema) Twee maal per jaar bedrijfsbezoeken Nieuwsbrief Handboek BPV 3-4-2017 Taal en rekenen

B Presentatie voor het werkveld Doelen: Bewustwording creëren Aan de slag met taalontwikkeling 3-4-2017 Taal en rekenen

Het taalniveau van leerlingen gaat achteruit! Stelling Het taalniveau van leerlingen gaat achteruit! Eens / Oneens 3-4-2017 Taal en rekenen

Aandacht voor het Nederlands Eisen van maatschappij en arbeidsmarkt Expliciete taaleisen in KD Competentiegericht onderwijs Onvrede over het taalniveau in MBO Problemen in de opleiding; uitval; beperkte doorstroom 3-4-2017 Taal en rekenen

De kaders tot augustus 2010 Raamwerk Nederlands (afgeleid van EFW): Lezen Luisteren Spreken Gesprekken voeren Schrijven Niveaubeschrijving van A1 tot en met C2 in KD 3-4-2017 Taal en rekenen

Landelijke kaders vanaf augustus 2010 <TITEL> <WEEKDAG DAG MAAND JAAR> Landelijke kaders vanaf augustus 2010 Invoeren Referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen voor alle in 2010/2011 startende mbo-studenten Centraal ontwikkelde examens taal en rekenen vanaf 2013-2014 3-4-2017 Taal en rekenen <DOMEIN>

Referentiekader doorlopende leerlijnen Nederlandse taal en Rekenen Basiskennis en Basisvaardigheden 4 niveaus Fundamenteel (accent op functioneel gebruik) Streefniveau (gericht op verdiepen) 3-4-2017 Taal en rekenen

3-4-2017 Taal en rekenen

Vergelijking Referentiekader met Raamwerk Nederlands 1F is A2 (afhankelijk taalgebruiker) 2F is B1 (onafhankelijk taalgebruiker) 3F is B2 (onafhankelijk taalgebruiker) 4F is C1 3-4-2017 Taal en rekenen

Domeinen in taal (Nederlands) Mondelinge taalvaardigheid (spreken, gesprekken voeren en luisteren) Lezen van zakelijke teksten Schrijven Begrippenlijst en taalverzorging 3-4-2017 Taal en rekenen

Centrale examens taal en rekenen MBO-4: in 2013/2014 examens 3F MBO-2 en 3: in 2014/2015 examens 2F 3-4-2017 Taal en rekenen

MBO-4 opleiding afgerond in 2013/2014 of later Examenvormen referentieniveau Nederlands: Centraal: lezen en luisteren (1 cijfer) Instelling: overige mondelinge vaardigheden schrijven incl. taalverzorging (1 cijfer) Examenvormen referentieniveau rekenen: Centraal: er komt 1 cijfer 3-4-2017 Taal en rekenen

Wie zijn bij de taalontwikkeling betrokken? 3-4-2017 Taal en rekenen

Wie zijn bij de taalontwikkeling betrokken? Deelnemer Taaldocenten Theorie- en praktijkdocenten Stagebegeleider Leerloopbaanbegeleider Praktijkopleider 3-4-2017 Taal en rekenen

Hoe gaan we dit doen op school? Taallessen Nederlands aanbieden Taalontwikkelend lesgeven in alle lessen Individuele taalondersteuning bieden aan studenten met taalachterstand 3-4-2017 Taal en rekenen

Voorwaarden voor taalontwikkeling Taalaanbod / input Taalgebruik / oefening Feedback / bijsturing 3-4-2017 Taal en rekenen

Oorzaken van achterblijven taalontwikkeling op stage Beperkt taalcontact met collega’s / klanten Geen goede taaloefen-situaties op de werkplek Matige taalbegeleiding 3-4-2017 Taal en rekenen

Film met taal Praktijkbegeleiders / leiders op de werkvloer: Reflectiegesprekken Taal bij presenteren Taalontwikkeling in de stage 3-4-2017 Taal en rekenen

Taalontwikkeling tijdens de BPV: Situatie: Als praktijkopleider begeleid je stagiaires van een ROC. Je vindt zelf ook dat er bij sommige leerlingen iets mankeert aan hun taalvaardigheid en je wilt een steentje bijdragen aan de taalontwikkeling. Hoe doe je dat? Filmpje! 3-4-2017 Taal en rekenen

De stagiaire = Kapper niveau 3 Gestart in 2008 met de opleiding Junior Kapper – moet voor Nederlands voldoen aan B1 voor Gesprekken voeren Start nu in augustus 2010 met de opleiding Kapper – moet volgens het referentiekader Taal en Rekenen voldoen aan niveau 2F voor Mondelinge taalvaardigheid 3-4-2017 Taal en rekenen

Gesprekken voeren Subvaardigheden: Informeel gesprek voeren Vakgesprek voeren Reflectiegesprek voeren Deelnemen aan een werkoverleg 3-4-2017 Taal en rekenen