Taal in de BPV Werkveld UV <TITEL> <WEEKDAG DAG MAAND JAAR> Taal in de BPV Werkveld UV 3-4-2017 Taal en rekenen <DOMEIN>
Wie zijn wij? Caroline Vink: taalcoördinator taalcoach taaldocent Maria Gerrits van den Ende: 3-4-2017 Taal en rekenen
Wat kunt u verwachten? A Beeld schetsen van onszelf - Maria B Presentatie voor het werkveld - Caroline 3-4-2017 Taal en rekenen
A Beeld schetsen van onszelf Rijn IJssel Opleidingen zijn verdeeld in 6 sectoren Sector ECUV heeft 4 afdelingen Uiterlijke verzorging heeft 2 opleidingsteams Opleidingen in BOL / BBL 3-4-2017 Taal en rekenen
Stand van zaken 2010-2011 Haarverzorging (niveau 2 en 3): BOL: 9 klassen (2 uur Nederlands) BBL: 6 klassen (1 uur Nederlands) SV/VV/Wellness (niveau 3 en 4): BOL: 11 klassen (2 uur Nederlands) BBL: 1 klas (1 uur Nederlands) 3-4-2017 Taal en rekenen
BPV bedrijven Haarverzorging: 170 leerbedrijven SV/VV/Wellness: 3-4-2017 Taal en rekenen
Kenmerkend voor BPV bedrijven in de Uiterlijke Verzorging Geen of weinig personeel, dus weinig tijd Kwaliteit van het personeel is wisselend Verschillende bedrijfscultuur (dorp/stad; autochtoon/allochtoon; eenvoudig/onderscheidend) Stagiaires worden praktisch ingezet (kapsalons betalen voor de stagiaires) 3-4-2017 Taal en rekenen
Wat doen we om het werkveld te betrekken? Bedrijfsadviesommissies Werkveldavond (thema) Twee maal per jaar bedrijfsbezoeken Nieuwsbrief Handboek BPV 3-4-2017 Taal en rekenen
B Presentatie voor het werkveld Doelen: Bewustwording creëren Aan de slag met taalontwikkeling 3-4-2017 Taal en rekenen
Het taalniveau van leerlingen gaat achteruit! Stelling Het taalniveau van leerlingen gaat achteruit! Eens / Oneens 3-4-2017 Taal en rekenen
Aandacht voor het Nederlands Eisen van maatschappij en arbeidsmarkt Expliciete taaleisen in KD Competentiegericht onderwijs Onvrede over het taalniveau in MBO Problemen in de opleiding; uitval; beperkte doorstroom 3-4-2017 Taal en rekenen
De kaders tot augustus 2010 Raamwerk Nederlands (afgeleid van EFW): Lezen Luisteren Spreken Gesprekken voeren Schrijven Niveaubeschrijving van A1 tot en met C2 in KD 3-4-2017 Taal en rekenen
Landelijke kaders vanaf augustus 2010 <TITEL> <WEEKDAG DAG MAAND JAAR> Landelijke kaders vanaf augustus 2010 Invoeren Referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen voor alle in 2010/2011 startende mbo-studenten Centraal ontwikkelde examens taal en rekenen vanaf 2013-2014 3-4-2017 Taal en rekenen <DOMEIN>
Referentiekader doorlopende leerlijnen Nederlandse taal en Rekenen Basiskennis en Basisvaardigheden 4 niveaus Fundamenteel (accent op functioneel gebruik) Streefniveau (gericht op verdiepen) 3-4-2017 Taal en rekenen
3-4-2017 Taal en rekenen
Vergelijking Referentiekader met Raamwerk Nederlands 1F is A2 (afhankelijk taalgebruiker) 2F is B1 (onafhankelijk taalgebruiker) 3F is B2 (onafhankelijk taalgebruiker) 4F is C1 3-4-2017 Taal en rekenen
Domeinen in taal (Nederlands) Mondelinge taalvaardigheid (spreken, gesprekken voeren en luisteren) Lezen van zakelijke teksten Schrijven Begrippenlijst en taalverzorging 3-4-2017 Taal en rekenen
Centrale examens taal en rekenen MBO-4: in 2013/2014 examens 3F MBO-2 en 3: in 2014/2015 examens 2F 3-4-2017 Taal en rekenen
MBO-4 opleiding afgerond in 2013/2014 of later Examenvormen referentieniveau Nederlands: Centraal: lezen en luisteren (1 cijfer) Instelling: overige mondelinge vaardigheden schrijven incl. taalverzorging (1 cijfer) Examenvormen referentieniveau rekenen: Centraal: er komt 1 cijfer 3-4-2017 Taal en rekenen
Wie zijn bij de taalontwikkeling betrokken? 3-4-2017 Taal en rekenen
Wie zijn bij de taalontwikkeling betrokken? Deelnemer Taaldocenten Theorie- en praktijkdocenten Stagebegeleider Leerloopbaanbegeleider Praktijkopleider 3-4-2017 Taal en rekenen
Hoe gaan we dit doen op school? Taallessen Nederlands aanbieden Taalontwikkelend lesgeven in alle lessen Individuele taalondersteuning bieden aan studenten met taalachterstand 3-4-2017 Taal en rekenen
Voorwaarden voor taalontwikkeling Taalaanbod / input Taalgebruik / oefening Feedback / bijsturing 3-4-2017 Taal en rekenen
Oorzaken van achterblijven taalontwikkeling op stage Beperkt taalcontact met collega’s / klanten Geen goede taaloefen-situaties op de werkplek Matige taalbegeleiding 3-4-2017 Taal en rekenen
Film met taal Praktijkbegeleiders / leiders op de werkvloer: Reflectiegesprekken Taal bij presenteren Taalontwikkeling in de stage 3-4-2017 Taal en rekenen
Taalontwikkeling tijdens de BPV: Situatie: Als praktijkopleider begeleid je stagiaires van een ROC. Je vindt zelf ook dat er bij sommige leerlingen iets mankeert aan hun taalvaardigheid en je wilt een steentje bijdragen aan de taalontwikkeling. Hoe doe je dat? Filmpje! 3-4-2017 Taal en rekenen
De stagiaire = Kapper niveau 3 Gestart in 2008 met de opleiding Junior Kapper – moet voor Nederlands voldoen aan B1 voor Gesprekken voeren Start nu in augustus 2010 met de opleiding Kapper – moet volgens het referentiekader Taal en Rekenen voldoen aan niveau 2F voor Mondelinge taalvaardigheid 3-4-2017 Taal en rekenen
Gesprekken voeren Subvaardigheden: Informeel gesprek voeren Vakgesprek voeren Reflectiegesprek voeren Deelnemen aan een werkoverleg 3-4-2017 Taal en rekenen