Workshop groepswerk in het ziekenhuis, zo start je dat 4 februari 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Implementatie van de UNCO-MOB
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Ouders en Kinderen Centraal
Welkom bij Leefstijl.
VUmc Basispresentatie
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Opvoeden in de puberteit
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hogescholen in Dialoog
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Oplossingsgericht coachen
Workshop Relationele en seksuele vorming
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
INTERVENTIES IN GROEPEN
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!

Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Dossier Empowerment.
Kwaliteit van leven en coping bij broers en zussen van kinderen met kanker Tijdschrift voor Kindergeneeskunde Jaargang 71 nr. 3 Iris Willen 1BaoD.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Pedagogische theorieën
Omgaan met de gevolgen van trombose
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Groepsdynamica.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader
Groepsdynamiek 1.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Psychosociale aspecten bij niertransplantatie/ nierdonatie Gemmy Peters Medisch Maatschappelijk Werk Transplantatiecentrum UMC St Radboud September 2005.
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Niertransplantatie in het LUMC Procedures voor ontvangers en donoren.
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Seksualiteit en kanker
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Gedragsproblemen en stoornissen
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Consumenten-gedrag Het gezin
Suïcidepreventie Amsterdam
Begeleiden Les 7.
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Groepswerk voor professionals in sociaal werk
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

Workshop groepswerk in het ziekenhuis, zo start je dat 4 februari 2010

Introductie Trainer Sander Muntz Sinds 1989 werkzaam in het LUMC. Afdelingen: Niertransplantatie, neurologie/revalidatie, kinderoncologie, detachering kinderrevalidatie. Momenteel: staflid verantwoordelijk voor het groepswerk en maatschappelijk werker binnen het expertiseteam oncologie. Groepswerk: ouders kinderen met kanker, ouders overleden kinderen, PEPP en PEPH training, gespreksgroep mannen met HIV. Docent Hogeschool: o.a. groepswerk.

Kennismaken groep Welke organisatie? Ervaring met groepswerk? Plannen voor de toekomst? Verwachtingen van workshop?

Wat is groepswerk nu precies(www.groepsmaatschappelijkwerk.nl) Methode is naast systeem gericht werken en individuele begeleiding een derde basis methode. Maakt gebruik van de interactie tussen de groepsleden onderling en interactie tussen groepsleden en maatschappelijk werkers. Delen van ervaringen, uitwisselen informatie , en erkenning van problemen zijn de belangrijkste pijlers van het groepsmaatschappelijk werk. Groepsmaatschappelijk werk is psychosociale hulpverlening in een groep. Veranderingsprocessen worden bevorderd door doelbewust aansturen op groepsfenomenen.

Waarom groepswerk Effectief Gebruik maken van de interactie tussen patiënten. Lotgenoten ontmoeten elkaar.

Wat zijn de effecten Op andere wijze om kunnen gaan met problemen Meer vertrouwen in eigen mogelijkheden Gevoel van erkenning, groepscohesie, ervaren van acceptatie en verbondenheid Herkennen van overeenkomstige ervaringen Leren van elkaar door communicatie en feedback De kracht van het uiten van emoties herkennen en inzetten Leren door anderen te ondersteunen en te adviseren Meer zelfinzicht door herkenbaar verwoorden door anderen

Werkzame factoren van groepswerk Betrokkenheid van groepsleden en groepswerker Ruimte krijgen voor inbreng Inzicht krijgen in de problematiek en de mogelijkheid tot gedragsverandering Herkennen en erkennen van problemen Het leren van elkaar d.m.v. feedback, ervaringen Het experimenteren vanuit een veilige leeromgeving Hoop Humor Voorbeeldgedrag van de groepswerker Gemeenschappelijke bewustwording Informatie + educatie

Welke vormen van groepswerk zijn er? Lotgenotenkontakt: erkenning, herkenning, ondersteuning. Psycho-educatie: informatie en voorlichting over relevante thema’s. Cognitief en vaardigheid georiënteerde groepen. Gedragsmodificatie: deelnemers oefenen gedragsalternatieven met elkaar

Waarom groepswerk in ons ziekenhuis Missie van de dienst maatschappelijk werk/PS Patiënten toerusten om de opname en behandeling, met zo min mogelijke aanslag op emotionele en economische reserves te doorstaan. In professionele contacten wordt uitgegaan van de waarden: Integriteit en autonomie Recht op informatie en steun

Groepswerk binnen de dienst maatschappelijk werk/PS Patiënten kliniek psychiatrie Naasten van mensen met een depressie Vrouwen met HIV Sclerodermie patiënten Nieuwe diagnose reumatoïde artritis Fertiliteit patiënten en hun partner Ouders van slechthorende kinderen Mammaca patiënten tot 60 jaar Herdenkingsavond overleden kinderen Ouders van te vroeg geboren kinderen Parkinson patiënten en hun partners

Vervolg groepen Huntington patiënten en hun partners. Mannen met HIV.

Toekomst Mannen met Prostaatkanker en hun partners. Mannen met een testistumor en hun partners. Jonge vrouwen met kanker. Dialysepatienten en hun partners(Training van het NIVEL)

Werkwijze en methoden Voorlichting Groepsgesprek Opdrachten Informatie geven Vaardigheden aanleren RET-training Lotgenotencontact Uitwisselen van ervaringen Inzichtgevend Lichaam en gedragsgerichte coping strategieën Creatieve therapie Psycho educatie

Patiënt Educatie Programma

Psychosociale aspecten Het patiëntsysteem: de patiënt partner of primaire verzorger

Psychosociale aspecten Verandering in rollenpatroon Hulpverlener / kostwinner / huishouden Karakterverandering patiënt Gelijkwaardigheid (jij beslist) Aandacht gefocust op patiënt

Psychosociale aspecten Verhoogde afhankelijkheid Verhoogde afhankelijkheid heeft vaak een verlaagd zelfbeeld (gevoel van eigenwaarde) tot gevolg met als gevolg: kwetsbaarder voor psychologische distress

Psychosociale aspecten Verandering in toekomstverwachtingen: Toekomstperspectief is veranderd Onzekerheid Angst Partner: “Als ik maar gezond blijf”

professionele hulpverlening Psychosociale aspecten Communicatieproblemen patiëntsysteem directe omgeving onderling IN RELATIE MET professionele hulpverlening

Psychosociale aspecten Communicatieproblemen directe omgeving: Verschil in communicatievermogen Reacties van onbegrip “Als ziekteprocessen lang gaan duren en niet wezenlijk veranderen, gaan mensen zich ten opzichte van de zieken en hun partners machteloos voelen en nutteloos en verliezen ze hun interesse in de situatie”

Psychosociale aspecten Omgeving vormt een ander beeld van patiënt en van de ernst van de ziekte, 24 uur versus een paar uur op zijn best Ongewenste adviezen

Psychosociale aspecten SOCIAAL ISOLEMENT Communicatie- problemen met de directe omgeving Communicatie- problemen onderling Communicatie- problemen met professionele hulpverlening

Aandachtspunten voor hulpverleners Informatie behoefte tijdens verloop ZvP Info-behoefte Coping Info behoefte Ziekte van Parkinson Fazit Frage 2: Verändern sich die Informationsbedürfnisse im Verlauf der Erkrankung? t Diagnose

Theoretische achtergrond Kwaliteit van leven model Psychologisch Biologisch Sociaal International Classification of Functioning disabilities and Health (ICF) (WHO 2001)

Doel PEPP Patiënt Partner/ mantelzorger Patiënt Educatie Programma Parkinson Patiënt Partner/ mantelzorger

Doel PEPP “Een systematische en professionele benadering om patiënten en partners door overdracht van kennis en aanleren van vaardigheden te ondersteunen, complementair aan de medische behandeling, om zodoende hun kwaliteit van leven te verbeteren”

Inhoud PEPP Groepen: 5 – 7 deelnemers per groep Patiënten en partners apart 1 of 2 trainers per groep Intake belangrijk: toetsen van verwachtingen Groepssamenstelling Cognitief functioneren Stadium ziekte Leeftijd Sekse

Inhoud PEPP

Inhoud PEPP

Inhoud PEPP Huiswerkbespreking Actieve informatie Oefening Huiswerk volgende keer Smaakmaker

Inhoud PEPP

Vragen?

INTERVENTIES IN GROEPEN Interveniëren aan de hand van de niveaus !!

Niveaus in groepen: Inhoudsniveau: wat Procedureniveau: hoe Interactieniveau: wat tussen de groepsleden speelt Bestaansniveau:individuele proces (de binnenwereld van de groepsleden) Contextniveau: invloed van de buitenwereld

Interventies inhoudsniveau: Luisteren en samenvatten Doorvragen Thematiseren Informatie geven Groepsleden aanspreken op positieve kwaliteiten Doel verhelderen Groep op het resultaat gericht houden

Interventies op procedureniveau Agenda bieden Regels voor participatie e.d. (omgangsregels aangeven) Grenzen stellen Verantwoordelijkheid nemen en houden Inbrengen van werkvormen Onzichtbare interventies

Interventies op interactieniveau: Rollen en posities in de groep ter sprake brengen Zorgen voor evaluatiemomenten Herkenning vragen Zorg delen Meta-communicatie Kritiek bespreekbaar maken Groepsklimaat benoemen

Interventies bestaansniveau Doorvragen naar individuele ervaring Bevorderen van openheid Zelfonthulling Erkenning geven Functionele stiltes de tijd geven Een niet-veroordelende houding Onderlinge feedback stimuleren Confronteren

Interventies contextniveau Stigma’s benoemen Maatschappelijke dimensie verhelderen Vragen die leiden tot bewustwording Verhelderen van socialisatie en levensgeschiedenis Context in het vizier brengen Verbinden met de buitenwereld Transfer bevorderen

Praktische tips voor het starten van een groep inventariseren welke doelgroep overleg in ziekenhuis welke methode hoe te werven overdag of avond wel of geen intake ruimte reserveren materiaal in orde maken met een discipline samen etc.

Oefenen De eigen leiderschapsstijl Wat houdt je tegen een groep te beginnen Welke problemen kun je met groepsleden tegenkomen. ETC

Welke behoeften hebben deelnemers van de begeleider? De ervaring die je zelf als deelnemer hebt opgedaan: een goede en een lastige ervaring. doel groep (wat voor groep was dat en wat was het doel van die groep: bijv. volleybalteam: doel: goed niveau halen of gezellig sporten met elkaar) groepscohesie, veiligheid/ vertrouwen leiderschap Welke behoeften hebben deelnemers van de begeleider?

Rol van de begeleider in de groep Wat dat zegt over de rol van begeleider? Wat is je eigen begeleiderstijl? Wat zie je jezelf doen en waar denk je, hoe moet dat?

Inventarisatie Welke oplossingen zijn hiervoor te bedenken Wat weerhoudt me momenteel om meer trainingen te gaan geven/groepen te gaan begeleiden Welke oplossingen zijn hiervoor te bedenken

Inventariseren van vragen. De eerste bijeenkomst Een ongemotiveerde groep Een dominant groepslid. Een groep die wil uitwisselen en zich niet aan het programma wil houden ?

Oefenen met interventies Een groep van spelers die gedrag uitvergroten Andere groep observeren met doel interventie te bedenken Daarna wisseling en toepassen interventie Wisseling van groep

Interventies en leiderschap Welke interventie werkt wel en welke niet Hoe verhoudt dit zich tot je leiderschapsstijl

Vragen en afronding Wat zou je nog willen leren/uitproberen voordat je een groep begint. Wat vond je van de workshop Aanbevelingen.

Bedankt voor Uw aandacht!!!