OVERLIJDEN IN DETENTIE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Advertisements

Jongeren over politiek
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
CPB-studie Vernieuwingsimpuls 16 mei 2013 Sander Gerritsen Erik Plug Karen van der Wiel.
Een gebrek aan patiëntveiligheid
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Schade-expertisebureaus en de Wet bescherming persoonsgegevens
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Juridische aspecten van eHealth Startconferentie INPREZE 25 juni 2013 mr. dr. Anton Ekker.
Samenwerking Palliatieve Thuiszorg en WZC : (on) mogelijk ?
1.Voorstelling dienst slachtofferonthaal
De stand van zaken in Enkele cijfers - verneveling Rond de flesjes per jaar verstrekt aan alle deelnemers …….en even zoveel naalden, spuiten.
Medico-legale status van richtlijnen
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
Sociaal Recht Deel 5.
Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Naar een nieuw juridisch kader Drs. P.J. Gunst Projectleider.
Debatteren college 2 luisteren en reageren.
PIJ onderzoeksprogrammering
COMPETENTIEONTWIKKELING
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
DE NOTARIS EN BEMIDDELING: 10 jaar later 20 mei 2009.
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
Een fundamentele inleiding in de inductieve statistiek
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Huren met zorg Prof.dr. Guy Widdershoven
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Symposium Palliatief Netwerk
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Rol IGZ bij toezicht medische zorg in PI
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
“Omgekeerde discriminatie”
Angelique M. Reitsma, arts
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Crisiskaart en Wet verplichte GGZ
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
De oudere persoon na 10 jaar patiëntenrechten
Inhoud college Bespreken opdracht Lijnbalancering: TPM
Hfdst. 26 Het Proces-Verbaal
“Samenwerken is een keuze”
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
UKB symposium 16 mei 2002: Reclaiming Academic Output Auteursrechtelijke aspecten Auteursrechtelijke aspecten m.b.t. de beschikbaarheid van de Nederlandse.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
§4: Regering en Parlement:
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Regelgeving over continuïteit! NBA Standaard 570: over “Verantwoordelijkheden van de accountantStandaard Het is de verantwoordelijkheid van de accountant.
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
Uw huurovereenkomst tips & tricks ARAG, 4 juni 2014.
28/02/20162 Wet rond voorlopig bewindvoerder dateert van 17 maart 2013 Gepubliceerd in Belgisch staatsblad op 14 juni 2013 In werking getreden op 1 juni.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Samenwerking is prima, Dat houden we zo! Wie staat voor u Cora Hoffmann IC verpleegkundige van oorsprong Sinds 1973 werkzaam in Ziekenhuis Terneuzen.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Behandeling van GHB gebruikers bij de PI Zwolle Allard van het Veld Hoofd Zorg 6 september 2016.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
EUTHANASIE.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Noodzakelijkheid als pakket critrium / uitkomst
Samenwerking maatschappelijke opvang en justitieketen rondom forensische cliënten Georget Bouman en Jitske Nijhuis 23 januari 2018.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
ETHIEK/ kwaliteitszorg
Professioneel afwegen en melden
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Democratie en Dictatuur
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
De onafhankelijkheid in het sociaal recht en re-integratie
Transcript van de presentatie:

OVERLIJDEN IN DETENTIE Wilma Duijst Radboud Universiteit Nijmegen

Voor vanavond Is overlijden: de betrokkene leeft niet meer Is detentie: elke vorm van vrijheidsbeneming van overheidswege Is overlijden in detentie: al dan niet natuurlijk overlijden terwijl de betrokkene van overheidswege van zijn vrijheid is beroofd

Getallen DJI: 15 personen per jaar overlijden in een PI door suicide Rijksrecherche: op een Pb overlijden gemiddeld 5 personen per jaar IGZ: 600 personen overlijden per jaar tgv suïcide, terwijl zij in behandeling zijn bij de GGZ Hendriks en van Dijk: 60 personen per jaar overlijden onder de verantwoordelijkheid van DJI

Betekenis van getallen Moelijk te vergelijken Populatie varieert Soort overlijden varieert Soms alle gevallen van overlijden Soms alleen suïcides Tijdspanne varieert

Een vergelijking met Duitsland Onderzoek 1993-2003, gepubliceerd in 2009 Ca. 13 doden per jaar in een politiecel Ned: 5 per 16 milj. Duitsland: 13 per 82 milj. Dus in nederland 2x zo veel. Per hoofd van de bevolking, maar dat zegt niets over het aantal personen in een politiecel 75 % te voorkomen

Veel of weinig? Ruim 8 per 1000 in de ‘normale populatie’ tegen 3 per 1000 onder verantwoordelijkheid van DJI Dat valt mee Of toch niet? Gecorrigeerd voor de leeftijd blijken het 2,5 keer zoveel gevallen van overlijden te zijn Toename door levenslang gestraften?

Verplichtingen vanuit het EVRM Art. 2 en art. 3 EVRM Art. 2 is het meest fundamentele recht van het EVRM Vormt samen met art. 3 de meest basale waarde van een democratie Zelfs al is de dood niet ingetreden dan kan sprake zijn van een schending van art. 2 Art. 3: detentie moet passen bij de gezondheidstoestand, Slawomir t. Polen Hoe zit het met de levenslang gestraften?

Ognyanova en Choban t. Bulgarije Persons in custody are in a vulnerable position and the authorities are under an obligation to account for their treatment. Consequently, where an individual is taken into police custody in good health but later dies, it is incumbent on the State to provide a plausible explanation of the events leading to his death.

Onderzoek Effectief, onpartijdig en nauwgezet Onafhankelijk, zowel hierarchisch als praktisch Doel: opsporen van verantwoordelijke voor overlijden Getuigen, forensisch onderzoek en sectie Prompt Betrokkenheid familie

Forensisch onderzoek Anguelova t. Bulgarije Onafhankelijk Volledig onderzoek naar verwondingen en oorzaak van overlijden Dus belang van sectie Bij meerdere rapporten moet niet zonder argumenten worden gekozen voor het rapport in het voordeel van de overheid

Bewijslast Als de informatie bij de overheid ligt dan moet de overheid deze informatie voor onderzoek beschikbaar stellen Als alle informatie bij de overheid ligt, dan is dan ligt de bewijslast bij de overheid

Ramsahai en anderen t. Nederland Rol van het OM: Onafhankelijk Dus moeilijk bij onderzoek in eigen arrondissement, zeker als politie betrokken is Bij voorkeur uit ander arrondissenment Indien de HoofdOvJ het onderzoek leidt is dit voldoende onafhankelijk

Onderzoek bij overlijden WLB maakt onderscheid tussen natuurlijk en niet-natuurlijk overlijden Geen onderscheid naar plaats overlijden Dus in beginsel kan de behandelend arts schouwen Slechts wanneer de arts niet overtuigd is van een natuurlijk overlijden dan FA

Landelijke richtlijn overlijden in detentie van okt. 2009 Actie 1: Alarm slaan bij centrale meldkamer Afdelingshoofd informeren Directie informeren Nadere instructies Actie 2: Betreden cel Rekening houden met niet-natuurlijk overlijden

Richtlijn Actie 3: Inrichtingsarts waarschuwen Actie 4: Ambulance Inrichtingsarts stelt de dood vast FA schouwt Hoofd med. dienst zoekt contact met DJI

Richtlijn Actie 6: Actie 7-9: Informeren geestelijke hulpverleners Informeren politie Informeren OvJ Actie 7-9: Informeren geestelijke hulpverleners Actie 10: Situatie ongewijzigd laten Actie 11: Plaats aan zicht onttrekken Actie 12: Lijk afvoeren

Evaluatie van overlijden in detentie Onderzoek door Radboud Universiteit Nijmegen en GGD Ijsselland Periode 2005-2009 Sluit aan bij het onderzoek van rijksrecherche Valt voor de richtlijn ‘overlijden in detentie’

Populatie Strafrechtelijke titel Arrestantenverblijven BOPZ PI TBS/ PZ JJI Arrestantenverblijven BOPZ IBS RM Vreemdelingenbewaring Gesloten plaatsing jeugdigen (WJZ)

Aard van het onderzoek Juridisch Protocollen Procedure die is gevolgd Betrokken instanties Wijze van informeren nabestaanden

Aard van het onderzoek Medisch Natuurlijk of niet-natuurlijk verlijden Oorzaak van overlijden Onderzoek dat is verricht naar het overlijden en de uitkomst Dossier Sectie Toxicologie

Databanken DJI Rijksrecherche IGZ

Stand van zaken Rijksrecherche en IGZ akkoord Het wachten is op DJI Werven van onderzoekers is gestart Fondsen Contact met VK is gelegd Resultaten over een jaar?

Waar wetenschap en praktijk samenkomt