Jaarverslag OBS De Boet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Informatieavond 22 april 2013
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
Welkom in klas VP Mentoren:
De historie & de toekomst
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Anneke van Rooijen & Robert Redegeld
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
WELKOM. Welkom op de algemene informatie-avond Van de St. Josephschool Even voorstellen:Managementteam en Zorg Manon van Druten bovenbouwteamleider Rachel.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Drentse Onderwijsmonitor 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Collectief portfolio groep 3
Het cito-leerlingvolgsysteem
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Kansrijke combinatiegroepen
[naam school] informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering [7 april 2014]
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Informatieavond 31 mei 2012 Welkom. Agenda Verbreding van de school en stand van zaken schooltijdentraject Terugkoppeling resultaten oudertevredenheidspeiling.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
WELKOM.
Het werken met portfolio
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
Schoolreis Nog een weekje en dan gaan we eindelijk weer op schoolreis. Bestemming van dit jaar is: Drievliet. Op locatie krijgen ze van school een patatje.
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Op de informatiebijeenkomst CITO
Basisschool De Driesprong
OUDERAVOND 16 september uur Van harte welkom Wie zijn er allemaal (extra) actief op school: uur ouderraad uur medezeggenschapsraad.
Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering
Ouderavond Groepsorganisatie
Kwaliteitsbeleid.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Informatie nieuwe Cito-normering.
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs 8 oktober 2015.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
en het leerlingvolgsysteem
PO  VO Een bijzondere stap Openbare basisschool.
Cbs De Wieken Informatie nieuwe Cito-normering
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
OBS Het Klokhuis Informatie over nieuwe Cito-normering 2 juni 2014.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Leerlingen en ouders aan het woord
WELKOM.
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Transcript van de presentatie:

Jaarverslag OBS De Boet Schooljaar 2012-2013

Schooljaar 2012-2013 Een bewogen jaar om op terug te kijken. De verhuizing naar ons nieuwe schoolgebouw was de meest ingrijpende gebeurtenis van het schooljaar. Er ging jarenlange voorbereiding aan vooraf, maar ook in dit jaar moest er nog veel geregeld worden. De voorjaarsvakantie van de kinderen werd met een week verlengd om de verhuizing naar “Brede School Veldzicht”mogelijk te maken. De dieren kregen tijdelijk andere logeeradressen en voor de leerkrachten was het inpakken en weer inrichten een enorme klus. Gelukkig kregen we heel veel hulp van ouders en is het allemaal goed gekomen. We kijken terug op een schooljaar met veel personele veranderingen en hebben afscheid genomen van 5 collega’s. Dat is ook best ingrijpend op zo’n kleine school als de Boet. Onderwijsinhoudelijk zijn er veel nieuwe ontwikkelingen opgepakt en ingevoerd om de kinderen het best mogelijke aanbod te kunnen geven en mee te gaan met de ontwikkelingen in de maatschappij.

Schooljaar 2012-2013 Onderwijsinhoudelijk zijn er veel nieuwe ontwikkelingen opgepakt en ingevoerd om de kinderen het best mogelijke aanbod te kunnen geven en mee te gaan met de ontwikkelingen in de maatschappij. De Boet is al decennia lang een school voor ervaringsgericht onderwijs (EGO). Het fundament van het EGO is de ervaringsgerichtheid. Het gaat om onderwijs waarin de leerkracht gericht is de op de ervaringsstroom van het kind. De leerkracht probeert zich voor te stellen wat er zich bij de ander afspeelt. Hij stelt zich bewust in op de ervaring, op de beleving, op de stroom van gevoelde betekenissen die achter het gedrag besloten ligt. En daar stemt hij zijn handelen op af. Kindgericht onderwijs is waarmee wij ons op de Boet sterker willen profileren. Op de Boet kan een kind zich in de breedste zin van het woord ontwikkelen en mag daarbij gebruik maken van zijn leerstijlen, talenten en kwaliteiten! “Met glans jezelf kunnen zijn” werd ons mission statement voor de komende jaren, dat is wat we nastreven voor alle leerlingen van de Boet, dat is waar we met ons team voor staan en waar we samen met ouders en kinderen hard aan werken om optimaal te realiseren. Een vernieuwingsschool, die altijd in ontwikkeling is om het beste uit de kinderen en het team te kunnen halen.

Wat is er gerealiseerd in schooljaar 2012-2013

Gerealiseerd in schooljaar 2012-2013 Ouderparticipatie! De ouderbetrokkenheid is dit jaar flink verhoogd, door het stimuleren van de aanwezigheid van ouders in de school en het vastleggen van de ouderactiviteiten. Ouderparticipatie vastgelegd als manier om ouderbetrokkenheid te verhogen

Zien! Een volgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling is in gebruik genomen om de kinderen gericht te kunnen volgen en daardoor goed in te kunnen spelen op de behoeftes van alle kinderen. Zien! Een volgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling in gebruik genomen.

Invoering van de methode Wizwijs voor rekenen: een methode die heel goed aansluit bij onze visie op onderwijs en verschillende leerstijlen aanbiedt om de rekenvaardigheid eigen te maken. Invoering van de methode Wizwijs voor rekenen

Kennismaking met de leerstijlen van Dunn en Dunn, als betrokkenheidsverhogende werkvorm. Veel kinderen nemen de leerstof beter op door “doen” en “beleven” en het zorgt voor meer variatie in het leerstofaanbod. Kennismaking met de leerstijlen als betrokkenheidsverhogende werkvorm

Een nieuw rapport, voor de kinderen ontwikkeld en uitgegeven in februari en juni 2013.

Februari 2013: afscheid van “de oude Boet “ aan de Wilhelminalaan en de verhuizing naar Brede School Veldzicht aan de Zwarteweg. De verhuizing naar Brede School Veldzicht

Een geslaagde opening van “Veldzicht” met de leerlingen van de twee scholen in één groot schoolorkest. Een geslaagde opening van "Veldzicht" met de twee scholen samen in één schoolorkest!

Het schooltevredenheidsonderzoek   Het schooltevredenheidsonderzoek werd d.m.v. een digitale vragenlijst (Beekveld en Terpstra) afgenomen in mei 2013. Zowel ouders als leerlingen (uit de bovenbouwgroepen) hebben de vragenlijst ingevuld en de school beoordeeld op verschillende onderwerpen. Was er in 2011 nog een heleboel werk aan de winkel n.a.v. het onderzoek, dit jaar is er overwegend positief gereageerd en lijken de actiepunten van 2011 opgepakt te zijn naar algemene tevredenheid. De scores van 2011 zijn bij de vragenlijst voor ouders allemaal verbeterd of gelijk gebleven in 2013 en de indicatoren zijn allemaal op voldoende niveau bevonden. Wel viel op dat veel ouders aangeven dat ze te weinig worden betrokken bij het leerproces van hun kind en daar wel graag meer inzicht in zouden willen hebben. Bij de kinderen waren er twee punten die opvielen, omdat ze iets minder goed scoorden dan in 2011.

De algemene uitkomst ziet er zo uit: ouders leerlingen Jaar 2011 2013 Respons percentage 53 % 51% 24% 70% Rapportcijfer management 7,5 7,6 - 7,8 school algemeen 8,2

Actiepunten die we meenemen in de schoolontwikkeling Actiepunten die we meenemen in de schoolontwikkeling uit het onderzoek van 2013: Leerlingen zijn wat minder tevreden over de inrichting van de school dan in het oude gebouw. We gaan in schooljaar 2013-2014 aan de slag om samen met kinderen, ouders en team de schoolomgeving verder naar wens in te richten. Er komt uiteindelijk weer een nieuwe heemtuin, de dieren krijgen weer een plekje bij de school en de inrichting van het gebouw krijgt verder vorm. Leerlingen willen meer met ICT aan de slag, meer computers in de klas en meer les met het digibord. De school streeft na, dat in schooljaar 2013-2014 verder te ontwikkelen en de ICT-leeromgeving meer te gaan benutten. Ouders willen meer betrokken worden bij de leervorderingen van hun kind en geven aan dat ze meer inzicht willen hebben in het leerproces om hun kind zo zelf ook beter te kunnen begeleiden. In de oudergesprekken gaan we vaker benoemen hoe het ontwikkelproces van de kinderen verloopt.

Visie op resultaten   Elk schooljaar worden de resultaten van de groepen 8 gebruikt om onze school landelijk te vergelijken met anderen scholen. De inspectie voor het onderwijs hanteert ondergrenzen waaraan wij zouden moeten voldoen. Uiteraard zijn de resultaten van een school niet de enige reden om voor een school te kiezen, het geeft maar een klein deel van de opbrengsten weer aan het einde van de basisschool (rekenen en begrijpend lezen). Er zijn nog veel andere vormingsgebieden, die belangrijk zijn om te ontwikkelen en die worden niet weergegeven in de resultaten zoals de inspectie die tegenwoordig publiceert. Wij streven op de Boet naar een zo breed mogelijke ontwikkeling van de kinderen, zodat we eind groep 8 afscheid nemen van competente, evenwichtige, zelfstandige, creatieve en zelfbewuste kinderen.

Cito opbrengsten midden groep 8 2013 Begrijpend lezen M8 Ondergrens Rek/wisk. M8 2009-2010 57,9 54 118,4 112 2010-2011 55,3 115,4 2011-2012 55,5 55 113,4 110 2012-2013 60,9 110,0 We scoren gemiddeld boven de ondergrens, maar er is door de jaren heen nog steeds een daling te zien bij rekenen/wiskunde in groep 8. Door de aanschaf van de rekenmethode Wizwijs afgelopen jaar, hopen we de betrokkenheid van de kinderen te verhogen en daarmee de prestaties. Dit jaar was het voor groep 8 nog lastig om te wennen aan de leerstrategieën van Wizwijs, dit heeft uiteraard te maken met de, voor de laatste groep, late overstap naar een ander methode, maar in de lagere groepen zien we wel degelijk verbetering van de resultaten. Streefdoel voor volgend jaar is minimaal een gemiddelde vaardigheidsscore van 112. De resultaten van begrijpend lezen zijn, door de extra aandacht die we er dit jaar aan hebben besteed, flink verbeterd in groep 8. Ook volgend schooljaar blijven we scherp op de leesstrategieën letten en maken we gebruik van de methode Nieuwsbegrip. Streefdoel is minimaal een gemiddelde vaardigheidsscore van 56.

Cito scores Toets % score: A B C D E Begrijpend lezen 40,9 27,3 22,7 9,1 Rekenen/ wiskunde 23,8 33,3 4,8 CITO werkt met scores van A t/m E De uitslagen van de Cito-LVS-toetsen worden omgezet in letterscores A tot en met E. Deze normen worden landelijk gehanteerd. A-score goed tot zeer goed: de 25% hoogst scorende leerlingen B-score voldoende tot goed: de 25% net boven het landelijk gemiddelde scorende leerlingen C-score matig tot voldoende: de 25% net onder het landelijk gemiddelde scorende leerlingen D-score zwak tot matig: de 15% ruim onder het landelijk gemiddelde scorende leerlingen E-score zeer zwak tot zwak: de 10% laagst scorende leerlingen De inspectie verwacht van een school dat er per vakgebied minder dan 25% D- en E-scores worden behaald. De scores van groep 8 waren dit jaar ruim binnen deze marge.  

Uitstroom naar het Voortgezet Onderwijs We zien de laatste jaren een wisselend uitstroomprofiel. Het heeft uiteraard ook veel te maken met de groepssamenstelling en het aantal kinderen. Scholen voor Voortgezet Onderwijs waar onze leerlingen, na groep 8, dit jaar onderwijs volgen: Het Regius College in Schagen Het Clusius College in Heerhugowaard en in Schagen Het Willem Blaeu College in Alkmaar Het Dampten in Hoorn Uitstroom naar het Voortgezet Onderwijs Groep 8 Aantal leerl. Praktijk VMBO B/K VMBO G/T HAVO HAVO/ VWO VWO 2009-2010 15 - 27% 20% 46% 7% 2010-2011 11 18% 9% 2011-2012 8 25% 50% 12,5% 2012-2013 24 4% 33% 17%

Herinneringen aan schooljaar 2012-2013 “Boet in beeld…”

Ontdekken

Groeien

Welbevinden

Samenwerken

Betrokkenheid

Verbondenheid

Creativiteit

Afscheid

Nieuwe kansen

Kampioenen

Tradities

De Boet