Identiteitsverankering ‘Ik wil mijn gehele organisatie inrichten en aansturen op basis van haar identiteit.´ ´Ik wil ook bijhouden in hoeverre we daarin slagen’ Dia’s lopen vanzelf. Na elke dia klikken voor de volgende Laat betekenis leven
Een mooi moment… Jullie identiteit is helder, jullie merkbelofte gekozen De eerste fase van identiteitsmarketing is voltooid.
Nu willen jullie verder, het Vliegwiel van Identiteit® in beweging zetten
Imago en identiteit worden één Zodat uiteindelijk iedereen binnen de organisatie denkt en handelt vanuit jullie identiteit en bijdraagt aan jullie merkbelofte Imago en identiteit worden één
Om dit te bereiken willen jullie sturen op identiteit en bijhouden hoever jullie zijn met het waarmaken van jullie merkbelofte Maar dat gaat zomaar niet
Om te kunnen sturen op identiteit moeten jullie eerst met elkaar duidelijk hebben gemaakt hoe jullie invulling gaan geven aan jullie identiteit in jullie dagelijkse werk
Pas dan kunnen jullie in kaart brengen in hoeverre jullie erin slagen om jullie beoogde betekenis uit te stralen en waar te maken
Hoe krijgen jullie dat voor elkaar? Hoe krijgen jullie iedereen mee? De uitdaging is dus deze: Alle mensen binnen jullie organisatie dienen de brug te slaan tussen hun dagelijkse werk en de (nieuwe) organisatie-identiteit
Realiseer je wat je van elkaar vraagt Begin bij het begin Realiseer je wat je van elkaar vraagt Werk bestaat altijd uit 3 onderdelen
Gedrag Alles wat je doet tijdens je werk Houding Hoe je in je werk staat, met welke mentaliteit je jouw werk doet Processen Hoe je werk georganiseerd is, de randvoorwaarden om je werk te kunnen doen
Voor het werk dat je dagelijks doet geldt in het algemeen het volgende: Je werk zelf is bekend Je kent gedrag, houding en processen die bij je werk horen Je weet precies waarom je je werk doet Je weet precies hoe je je werk moet doen Je weet precies wat je moet doen in je werk
Je werkprestaties zijn bekend Voor het werk dat je dagelijks doet geldt in het algemeen het volgende: Je werkprestaties zijn bekend Je weet hoe goed je bent in je werk omdat je hierop (formeel) beoordeeld wordt
Je bent voor je werk opgeleid Voor het werk dat je dagelijks doet geldt in het algemeen het volgende: Je identificeert je sterk met je werk Je voelt je verbonden met (de inhoud van) je werk Het maakt onderdeel uit van wie je bent Je bent voor je werk opgeleid Je hebt er voor geleerd of geoefend
Hoe anders is dit voor de (nieuwe) identiteit en merkbelofte van jouw organisatie Hier geldt eerder het tegenovergestelde
De identiteit is nieuw en nog onbekend Voor identiteit geldt: De identiteit is nieuw en nog onbekend Je kent gedrag, houding en processen die bij jullie identiteit horen (nog) niet Er zijn nog volop vragen over het waarom, hoe, en wat van jullie identiteit
Voor identiteit geldt: Je merkprestaties zijn onbekend Je weet niet hoe goed of slecht je bent in het waarmaken van jullie identiteit en merkbelofte Je wordt hierop ook (nog) niet beoordeeld
Voor identiteit geldt: Je identificeert je nog niet sterk met jullie identiteit Je bent nog aan het ontdekken wat de identiteit voor jou persoonlijk betekent
Voor identiteit geldt: Je bent niet opgeleid voor jullie identiteit Je hebt er niet voor geleerd of geoefend Je werk doe je, jullie identiteit doe je erbij Dit geldt zeker in het begin
Werk Werk Bijbehorend gedrag, houding en processen zijn bekend Waarom hoe en wat zijn voor iedereen kraakhelder Mensen willen graag goed zijn in hun werk Je weet hoe goed of slecht je presteert in je werk Prestaties worden bijgehouden en (formeel) beoordeeld Je bent er voor opgeleid Werk zit in het hart Mensen identificeren zich sterk met hun werk Het maakt onderdeel uit van wie ze zelf zijn
Identiteit Identiteit Bijbehorend gedrag, houding en processen zijn (nog) niet bekend Waarom hoe en wat zijn nog niet voor iedereen helder Mensen willen graag goed zijn in hun werk Je weet (nog) niet hoe goed of slecht je presteert op jullie merk Prestaties worden niet bijgehouden noch (formeel) beoordeeld Je bent er niet voor opgeleid Werk doe je, identiteit doe je erbij Hoewel identiteit in het hart zit hebben mensen tijd nodig om zich te identificeren met (de identiteit van) hun organisatie Deze maakt (nog) geen onderdeel uit van wie ze zelf zijn Identiteit
Werk Identiteit Wat je te doen staat Verbinding tussen werk en organisatie-identiteit tot stand brengen door: Identiteit voeden Bewustwording creëren dat deze twee zaken onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn Bijhouden prestaties vanzelfsprekend maken Identiteitswaardig gedrag, houding en processen concreet invullen Al doende dingen zichtbaar en bespreekbaar maken en successen vieren Sleutel tot succes: klein houden
Als jullie slagen, is dit jullie beloning Jullie met zijn allen maximaal betekenisvol in de top van de piramide
En ook: medewerkers met een missie Zij vinden persoonlijke vervulling in hun werk door bij te dragen aan jullie merkbelofte
Gert Disberg Paul Mersmann Kaj Morel Laat betekenis leven