Krijn van Beek Ministerie van VenJ Directeur Strategie 3 april 2014 Ongevraagd Adviseren Krijn van Beek Ministerie van VenJ Directeur Strategie 3 april 2014 1 april 2014
Huiswerk Speech Donner Boekje NSOB
Adviseren Vraag Aanbod
VenJ 120.000 mensen Taakorganisaties: Departement Politie Rechterlijke macht OM IND Gevangeniswezen Schadefonds geweldsmisdrijven Etc. Departement
Departement VenJ: ±1800 mensen Beleidsagenda minister: 7 hoofdpunten, 130 targets Kamer: Over beleid Over grote lijnen Over incidenten Beheer en aansturing taakorganisaties Onderhandelen met vakbonden Onderhandelen over budgetten en begrotingen Verantwoordingsinformatie Etc. Overig: Wetgeving Afstemmen andere ministeries WODC Directie Strategie
Directie Strategie Vrije rol Lange termijn Ongevraagd
Opdracht 1 We signaleren: nieuwe kennis uit hersenonderzoek mbt vrije wil cq toerekeningsvatbaarheid – doen we er iets mee?
Voorbeelden Ongevraagde Adviezen Heritage foundation – neo conservatism Big society - respublica New Public Management - ?? Participatiesamenleving – WRR (?) Klimaat, zee, privacy, etc. Wet Maatschappelijke Ondersteuning – RMO Lerende economie -WRR Toekomstscenario’s (Shell, Rabo, Justitie over Morgen) Digitale infrastructuur Zelfrijdende auto’s Maatschappelijk referentiekader Betrekken samenleving Etc.
Opdracht 2 We hebben de indruk dat we ‘iets met cyber’ moeten gaan doen. Wat doen we?
Ongevraagde advisering Waarom? Opdat beslissers geïnformeerd zijn – ook over zaken die ze niet wilden horen Opdat er ook iemand nadenkt over de agenda zelf Omdat je de agenda wilt beïnvloeden Wie? Denktanks Belangengroepen Wetenschap Strategy unit Hoe/Wat? Advies Onderzoek Toekomstbeeld Proces Waarom? Opdat beslissers geïnformeerd zijn – ook over zaken die ze niet wilden horen Opdat er ook iemand nadenkt over de agenda zelf Omdat je de agenda wilt beïnvloeden Wie? Denktanks Belangengroepen Wetenschap Strategy unit Hoe/Wat? Waarom? Opdat beslissers geïnformeerd zijn – ook over zaken die ze niet wilden horen Opdat er ook iemand nadenkt over de agenda zelf Omdat je de agenda wilt beïnvloeden Wie? Hoe/Wat? Waarom? Wie? Hoe/Wat?
Waar komt advies dan vandaan? (Mijn filosofie) Wij agenderen maatschappelijke meerwaarde Wij organiseren creativiteit Wij zijn er om derden in te schakelen
Maatschappelijke waarde Wat mag / moet? Legitimiteit Het startpunt van de workshop Maatschappelijke waarden is de strategische driehoek, die door Moore in de Public Value Theory is beschreven. De strategische driehoek beschrijft het domein waarbinnen een ambtenaar opereert. De drie hoekpunten zijn: Legitimiteit (wat mag? Wat moet? – hier zit de invloed van de politiek), Middelen (Wat kan? – hier gaat het om de financiering en om de beleids- / uitvoeringsinstrumenten die je tot je beschikking hebt) en Maatschappelijke waarden (Hierin zitten de maatschappelijke doelen waar je als overheid uiteindelijk voor werkt) In de logica van het werken in een organisatie is het heel makkelijk om in de linker helft te gaan zitten. De linker twee hoekpunten hebben een hoge dagelijkse urgentie en druk. Zo raakt het rechter hoekpunt makkelijk buiten beeld. Werken vanuit maatschappelijke waarden helpt een ambtenaar alle drie de hoekpunten mee te nemen en zo evenwichtiger te opereren. Public Value theory (vgl harvard case methode), strategic triangle: dit is de driehoek waarbinnen we allemaal opereren. >>Voorbeelden geven van het niveau waarop we ‘Maatschappelijke waarden’ benoemen. Waarheen? Maatschappelijke waarde Wat Kan? Middelen Strategische Driehoek Public Value Theory - Moore 1995 Directie Strategie
Noodzaak van creativiteit
Inbreng van derden
Opdracht 3 Betrekken samenleving: organisatie wil niet, maar wij denken dat het heel belangrijk is. Wat nu?
Samenvatting Vraag-aanbod Proces – advies Binnen-buiten