KAN STEM-ONDERWIJS OOK OndernemeND onderwijs ZIJN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
De ontwikkeling van de 7 competenties
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Iedereen gelijke kansen op school
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Presentatie BètaMentality
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
voorzitter Johan Cruyff Foundation
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Congres Hoger Onderwijs
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Lokaal Overleg Opvoedingsondersteunig Gent. Decreet van 13/07/07 houdende de organisatie van opvoedingsondersteuning Raamdecreet – schept een structuur.
Leraar, school en opleiding
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Welkom MAS
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
NME: kiezen, leren, meedoen
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Jongeren Preventie Team
Leren ondernemen en ondernemend leren
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Word kapitein van je project Doe ook mee !
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Wetenschap voor iedereen Wetenschap toegankelijk maken voor een breed publiek Amito Haarhuis Adjunct-directeur Science Center NEMO 9 december 2015.
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
Meeting/Event Name STARS Ine Bosmans. STARS Partners ▪ LEPT (UK) – Coördinator 8 landen, 9 partners ▪ Bielefeld (DE) ▪ Brussels - Mobiel 21 (BE) ▪ Budapest.
HOE KAN VLAANDEREN ZIJN STEM LATEN KLINKEN? Elie Ratinckx VRWI Studiedag Academisch Vormingscentrum voor Leerkrachten 5 november november 2014.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Heinkenszand – 22 februari 2011 Jump Koch – min. OCW.
MEISJES ALS STRALEND MIDDELPUNT IN UW REGIONALE SAMENWERKING.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Waar gaat het over? Eind september 2015 kwamen de staats- en regeringsleiders samen in New York voor de jaarlijkse top van de Verenigde Naties. Daar.
Waar gaat het over? Eind september 2015 kwamen de staats- en regeringsleiders samen in New York voor de jaarlijkse top van de Verenigde Naties. Daar.
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
MISSION Mobile Integrated Social Services Increasing Outcomes for people in Need.
23 maart 2017 profilering.
What is the meaning of? Student centered learning
Wat verwachten scholen van het middenveld en parochies?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Koloniën van Weldadigheid
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

KAN STEM-ONDERWIJS OOK OndernemeND onderwijs ZIJN KAN STEM-ONDERWIJS OOK OndernemeND onderwijs ZIJN? Enkele reflecties en voorbeelden uit het buitenland Wouter Van den Berghe

Overzicht Wat is STEM? Wat kunnen we leren van STEM? Enkele voorbeelden van buitenlandse initiatieven

STEM – en wat er kunnen van leren

STEM Science Techno-logy Engin-eering Mathe-matics

Gaat dit over STEM of over ondernemend onderwijs? Jongens hebben meer zelfvertrouwen dan meisjes Jongeren hebben moeite om zich het beroep voor te stellen Meisjes hebben minder intrinsieke interesse dan jongens Nood aan differentiatie van jongeren om hen te sensibiliseren Om interesse te bevorderen, best zo vroeg mogelijk beginnen Problematiek stelt zich in heel Europa Samenwerking met het bedrijfsleven is vaak cruciaal Beroepsuitoefening verschilt vaak van de gekozen studie Vlaanderen scoort internationaal niet zo goed

Motivatie- en andere factoren

Interesseverschillen (ROSE) Top 5 bij jongens Top 5 bij meisjes Explosive Chemicals How it feels to be weightless in space How the atom bomb functions Biological and chemical weapons and what they do to the human body Black holes, supernovae and other spectacular objects in outer space Why we dream when we are sleeping and what the dreams might mean Cancer – what we know and how we can treat it How to perform first aid and use basic medical equipment How to exercise the body to keep fit and strong Sexually transmitted diseases and how to be protected against them

Nood aan differentiatie (BètaMentality) Concrete Bètatechnici Mooi werk in bèta en techniek Spectaculaire acties Proefjes doen Techniek Challenge Buitenschoolse activiteiten Meet the engineer Carrière Bèta's Bedrijvencontactdag Carrière coaching Beroepentest Businessgames Status & trots uitstralen Merken die tot de verbeelding spreken Meet the boss Non Bèta's Linken aan hobby’s Techniek in de context van design & trends Bètatechniek in cultuur & enter­tainment videoclips, podiumbouw & pretparken Vrouwelijke rolmodellen & leuke mensen in de techniek Meet the inspirerende verteller Mensgerichte Generalisten Debatten Maatschappelijke challenge Focus op vertaalslag naar de gebruiker Samenwerking met zorg & geneeskunde Brede studies Meet the visionary

Inquiry based learning Buitenlandse vaststelling: IBL kan zorgen voor Meer interesse in STEM-vakken en studierichtingen Hogere kwaliteit van STEM-onderwijs Meer betrokkenheid van jongeren bij onderwijs Hypotheses IBL draagt bij tot ondernemingszin IBL in STEM draagt bij tot ondernemingszin IBL draagt bij tot ondernemerschap IBL in STEM draagt ook bij tot ondernemerschap

STEM-initiatieven in Europa

Enkele voorbeelden van initiatieven Haus der kleinen forscher (Duitsland) La main à la pâte (Frankrijk) NTA (Zweden) IMST (Oostenrijk)

Haus der kleinen Forscher (D)

Haus der kleinen forscher Een programma gericht naar “kleuterleiders” en “kinderverzorgers” in de Kita’s (crèches / kleuterklassen) in Duitsland Het program­ma brengt hen vaardigheden bij zodat zij bij kleine kinderen nieuwsgierigheid voor natuurfeno­me­nen kunnen opwekken, hen laten experimenteren en kennismaken met weten­schap en techniek. Het doel is alle 42.000 Kita’s in Duitsland bereiken (momenteel reeds 27.000). Jaarlijks worden al meer dan 1 miljoen kleine kinderen bereikt. Elke instel­ling dient een of meer personeelsleden af te vaardigen die bijscholing krijgen en krijgt tools (kaar­ten, checklisten…) mee om te gebruiken in het onderricht en de begeleiding. Geën­ga­geerde Kitas kunnen een label krijgen, waarvan er reeds 3.500 werden uitgereikt. Bijscholing gebeurt door lokale en regionale partners en netwerken Sinds 2011 wordt de doelgroep geleidelijk aan verruimd naar kinderen tot 10 jaar www.haus-der-kleinen-forscher.de

La main à la pâte (Frankrijk)

La main à la pâte Het doel van La main à la pâte is om het STEM-onderwijs in het basisonderwijs te vernieuwen. Enkele basisprincipes : een hands-on en inquiry-based learning benadering van het wetenschaps-onderwijs: ontwikkelen van hypothesen, experimenteren en testen, synthese – om zo de belangstelling en motivatie voor wetenschap te verhogen leerlingen zijn de belangrijkste actoren, leerkrachten zijn coaches stimuleren van redeneervermogen, kritisch denken en democratisch debat verwerven van verschillende sleutelcompetenties, m.i.v. het beheersen van de moeder­taal, zowel schriftelijk als mondeling sociale dimensies: wetenschap linken aan ontwikkelingen in de maatschappij en bevorderen van inclusie ontwikkelen van open-source materiaal. Actoren van buiten de school worden betrokken bij het programma. Sinds de start in 1997 hebben meer dan 350.000 klasgroepen deelge- nomen aan La main à la pate. Het programma wordt beschouwd als een belangrijk innovatiemechanisme voor het Franse onderwijs. www.lamap.fr

NTA (Zweden)

NTA (Zweden) NTA-Naturvetenskap och Teknik för Alla is bestemd voor STEM-onderwijs aan kinderen tot 13 jaar. Het doel is om de wetenschappelijke geletterdheid te verhogen en om de interesse voor STEM-vak­ken te verhogen. Het vond inspiratie in de Verenigde Staten en startte in 1997. Ondertussen heeft het zelf navolging gekregen in Duitsland en in andere landen. Het programma NTA stelt aan participerende scholen tegen vergoeding grote wetenschapskoffers ter beschikking waarin ze al het nodige materiaal vinden om op een attractieve wijze onderwijs te kunnen geven over een bepaald thema. De leerkrachten krijgen bijscholing voor ze de koffers mogen gebrui­ken. Essentieel in de aanpak is dat de gemeenten (die het onderwijs organiseren) zich formeel moeten engageren als in ze het programma instappen: ze worden lid van de algemene vergadering van de NTA-vereniging, ze moeten een coördinator aanstellen, leerkrachten op bijscholing sturen, min­stens één van hun scholen betrekken en deelnemen aan de jaarlijkse conferentie. Het programma wordt gro­tendeels door deze ge­meen­ten gefinancierd Momenteel participeert reeds 40% van de Zweedse gemeenten aan het NTA-programma. In 2011 gebruikten 114.000 leerlingen en 7.300 leerkrachten de koffers. Geplan­de ontwikkelingen zijn modules voor de kleuterschool en het lager secundair onderwijs. www.nta.kva.se

IMST

IMST (Oostenrijk) Het hoofddoel van IMST (Innovationen machen Schulen Top) is de verbetering van de kwaliteit van het STEM-onderwijs. Het programma bevordert inquiry based educ­ation en reflecterend denken bij leerlingen en leerkrachten in het lager en secundair onder­wijs. Het programma helpt leerkrachten om zelf les- en leerbenaderingen te ontwikkelen. Ze kunnen een project indienen, krijgen wat finan­ciële midde­len (500 tot 1500 euro) om het project uit te voeren en zijn verplicht hierover een re­flec­tief eindrapport te schrijven. Na een wetenschappe­lijke evaluatie wordt het rapport op een centrale website gezet die voor iedereen toegankelijk is (imst.aau.at/imst-wiki/index.php/ Hauptseite). Genderas­pec­ten vormen een specifiek aandachtspunt. IMST wordt ook gezien als een mechanisme voor innovatie en schoolontwikkeling. Bij IMST zijn momenteel zowat 7.000 leerkrachten doorheen heel Oostenrijk betrokken. Ze voe­ren projecten uit, ze nemen deel aan conferenties en ze werken samen met andere leerkrach­ten in regionale en thematische netwerken. Leer­krachten wisselen ervaringen uit over hun aanpak en hun beoordelingsmethoden. De sterkte en duurzaamheid van de ondersteunende structuren en netwerken voor leer­ krach­ten gezien als een van de succesfactoren van het programma. www.imst.ac.at

Vragen? Rapport: Kiezen voor STEM (VRWI-website) Wouter Van den Berghe Studie- en Adviesbureau Tilkon E-mail: wouter@tilkon.be Tel.: +32 497 51 53 18