In dialoog rond onderwijs Is dit nu beter voor mijn kind?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

Het secundair onderwijs
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
De historie & de toekomst
OnderwijsLoopbaanBegeleiding Leerlingen en ouders van het zesde leerjaar WELKOM Welkomstdia. Korte voorstelling persoon, CLB en OLB.
Peter Adriaenssens voorspelt dat 30% van onze jeugd problematisch gedrag zal gaan vertonen, wat betekent dat bijna een derde van het toekomstig talent.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
‘t Schrijverke Zoetermeer
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
CLB-team OKAN Marie Hubain Nathalie Cnudde Orthopedagoog CLB-arts
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
VIGOM Masterplan Hervorming SO Schaalvergroting
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
MZC WELKOM 14 OKTOBER INLEIDING Bezinning 10 jaar scholengemeenschap.
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Pastoraal op school.
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Wat maakt het leven zinvol?
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Structuur secundair onderwijs
Secundair onderwijs van de toekomst
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Secularisering en de toekomst van christelijke organisaties
Secundair onderwijs Studieaanbod.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek :
Partners  ACV- Antwerpen  ABVV- Antwerpen  ACLVB  VDAB  RVA/PAW  Stad Antwerpen  Provincie Antwerpen.
NME: kiezen, leren, meedoen
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Het werken met portfolio
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Diversiteit & Discriminatie
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
SAY BSO ASO SAY KSO 2de graad SO TSO WHAT?.
De leerling of stagiaire in beweging!
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Stappen zetten richting een nieuwe architectuur van het SO CODI-dag 17 juni 2016 Hilde De Meyer – Els Supply.
Experten in de derde graad Proefproject
De modernisering van het secundair onderwijs
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Modernisering Secundair Onderwijs
Transcript van de presentatie:

In dialoog rond onderwijs Is dit nu beter voor mijn kind? Waar gaat dit akkoord eigenlijk over? Is de matrix het juiste antwoord? In dialoog rond onderwijs

Wist u dat……. op 12 jaar 1 op de 5 kinderen één jaar achterstand heeft ? 1 op 3 leerlingen op het einde van zijn secundair minstens al één jaar overdoet? 1 op 10 leerlingen de school zonder diploma verlaat. Dit betekent dat vandaag 42.000 leerlingen onversterkt op de arbeidsmarkt 6000 leerlingen het ASO verlaten en niet verder studeren? 1 op 4 van de jonge leerkrachten in de eerste 5 jaar afhaken en het onderwijs verlaten? de afgelopen 10 jaar het Technisch Onderwijs 25 % leerlingen verloor?

Totstandkoming Masterplan (1) 2009 In het regeerakkoord van de Vlaamse Regering hebben alle regeringspartijen onderschreven dat er een hervorming van het secundair onderwijs moet komen. “Het SO wordt vernieuwd op basis van een breed draagvlak bij alle stakeholdersgroepen.” Het rapport Monard (april 2009), waarin een sterkte/zwakte-analyse van het SO is als basis voor discussie gebruikt.

Totstandkoming Masterplan (2) 2011 CD&V bereidde zich goed voor: In elke provincie een dialoogavond over de hervorming. 10 discussiesessies met onderwijs-experten en 30 directies en leerkrachten. In het Vlaams Parlement: hoorzittingen, discussies, maar geen akkoord. 2012 CD&V lanceert conceptnota over de hervorming.

In de conceptnota van CD&V: Professionalisering van leerkrachten, CLB, directies, schoolbesturen Scholengemeenschappen versterken Leerling- en schoolbegeleiding verbeteren en afstemmen Debat ten gronde over de algemene vorming in het secundair onderwijs Lerarenopleiding hervormen + vakleerkrachten in het basisonderwijs Differentiatiepakketten in het basisonderwijs vanaf derde graad Reductie van het studieaanbod in Secundair onderwijs Afstemming van studieaanbod met arbeidsmarkt en Hoger onderwijs Nieuw landschap met domein of campusscholen Meer middelen voor onderzoek en vertaling ervan

Totstandkoming Masterplan (3) Juni 2012: Vlaams Parlement vraagt aan de regering om een masterplan te ontwikkelen. Juli 2012: Meerderheid maakt werk van een masterplan. Juni 2013: Vlaamse Regering bereikt akkoord over Masterplan

Wat houdt de hervorming in? Masterplan hervorming secundair onderwijs http://nieuws.vtm.be/binnenland/49348-de-hervorming-twee-minuten

Wat leeft er bij ouders ? Ons onderwijs is goed, behoort tot de top, waarom veranderen? Verandert er iets op 1 september 2014? Kan ik mijn kind volgend jaar inschrijven waar ik wil? Ze spreken over creativiteit stimuleren maar ik zie dat niet? Het ASO zal verdwijnen? Onze jeugd kan niet meer schrijven, noch rekenen noch tekenen, hoe gaan we dàt oplossen ? De leerlingen aso, bso en tso op één speelplaats legt niveau bso, tso te hoog en niveau aso wordt naar beneden getrokken. .

Wat leeft er bij leerkrachten? Zwakke leerlingen versterken, is dat wel zo want we blijven ze benoemen als zwak en sterk? Differentiëren is mooi in theorie maar als leerkracht toch niet haalbaar? Hoe krijgen we dit rond? Dit is een hervorming in vorm, niet inhoud en ik zie geen versterking van de leerkracht Er wordt vooral van de leerkrachten weer veel meer gevraagd Er was geen overleg met de vakbonden?

Wat leeft er bij werkgevers? Werkgevers vragen de hervorming van SO al lang maar men zal pas resultaten zien in 2016….op de lange baan? Werkgevers vinden voor hun vacatures (knelpuntberoepen) geen daartoe opgeleide jonge mensen De lasser die geen plan kan lezen, de magazijnier die geen it-vaardigheden heeft, de it-er die computer kan bekijken….hoe overleven die op de arbeidsmarkt? Betrek ons voldoende bij de concrete uitwerking en implementatie van de plannen

Wat wensen leerkrachten? Wat wensen ouders? Dat hun kind het onderwijs krijgt die zijn talenten het beste aanspreekt. Dat hun kind een job leert waarmee het later centen kan verdienen Dat hun kind gelukkig wordt Wat wensen leerkrachten? Dat ze kinderen kunnen laten groeien Dat de kinderen kennis, creativiteit en inspiratie kunnen bijbrengen Dat ze daartoe de juiste omkadering krijgen om bezig te zijn met de essentie = het kind en niet = het papier. Wat wensen werkgevers? Dat ze goed opgeleide jongeren vinden voor de invulling van vacatures

CD&V: Ons verhaal Waarom steunt CD&V deze onderwijshervorming? Meerwaarde voor leerling, ouder, leerkracht: Leerlingen met plezier naar school, uitgedaagd in hun talenten, gemotiveerde leerlingen Meerwaarde voor de Vlaamse samenleving: Jonge mensen die sterk in het leven staan, mondig en kritisch zijn Geen onderscheid tussen ‘sterken’ en ‘zwakken’ Meerwaarde voor de Vlaamse economie Handen en hersenen zijn de grondstof van Vlaanderen

CD&V: Ons verhaal CD&V Conceptnota is vertaald in Masterplan want: Starten in het basisonderwijs: Differentiatie consolideren, attestering, vakleerkrachten Brede vorming in de eerste graad met differentiatie in abstractieniveaus Werkplekleren versterken Evolueren naar 5 domeinen met abstractieniveaus Reductie van studierichtingen Afstemming met de arbeidsmarkt en het hoger onderwijs Evolutie en incentives voor domeinscholen Leerlingbegeleiding versterken Bestuurlijke schaalvergroting Professionalisering

Rode draad: Kind staat centraal Uit een CD&V-dialoog 4 mei 2013: Dialoog over ‘toekomst van onderwijs’ met 150 onderwijsmensen. Opdracht voor CD&V vanuit deze groep: Nood aan sterkere en professionele schoolbesturen. Professionalisering van leerkrachtenteams ifv omgaan met talenten en behoeften van kinderen Onderwijs moet zich sterker in netwerk plaatsen met ouders, verenigingen, bedrijven, … Rode draad: Kind staat centraal

CD&V en Innesto… Voorgestelde maatregelen in de Innesto-congrestekst die ook voorkomen in het Masterplan: Een brede basisvorming in alle richtingen van het secundair onderwijs. Het aantal studierichtingen in het secundair onderwijs sterk verminderen. De school terug geven aan de leerkrachten en de directie. We willen evolueren naar sterke schoolbesturen. …

CD&V denkt verder, doet u mee? Maatregelen voorgesteld in de Innesto-congrestekst: Werk maken van een buitengewoon onderwijs dat vertrekt vanuit de onderwijsnoden van het kind en niet vanuit een medisch model. Het buitengewoon onderwijs moet blijven bestaan voor wie dat nodig heeft. Brede scholen. Naast de cognitieve ontwikkeling hebben ook de sociale, persoonlijke, lichamelijke en morele ontwikkeling een belangrijke plek in het onderwijs.

In de praktijk… Het Leonardo Lyceum in Antwerpen Sint – Claracollega in Arendonk De scholengemeenschap Harlindis – Relindis in Maaseik De scholengroep Sint- Rembert in Torhout Sint – Laurens in Zelzate http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/EP_130611_JO1?video=1.1652472