De 19e eeuw Gemaakt door groep 8B.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bedenker van het Daltononderwijs
Advertisements

Portretje van een beroemd schilder.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Guillotine.
Maak een tentoonstelling
Liberalisme voor de rijken en Socialisme voor de arbeiders
Christophel Columbus.
1. Wat is het Kinderrechtenverdrag?
Hoofdstuk 1A: Europeanen
H3 Industralisatie en Ismen.
Ik ga hier in deze publicatie uitleg geven over kunst
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Napoleon Bonaparte
Kerstmis.
Gemaakt door:Tijn Schreuder
Hoofdstuk 4: Burgers en stoommachines
Dag 6 Dag 6 van het dagboek Halihalo lieve kindertjes, Brrr… wat was het koud vannacht op de daken. We zijn de hele nacht op pad geweest met onze zakken.
De tijd van de wereldoorlogen
Vincent van Gogh –
Gemaakt door Nicky beekman Klas 3H.
Paragraaf 4.4 De vrouwenbeweging.
Het socialisme Paragraaf 7..
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Frankrijk voerde oorlog tegen landen die bang waren voor een revolutie
De kleur blauw stond centraal in dit project Cuma-dag was wel leuk je kan der van alles doen, je kunt kleding ontwerpen, Voertuigen maken, muziek maken,
Vincent Van Gogh Door Vincent.
Gemaakt door Lucas en Kim.
Historisch overzicht Nederland
Paragraaf 5.3 De macht van vorsten.
Wat weet je al over deze periode in de geschiedenis ?
Kunst!!! Ik heb samen met mijn oma een schilderij gemaakt met veel kleuren lees meer over in deze powerpoint.
Sjakie en de chocoladefabriek
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Mijn museum Gemaakt door Xander.
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Lodewijk Napoleon Bonaparte
Geschiedenis hoofdstuk 1
Kerst © wilma. Kerst © wilma Heel lang geleden in een land dat we nu Israël noemen Maar dat vroeger Palestina genoemd werd, waar Koning Herodes, koning.
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
Alexander, Napoleon en Joséphine
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Kolonialisme en slavernij
Industriële Revolutie
Herinneringskamp Westerbork
2VMBO B/K Mens & maatschappij
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Vincent van Gogh.
Bedrijfsbezoeken 2015  Groenhart, Kluster, Ruiter en Eipie.
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Revoluties in Europa.
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
Dominee of schilder Vincent van Gogh werd in 1853 geboren in Zundert, een dorpje in Brabant. Vincent was eerst dominee, hij was erg gelovig. Op 27 jarige.
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
Auto’s Door Vincent :. Auto’s Door Vincent :
Waarom is de Franse revolutie eigenlijk belangrijk?
Vervoer door de tijden heen.
De industriële revolutie
Vier prinsessen en een prins
Pruiken en revoluties 4.5 Europa onder Napoleon
Blok 2 Milieuvervuiling,
Op reis met Vincent van Gogh
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 2 Milieuvervuiling,
Vincent van Gogh.
Transcript van de presentatie:

De 19e eeuw Gemaakt door groep 8B

Door: amé kimberly quinty Onderwerp: stoomtrein en het vervoer uit die tijd *Het vervoer* *paard aan wagen *auto s *treinen of stoom treinen *fietsen *alleen een paard *wagons *Hoe werk het*

Twee mensen lieten de stoomtrein rijden. de machinist was de baas en de stoken hielp mee De hitte ging via de vlampijpen door de stoomketel. Die gevuld was met water. +stoom heeft veel meer ruimte nodig dan water wel 1700 keer zoveel daardoor ontstaat er een hoge druk in de stoom ketel. In 1934 kwam de diesellocomotief. De motoren van deze locomotief lopen op dieselolie, een soort benzine

Rudolph diesel heeft de echte auto uitgevonden de *Mercedes* *De eerste echte auto* de Mercedes dat was de standaard auto *de auto merken* De Dion, De Rolls Royce, De Fiat, en de Ford. *de eerste race auto* De Grand Prix.   Rudolph diesel heeft de echte auto uitgevonden de *Mercedes* De eerste redelijke auto s kwamen rond 1907

Door: Jason: Dit is mijn onderwerp over James watt. Hij was niet de uitvinder van de stoommachine hij verbeterde de stoommachine (de cilinders) daar kreeg hij de opdracht voor, maar hij had er ook moeite mee want het was een hele klus voor hem . Toch was het hem gelukt hij zette er ook wielen onder zodat het kan rijden, het was een groot succes er waren voordelen en nadelen zo’n 20km per uur dat was voor die tijd heel snel maar mensen waren er bang van. De eerste stoomtrein was de arend maar het kon ontploffen dat was een keer zo Denis Papin was de echte uitvinder. De vader was zeeman hij zat Greenock vlakbij Bringham in Engeland toen ging hij naar Glasgow

Door: Salah, Soumia en Marjolein Fabrieken in de 19de eeuw Vroeger werkte veel kinderen en volwassenen in de fabrieken Die mensen moesten allemaal met de hand werken maar later kwam er een Engelse die haalde katoen uit hun kolonie India en ook uit Amerika kwam katoen op de katoenplantages Er waren veel slaven nodig om de katoen te plukken zo ontstond drukke handel Tussen Europa Afrika en Amerika Het verdiende gebruikten ze om te schepen Weer vol te laden met suiker,rum,katoen en tabak voor de handel in Europa de machine ging beter werken een machine maakte meer katoen dan honderd mensen met de hand de fabrieken Waren in Tilburg en Enschede Borne en Almelo en Hengelo in 1940 werkte bijna 80% in de textiel fabrieken nu werken nog weinig mensen in de textiel fabrieken fabrieken in het buitenland kunnen veel goedkoper de textiel maken dat betekende voor Nederland dat de mensen hierdoor

Door: Hendrik en B.J. Kinderarbeid Hoe veel kinderen moesten werken ? 246.000. Wie heeft de kinderarbeid gestopt ? in Nederland Samuel van houten. http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20040224_kinderarbeid01 Hoeveel kinderen kwamen per dag er bij ? 80.000. hoeveel kinderen moesten werken om te overleven? 250.000.000. Hoeveel kinderen gingen dood door hun werk ? 20.000. Hoeveel kinderen gingen niet naar school ? 123.000.000. Hoelang moesten de kinderen werken ? 9 uur of langer. Wanneer werd de kinderarbeid gestopt ? 1889. Hoeveel rechten staat dat de landen aan hun afspraak moeten houden ? 54 rechten Hoeveel landen hebben getekend dat de kinderarbeid moet stoppen?191

Een paar beroemde mensen uit de 19e eeuw: Door: Thom, Angelo en Kristian Een paar beroemde mensen uit de 19e eeuw: Napleon Bonaparte is geboren op 15 augustus 1769 hij was een Franse militair en politieke leider tijdens de laatste stadia van de Franse revolutie Als Napoleon was hij 1804 tot 1815 keizer de fransen. Zijn juridische hervorming de code napoleon Bonaparte had een grote en blijvende invloed op het recht in vele landen, waaronder Nederland en België. Het best wordt hij echter herinnerd door de rol die hij in de naar hem genoemde napoleontische oorlogen speelde. Het gelukte hem in het eerste decennium van de 19e eeuw een groot deel van Europa onder frans gezag te brengen.

Vincent van Gogh: Vincent werd geboren in het Brabantse Zundert, een dorpje vlakbij de Belgische grens, als zoon van de predikant Theodorus van Gogh en Anna CorneliaCarbentus. Precies een jaar voor zijn geboorte hadden zij o ok al een zoon gekregen die zij Vincent noemden, hoewel hij doodgeboren was. In totaal kreeg het echtpaar drie jongens en drie meisjes, onder wie Theo, die vier jaar na Vincent geboren werd. Vincent van Gogh en zijn kunstwerken We kennen Vincent van Gogh als schilder. Vincent van Gogh maakt een aantal zelfpotretten en schilderde ook zijn omgeving, zoals zijn huis en zijn stoel. Een aantal van zijn schilderijen zijn: Boomgaard (1881) Aardappelveld in de duinen (1882) Hutten (1883) De aardappeleters (1885)

Vincent van Gogh en zijn schrijven Maar behalve schilderijen en tekeningen schreef Vincent van Gogh ook veel. Er zijn vandaag de dag nog vele brieven in omloop die erg bekend geworden zijn. De meest bekende brieven zijn de brieven die Vincent van Gogh naar zijn broer Theo van Gogh schreef. Maar hij heeft ook brieven aan zijn zus geschreven, Willemina van Gogh. Weetjes over Vincent van Gogh Alle kunstwerken die hij gemaakt heeft, heeft hij in de laatste tien jaar van zijn leven gemaakt. Hij sneed een stuk van zijn eigen oor af. De reden hiervoor is niet zeker. Er zijn verhalen die zeggen dat het per ongeluk gebeurde tijdens een ruzie met iemand anders. Maar er zijn ook bronnen die stellen dat het komt doordat hij last had van oorsuizen. Het schilderij: potret van dr. Gachet is het schilderij wat onlangs het duurste verkocht is. Iemand betaalde er 82,5 miljoen dollar voor, wat hetzelfde is als 62,2 miljoen euro.

Aletta Jacobs Door: Karan en Itiënne Vrouwen kiesrechten Vroeger hadden vrouwen geen rechten om te kiezen. de mannen mochten alleen werken de vrouwen moesten alleen in het huis voor de kinderen zorgen maar een vrouw: Aletta Jacobs was zo dapper, dat ze een brief durfde te sturen naar de minister. Als vrouw zijnde werd Aletta toegelaten op een universiteit en Aletta werd dokter en hielp steeds meer vrouwen te helpen en meer vrouwen gingen protesteren voor vrouwen rechten en uiteindelijk staan de mannen en de vrouwen gelijk. En nu mag Iedereen kiezen wat ze willen en waar ze willen werken

Dit is gemaakt door Justin , Davy, Christian en Jeffrey Uitvinden in de 19 eeuw In de 19de eeuw werd er veel uitgevonden. Door de enorme technologische vooruit gang die de industriële revolutie tot stand had gebracht groeide vanaf het einde van de 18de eeuw. De belangstelling voor het doen van uitvindingen flink. De mogelijkheden om een nieuw product te bedenken en op de markt te brengen werden alsmaar groter en groter . Toch duurde het even voordat de echte bloeitijd van de uitvinder aanbrak . Dat gebeurde tijdens de laatste twee decennia van de 19de eeuw, toen welvaart enorm steeg.

Uitvinders kregen hierdoor meer tijd en middelen om hun ideeën ook echt uit te werken terwijl anderen meer geld kregen om al de nieuwe spullen ook daadwerkelijk te kopen . Dit proces zou zich voorzetten tot ruim in de 20ste eeuw, ook na de Eerste wereldoorlog . Al met al is er echter nooit een periode in de geschiedenis geweest met zoveel nieuwe vindingen als het belle epoque.

Einde