Zorg dichter bij school IB-directie dag aangevuld met experts SWV de Streek
Opzet van de dag Inleiding ‘s Morgens samen met experts aan de slag aan het breder faciliteren van de zorgteams Toelichting over werkwijze huidige ZAT Nieuwe procedure doornemen Wat betekent dit voor de eigen organisatie?
Vervolg opzet van de dag Gezamenlijke lunch Informatie vanuit Martinuscollege Mededelingen o.a.vanuit Stuurgroep Zorgprofielen ingevuld en dan… Opstellen ontwikkelingsplan Evt aanzet voor informatie naar ouders Inzet preventieve AB in relatie tot rugzakaanvragen
Inleiding Elk kind is onze uitdaging, waarbij de leerkracht het verschil maakt: Helden Waar staan we nu? Doelen van de dag Landelijke ontwikkelingen Passend Onderwijs Kengetallen van de Streek en van de regio Ontwikkelingen van 3 SWV naar 1 SWV
Helden
Waar staan we nu? Hard aan de slag geweest met Onderwijs zorgprofielen regio breed Meer samenwerking met externe partners (o.a. diverse ketenpartners CJG) Veel ingezet op professionalisering Kwaliteit in de scholen voldoende Zorgteam ingebed in zorgstructuur Handelings- en oplossingsgericht gewerkt
Doelen van de dag Samen met externe experts informeren over doel en noodzaak om aan de slag te gaan in breder gefaciliteerde zorgteams Langslopen nieuwe procedure zorgteam- zorgadviesteam Informeren over actuele ontwikkelingen Vervolgstap maken met de zorgprofielen
Hoofdlijnen Passend onderwijs (1) Huidige stelsel niet houdbaar in de ogen van de politiek En wil dit veranderen, door: Zorgplicht (voor besturen) Verplichte regionale samenwerking (regulier – speciaal) Onderwijszorgprofiel voor iedere school en swv Dekkend netwerk onderwijszorg Koppelen zorgmiddelen so (cluster 3 en 4) aan zorgmiddelen regulier
Hoofdlijnen Passend onderwijs (2) Dus, volgens de politiek: eenvoudiger stelsel heldere verdeling verantwoordelijkheid bekostiging met ruimte voor maatwerk lichte en zware zorg onder één verantwoordelijkheid één zorgbudget voor het swv samenwerking met gemeenten (hebben regie over jeugdzorg)
Hoofdlijnen Passend onderwijs (3) Zorgplan (voor 1 maart 2013) afspraken over verdeling en besteding zorgmiddelen afspraken over toewijzing onderwijszorgarrangement (en dus middelen) procedure voor plaatsing/toekenning van onderwijszorg arrangementen inrichting onderwijscontinuum en onderwijszorgprofielen informeren ouders OOGO over zorgplan met gemeenten Afstemmen en samenwerken met externe partners Jaarverslag en begroting
Nieuwe ontwikkelingen temporisering bezuinigingen 2011en 2012 niets miljoen miljoen 2015 en verder 300 miljoen jaarlijks start wetgeving start nieuw bestuur 1reg SWV een SWV zorgplan bij inspectie start zorgplicht
Nieuwe ontwikkelingen Investeringen professionalisering lkr IB en directies miljoen 2013 en verder150 miljoen middelen AB naar SWV start verevening tot
referentiekader Zie website Wel kaders, maar veel ruimte Positie ouders onvoldoende belicht Veel veranderen met minder middelen Neem iedereen mee, zorg voor goede communicatie
Kengetallen van de streek
Kengetallen van de regio Landelijk verwijzingscijfer sbo: 2,72% SWV Hoorn 1 sbo: 3,46% SWV Hoorn 2 sbo: 3,01% SWV de Streek sbo: 3,86%
Ontwikkelingen van 3 SWV naar 1 SWV Bestuurlijke werkgroep met 2 bestuurders per SWV Inhoudelijke werkgroep met 3 coördinatoren en aanvulling s(b)o directies Gezamenlijke procesbegeleider Meer afstemming richting Inhoudelijke proces gaat en moet door
Evaluatie zorgteams Op een aantal scholen draait een breed zorgteam al volledig,regelmatig aangevuld met ouders Op bijna alle scholen zitten directeur, IB er en leerkracht als vaste deelnemers in het zorgteam De plek van de consultant is nog niet in alle zorgteams voldoende en planmatig geborgd, wel zien we daarin positieve verschuivingen. Andere externen schuiven regelmatig aan
Zorg dichter bij de school Van curatief naar preventief Zorgteam naast ZAT Budgetfinanciering Voorwaarden De vaste expert Afspraken Budget Taakverdeling
Ouderinformatie Waarom een zorgteam? Wat is de positie van de ouder? Wat doen we in het zorgteam? Wanneer en hoe vindt er nader onderzoek plaats? Wanneer gaan we naar het ZAT? Wat gebeurt er daarna?
Zorgteams op de basisschool Wie zitten er in? Hoe gaan we aan de slag? (formats) Hoe kan ambulante begeleiding ingezet worden? Hoe verloopt het onderzoekstraject? Wat is de plaats van het onderwijskundig rapport? Hoe is de positie van de ouders? Hoe houden we het budget bij?
Kwaliteitseisen zorgteam Voorbereiding Rolverdeling Werkwijze Vragen en doorvragen Denken in oplossingen Leren bijstellen van verwachtingen
Bovenschools ZAT Complexe dossiers en verkorte toeleiding naar zorg Aanmelding vanuit het zorgteam Procedures Indicatie SBO afgeven Ervaring vanuit het ZAT…..
Werken via de website Meest actuele documenten staan straks op de website Documenten worden verstuurd via veilig intranet Secretaris ZAT blijft overzicht houden op stromen
Budgetfinanciering Verdeling onderzoek Verdeling ambulante begeleiding volgt z.s.m Tot kan oude route gelopen worden Goed werkende zorgteams kunnen gelijk starten Budgetfinanciering gaat gelijk in.
zorgprofielen
Doelen OZP Inventariserend overzichtsinstrument: zorgaanbod per school en in swv in kaart brengen (de foto) Financieel instrument: basis voor inzet en verdeling van de zorgmiddelen in swv Strategisch ontwikkelingsinstrument voor de school: wat heb ik? wat kan ik? waar wil ik naar toe? wat ga ik dan doen?
Kwaliteitseisen OZP Het onderwijszorgprofiel: is vastgelegd samen met het personeel is vastgesteld na instemming van de MR is actueel is onderdeel van het schoolplan en de schoolgids bevat een oordeel over de kwaliteit van de basiszorg bevat een beschrijving van het aanbod aan onderwijs, begeleiding, deskundigheid en voorzieningen biedt aanknopingspunten voor verdere ontwikkeling van de leerlingenzorg