Zorg dichter bij school IB-directie dag aangevuld met experts 12-10-2011 SWV de Streek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Passend Onderwijs de plannen voor 2012, 2013 en daarna
Nu: weer samen naar school
Komst Passend Onderwijs 2012 Voorlichting voor samenwerkingsverbanden PO op 15 februari 2011 te Woerden Door Géke Lexmond en Bé Keizer.
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
INFORMATIEAVOND (G)MR SWV 36-02/ APRIL 2011.
Passend onderwijs SWV de Streek….. leerkrachtnetwerkavond maart 2011
Besturen en scholen in SWV op weg naar 2012
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
December 2013 Concept-ondersteuningsplan 2014 – 2016 ( 2018) Decemberconferenties scholen.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
Passend Onderwijs een korte inleiding
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Ieder kind de best passende ontwikkeling
FINANCIEN BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
Waarom is Passend Onderwijs belangrijk?
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
1zorg-route.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Medezeggenschap binnen Samenwerkingsverband passend onderwijs Delft, 25 maart 2013 Jeroen Peters.
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Wat is passend onderwijs?
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
23 september 2014.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Conferentie Regionaal Netwerk Eemland Mr drs Harry Nijkamp,
Conferentie Veldinitiatief passend onderwijs Zuid-Limburg Passend Onderwijs, een grenzeloze kans! MECC Maastricht: 11 november 2009 Kees Kuijs, Infopunt.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Transcript van de presentatie:

Zorg dichter bij school IB-directie dag aangevuld met experts SWV de Streek

Opzet van de dag  Inleiding  ‘s Morgens samen met experts aan de slag aan het breder faciliteren van de zorgteams  Toelichting over werkwijze huidige ZAT  Nieuwe procedure doornemen  Wat betekent dit voor de eigen organisatie?

Vervolg opzet van de dag  Gezamenlijke lunch  Informatie vanuit Martinuscollege  Mededelingen o.a.vanuit Stuurgroep  Zorgprofielen ingevuld en dan…  Opstellen ontwikkelingsplan  Evt aanzet voor informatie naar ouders  Inzet preventieve AB in relatie tot rugzakaanvragen

Inleiding  Elk kind is onze uitdaging, waarbij de leerkracht het verschil maakt: Helden  Waar staan we nu?  Doelen van de dag  Landelijke ontwikkelingen Passend Onderwijs  Kengetallen van de Streek en van de regio  Ontwikkelingen van 3 SWV naar 1 SWV

Helden

Waar staan we nu?  Hard aan de slag geweest met Onderwijs zorgprofielen regio breed  Meer samenwerking met externe partners (o.a. diverse ketenpartners CJG)  Veel ingezet op professionalisering  Kwaliteit in de scholen voldoende  Zorgteam ingebed in zorgstructuur  Handelings- en oplossingsgericht gewerkt

Doelen van de dag  Samen met externe experts informeren over doel en noodzaak om aan de slag te gaan in breder gefaciliteerde zorgteams  Langslopen nieuwe procedure zorgteam- zorgadviesteam  Informeren over actuele ontwikkelingen  Vervolgstap maken met de zorgprofielen

Hoofdlijnen Passend onderwijs (1)  Huidige stelsel niet houdbaar in de ogen van de politiek  En wil dit veranderen, door:  Zorgplicht (voor besturen)  Verplichte regionale samenwerking (regulier – speciaal)  Onderwijszorgprofiel voor iedere school en swv  Dekkend netwerk onderwijszorg  Koppelen zorgmiddelen so (cluster 3 en 4) aan zorgmiddelen regulier

Hoofdlijnen Passend onderwijs (2) Dus, volgens de politiek:  eenvoudiger stelsel  heldere verdeling verantwoordelijkheid  bekostiging met ruimte voor maatwerk  lichte en zware zorg onder één verantwoordelijkheid  één zorgbudget voor het swv  samenwerking met gemeenten (hebben regie over jeugdzorg)

Hoofdlijnen Passend onderwijs (3)  Zorgplan (voor 1 maart 2013)  afspraken over verdeling en besteding zorgmiddelen  afspraken over toewijzing onderwijszorgarrangement (en dus middelen)  procedure voor plaatsing/toekenning van onderwijszorg arrangementen  inrichting onderwijscontinuum en onderwijszorgprofielen  informeren ouders  OOGO over zorgplan met gemeenten  Afstemmen en samenwerken met externe partners  Jaarverslag en begroting

Nieuwe ontwikkelingen  temporisering bezuinigingen  2011en 2012 niets  miljoen  miljoen  2015 en verder 300 miljoen jaarlijks  start wetgeving  start nieuw bestuur 1reg SWV  een SWV zorgplan bij inspectie  start zorgplicht

Nieuwe ontwikkelingen  Investeringen professionalisering lkr IB en directies  miljoen  2013 en verder150 miljoen  middelen AB naar SWV start verevening tot

referentiekader  Zie website  Wel kaders, maar veel ruimte  Positie ouders onvoldoende belicht  Veel veranderen met minder middelen  Neem iedereen mee, zorg voor goede communicatie

Kengetallen van de streek

Kengetallen van de regio  Landelijk verwijzingscijfer sbo: 2,72%  SWV Hoorn 1 sbo: 3,46%  SWV Hoorn 2 sbo: 3,01%  SWV de Streek sbo: 3,86%

Ontwikkelingen van 3 SWV naar 1 SWV  Bestuurlijke werkgroep met 2 bestuurders per SWV  Inhoudelijke werkgroep met 3 coördinatoren en aanvulling s(b)o directies  Gezamenlijke procesbegeleider  Meer afstemming richting  Inhoudelijke proces gaat en moet door

Evaluatie zorgteams  Op een aantal scholen draait een breed zorgteam al volledig,regelmatig aangevuld met ouders  Op bijna alle scholen zitten directeur, IB er en leerkracht als vaste deelnemers in het zorgteam  De plek van de consultant is nog niet in alle zorgteams voldoende en planmatig geborgd, wel zien we daarin positieve verschuivingen.  Andere externen schuiven regelmatig aan

Zorg dichter bij de school  Van curatief naar preventief  Zorgteam naast ZAT  Budgetfinanciering  Voorwaarden  De vaste expert  Afspraken  Budget  Taakverdeling

Ouderinformatie  Waarom een zorgteam?  Wat is de positie van de ouder?  Wat doen we in het zorgteam?  Wanneer en hoe vindt er nader onderzoek plaats?  Wanneer gaan we naar het ZAT?  Wat gebeurt er daarna?

Zorgteams op de basisschool  Wie zitten er in?  Hoe gaan we aan de slag? (formats)  Hoe kan ambulante begeleiding ingezet worden?  Hoe verloopt het onderzoekstraject?  Wat is de plaats van het onderwijskundig rapport?  Hoe is de positie van de ouders?  Hoe houden we het budget bij?

Kwaliteitseisen zorgteam  Voorbereiding  Rolverdeling  Werkwijze  Vragen en doorvragen  Denken in oplossingen  Leren bijstellen van verwachtingen

Bovenschools ZAT  Complexe dossiers en verkorte toeleiding naar zorg  Aanmelding vanuit het zorgteam  Procedures  Indicatie SBO afgeven  Ervaring vanuit het ZAT…..

Werken via de website  Meest actuele documenten staan straks op de website  Documenten worden verstuurd via veilig intranet  Secretaris ZAT blijft overzicht houden op stromen

Budgetfinanciering  Verdeling onderzoek  Verdeling ambulante begeleiding volgt z.s.m  Tot kan oude route gelopen worden  Goed werkende zorgteams kunnen gelijk starten  Budgetfinanciering gaat gelijk in.

zorgprofielen

Doelen OZP  Inventariserend overzichtsinstrument: zorgaanbod per school en in swv in kaart brengen (de foto)  Financieel instrument: basis voor inzet en verdeling van de zorgmiddelen in swv  Strategisch ontwikkelingsinstrument voor de school: wat heb ik? wat kan ik? waar wil ik naar toe? wat ga ik dan doen?

Kwaliteitseisen OZP Het onderwijszorgprofiel:  is vastgelegd samen met het personeel  is vastgesteld na instemming van de MR  is actueel  is onderdeel van het schoolplan en de schoolgids  bevat een oordeel over de kwaliteit van de basiszorg  bevat een beschrijving van het aanbod aan onderwijs, begeleiding, deskundigheid en voorzieningen  biedt aanknopingspunten voor verdere ontwikkeling van de leerlingenzorg