Informatiebijeenkomst concept Jeugdwet n.a.v. de consultatiefase

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transitie en transformatie Jeugdzorg
Advertisements

Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Ledenbijeenkomst 26 september 2012 Transitie Jeugdzorg.
Veranderingen in de zorg
Transitie jeugdzorg.
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Wat is het CJG? Het Centrum voor Jeugd en Gezin is een samenwerkingsverband tussen verschillende organisaties, gericht op kinderen, jeugd en hun ouders,
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Zorginkoop 2012 portefeuillehoudersoverleg 1 december 2011.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
Wet Verplichte Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Harmonisatieplannen kabinet
juni Transitie jeugdzorg
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Presentatie Aanpak van geweld in Afhankelijkheidsrelatie in het Sociale domein Bijeenkomst 30 oktober Kenniscafe Movisie Marike de Boer 0.
Zorg nieuwe stijl.
Het nieuwe jeugdzorgstelsel op hoofdlijnen
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Workshop CLB 1 juni 2013 Rob de Geest en Gülhan Keskin-Akdemir
Hervorming zorg voor de jeugd in Amsterdam
Jeugdzorg naar gemeente
Samen verder!.
Informatiebijeenkomst
Verbinden van zorg en onderwijs
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
SAmenwerken aan VEiligheid
Toelichting belangrijkste beleidslijnen concept Jeugdwet
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Jeugdhulp Oktober 2014.
Jeugdbescherming in 2015 Samenwerken aan de veiligheid van kinderen.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
1 Naar een nieuw zorg- en hulpstelsel …en wat betekent dat voor ons? Portefeuillehoudersoverleg Sociale agenda 15 mei 2013.
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Charlotte Fruytier Fruytier Arbeidsrecht/Ambtenarenrecht Expertpool VNG-OTD 24/
Transitie jeugdzorg: waar ging het ook alweer over?
Huisarts en jeugdarts bij transitie Jeugdzorg Okt Riet Haasnoot.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
Informatiebijeenkomst Nieuwe Jeugdwet. Informatiebijeenkomst nieuwe Jeugdwet 2 Inhoud A. Achtergrond stelselwijziging B. Doelen stelselwijziging C. Inhoud.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Jeugd&gezinsteams Verbinden, versterken, doen wat nodig is, deskundig Quirien van der Zijden - Projectleider.
Stimulansz Wetsvoorstel Jeugd De Jeugdwet Juli 2013.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Stelselwijziging zorg voor jeugdigen Masterclass transitie jeugdzorg Léon Wever directeur Jeugd 26 mei 2011.
Hervorming langdurige zorg: AWBZ en Jeugdwet drs. Aaltje Hartholt-Hofstee, Directie Langdurige Zorg. 21 juni 2013.
Lokale ontwikkelingen Peter van der Terp, wethouder Jeugd 17 oktober 2013.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Foto's: fotostudio Van Leuveren persoonsgebonden budget.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Samenwerking: structuur, inhoud en proces Een goed begin is het halve werk! 1.
Decentralisatie Jeugdzorg
MEE maakt meedoen mogelijk
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
Conferentie Hoe wordt de jeugd GGZ beter?
Informatiebijeenkomst concept Jeugdwet n.a.v. de consultatiefase
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Transcript van de presentatie:

Informatiebijeenkomst concept Jeugdwet n.a.v. de consultatiefase Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Ministerie van Veiligheid en Justitie Informatiebijeenkomst concept Jeugdwet n.a.v. de consultatiefase 31 januari 2013 Den Haag Programma Stelselwijziging Jeugd

Programma Informatiebijeenkomst concept Jeugdwet Aftrap: DGV, dhr. Paul Huijts Informatieronde 1: Verantwoordelijkheid gemeenten Informatieronde 2: Toegang Informatieronde 3: Kwaliteit/Certificering en Toezicht (incl. pauze) Informatieronde 4: Financiering Informatieronde 5: Jeugd-GGZ en AWBZ Vragenronde (overige vragen) Werkstructuur programma & betrokkenheid van de koepelorganisaties Afsluiting: DGJS, mvr. Dineke Ten Hoorn Boer Borrel

Informatieronde 1: Verantwoordelijkheid gemeente Signalen uit de consultatie Standpunt VNG en individuele gemeenten: Onvoldoende beleidsvrijheid. Te weinig sturingsmogelijkheden om efficiencykorting en transformatiedoelen te verwezenlijken Uitgangspunt eigen kracht komt onvoldoende terug Wettekst is teveel gericht op voorzieningen en te weinig op resultaten Standpunt professionals Eigen kracht te weinig verankerd in de wet Principe van 1 gezin, 1 plan te weinig verankerd in de wet Leeftijdsgrens optrekken naar 23 jaar

Wijzigingen n.a.v. consultatie Uitgangspunten artikel: gemeente baseert beleid op volgende uitgangspunten: preventie en vroege signalering van opgroei- en opvoedproblematiek; demedicaliseren, ontzorgen en normaliseren door het opvoedkundig klimaat te versterken in gezinnen, wijken, buurten, scholen en voorzieningen als kinderopvang en peuterspeelzalen; bevorderen van de opvoedcapaciteiten van de ouders; het inschakelen, herstellen en versterken van het eigen probleemoplossend vermogen van de jeugdige, zijn ouders en zijn sociale omgeving (eigen kracht); waarborgen van de veiligheid van de jeugdige in de opvoedsituatie waarin hij opgroeit; integrale hulp aan gezinnen volgens het uitgangspunt ‘één gezin, één plan, één regisseur’. Meer beleidsvrijheid voor gemeenten (minder “hoe”, meer “wat”) - Aanpassing van het begrip jeugdhulp

Hoofdlijnen conceptwet Gemeente verantwoordelijk voor het opstellen van: Beleidsplan voor preventie, ondersteuning, hulp en zorg bij opgroei- opvoeding – en psychische problemen Voorzieningenplicht jeugdhulp Uitvoering kinderbeschermingsmaatregel en jeugdreclassering Bestrijden kindermishandeling Afstemming met zorg, onderwijs, maatschappelijke ondersteuning, werk en inkomen. Leeftijdsgrens 18 jaar, met mogelijke doorloop tot 23 jaar.

Informatieronde 2: Toegang Signalen uit de consultatie VNG/Gemeenten: Positie huisarts geeft gemeenten onvoldoende sturingsmogelijkheden Professionals: Teveel vrijheid voor gemeenten bij invulling toegangsfunctie Toegang tot jeugdhulp breder beleggen Zorgen over scheiding basistakenpakket en maatwerkdeel JGZ Adviesfunctie en medische expertise AMK borgen Positionering MHK Cliënten Zorgen over de laagdrempeligheid CJG’s

Wijzigingen n.a.v. consultatie Deskundigheid toegang Nadere regels over deskundigheid toegang Positie huisarts Doorverwijzing naar alle soorten jeugdhulp Afspraken tussen gemeenten,zorgverzekeraars en huisartsen (landelijk / lokaal) over inzet jeugdhulp door huisarts AMHK Adviesfunctie in naam verwerkt Wettelijke verankering in WMO

Hoofdlijnen conceptwet – 1 Gemeenten zijn verantwoordelijk voor: Herkenbare en laagdrempelige toegang tot jeugdhulp Tijdige inzet passende hulp en benodigde expertise beschikbaar Consultatiefunctie voor professionals die werken met jeugdigen Directe interventies bij crisissituaties Wanneer veiligheid van het kind in het geding is, gespecialiseerde hulp inzetten of melding bij de RvdK Kosteloos en anoniem advies voor jongeren

Hoofdlijnen conceptwet – 2 Gemeenten bepalen vormgeving toegang. Inzet eigen kracht, deskundigheid inschakelen, zorg op maat Nadere regels deskundigheidseisen toegangsfunctie Gemeente bepaalt wat vrij toegankelijk is Bevoegdheid huisarts voor het inzetten van jeugdhulp Landelijke en lokale afspraken tussen gemeente huisarts en zorgverzekeraar Gemeente schakelt indien nodig RvdK in Gecertificeerde instelling bepaalt inzet jeugdhulp vanuit JB/JR Samenvoeging AMK/SHG tot AMHK verankerd in de WMO

Informatieronde 3: Kwaliteit/Certificering en Toezicht Signalen uit de consultatie Alle partijen: Gelaagd systeem VNG/gemeenten: meer vrijheid Cliënten, beroepsgroepen, branches: meer waarborgen, één kwaliteitsregime

Kwaliteit: wijzigingen n.a.v. consultatie Vereenvoudiging en uniformering kwaliteitsregime door: schrappen onderscheid algemene en extra kwaliteitseisen gemeenten krijgen opdracht invulling te geven aan vertrouwenswerk Geen opdracht aan gemeenten om kwaliteitseisen te stellen Schrappen certificering JZ+

Hoofdlijnen conceptwet – 1 Bepalingen ter versterking van de positie van ouders en jeugdigen. 1 Eisen aan instellingen: a. informatieverplichting; b. het toestemmingsvereiste; c. klachtenbehandeling; medezeggenschap. Opdracht aan gemeenten: a. onafhankelijke vertrouwenspersoon; b. gezindheid, levensovertuiging en culturele achtergrond; c. keuzevrijheid; d. ingezetenen betrokken bij beleidsvoorbereiding.

Hoofdlijnen conceptwet – 2 Kwaliteitseisen voor alle vormen van jeugdhulp: de norm van verantwoorde hulp, inclusief de verplichting om altijd,geregistreerde professionals in te zetten, tenzij; verklaring omtrent het gedrag (VOG); gebruik van een hulpverleningsplan als onderdeel van verantwoorde hulp; de verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling en de meldplicht calamiteiten en geweld; systematische kwaliteitsbewaking; verplichting aan de jeugdhulpaanbieders om de vertrouwenspersoon in de gelegenheid te stellen zijn taak uit te oefenen

Hoofdlijnen conceptwet - 3 Certificering JB/JR Een kinderbeschermingsmaatregel en jeugdreclassering wordt uitsluitend uitgevoerd door een gecertificeerde instelling. Een aangewezen certificerende instelling beslist over de afgifte, weigering, intrekking, schorsing certificaat. Een certificaat voor een periode van vier jaar en een voorlopig certificaat voor een periode van twee jaar. Rijk stelt in overleg met veldpartijen, gemeenten en provincies kaders op. Nieuw is dat het normenkader van certificering per ministeriële regeling wordt vastgesteld.

Toezicht: signalen uit de consultatie Partijen, incl. VNG/gemeenten: Het toezicht is via twee lijnen geregeld; enerzijds Rijkstoezicht op de wettelijke kwaliteitseisen, anderzijds gemeentelijk toezicht op de algemene wettelijke kwaliteitseisen en op de gemeentelijke kwaliteitseisen daardoor te ingewikkeld

Toezicht: wijzigingen n.a.v. de consultatie Toezicht volgt op gestelde kwaliteitseisen Aansluiten bij het vereenvoudigde kwaliteitsregime maakt het logisch om daarop integraal toezicht te houden en het toezicht bij een landelijke inspectie te beleggen (IJZ en IGZ)

Toezicht: hoofdlijnen conceptwet De landelijk werkende Rijksinspectie (IJZ en IGZ) houdt toezicht op de kwaliteit in algemene zin en op alle wettelijke kwaliteitseisen aan instellingen en professionals; De landelijk werkende Rijksinspectie wordt belast met handhaving op een vergelijkbare wijze als thans de IGZ handhaaft; De handhavingsinstrumenten van de IJZ worden uitgebreid en meer in overeenstemming gebracht met de handhavingsinstrumenten van de IGZ, zoals bijvoorbeeld de bestuurlijke boete

Informatieronde 4: Financiering Vijf sectoren komen bij elkaar bij de gemeente Gemeente ontvangt een vrij besteedbaar budget voor de uitvoering van de Jeugdwet Budget gemeente is gebaseerd op: Huidige kosten (historisch budget) Toekomstige behoefte (objectieve kenmerken jeugdigen) Verwachte opbrengst via eigen bijdragen Inkopen of subsidiëren is aan de gemeente, waar nodig uniformering tbv bekostiging vastleggen PGB en eigen bijdrage conform Wmo

Informatieronde 5: Jeugd-GGZ en AWBZ Signalen uit de consultatie VNG/gemeenten Belang alle jeugd- ggz overhevelen voor integrale zorg GGZ- sector Bezwaren/ risico’s overheveling: - ‘Knip’ met Zorgverzekeringswet Aanbod gespecialiseerde zorg Meer wettelijke waarborgen Kans: betere samenwerking andere vormen jeugdhulp

Wijzigingen n.a.v. de consultatie Definitie jeugdhulp: Opvoed- opgroei- en psychische problemen Geen verwijzing naar bepaalde professionals Verder geen wijzigingen specifiek voor jeugd-ggz, maar breder (toegang, kwaliteit, toezicht etc.) Maatregelen rapport overheveling jeugd-ggz : Doorontwikkelen kwaliteit: gemeenten verantwoordelijk+ op landelijk niveau afspraken hierover maken Landelijke inkoop: minimaal voor specialistische jeugd-ggz Medisch specialist: rechtstreeks doorverwijzen naar jeugd-ggz Landelijke afspraken zorgverzekeraars -gemeenten over rol huisarts bij doorverwijzen naar jeugd-ggz en doorstroom naar volwassen-ggz Wetten gezondheidszorg blijven gelden voor de j-ggz (oa Wet BIG, Wgbo,Wkcz, Wmcz, Kwaliteitswet Zorginstellingen en in de toekomst mogelijk de Wcz) De IGZ moet toezicht blijven houden op de jeugd-ggz

Hoofdlijnen conceptwet Alle jeugd-ggz wordt overgeheveld naar gemeenten Ook: enkelvoudige ernstige dyslexiezorg voor kinderen tussen de 7-12 jaar Psychofarmaca: Intramuraal> Jeugdwet, extramuraal: Zvw

AWBZ: signalen uit de consultatie Afbakening jeugd-lvb op basis van IQ niet wenselijk en praktisch niet goed uitvoerbaar Aandachtspunten: - ‘Knip’ met andere wetten (zoals AWBZ, Wmo) Aanbod gespecialiseerde zorg borgen Leeftijdsgrens 23 jaar in verband met tragere ontwikkeling verstandelijke beperking Kans: integrale aanpak, maatwerk, vroegtijdige signalering beperking

AWBZ: wijzigingen n.a.v. de consultatie Alle zorg voor jeugdigen met een verstandelijke beperking overhevelen uit AWBZ naar Jeugdwet. Reden: niet wenselijk en niet haalbaar om alleen de zorg voor lvb- jeugdigen (IQ>50) over te hevelen. Mogelijk blijft een deel van de verblijfszorg voor vb- jeugdigen dit levenslang nodig hebben in de AWBZ. De functies begeleiding, persoonlijke verzorging en het bijbehorende kortdurende verblijf voor alle grondslagen voor jeugdigen overhevelen uit AWBZ naar Jeugdwet. Reden: gemeenten worden in principe al verantwoordelijk voor deze functies. Door deze geheel naar de Jeugdwet over te hevelen ontstaat er geen ‘knip’ binnen 1 functie.

AWBZ: hoofdlijnen conceptwet Gemeenten zijn verantwoordelijk voor: Het leveren van jeugdhulp aan onder andere jongeren met een verstandelijke beperking Het bieden van begeleiding, persoonlijke verzorging en het bijbehorende kortdurende verblijf waar nodig aan jeugdigen

Vragenronde

Werkstructuur programma & betrokkenheid van de koepelorganisaties

Uitvoering van projecten Programma Overheden Veld Bestuurlijk overleg Rijk, VNG, IPO Regiegroep jeugdstelsel (Veldpartijen/Sts) Transitiecommissie Stuurgroep stelselwijziging Rijk, VNG, IPO (DJ) Ambtelijke werkgroep jeugdstelsel (DGV) Programmamanager Stelselwijziging VNG Transitiebureau Rijk/VNG Werkgroepen Werkgroepen Uitvoering van projecten Aansturing Advies, verslag, signalering

Werkstructuur programma & betrokkenheid van de koepelorganisaties Werkgroepen (gedeeld opdrachtgeverschap Rijk – VNG): Beleidsinformatie Toegang / Jeugdbescherming & Jeugdreclassering AMHK Kwaliteit / Certificering & Toezicht Overgangsmaatregelen Jeugd-GGZ Jeugd-vb Landelijke functies / bovenlokale samenwerking De positie cliënt, professionalisering en specifieke vormen van jeugdzorg (pleegzorg, Jeugdzorg Plus) zijn onderwerpen binnen de wg Kwaliteit 28 28