Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vrijwilligers in de geestelijke verzorging?
Advertisements

Opleidingsadviseur Fundeon
HAVISTEN COMPETENT
Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Van LLP Grundtvig naar Erasmus Onder voorbehoud van officiële goedkeuring door het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Activiteiten afasie regio Utrecht
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Digitaal platform voor Employability
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Stichting Positieve Sportbeleving Nationaal Symbool Positieve Sportbeleving 1.
Workshop Taalscholing op de werkvloer
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Logical Framework Approach
XXXXX AAN HET WERK MET EVC ERKENNING VERWORVEN COMPETENTIES VOOR DE SUWI-KETEN Utrecht, 27 november 2007 Elize de Bar (CWI) Ria van Dinteren (Kenniscentrum.
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Strategische partnerschappen Erasmus+ Actielijn 2 - Samenwerking voor innovatie en goede praktijken Versie november 2013.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
1 Mobiliteit duurzaam maken GRENSVERLEGGERS 2012 professionalisering door internationale mobiliteit. Onderwijsinspectie.
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
NME: kiezen, leren, meedoen
Kennisdelen - 7 februari 2013
“Toekomstbestendig Vrijwilligersbeleid”
KA2 Sectoroverstijgende samenwerking
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Nadere presentatie van de Centrale Onderzoeksagenda t.b.v. Zomerschouw te Emmen op 6 juni 2013 door Ineke Delies.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Erasmus +, kansrijke beleidsthema’s. Programma 5 Beleidsthema’s Aandachtsgebieden Voorbeelden per thema ter inspiratie.
10 tips over samenwerking bij ondernemersdienstverlening.
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
Workshop co-creatie met gemeenten
Marktgroep Digitaal Werken
Deel anders, mijn organisatie
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Een beroepsstandaard? Waarom eigenlijk? En hoe ijken we die? Marc van der Meer Den Bosch, 19 juni 2014.
Eenheid in verscheidenheid Bijeenkomst najaar 2014, Programma Leren en Werken.
met studievaardigheden
HR NETWERK 2015, EEN ANDERE AANPAK. Wat willen we bereiken ? HR netwerk ’15 2 Verdere versterking van het HR netwerk als spil – instrument rond.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Naar een duurzame regionale infrastructuur voor scholing van laaggeletterden en laagopgeleiden Symposium ‘Succesfactoren en inspiratiebronnen voor leerprocessen.
VOLWASSENENEDUCATIE GENT, 27/10/2015 ERASMUS +. ERASMUS VET Volw vorming Volw vorming Hoger Ond School Ond JeugdSport KA1 Nascholing / Leermob.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
22 maart 2016 Historische schets EVC EVC bijeenkomst: Ervaring telt!
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Wikiwijs saMBO Conferentie 18 & 19 januari.
Naar een stad waarin iedereen meedoet
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie Matthieu Mes & Marissa van der Valk 10 december 2013

Programma Kennismaken met de Beleidsthema’s VE (15’) Inspiratiesessies: wat doen en met wie? (2 ronden van 30’) Vragen rond projectorganisatie (15’) Gebaseerd op europese en nationale thema’s, beleidsrijke invulling Afgestemd met OCW

Doelen van Erasmus+ Vernieuwen en verbreden aanbod Kwaliteitsverbetering programma’s Geïndividualiseerde leermogelijkheden en ICT en leren (‘open education’) Samenwerking ketenpartners Waarderen en valideren, gebruik van standaarden en instrumenten Kwaliteit docenten en vrijwilligers

Wat is nieuw? Impact Disseminatie Employability

Beleidsthema’s volwasseneneducatie Scholing basisvaardigheden Scholing specifieke groepen Waarderen en valideren Scholing beroepsvaardigheden Professionalisering docenten en vrijwilligers

Mogelijke activiteiten Professionalisering docenten door mobiliteit Ontwikkelen en testen innovatieve methoden en leerwegen Valideren non- en informele kennis en vaardigheden in het EQF en NLQF Strategische samenwerking bedrijven en gemeenten bij educatie Analyse van aanpakken en implementaties anders dan KA1

Aan de slag Kies een beleidsthema (flap + info) Zet op een geeltje jouw projectidee, en benoem: Wat je gaat doen Met wie je gaat samenwerken Welk resultaat Kies 1 idee uit. Bespreek hoe: het project employability bevordert kennis na afloop kan worden gedeeld Zet vragen over organisatie op een geeltje op de aparte flap

Tips Employability is niet hetzelfde als arbeidsmarktrelevant Begin klein en praktisch Maak gebruik van wie je al kent of wat je al weet Werken op basis van standaarden en eindtermen, bevorderen deskundigheid

Scholing basisvaardigheden Denk bijvoorbeeld aan: Laaggeletterdheid, taal, rekenen, werknemers-vaardigheden, digitale competenties, communicatie, e.d. Voorbeeld: Ontwikkeling compendium met beproefde train-de-trainersmethoden en actuele research op het gebied van basisvaardigheden; Engelse aanpak voor benaderen / activeren doelgroep laaggeletterden in bedrijven leren kennen en implementeren in NL Lezen, schrijven, rekenen Werknemersvaardigheden, digitale vaardigheden, ondernemerschap Doel is maatschappelijke participatie en arbeidsmarktdeelname

Scholing specifieke groepen Denk bijvoorbeeld aan: Gedetineerden, blinden- en slechtzienden, psychiatrisch patiënten, e.d. Voorbeeld: Ontwikkelen kader voor leer-werkprogramma’s voor awbz-jongeren met gedragsproblemen; Ontwikkelen toolkit over hoe je educatiecampagnes opzet voor volwassenen voor wie leren niet vanzelfsprekend is. Decentralisaties naar gemeenten Nu vanuit AWBZ geholpen en heel versnipperd Ook gevangenen, zieken, arbeidsgehandicapten

Waarderen en valideren van leeropbrengsten Denk bijvoorbeeld aan: Inzet instrumenten zoals EVC, ePortfolio of EVP en positionering van cursussen of trainingen in nationale en Europese frameworks als EQF en NLQF Voorbeeld: Ervaring en kennis van laagst opgeleiden die van flex- naar flexcontract gaan via een e-portfolio in kaart brengen Hoe benutten wij de ervaring en kennis van mantelzorgers/vrijwilligers? Duurzame inpassing, korte gerichte scholing bevorderen Ook: afspraken maken over gebruik standaarden en eindtermen VE in opleidingsprogramma’s

Scholing beroepsvaardigheden Denk bijvoorbeeld aan Training of scholing voor een specifieke functie; vergroten kansen op halen startkwalificatie, e.d. Voorbeeld: Herkenbare en innovatie leerprogramma’s op niveau 1 en 2 NLQF (onder startkwalificatie) ontwikkelen op basis van een branchekwalificatie in de cao Veel uitvallers en mislukkers. Mensen hebben wel talenten! Gemeente Tilburg is hier nu mee bezig.

Professionaliseren docenten en vrijwilligers in de VE Denk bijvoorbeeld aan: Docenten leren om te gaan met specifieke doelgroepen, professionalisering vrijwilligers, etc. Voorbeeld: Ontwikkelen competentieprofiel, trainingsaanbod en certficeringstraject ‘vrijwilliger in de VE’ Ontwikkelen enquête om tevredenheid te meten van vrijwilligers over de scholing en ondersteuning die zij krijgen vanuit hun eigen organisatie Werken op basis van standaarden en eindtermen, bevorderen deskundigheid